Studiets oppbygging – grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn – masterprogram – 5-årig – Trondheim
Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn
Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn
Informasjonens gyldighet
Informasjonens gyldighet
Tabellene under gjelder for studenter som fikk opptak studieåret 2021/2022. Det kan komme endringer i studieplanene i senere studieår.
Studiets oppbygning
Grunnskolelærerutdanning 1.–7. trinn går over fem år, og gir deg en mastergrad etter avsluttet studium.
Studiet består av både obligatoriske emner og valgemner.
De siste to årene fordyper du deg innenfor én av våre ti masterstudieretninger. Du gjør valg av masterstudieretning i vårsemesteret 2. studieår.
Det er begrenset antall plasser på de ulike masterstudieretningene. Ved flere søkere enn antall plasser, vil det bli foretatt en rangering basert på dine karakterer fra de tre første semestrene i grunnskolelærerutdanningen. Ved eventuell likhet, vil avgjørelsen være basert på loddtrekning.
Enkelte emner i 3. studieår og de fleste emner i 4. og 5. studieår har forkunnskapskrav. Dette er beskrevet i emnebeskrivelsen.
Utdanningen er satt sammen av følgende elementer:
Studiets oppbygning glu1-7
Dette er et obligatorisk fag i grunnskolelærerutdanning trinn 1–7. Emnene er fordelt på 1., 2. og 4. studieår. Emnebeskrivelser finner du i årsoversikten nedenfor.
Dette er et obligatorisk fag i grunnskolelærerutdanning trinn 1–7. Emnene er fordelt på 1. og 2. studieår. Emnebeskrivelser finner du i årsoversikten nedenfor.
Dette er et obligatorisk fag i grunnskolelærerutdanning trinn 1–7. Emnene er fordelt på 1. og 2. studieår. Emnebeskrivelser finner du i årsoversikten nedenfor.
Du kan velge blant disse fagene som fag A:
- KRLE
- Engelsk
- Kunst og håndverk
- Musikk
- Kroppsøving
- Naturfag
- Samfunnsfag
Fag A er fordelt på 1. og 2. studieår. Du tar valget i høstsemesteret 1. studieår. Mer informasjon kommer i Blackboard etter studiestart. Ved flere søkere til et fag enn antall plasser, vil det bli foretatt en rangering. Rangeringsregler: Ved valg av fag A rangeres søkerne på grunnlag av konkurransepoengsummen ved opptaket til studieprogrammet. 50 % av plassene på et fag vil gå til studenter i førstegangsvitnemålskvoten og 50 % av plassene vil gå til studenter i ordinær kvote. Hvis ikke alle plassene i en kvote blir fylt opp, kan resten av plassene overføres til den andre kvoten. Ved eventuell likhet, vil avgjørelsen være basert på loddtrekning.
Du kan velge blant disse fagene som fag B:
- Kroppsøving
- Naturfag
- Samfunnsfag
- Spesialpedagogikk
- Sosialpedagogikk
- Tegnspråk (tilbys ved Institutt for språk og litteratur, NTNU campus Dragvoll)
- Mat og helse (tilbys ved Nord universitet campus Levanger)
Fag B er lagt til høsten 3. studieår. Du tar valget i vårsemesteret 2. studieår. Mer informasjon kommer i Blackboard. Ved flere søkere til et fag enn antall plasser, vil det bli foretatt en rangering. Rangeringsregler: Ved valg av fag B rangeres søkerne på grunnlag av karakterer fra de tre første semestrene i grunnskolelærerutdanningen. Ved eventuell likhet, vil avgjørelsen være basert på loddtrekning.
Du velger fordypning våren 2. studieår. Mer informasjon kommer i Blackboard. Fordypningsfaget er nye 30 studiepoeng i et fag du har fra før. Du skal ha fordypning våren 3. studieår.
Dersom det er flere søkere enn antall plasser i fagene må det foretas en rangering. Rangering blir gjort på grunnlag av karakterer fra de tre første semestrene. Ved eventuell likhet, vil avgjørelsen være basert på loddtrekning.
Masterstudieretninger:
- Engelsk
- KRLE
- Kroppsøving
- Kunst og håndverk
- Matematikk
- Musikk
- Naturfag
- Norsk
- Samfunnsfag
- Sosialpedagogikk
- Spesialpedagogikk
- Tegnspråk (tilbudet er et samarbeid mellom NTNU og OsloMet)
Du tar valget i vårsemesteret 2. studieår. Mer informasjon kommer i Blackboard.
Praksis i grunnskolens trinn 1-7 er fordelt slik:
- 5 dager observasjonspraksis
- 110 dager praksis
Praksis er en stor og viktig del av utdanningen. Som student ved grunnskolelærerutdanningen kan du søke om å ta deler av praksisen din i utlandet.
Studiets oppbygging
Studiets oppbygging
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU1101 | Norsk 1 (1-7), emne 1: Språk og tekst 1 | 15 |
MGLU1113 | Pedagogikk og elevkunnskap 1 (1-7) | 7,5 |
LÆR1000 | Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen | 7,5 |
MGLU1120 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 1. studieår | 0 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU1103 | Matematikk 1 (1-7), emne 1 | 15 |
Fag A 1. studieår* | 15 | |
MGLU1120 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 1. studieår | 0 |
*Du skal ha minimum 30 studiepoeng i fag A. Du vil få mulighet til å velge fordypning i fag A på våren 3. studieår, forutsatt at du får plass på emnet. Fordypning (60 studiepoeng) er et krav for å kunne velge faget som studieretningsfag/masterfag. Faget du velger fordypning i på våren 3. studieår, skal du skrive FOU-oppgave i.
Som Fag A kan du velge mellom følgende emner:
- MGLU1105 Engelsk 1 (1–7) emne 1
- MGLU1108 Religion, livssyn og filosofi i samfunn og skole (1-7)
- MGLU1109 Kroppsøving 1 (1–7) emne 1: Motorisk læring i ulike læringslandskap
- MGLU1111 Kunst og håndverk (1–7) emne 1
- MGLU1114 Musikk 1 (1–7) emne 1: Skape, oppleve og utøve musikk
- MGLU1106 Naturfag 1 (1–7) emne 1
- MGLU1107 Innføring i samfunnsfag Del 1 (1-7)
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
Fag A 2. studieår* | 15 | |
MGLU2103 | Matematikk 1 (1-7) emne 2 (7,5 av 15 studiepoeng) | Eksamen høst og vår |
MGLU2112 | Pedagogikk og elevkunnskap 2 (1-7) (7,5 av 15 studiepoeng) | Eksamen vår |
MGLU2120 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 2. studieår | 0 |
* Fag A 2. studieår bygger videre på valget du gjorde i 1. studieår:
- MGLU2105 Engelsk 1 (1-7) emne 2
- MGLU2108 Religion og etikk i samfunn og skole (1-7)
- MGLU2109 Kroppsøving 1 (1-7) emne 2: Grunnleggende bevegelsesferdigheter i idrettsaktivitet, helse og friluftsliv
- MGLU2111 Kunst og håndverk 1 (1-7) emne 2
- MGLU2114 Musikk 1 (1-7) emne 2: Musikklæreren som leder og tilrettelegger
- MGLU2106 Naturfag 1 (1-7) emne 2
- MGLU2107 Innføring i samfunnsfag Del 2 (1-7)
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU2101 | Norsk 1 (1-7) emne 2: Språk og tekst 2 | 15 |
MGLU2103 | Matematikk 1 (1-7) emne 2 | 15 |
MGLU2112 | Pedagogikk og elevkunnskap 1 (1-7) emne 2 | 15 |
MGLU2120 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 2. studieår | 0 |
I fjerde semester skal du velge hvilket fag som skal være ditt studieretningsfag/masterfag. Du må ha fordypning (60 studiepoeng) i faget for å kunne velge det som studieretningsfag/masterfag. Dersom du ønsker sosialpedagogikk eller spesialpedagogikk som ditt studieretningsfag/masterfag, må du ha valgt faget som fag B i høstsemesteret 3. studieår.
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
Fag B* 3. studieår | 30 |
*Du skal ha minimum 30 studiepoeng i fag B. Dersom du velger et undervisningsfag, vil du få mulighet til å velge fordypning i faget i vårsemesteret 3. studieår, forutsatt at du får plass på emnet. Fordypning (60 studiepoeng) er et krav for å kunne velge faget som masterstudieretning. Du har også mulighet til å velge blant de skolerelevante fagene sosialpedagogikk og sosialpedagogikk. Dersom du vil velge sosialpedagogikk eller spesialpedagogikk som masterstudieretning, må du ha dette som fag B.
Du kan velge følgende fag som fag B:
Undervisningsfag:
- Kroppsøving
- Naturfag
- MGLU3105 Naturfag 1 (1-7) emne 1 og
- MGLU3106 Naturfag 1 (1-7) emne 2
- Samfunnsfag
- MGLU3109 Samfunnsfag som vitenskaps- og skolefag (1-7) og
- MGLU3110 Innføring i samfunnsfag Del 2 (1-7)
- Mat og helse (faget tilbys ved Nord universitet studiested Levanger)
- Tegnspråk (faget tilbys ved Institutt for språk og litteratur på NTNU Dragvoll campus)
- TEGN1100 Norsk tegnspråk 1, 15 sp og
- TEGN1001 FoU-oppgave i opplæring i og på norsk tegnspråk (15 sp fordelt på høst- og vårsemesteret)
- TEGN1101 Døve i verden 1, 7,5 sp og
- TEGN1000 Opplæring i og på norsk tegnspråk, 7,5 sp (Kun for deg som tar faget som fag B, ikke som fordypning)
Skolerelevante fag:
- Spesialpedagogikk
- MGLU3201 Innføring i spesialpedagogikk
- Sosialpedagogikk
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
Fordypningsvalg* | 30 | |
MGLU3120 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 3. studieår | 0 |
*I sjette semester skal du velge hvilket fag du skal ha fordypning (60 studiepoeng) i. Du kan velge å fordype deg i norsk, matematikk, ditt fag A eller ditt fag B, dersom fag B er et undervisningsfag. Fordypning er en forutsetning for å kunne velge faget som studieretningsfag/masterfag. Du skal skrive FOU-oppgave i faget du velger å fordype deg i.
Du kan velge følgende fag:
- Engelsk
- MGLU3122 Engelsk 2 (1-7)
- KRLE
- Kroppsøving
- Kunst og håndverk
- MGLU3118 Kunst og håndverk 2 (1-7)
- Matematikk
- MGLU3119 Matematikk 2 (1-7), emne 1
- MGLU3102 Matematikk 2 (1-7), emne 2
- Musikk
- MGLU3108 Musikk 2
- Naturfag
- MGLU3107 Naturfag 2 (1-7)
- Norsk
- Samfunnsfag
- Tegnspråk (gjelder kun studenter som skal ha masterstudieretning tegnspråk)
- TEGN1001 FoU-oppgave i opplæring i og på norsk tegnspråk (15 sp fordelt på høst- og vårsemesteret)
- TEGN1103 Norsk tegnspråk 1, 15 sp
- TEGN1104 Døve i verden 2, 7,5 sp
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU4114 | Pedagogikk og elevkunnskap 3 (1-7) | 15 |
Masteremne* 4. studieår | 15 | |
MGLU5122 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1–7) 4. og 5. studieår | 0 |
* Masteremne 4. studieår (høst)
- Engelsk
- MGLU4202 Kontakt med og innenfor engelsk
- KRLE
- Kroppsøving
- MGLU4203 Kroppsøving som forskningsfelt
- Kunst og håndverk
- MGLU4213 Kunst og håndverkspedagogiske grunnlagspraksiser og
- MGLU4237 Estetiske læreprosesser
- Matematikk
- Musikk
- MGLU4238 Komponering og produksjon og
- MGLU5236 Hovedinstrument**
- Naturfag
- MGLU4209 Utforskende naturfag og
- MGLU4116 Fordypning i fysikk for lærere (1-7)
- Norsk
- Samfunnsfag
**MGLU5236 Hovedinstrument går over tre semester. Du tar eksamen i niende semester.
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU4115 | Pedagogikk og elevkunnskap 4 (1-7) | 15 |
MGLU4104 | Perspektiver på tallbegrepet (1-7) |
15 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU4115 | Pedagogikk og elevkunnskap 4 (1-7) | 15 |
MGLU4101 | Literacy: Skriving, lesing og muntlighet (1-7) | 15 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU4115 | Pedagogikk og elevkunnskap 4 (1-7) | 15 |
Masteremne* 4. studieår | 15 |
*Som masteremne kan du velge mellom emner tilbudt som Fag A, Norsk eller Matematikk. Du kan velge følgende emner:
- Engelsk
- KRLE
- MGLU4107 Filosofi som fag og praksis (1–7)
- Kroppsøving
- Kunst og håndverk
- Musikk
- MGLU5236 Hovedinstrument** og
- MGLU4215 Musikk, teknologi og didaktikk og
- MGLU4216 Musikkpedagogiske grunnlagspraksiser
- Naturfag
- MGLU4211 Naturfag som skolefag og
- MGLU4212 Biologisk mangfold
- Samfunnsfag
**MGLU5236 Hovedinstrument går over tre semester. Du tar eksamen i niende semester.
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU5203 | Vitenskapsteori og forskningsmetode 1-7 (matematikk) | 15 |
MGLU5103 | Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk (1-7) | 15 |
MGLU5204 | Masteroppgave i matematikkdidaktikk | innlevering vår |
MGLU5120 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 5. studieår | 0 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU5201 | Vitenskapsteori og metode 1-7 (norskdidaktikk) | 15 |
MGLU5101 | Språk og litteratur i norskfaget (1-7) | 15 |
MGLU5122 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 4. og 5. studieår | 0 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
Vitenskapsteori og forskningsmetode* | 15 | |
Masteremne 5. studieår** | 15 | |
MGLU5120 | Praksis, Grunnskolelærerutdanning (1-7) 5. studieår | 0 |
* Valgemner i vitenskapsteori og forskningsmetode
- Engelsk
- MGLU5206 Metodeemne i engelskdidaktikk
- KRLE
- Kroppsøving
- Kunst og håndverk
- Musikk
- Naturfag
- MGLU5208 Vitenskapsteori og metode (naturfag)
- Sosialpedagogikk
- Samfunnsfag
- Spesialpedagogikk
** Valgemner i 5. studieår
- Engelsk
- KRLE
- Kroppsøving
- MGLU5213 Kroppsøving og livslang bevegelsesglede og
- MGLU5216 Motorisk læring og utvikling i kroppsøving
- Kunst og håndverk
- Musikk
- MGLU5236 Hovedinstrument*** og
- MGLU5221 Community Music
- Naturfag
- MGLU5108 Kjemi i barneskolen (1-7) og
- MGLU5233 Naturfagets egenart
- Sosialpedagogikk
- Samfunnsfag
- Spesialpedagogikk
- Velg ett av følgende emner:
***MGLU5236 Hovedinstrument går over tre semester. Du tar eksamen i niende semester.
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU5204 | Masteroppgave i matematikkdidaktikk | 30 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
MGLU5202 | Masteroppgave i norskdidaktikk | 30 |
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
Masteroppgave* | 30 |
* Masteroppgave
- MGLU5207 Masteroppgave i engelskdidaktikk
- MGLU5212 Masteroppgave i KRLE
- MGLU5215 Masteroppgave i kroppsøving
- MGLU5232 Masteroppgave i kunst og håndverk - skriftlig eller MGLU5234 Masteroppgave i kunst og håndverk - skapende arbeid
- MGLU5226 Masteroppgave i musikkdidaktikk
- MGLU5209 Masteroppgave i naturfag
- MGLU5230 Masteroppgave i sosialpedagogikk
- MGLU5210 Masteroppgave i samfunnsfag
- MGLU5227 Masteroppgave i spesialpedagogikk
- MGLU5200 Masteroppgave i norsk tegnspråk som undervisningsfag
Studieplaner
Studieplan for grunnskolelærerutdanning 1–7
Du finner studieplanen for tidligere kull i samleoversikten over studieplaner.
Skrive masteroppgave ved Institutt for lærerutdanning
Skrive masteroppgave ved Institutt for lærerutdanning
Her finner du viktig informasjon knyttet til arbeidet ditt med masteroppgaven, samt rammer og retningslinjer for veiledning og levering av masteroppgaven. Vi forventer at du setter deg inn i informasjonen snarest mulig og i god tid før du skal levere masteroppgaven din.
Tidligere masteroppgaver
Tidligere masteroppgaver
I NTNU Open kan du finne noen av masteroppgavene som tidligere studenter har skrevet.
Masteroppgave ved MGLU
Som masterstudent ved Institutt for lærerutdanning kan du søke om lesesalsplass på campus Kalvskinnet.
Søknadsfrister:
NB: Du må søke på nytt hvert semester.
- Høstsemesteret: 25. august
- Vårsemesteret: 25. januar
Som masterstudent skal du undertegne en masteravtale så snart du har fått tildelt veileder for masteroppgaven. Avtalen er en retningsgivende samarbeidsavtale mellom deg som student, veileder og instituttet og omhandler både dine rettigheter og dine plikter som masterstudent.
For teknisk hjelp med masteravtalen kontakt digitaleksamen@sa.ntnu.no.
Veiledning inngår som en del av masterstudiet. Tildeling av veileder skjer i fagseksjonen i god tid før oppstart av siste semester i masterløpet. Veiledning kan gis individuelt og i grupper (og eventuelt i kombinasjon). Som masterstudent er det ditt eget ansvar å avtale veiledningstid. Det forventes at studenten leverer veiledningsgrunnlag i forkant av veiledningen.
Veileder får 32 timeverk for oppgaver på 30 studiepoeng. Ved samskriving/samarbeid gis 47 timer per oppgave på 30 studiepoeng. Disse timene omfatter veileders lese- og responsarbeid, samt alle møter/samtaler (inkludert gruppeveiledning og en-til-en-veiledning) og digital kontakt (e-post og andre meldinger) mellom student og veileder.
Veiledningstiden gjelder for perioden fra du fikk tildelt veileder til ordinær innleveringsfrist for masteroppgaver for studenter på ditt kull. Veiledningstimer kan ikke forflyttes til neste semester.
I sjeldne tilfeller fungerer ikke samarbeidet mellom veileder og masterstudent. Dersom du opplever at det er vanskelig å samarbeide med din veileder: ta kontakt med studieveileder på studier@ilu.ntnu.no.
Arkivering og publisering
Alle masteroppgaver som leveres gjennom bruk av oppgavesettene for masteroppgaver i Inspera Assessment vil kunne publiseres automatisk i NTNUs institusjonelle arkiv, NTNU Open. Dette vil skje når sensuren er endelig for den enkelte oppgave. Når du leverer oppgaven i Inspera velger du hvorvidt du ønsker å publisere, samt om det er behov for utsatt publisering (båndlegging).
Opphavsrett
Studenten eier sitt eget åndsverk, og er derfor den som avgjør hvorvidt oppgaven skal publiseres. Der to studenter samarbeider om oppgaven, kan oppgaven bare publiseres dersom begge kandidatene samtykker til publisering.
Mer informasjon om opphavsrett og publisering av masteroppgaver ved NTNU.
Skrive og levere masteroppgave MGLU
Skrive og levere masteroppgave - grunnskolelærerutdanningen
Skrive og levere masteroppgave MGLU
I løpet av det 5. studieåret skal studentene ved Master i grunnskolelærerutdanning levere en masteroppgave på 30 studiepoeng. Rammene for arbeidet er satt i studieplanene for grunnskolelærerutdanningene ved NTNU, som igjen bygger på de nasjonale rammeplanene for Grunnskolelærerutdanning for 1–7 og 5–10, samt de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene.
Masteroppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert arbeid. Arbeidet med oppgaven bygger på tidligere studier i masterfaget og vitenskapsteori, metodelære og forskningsetikk.
De fagspesifikke emneplanene kan ha emnespesifikke retningslinjer og veiledningsdokumenter innenfor rammen av masteremnet. Emneplanen i masterfaget vil gi mer detaljerte beskrivelser av forventet læringsutbytte, arbeidsformer og arbeidskrav.
Mer informasjon om skrive, utforme og levere masteroppgave ved NTNU finner du her.
Form på oppgaven
Masteroppgaven skrives normalt i monografiform. Fagspesifikke retningslinjer kan gi nærmere bestemmelser og krav til forskningsdesign, utforming og mal for innholdsdisposisjon eller strukturering av oppgavens innhold.
Språk
Oppgaven skrives på norsk, ett av de øvrige skandinaviske språkene eller engelsk, dersom ikke annet er spesifisert i emnebeskrivelsen.
Oppgaven skal skrives i samsvar med de krav som stilles til akademisk skriving generelt.
Masteroppgaven skal være profesjonsretta og praksisorientert, som vil si at den skal være relevant og aktuell for norsk skole.
Masteroppgave i undervisningsfag
Masteroppgave i undervisningsfag skal ha solid forankring i fag og fagdidaktikk og kan i tillegg omfatte element fra pedagogikk og spesialpedagogikk.
Masteroppgave i spesialpedagogikk og sosialpedagogikk
Masteroppgaven i en av de to masterretningene i pedagogikk må knyttes til spesialpedagogisk eller sosialpedagogisk arbeid, problemstillinger eller dilemmaer i skolen. Dette kan være orientert mot arbeid i klasserommet og kan knyttes til undervisning og læring i fag.
Oppgaven leveres individuelt eller som et fellesarbeid for to studenter. Fellesoppgaver vil ha større omfang enn øvrige masteroppgaver. Dersom oppgaven leveres som fellesarbeid, skal det vedlegges et samskrivingsdokument som beskriver den enkelte kandidats bidrag.
Når masteroppgaven leveres som et fellesarbeid, gis det normalt en felles karakter på oppgaven. I sjeldne tilfeller kan det likevel være aktuelt å vurdere kandidatene ulikt.
Samarbeidsavtale ved samskriving
Skal du skrive og levere masteroppgave i samarbeid med annen medstudent, må dere begge signere og levere en samarbeidsavtale, i tillegg til masteravtalen.
Merk at hver student leverer hver sin masteravtale, men dere skal kun levere en signert samarbeidsavtale.
Samarbeidsavtalen skal bidra til å sikre et godt samarbeid mellom dere studentene, samt gjøre partene oppmerksomme på deres plikter og rettigheter ved samskriving. Veileder(ene) skal også signere den samme samarbeidsavtalen.
Ferdigutfylt avtale sendes til postmottak@ntnu.no
Klage og begrunnelse
I utgangspunktet er det felles bedømmelse på det skriftlige arbeidet for begge kandidatene, men karakteren er individuell, og studentene har individuell begrunnelse- og klagerett. En eventuell endring etter klage vil kun gjelde for den som har klaget.
Masteroppgaver publiseres elektronisk og derfor er det ønskelig å gjøre lesbarheten på skjerm best mulig. Standard ved NTNU er:
- skrifttype Verdana
- 10 punkt
- 1,15 linjeavstand
Om ikke annet er oppgitt i fagseksjonen er det valgfritt å benytte malen.
Omfang
Omfang på oppgaven vil normalt være på 17 000–25 000 ord, og ved samskriving 20 000–28 000 ord. I oppgaver med en praktisk komponent skal omfanget på den skriftlige delen normalt være 8 500–12 500 ord. Ved samskriving 10 000–14 000 ord. Forside, forord, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, tabeller og vedlegg er ikke inkludert i omfanget av antall ord, og kommer i tillegg.
Oppgaven skal inneholde:
- standard forside for masteroppgave GLU
- sammendrag på norsk (eller skandinavisk språk) og engelsk
- innholdsfortegnelse (med samsvarende sidetall)
- kilde-/litteraturliste basert på én og samme referansestil
- liste over eventuelle figurer og/eller tabeller
Kildebruk og referanseteknikk
Regler for kildebruk og referanseteknikker bestemmes innenfor rammen av de ulike masterfagene i den gjeldende emnebeskrivelsen og eventuelle emnespesifikke retningslinjer eller veiledningsdokumenter.
Elementer i oppgaver
Oppgaven vil normalt inneholde følgende elementer:
- redegjørelse for tema og problemstilling med refleksjon over profesjonsretting og relevans for skolen
- forskningsfelt/faglig bakgrunn
- forskningsdesign og metode
- teori og materiale (der det er aktuelt)
- forskningsetiske overveielser
Forskningsetiske kunnskaper og kompetanse er et integrert mål i studieprogrammenes FoU-opplæring. Studentens håndtering av dette skal inngå som del av grunnlaget for vurderingen av oppgaven.
I arbeidet med oppgaven har veileder et ansvar for å godkjenne planene og sikre at forskningsetiske hensyn er ivaretatt, men studenten har også et selvstendig ansvar for å følge gjeldende forskningsetiske lover, forskrifter og retningslinjer og gjennomføre sitt arbeid i samsvar med disse.
Hensynet til vitenskapelig redelighet, etterrettelighet og gjennomsiktighet i arbeidet ivaretas gjennom de krav som stilles til kildebruk og referanseteknikker innenfor rammen av de ulike masterfagenes emneplaner og eventuelle emnespesifikke retningslinjer og veiledningsdokumenter. Studenten har et selvstendig ansvar for å orientere seg om og etterfølge disse. Kravene til personvern står sentralt i forskningsetikken. Studenten har et selvstendig ansvar for å orientere seg om og følge gjeldende regelverk knyttet til personvern, men vil få hjelp av veileder til dette.
Innleveringsfrist for masteroppgaven: 25. mai. Eller nærmeste påfølgende hverdag dersom 25. mai er helg- eller helligdag.
1 Ferdigstilling
Før oppgaven leveres skal den ferdigstilles: her henter du ut forside og omslag, og sjekker formatering.
NB: Instituttet skal ikke ha trykt versjon av masteroppgaven og betaler derfor ikke for trykking. Du kan på egen regning bestille trykt versjon når du ferdigstiller oppgaven.
2 Digital levering
Oppgaven leveres i Inspera Assessment.
Merk at både ferdigstillelsen og innleveringen i Inspera kan ta litt tid, så sett av minst et par timer til dette før innleveringsfristen.
Ved innlevering skal du legge inn tittel på oppgaven og sammendrag, på både norsk og engelsk. Du skal også ta stilling til publisering og grad av offentliggjøring. NTNU ønsker mest mulig offentliggjøring og har plikt til å oppbevare alle innleverte oppgaver digitalt.
Oppgavene vil sjekkes for plagiat.
Utsatt levering av masteroppgaven
Uforutsette ting kan føre til at du ikke klarer å levere masteroppgaven på normert tid.
Du kan da trekke deg fra eksamen i din studentweb, og melde deg opp til levering i neste semester.
Send beskjed til veileder og eksamensadministrasjonen på eksamen@ilu.ntnu.no om at du har utsatt leveringen. Du har ikke rett på flere veiledningstimer.
OBS! Husk å trekke deg før trekkfristen, to uker før leveringsdato.
Utsettelse på levering av masteroppgaven
Ved akutt sykdom rett før levering, kan du søke om å få en utsettelse på inntil 2 uker.
Av personvernhensyn må dokumentasjon (legeattest) leveres på papir.
Send selve søknaden per e-post: Søknaden adresseres til Eksamensadministrasjonen ILU per e-post: eksamen@ilu.ntnu.no
Lever eller send dokumentasjonen i papirformat: Dokumentasjonen må enten leveres i postkassa i Akrinn eller sendes per brevpost.
Slik leverer du i postkassa: Dokumentasjonen legges i postkassa i gangen ved branntavlen utenfor toalettene i førsteetasje, Akrinn - se plassering av postkassa i Mazemap: https://link.mazemap.com/IYNZFz9B
Slik sender du inn per brevpost: Send dokumentasjonen til Institutt for lærerutdanning, v/ Eksamensadministrasjonen, NTNU, 7491 Trondheim
Oppgaven vurderes av en kommisjon bestående av minimum to sensorer, der minst en er ekstern. Kommisjonen skal i fellesskap komme frem til enighet om karakteren på en gradert skala A-F, der F er ikke bestått. Jfr. studieforskriften skal sensur foreligge innen 3 måneder etter fristen for innlevering. Sensur kunngjøres i Studentweb.
Når masteroppgaven leveres som et fellesarbeid, gis det normalt en felles karakter på oppgaven. I sjeldne tilfeller kan det likevel være aktuelt å vurdere kandidatene ulikt.
Vurderingskriterier
Arbeidet skal først og fremst vurderes ut fra det faglige innholdet, både når det gjelder omfang og faglig dybde. Oppgaven blir vurdert på skalaen A-F, jf. Universitets og høyskolerådets generelle karakterbeskrivelser.
NTNUs generelle karakterbeskrivelser
Mer spesifikke vurderingskriterier er gitt i emnebeskrivelsene for de enkelte masteroppgaveemnene.
Fusk og plagiat
For regler og reaksjoner ved fusk og plagiat vises det til Lov om universiteter og høgskoler § 4-7 og § 4-8, samt NTNUs egne retningslinjer for plagiatkontroll og plagiat og fusk ved oppgaver, eksamener og prøver:
Begrunnelse og klage
De samme retningslinjene og fristene for levering av eventuelt krav om begrunnelse og/eller klage på karakter gjelder for masteroppgaven som for andre emner ved NTNU (jfr. Lov om universiteter og høgskoler § 5-2 og § 5-3).
Stryk og gjentak
Dersom du stryker på masteroppgaven, kan du levere masteroppgaven på nytt én gang.
Oppgaven skal i så fall gjennomgå en vesentlig endring. Vesentlig endring innebærer for eksempel nye problemstillinger, nytt empirisk materiale, en radikalt endret analyse og tolkning, eller annet. Vi anbefaler at du diskuterer dette med din veileder eller en annen fagperson.
Kontakt eksamensadministrasjonen ILU på eksamen@ilu.ntnu.no før du melder deg opp til eksamen for å bli formidlet videre til fagseksjonen, eller hvis du har andre spørsmål om gjentak.
Krysspublisert artikkel - ikke rør - Mine studier - SU
Forhåndsgodkjenning og innpassing
Forhåndsgodkjenning og innpassing
Åpne emner
Åpne emner
Åpne emner kan tas som alternativ til fag B (skolerelevante fag) eller som et tillegg til din lærerutdanning. Emnene har dagsaktuelle temaer og er svært relevante for deg som lærerstudent og fremtidig lærer.