Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (1-7) - MGLU4114
MGLU4114 - Pedagogikk og elevkunnskap 3 (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager |
Faglig innhold
Pedagogikk og elevkunnskap i syklus 2 skal gi studenten inngående forståelse for lærerens og skolens rolle innenfor et komplekst, demokratisk og pluralistisk samfunn. Syklus 2 tematiserer skole og utdanning i et historisk, kulturelt og politisk perspektiv, med målsetning om å forstå skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon. Studenten skal ut ifra et analytisk og kritisk perspektiv kunne arbeide med problemstillinger knyttet til skole, utdanning og egen pedagogisk praksis. Profesjonsetisk refleksjon vektlegges med målsetning om å oppøve kritisk tenkning og selvstendighet i pedagogisk praksis. Sentrale tema i emnet Pedagogikk og elevkunnskap 3 er skolens danningsmandat og elevenes danning, mangfold, identitet og profesjonsetikk.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om barn og ungdom, og deres identitetsdanning, oppvekst og kultur i samtiden
- ha inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes trivsels- og læringsprosesser
- har kunnskap om etisk teori og sentrale profesjonsetiske problemstillinger
- har inngående forståelse av hvordan ulike tilnærminger til kunnskap, læring og danning kan ha betydning for utdanning og lærerprofesjonalitet
- har avansert kunnskap om elevenes danning i et pluralistisk samfunn
- har kunnskap om likeverd og demokrati i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk analysere og handle på bakgrunn av skolens verdigrunnlag og forpliktelser med hensyn til ivaretagelse av barn og unges rettigheter
- kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori
- kan analysere, reflektere over og diskutere betydningen av sosialt, språklig, religiøst og kulturelt mangfold i skolen
- kan anvende forskningsbasert kunnskap til å forebygge mobbing og krenkelser gjennom tverrfaglig samarbeid med andre faginstanser
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, analysere og reflektere over utfordringer knyttet til og konsekvenser av inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skolen
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om skole og utdanning
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene i PEL 3 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder og utvikling av egen læreridentitet. Emnet legger opp til selvstendig arbeid med tekst, både egen skriving og arbeid med emnets litteratur. Undervisningen rettes mot at studenten skal formulere, drøfte og kommunisere om pedagogiske problemstillinger innenfor emnets tematikk. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse. Emnet vil trekke inn samfunns- og dagsaktuelle saker knyttet til utdanning og skole.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
- to skriftlige innleveringer
- en muntlig presentasjon
- definerte oppgaver knyttet til seminar.
- Minimum 75 % oppmøte på seminarer
Samtlige obligatoriske aktiviteter må godkjennes for å få gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 1.-3. studieår i grunnskolelærerutdanningen.
Forkunnskapskrav
Bestått områdeemnet Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonenen, PEL 1 og PEL 2 (30 SP) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU53006 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU13009 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
18.12.2023Innlevering
19.12.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"