course-details-portlet

MGLU5105

Kritiske perspektiver på samfunnsfaglærerrollen (1-7)

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Mesteparten av emnet sikter mot å etablere en kritisk akademisk og profesjonsetisk selvrefleksivitet omkring det å være samfunnsfaglærer knyttet til det normative grunnlaget for samfunnsfaget, spesifikt koblet til sentralt skolefaglig innhold 1-7 sett i et sosialiseringsperspektiv med skole- og danningshistoriske tilknytningspunkter. Emnet tar utgangspunkt i profesjonssosiologiske innsikter og teoriapparat og i teoretiske perspektiver og empiriske innsikter om sosialisering og påvirkning av barn. Det blir fokusert på sentrale temaer i begynneropplæringen som familie, kjønnsroller og sosial og kulturell ulikhet, og spørsmål knyttet til normalitet, oppfatninger av avvik, påvirkning og konformitetspress vil bli vektlagt. Emnet vil drøfte ulike samfunnsfagtradisjoner i ulike perioder og rom med ulik retning på og ulik grad av normalitets- og konformitetspress, og skal etablere refleksiv kompetanse i å gjøre samfunnsfaglig og profesjonsetisk forsvarlige valg med implikasjoner for samfunnsfagundervisningen. I den andre delen av emnet kan studenten selv velge fordypningstematikk med tilhørende lesepensum på ca. 400 sider. Fordypningstematikken kan være et faglig og/eller fagdidaktisk kunnskapsområde, og bør benyttes som en vei frem mot avansert kunnskap i et fagområde studenten skal arbeide med i masteroppgaven. Tilgjengelige valg blir kunngjort ved semesterstart, andre valg kan godkjennes etter søknad til seksjonens mastergradsutvalg. Fordypningspensum skal ligge på mastergradsnivå og må bygge videre på kunnskapsinnhold tidligere i studiet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har avansert og selvrefleksiv kunnskap om samfunnsfagets normative grunnlag og samfunnsmessige funksjon
  • har avansert kunnskap om teori, begrepsapparat og relevante forskingsresultat fra profesjonssosiologien
  • har inngående kunnskap om sosio-økonomisk ulikhet og variasjon og kulturell bakgrunn, familieformer og kjønnsroller og avansert kunnskap om teori og oppfatninger om normalitet, avvik, konformitet og påvirkning særlig i kontekster som berører barn og unge
  • har inngående kunnskap om den danningshistoriske utviklingen for og omkring skolefaget
  • har inngående kunnskap om dilemmaer som vedrører samfunnsfagets sosialiseringsfunksjoner og rolle som formidler av samfunnsbilder om sosial normalitet
  • har avansert kunnskap innenfor selvvalgt pensumdel

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere samfunnsfagets nåtidige og fortidige rolle og funksjon i samfunnet med utgangspunkt i samfunnsfagdidaktiske teorier og begreper, sosiologiske innsikter og historiske utviklingslinjer
  • kan vurdere og analysere ulike syn på profesjonsetisk plattform og implikasjonene disse kan ha for profesjonsutøvelse

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan praktisere samfunnsfaget i skolen med gjennomtenkt og forsvarlig balanse mellom ulike verdier og profesjonsetiske hensyn og mellom bevisst påvirkning og åpen demokratisk praksis
  • kan velge ut nye faglige og/eller fagdidaktiske kunnskapsområder for faglig fordyping på høyt nivå til bruk for eget forsknings- eller utviklingsarbeid

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, seminar med studentinnlegg og diskusjoner, øvelser, selvstendig arbeid og arbeid i grupper. På selvvalgt pensum blir det organisert kollokviegrupper for klynger av studenter som har valgt sammenfallende forhåndsgodkjent særpensum. Oppfølging av disse etter avtale med emneansvarlig. Studenter som får godkjent søknad om eget særpensum kan avtale oppfølging fra faglærer dersom det er kapasitet til dette - etter avtale med emneansvarlig.

Obligatoriske aktiviteter

  • Godkjenning av selvvalgt pensum
  • Individuell muntlig presentasjon

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav (som skal være godkjent før eksamen):

  • Godkjenning av selvvalgt pensum
  • Individuell muntlig presentasjon

Vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Eksamen:

Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer. Tillatte hjelpemidler på eksamen: læreplanen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått samfunnsfag 1, og skriftlig eksamen samfunnsfag 2.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Samfunnsfag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2024

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato 13.12.2024 Tid 09:00 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL274
Rom SL111 blå sone
9 kandidater

Ordinær eksamen - Vår 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato 30.04.2025 Tid 09:00 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL311 brun sone
1 kandidat