course-details-portlet

MGLU3201

Innføring i spesialpedagogikk

Studiepoeng 30
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave og muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Faglig innhold

Innføringsemnet er bredt utformet med sikte for å dekke de hyppigst forekommende spesialpedagogiske utfordringene i skolen. Sentralt i emnet er forståelsen av hvordan grunnskolen skal sørge for gode rammevilkår for opplæring og oppvekst for alle elever. Lovverk, tiltak og muligheter for en inkluderende skole, spesialpedagogiske arbeidsmåter og juridiske og etiske problemstillinger er her sentrale tema. Emnet gir innsikt i teoretiske og spesialpedagogiske perspektiver, utviklings- og risikofaktorer, forebygging og tiltak. 

Innhold

Innføring i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet.

Kartlegging, samarbeid og medvirkning

Planlegging, gjennomføring og evaluering av spesialpedagogiske tiltak i en inkluderende skole

Skriving av pedagogisk rapport og IOP

Forståelse, forebygging og tiltak for elever med ulike utfordringer

Ulike perspektiver på sosiale og emosjonelle utfordringer

Elever med generelle lærevansker

Elever med sansetap

Tiltak og tilpasning på individ- og systemnivå

Spesifikke lese- skrive- matematikk- og språkvansker

Identifisere og kartlegge spesifikke vansker og elevens utvikling

Spesialpedagogens rolle

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, dets tradisjoner og muligheter
  • har god kunnskap om spesialpedagogens rolle og arbeidsmåter, juridiske og etiske problemstillinger
  • har god kunnskap om ulike læringsutfordringer, forebygging og tiltak

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • legge til rette læringsmiljøet slik at elever med ulike utfordringer opplever faglig mestring og sosial utvikling
  • kommunisere spesialpedagogiske temaer med elevene selv, deres foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere
  • evne til kritisk og kunnskapsbasert refleksjon omkring ulike spesialpedagogiske tema

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse og kan ut fra forskningsbasert kunnskap bidra til aktiv deltakelse og fellesskap for en sammensatt elevgruppe
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å forebygge, vurdere og tilpasse opplæring slik at elever med ulike læringsutfordringer får utviklet sitt læringspotensial best mulig både faglig og sosialt
  • har teoretisk kunnskap og yrkesspesifikke ferdigheter som kan komme det spesialpedagogiske fagfeltet til gode

Læringsformer og aktiviteter

I emnet legges det vekt på forskningsbasert, praktisk og dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, samtaler, seminarer, ulike former for gruppearbeid og individuelt arbeid, samt bruk av digitale verktøy. Det forventes at alle studenter bidrar aktivt både i seminarer, diskusjoner og annen faglig samhandling.

Læringsformer og aktiviteter

I emnet legges det vekt på forskningsbasert og dialogpreget undervisning. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, samtaler, seminarer, ulike former for gruppearbeid og individuelt arbeid, samt bruk av digitale verktøy. Det forventes at alle studenter bidrar aktivt både i seminarer, diskusjoner og annen faglig samhandling.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Muntlig eksamen foregår i grupper med 1 time forberedelsestid etter trekking av eksamenstema. Utsatt eksamen kan være individuell hvis det er bare en oppmeldt student.

Læringsformene og temaene i emnet er knyttet til utvikling av ferdigheter som spesialpedagog i skolen. Det forventes at studentene er aktive deltakere i all undervisning. Noen seminarer, øvinger og gruppearbeid er obligatoriske. Dette vil fremgå av semesterplanen.

Faget har to obligatoriske arbeidskrav:

  • skriving av pedagogisk rapport og IOP
  • 70% oppmøte i undervisningen

Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen (7,5 sp) og PEL 1 (7,5 sp) eller tilsvarende.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LGU14007 7,5 sp Høst 2019
LGU54006 7,5 sp Høst 2019
SKOLE6006 15 sp Høst 2020
SKOLE6007 15 sp Høst 2020
LÆR2007 3,5 sp Høst 2021
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Spesialpedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave og muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen i gruppe (1)
Vekting 40/100 Hjelpemiddel Kode A Dato Fra 10.12.2025
Til 12.12.2025
Varighet 30 minutter
  • Øvrige kommentarer
  • 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.
Oppgave
Vekting 60/100 Dato Utlevering 28.11.2025
Innlevering 01.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen i gruppe
Vekting 40/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 30 minutter
Oppgave
Vekting 60/100 Eksamenssystem Inspera Assessment