course-details-portlet

MGLU5229

Vitenskapsteori og metode

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Innholdet i dette emnet er vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder og deres egnethet i ulike forskningsarbeid. Det vil bli fokusert på ulike forskningsparadigmer, tradisjoner og sammenhengen mellom ontologi, epistemologi og valg av forskningstilnærminger. Det vil bli lagt vekt på at studenten blir kjent med både kvantitative og kvalitative forskningstilnærminger, samt forskningsetiske retningslinjer og spørsmål. Under arbeidet med emnet vil studentene være i ferd med å starte på sitt eget forskningsarbeid. Derfor vil hjelp med å formulere problemsstilling, og å finne teori og metode for eget arbeid bli en sentral del av emnet. Sentralt i emnet er også akademisk skriving, som oppbygging av vitenskapelig tekst, presis fremstillingsmåte og riktig bruk av referansesystem.

Læringsutbytte

KUNNSKAP:

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike forskningsparadigmer og sammenhenger mellom ontologiske og epistemologiske ståsted og valg av forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om særtrekk ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om ulike metoder for datainnsamling og analyse av datamateriale
  • har inngående kunnskap om forskningsetiske aspekter og forskerens rolle og ansvar

FERDIGHETER:

Studenten

  • kan under veiledning utarbeide forskbare spørsmål knyttet til å studere pedagogiske eller spesialpedagogiske problemstillinger
  • kan designe og gjennomføre selvstendige forskningsprosjekter/empiriske undersøkelser
  • kan gjøre begrunnede valg av metoder for innsamling og analyse av datamateriale
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapskilder (faglitteratur og datamateriale) og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer

GENERELL KOMPETANSE:

Studenten

  • kan gjøre rede for og begrunne metodologiske valg opp mot valg av forskningsfokus
  • kan analysere relevante problemstillinger knyttet til eget forskningsfelt
  • kan formidle resultater fra omfattende selvstendige forskningsarbeid
  • kan bidra til pedagogisk eller spesialpedagogisk utviklingsarbeid i skolen og i samarbeid med relevante aktører

Læringsformer og aktiviteter

Læringsformer vil variere mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer

Obligatoriske aktiviteter

  • I henhold til emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • 70% oppmøte i undervisningen
  • Inntil seks obligatoriske arbeidskrav, hvorav noen er skriftlige og noen er muntlige.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent, og alle må være godkjent før studenten får framstille seg til eksamen. I tillegg vil enkelte seminarer og forelesninger være obligatoriske. Dette vil framgå av semesterplanen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått Pedagogikk og elevkunnskap 1,2 og 3. Bestått 30 studiepoeng i emne på masternivå i sosialpedagogikk eller spesialpedagogikk i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår.

Kursmateriell

Endelig pensumliste og semesterplan legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Spesialpedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2024

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 13.12.2024
Innlevering 20.12.2024
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 16.04.2025
Innlevering 23.04.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Eksamenssystem Inspera Assessment