Emne - Naturfag som skolefag - MGLU4211
MGLU4211 - Naturfag som skolefag
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir fordypet innsikt i rammebetingelser og styrende virkemidler og prosesser for naturfagundervisning i norsk skole. Inngående forståelse av naturfagets historiske og nåværende plass i norsk skole og fagets posisjonering i en internasjonal kontekst inngår her. Emnet vil gi studentene dypere innsikt i elevers naturfaglige forståelse og utvikling, og deres holdninger og interesser. Ulike former for vurderingsarbeid i naturfaget vil også behandles i dette emnet. I emnet behandles også tema knytta til skolefagets relasjoner til samfunnsmessige forhold som arbeidsliv og bærekraftig utvikling.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om naturfagets plass og historie i skolen, nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om og kan drøfte ulike begrunnelser for naturfag som skolefag
- har inngående kjennskap til styringsdokumenter
- har videregående kunnskap om læremidler og læringsressurser i naturfag
- har god kunnskap om elevers holdninger og interesse for naturfag
- har inngående kunnskap om språk og kommunikasjon i naturfag
- har inngående kunnskap om utdanning for bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan analysere internasjonale evalueringer av naturfaget
- kan anvende og begrunne ulike vurderingsformer
- kan drøfte og benytte kulturelle aspekter og interkulturell forståelse i naturfagundervisning
- kan utvikle og gjennomføre naturfagundervisning om sosiovitenskapelige problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan begrunne naturfagets rolle i skolens allmenndannende prosjekt
- kan drøfte verdier, holdninger og ansvar som en del av naturfag
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger Arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe Studentseminar med presentasjon av fagartikler Emnet vil undervises på engelsk hvis det er engelskspråklige studenter, ellers vil det foregå på norsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
- Skriftlig innlevering av skisse og utkast til semesteroppgave.
- Faglig presentasjon.
Vurderingsordning:
Semesteroppgave, bokstavkarakterer.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Ved stryk/karakter F kan kandidaten levere vesentlig endret semesteroppgave én gang. Ved gjentak av allerede bestått semesteroppgave, må kandidaten levere en helt ny oppgave.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Anbefalte forkunnskaper
Minst 60 studiepoeng naturfaglige emner.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått naturfag 1 (30 sp) og gjennomført naturfag 2 (30 sp). Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DID3503 | 7.5 | HØST 2020 | |
EDU3020 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Naturfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"