course-details-portlet

MGLU3202

Elevmangfold, oppvekstvilkår og likeverdig opplæring

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet setter studentene i stand til å forstå, analysere og håndtere komplekse samspillsforhold i skolen relatert til elevenes bakgrunn og oppvekstvilkår, og hvordan dette har betydning for deres opplæringssituasjon. Emnet vektlegger spesielt kunnskap knyttet til ekskluderings- og inkluderingsmekanismer, og hvordan en kan utvikle skolens som demokratisk samfunnsinstitusjon.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges ulike oppvekstbetingelser
  • har inngående kunnskap om hvordan elevenes bakgrunn (for eksempel sosial klasse, kjønn, etnisitet) og forutsetninger er av betydning for ulike muligheter i utdanning
  • har kunnskap om skolen som arena for identitetsutvikling og dens betydning for tilhørighet, utenforskap og motstand
  • har inngående kunnskap om skolens rolle som demokratisk samfunnsinstitusjon i et historisk og politisk perspektiv
  • har inngående kunnskap om perspektiver på likeverdig opplæring, og hvordan dette har betydning for pedagogisk praksis

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere aktuelle problemstillinger knyttet til inkludering og ekskludering i skolen og drøfte pedagogisk praksis tilpasset en mangfoldig elevgruppe
  • kan anvende kunnskap om mangfolds- og inkluderingsproblematikk i samhandling med relevante aktører i barn- og unges oppvekstmiljø
  • kan kritisk analysere problemstillinger knyttet til mangfold, inkludering og demokratisk utvikling av skolen, samt utfordringer barn og unge møter i utdanning

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kritisk belyse skolen som demokratisk samfunnsinstitusjon, deriblant systembetingelser som bidrar til inkludering og ekskluderingsprosesser
  • har analytisk kompetanse for å arbeide for inkluderende læringsmiljø og likeverdig opplæring i en mangfoldig skole
  • kan reflektere kritisk over hvordan forskning bidrar til å belyse ulikhet i utdanning

Læringsformer og aktiviteter

Emnet vektlegger variasjon mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer. Emnet legger opp til at studentene skal bli kjent med fagmiljø med spisskompetanse på sentrale problemstillinger som belyses i emnet. Det er dermed aktuelt med ekskursjoner og bruk av inviterte eksterne forelesere.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

  • 70% oppmøte
  • Fire arbeidskrav gjennom semesteret

Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema.

Samtlige krav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan fremstille seg for eksamen.

Vurdering:

Hjemmeeksamen teller 100%. Vurdering: Bokstavkarakter A-F

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått PEL 1 og gjennomført Pel 2 (15 studiepoeng) eller tilsvarende.Gjennomført må forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar. Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved grunnskolelærerutdanningen

Kursmateriell

Endelig pensumliste og semesterplan legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 5 dager Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 5 dager Eksamenssystem Inspera Assessment