course-details-portlet

MGLU4115

Pedagogikk og elevkunnskap 4 (1-7)

Velg studieår

Vurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave og muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

UTVIKLING OG STYRING AV SKOLEN

Emnet skal ha et makroperspektiv på skolen med vekt på hvordan beslutninger tatt på samfunnsnivå påvirker skolen. Dette perspektivet belyses både historisk og opp mot dagens situasjon. I seminarene vil sammenhenger mellom emnets hovedtemaer utdypes og bearbeides, semesterplanen gir detaljert oversikt. Det sentrale innhold i emnet er disse fire hovedtemaer:

  • Utdanningspolitikk og styring (kritisk analyse og pedagogisk refleksjon)
  • Den norske skoles historie og læreryrkets utvikling (lærerrolle og skoleutvikling)
  • Grunnriss av oppdragelsens historie (pedagogikkens røtter og virkningshistorie)
  • Rom for forandring (samarbeid profesjonsutvikling og profesjonsetikk)

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

Studenten

  • har kunnskap om ulike politiske, pedagogiske og praktiske syn på skolens virksomhet.
  • har kunnskap om utviklingen i synet på skolens oppdrag, lærerens rolle og skolens organisatoriske innretning.
  • har kunnskap om de muligheter læreren har for å påvirke skolens utvikling i offentligheten og forme egen praksis i et lokalt, kollegialt fellesskap.
  • har kunnskap om kontaktlærerrollen i lys av samarbeid og utviklingsarbeid i skolen.
  • har kunnskap om sammenhenger i utdanningsløpet knyttet til samarbeid og utviklingsarbeid på systemnivå
  • har kunnskap om samarbeid med andre aktører som er relevante for skolens virksomhet på systemnivå

FERDIGHETER

  • kan analysere ulike historiske syn på oppdragelse ut ifra det bakenforliggende syn på menneske og samfunn og de grunnleggende verdier i opplæringens rammeverk.
  • kan reflektere over hvordan undervisningen kan ivareta elevmangfoldet.
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenking i skolen
  • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp for både kvalitativ og kvantitativ forskning.

GENERELL KOMPETANSE

  • kan føre selvstendig faglig argumentasjon om egen pedagogisk praksis og skolens demokratiske funksjon.
  • kan reflektere over læreren som både bærer og fornyer av en historisk arv og et omskiftelig samfunnsmandat.
  • kan diskutere forholdet mellom ulike syn på undervisning og kunnskap med henblikk på å tilrettelegge og begrunne egen praksis.
  • kan håndtere dilemmaer og krysspress i forholdet mellom statlig og kommunal styring og lærerens profesjonelle autonomi og ytringsfrihet.
  • kan kritisk analysere samfunnsdebatter om utdanningspolitikk og skolens verdigrunnlag.

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene i PEL 4 varierer mellom forelesninger, studentaktive seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid. Samarbeidslæring er vektlagt. Det er lagt inn obligatoriske arbeidskrav hvor studentene skal vise faglig innsikt i emnets temaområder og utvikling av egen læreridentitet. Undervisningen rettes mot at studenten skal formulere, drøfte og kommunisere om pedagogiske problemstillinger innenfor emnets tematikk. Det vil bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutøvelse. Emnet vil trekke inn samfunns- og dagsaktuelle saker knyttet til utdanning og skole.

Obligatoriske aktiviteter:

  • Definerte arbeidskrav
  • 75% oppmøte på seminar

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Arbeidskrav

Til emnet knytter det seg tre arbeidskrav, en skriftlige innlevering og to muntlige presentasjoner.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til en ny innlevering/utførelse.

Eksamen

Eksamen består av en skriftlig og en muntlig del. Den skriftlige deleksamen er en individuell semesteroppgave. Den muntlige eksamen gjennomføres i grupper. Utsatt eksamen i muntlig kan tas opp individuelt eller i gruppe. Ved stryk av en deleksamen må kun denne delen tas på nytt. Det er anledning å klage på delvurdering i emnet (gjelder ikke muntlig eksamen).

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått områdeemnet Kunnskap læring og danning i læreprofesjonen og Pel 1 og Pel 2 (30 SP) eller tilsvarende.

Kursmateriell

Endelig pensumliste og semesterplan legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LGU13009 7,5 sp Høst 2019
LGU53006 7,5 sp Høst 2020
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave og muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Utsatt eksamen - Høst 2025

Muntlig eksamen i gruppe
Vekting 2/3 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Varighet 30 minutter
Oppgave
Vekting 1/3 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen i gruppe
Vekting 2/3 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Varighet 30 minutter
Oppgave
Vekting 1/3 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment