course-details-portlet

TEGN1000

Opplæring i og på norsk tegnspråk

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk, norsk og norsk tegnspråk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet skal kunnskap om opplæringssituasjonen for tegnspråklige elever stå sentralt i arbeidet, og i tillegg er arbeid med gjeldende læreplaner for faget viktig. Kandidaten skal tilegne seg ulike læringsstrategier og ta i bruk læringsressurser som digitale verktøy for å videre kunne bruke dem i undervisning med best mulig didaktisk tilpasning.

Kandidaten skal utvikle sin kunnskap om og innsikt i hva som kreves for å planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i og på norsk tegnspråk. Dette knyttes opp mot hvordan en som lærer kan støtte opp under elevenes grunnleggende ferdigheter i faget, flerspråklighet og faglige kompetanse.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

- har kunnskap om regelverk og gjeldende læreplaner og andre undervisningsrelaterte dokumenter knyttet til norsk tegnspråk i skolen, med fokus på egne undervisningstrinn

- har grunnleggende kunnskap i å vurdere og ta i bruk ulike læringsstrategier, læringsressurser og digitale verktøy i faget norsk tegnspråk for egen læring og i formidlingssituasjoner som grunnlag for elevenes læring

Ferdigheter

Kandidaten

- kan formidle grunnleggende kunnskap om faget norsk tegnspråk til elever og andre

- kan kritisk reflektere rundt muligheter for tilrettelegging av kommunikativ samhandling, for eksempel å legge til rette for møteplasser for tegnspråklige elever på tvers av skoler og gjennom bruk av virtuelle klasserom, men også ved bruk av tolking

Generell kompetanse

Kandidaten

- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning

- kan planlegge og gjennomføre undervisning i norsk tegnspråk på grunnleggende nivå, for elever på trinn 1-7 eller 5-10.

- kan sette tydelige mål for undervisningen og vurdere elevenes læringsutbytte

- kan legge til rette for varierte læringsaktiviteter, også ved bruk av digitale ressurser, som formidler kunnskap om norsk tegnspråk som fremmer språklig samhandling og elevenes grunnleggende ferdigheter og faglige utvikling

Læringsformer og aktiviteter

Undervisning i emnet skjer i form av forelesninger, arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen.

Obligatoriske aktiviteter:

80% obligatorisk oppmøte. (Manglende oppmøte kan kompenseres i henhold til instruksjoner fra faglærer.)

2 planer for undervisningsopplegg - der en også presenteres på norsk tegnspråk.

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Undervisningsopplegg
  • Undervisningsopplegg med presentasjon på tegnspråk
  • 80% obligatorisk oppmøte

Mer om vurdering

En skriftlig individuell akademisk fagtekst (1800-2400 ord).

Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Krever opptak til studieprogram:

Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)

Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)

Kursmateriell

Pensum oppgis ved semesterstart

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Tegnspråk og tolking

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for språk og litteratur

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2024

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Dato Utlevering 09.12.2024
Innlevering 12.12.2024
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 12:00
Varighet 3 dager Eksamenssystem Inspera Assessment