Emne - Masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk - MGLU5230
MGLU5230 - Masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2020/2021
Faglig innhold
Kandidaten skal under veiledning planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid med relevans for pedagogisk arbeid i skolen. Arbeidet med masteroppgaven skal ta utgangspunkt i en prosjektplan som studenten har utarbeidet og fått godkjent på forhånd i 9 semester. Studenten kan selv velge om forskningsarbeidet skal omfatte empiri eller kun være teoretisk forankret. Masteroppgaven er forskningsrapporten der studenten dokumenterer arbeidet og presenterer sine forskningsfunn. Gjennom masteroppgaven skal studenten, med bakgrunn i en valgt problemstilling, vise innsikt i aktuell forskning, teorier og metoder. Studiet legger opp til arbeidslivsamarbeid og dette innebærer at studenten kan skrive masteroppgaven i samarbeid med ulike arbeidslivsaktører, som for eksempel skolen, frivillige organisasjoner eller offentlige instanser med særskilt kompetanse på det studenten velger å fordype seg i.
Læringsutbytte
KUNNSKAP:
Kandidaten
- har inngående kunnskap om et avgrenset pedagogisk fagområde
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen, fra planlegging, via gjennomføring og til dokumentasjon av et selvstendig forskningsarbeid
FERDIGHETER:
Kandidaten:
- kan under veiledning utforme og gjennomføre et forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan sette seg inn i forskningslitteratur og teori som er relevant for å drive forskning innenfor et avgrenset fagområde i pedagogikk
- Kan bruke relevante forskningsmetoder for å gjennomføre et pedagogisk forskningsarbeid/undersøke pedagogiske problemstillinger
- Kan orientere seg, og kritisk forholde seg til ulike informasjonskilder
GENERELL KOMPETANSE:
Kandidaten
- Kan formidle et omfattende selvstendig forskningsarbeid innenfor fagområdet
- Kan kritisk vurdere ulike forskningsarbeid og deres gyldighet og relevans
- Kan anvende innsikt om særlige problemstillinger knyttet til mangfolds- og inkluderingsspørsmål, og bidra til utvikling av en demokratisk skole
Læringsformer og aktiviteter
Eget arbeid med veiledning individuelt og/eller i gruppe. Studenter kan velge å skrive masteroppgaven i samarbeid med relevante aktører i arbeidslivet med spisskompetanse på det studenten velger å fordype seg i.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 studiepoeng i profesjonsrettet pedagogikk i grunnskolelærerutdanningens femte studieår.
Forkunnskapskrav
Bestått PEL 1-4(totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende
Bestått FoU-oppgave i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår.
Bestått 30 studiepoeng i profesjonsrettet pedagogikk i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår.
Kursmateriell
Selvvalgt pensum
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
-
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"