course-details-portlet

MGLU5216

Teorier og perspektiver på læring i kroppsøving

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet lærer studenten anvendelse av teoretiske perspektiver på læring av bevegelse i kroppsøving, med spesielt fokus på utvikling av allsidig motorisk kompetanse hos elever. Studenten får gjennom emnet erfaring med å planlegge, gjennomføre, diskutere og evaluere undervisning i kroppsøving ved hjelp av sentrale begrep og perspektiver. Emnet tar opp nye perspektiver på læring, og hvordan analyse og refleksjon med grunnlag i disse tilnærmingene kommer til uttrykk innenfor didaktiske problemstillinger i kroppsøving.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten forventes ved avsluttet emne å

  • ha inngående kunnskap om om progresjon i undervisning og elever læring i kroppsøving
  • ha inngående kunnskap om teorier og perspektiv på læring med relevans for kroppsøvingsfaget
  • ha innsikt i perspektiver på individuelle og miljømessige faktorer som påvirker elevers aktivitet i kroppsøving

Ferdigheter

Kandidaten forventes ved avsluttet emne å

  • kunne anvende forskningsbasert kunnskap, analysere teorier og fortolkninger innenfor fagområdet til utforsking av nye problemområder
  • kunne analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kunne foreta faglige diskusjoner innen relevante tema på et høyt analytisk nivå, både skriftlig og muntlig.

Generell kompetanse

Kandidaten forventes ved avsluttet emne å

  • kunne bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med kroppsøvingsfaget som grunnlag
  • ha kompetanse til å lese, forstå og vurdere ny litteratur som publiseres innen fagfeltet og bruke denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen

Læringsformer og aktiviteter

Seminarer, workshops, arbeid i grupper, individuelt arbeid, forelesninger, og praktisk aktivitet i ulike miljø. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i fagområdet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Inntil 5 obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene kan være individuelle og/eller i gruppe, i form av deltakelse i læringsaktivitet, skriftlige rapporter eller fagtekster i skriftlig eller multimediale former. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen, vurderes med godkjent/ikke godkjent.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått kroppsøving 1 og gjennomført kroppsøving 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Kroppsøving/idrett
  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Dato Utlevering 12.12.2025
Innlevering 12.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment