Emne - Motorisk læring og utvikling i kroppsøving - MGLU5216
MGLU5216 - Motorisk læring og utvikling i kroppsøving
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2020/2021
Faglig innhold
I dette emnet lærer studenten anvendelse av ulike teoretiske perspektiver på motorisk utvikling og læring i forhold til praksis i kroppsøving, med spesielt fokus på utvikling av allsidig motorisk kompetanse, ferdigheter og physical literacy hos elever. Studenten får gjennom emnet erfaring med å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ved hjelp av sentrale begrep og perspektiver. Emnet tar opp nye perspektiver på motorisk utvikling og læring, og hvordan analyse og refleksjon med grunnlag i disse tilnærmingene kommer til uttrykk innenfor didaktiske problemstillinger i kroppsøving.
Læringsutbytte
Kunnskap, kandidaten forventes ved avsluttet emne å:
- ha inngående kunnskap om innovative undervisning- og arbeidsformer i kroppsøvingsfaget
- ha inngående kunnskap om nye teorier og perspektiv på motorisk utvikling og læring med relevans for kroppsøvingsfaget
- ha innsikt i perspektiver på individuelle og omgivelsesmessige faktorer som begrenser eller muliggjør elevers aktivitet i kroppsøving
Ferdigheter, kandidaten forventes ved avsluttet emne å:
- kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- foreta faglige diskusjoner innen relevante tema på et høyt analytisk nivå, både skriftlig og muntlig.
Generell kompetanse, kandidaten forventes ved avsluttet emne å:
- Ha kompetanse til å lese, forstå og vurdere ny litteratur som publiseres innen fagfeltet og bruke denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kunne bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kunne anvende avansert teoretisk kunnskap ut fra forståelse for fagets egenart
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, veiledning og seminarer. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i fagområdet.
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeidskrav: Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning med basis i teori som undervises i emnet. Presenteres muntlig og som skriftlig rapport.
Spesielle vilkår
Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: http://www.ntnu.no/studier/opptak/emneopptak
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått kroppsøving 1 og gjennomført kroppsøving 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"