Emne - Matematikk 1 (1-7) emne 1A - MGLU1103
MGLU1103 - Matematikk 1 (1-7) emne 1A
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
I emnet arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7. Viktig i emnet er arbeid med ulike aspekt ved tall og tallbehandling, og utvikling av grunnleggende tallforståelse er sentralt. Kunnskap om multiplikative strukturer knyttes til arbeid av varierte strategier i arbeid med tall og regneoperasjoner. Videre arbeides det med utforskning av sammenhenger mellom tall, og hvordan generalisering av egenskaper ved tall legger til rette for algebraisk tenking. Grunnleggende begrepsmessig forståelse for brøk behandles grundig.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner, og hvilken betydning bruk av representasjoner kan ha for elevers læring
- har begynnende kunnskap om forskningsmetoder i matematikkdidaktikk og etikk knyttet til forskning som involverer elever.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Læringsformer og aktiviteter
I undervisninga vil det bli benyttet ulike og varierte arbeidsformer som for eksempel forelesning, gjennomgåing av eksempler og oppgaver, verksted- og stasjonsundervisning, eget arbeid med oppgaver og episoder og caser hentet fra praksis, undersøkelsesvirksomhet, presentasjoner for medstudenter og undervisning i praksisfeltet. Faget skal formidle og engasjere studentene i vitenskapelige arbeidsformer. Utforskende læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritisk refleksjon. For en stor del vil undervisninga foregå prosessorientert der en induktiv arbeidsform med stor grad av studentaktivitet er sentralt. Noe arbeid vil være individuelt og noe vil være arbeid i grupper med varierende sammensetning. I løpet av studiet vil det bli gitt et visst antall arbeidsoppdrag av ulik karakter, som skal resultere i skriftlige innleveringer eller muntlige framføringer. Det vil bli gitt ulike former for veiledning og respons underveis i dette arbeidet, både fra faglærere og medstudenter.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Inntil 5 obligatoriske arbeidskrav. Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Eksamen: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager. Alle hjelpemidler tillatt.
Ved utsatt eksamen kan eksamensformen endres.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
-Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse. -Minimum 35 skolepoeng. -Et gjennomsnitt på minimum karakteren 4 i matematikk (224 årstimer) og karakteren 3 i norsk (393 årstimer, gjennomsnitt av karakteren hovedmål, sidemål og muntlig). Karakterkravet i matematikk vil alternativt dekkes av bestått programfag S1, S2, R1 eller R2.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU11100 | 15.0 | HØST 2017 | |
MGLU1503 | 7.5 | HØST 2020 | |
LGU51014 | 7.5 | HØST 2020 | |
LGU11004 | 15.0 | HØST 2021 | |
SKOLE6023 | 3.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
UTS
Hjemme-eksamen
100/100
HJELPEMIDD
Utlevering
04.12.2023Innlevering
06.12.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
HJELPEMIDD
Utlevering
21.05.2024Innlevering
23.05.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"