Emne - Pedagogisk utviklingsarbeid og tverrfaglig samarbeid for en inkluderende skole - MGLU5228
MGLU5228 - Pedagogisk utviklingsarbeid og tverrfaglig samarbeid for en inkluderende skole
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2020/2021
Faglig innhold
Emnet gir en fordypning i spørsmål om pedagogisk utviklingsarbeid relatert til mangfold- og inkluderingsproblematikk. Pedagogisk utviklingsarbeid foregår på flere nivå, på flere arena og med flere aktører, og emnet legger vekt på å utvikle studentenes system og forvaltningskunnskap knyttet til arbeid med blant annet rusproblematikk, voldsproblematikk, fattigdomsproblematikk, minoritetstematikk. Dette innebærer kjennskap til prosesser både på skolenivå, men også arbeid som foregår på tvers av fagmiljø, som for eksempel skolens samarbeid med helse- og sosial tjenesten og politiet. Emnet legger vekt på å oppøve studentens kompetanse til å initiere og inngå i tverrfaglig samarbeid med andre fagfelt og profesjoner.
Læringsutbytte
KUNNSKAP:
Studenten
- har inngående kunnskap om muligheter og utfordringer med å drive utviklingsarbeid på egen skole med hensyn til å utvikle inkluderende læringsmiljø
- inngående kunnskap om hva det kan bety å legge til rette for en demokratisk skole hvor elever og foreldre gis rom for medvirkning
- har kunnskap om sentrale samarbeidsaktører relevante for skolens arbeid med å ivareta ulike elevgrupper, deriblant de som inngår i helse- og sosialtjenesten
- Har kunnskap om tverrfaglig samarbeid om barn og unges oppvekst- og utdanningsvilkår
- Ha kunnskap om utdanningspolitiske bestemmelser sentrale for skolens arbeid med mangfold og inkludering, og idégrunnlaget som ligger til grunn for dette
FERDIGHETER: Kandidaten
- kan identifisere og kritisk analysere hvordan utdanningspolitiske og organisatoriske rammefaktorer skaper betingelser for arbeid med mangfold og inkludering
- kan med utgangspunkt i en forståelse av mangfolds- og inkluderingsproblematikk, legge til rette for og initiere pedagogisk utviklingsarbeid i egen skole
- kan aktivt initiere og delta i tverrfaglig samarbeid med andre relevante aktører utenfor skolen
GENERELL KOMPETANSE:
Kandidaten
- kan bistå i planlegging, og videre støtte gjennomføring av utviklingsarbeid i egen skole med hensyn til å utvikle inkluderende læringsmiljø.
- kan bidra til å fremme en lærings- og skolekultur som ivaretar elever med ulike forutsetninger, og det mangfoldet de representerer
Læringsformer og aktiviteter
Emnet vektlegger variasjon mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer. Emnet legger opp til at studentene skal bli kjent med fagmiljø med spisskompetanse på sentrale problemstillinger som belyses i emnet. Det er dermed aktuelt med ekskursjoner og bruk av inviterte eksterne forelesere.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav - se emnebeskrivelse
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav:
En skriftlig individuell fagtekst
En muntlig presentasjon
Begge arbeidskrav må bestås for å få gå opp til eksamen
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Anbefalte forkunnskaper
Pedagogikk og elevkunnskap 4
Forkunnskapskrav
Bestått Pedagogikk og elevkunnskap 1,2 og 3 Bestått 30 studiepoeng i emne på masternivå i profesjonsrettet pedagogikk i grunnskolelærerutdanningens tredje studieår
Kursmateriell
Endelig pensumliste og semesterplan legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Norsk
-
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"