Emne - Innføring i samfunnsfag Del 2 (1-7) - MGLU2107
Innføring i samfunnsfag Del 2 (1-7)
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Samfunnsfag 1 del 2 gir innføring i samfunnsfagene som kunnskapsområder og skolefag med relevans for undervisning på barne- og mellomtrinnet.
Innenfor feltet demokratiforståelse og medborgerskap, vektlegges kunnskap om og forståelse for politikk og politiske prosesser, demokrati- og medborgerskapsundervisning med hovedvekt på norske forhold.
Om temaet bærekraftig framtid, så vektlegges kunnskap om og forståelse av forhold som landskap, klima og klimaproblematikk, ressursspørsmål og bærekraftig utvikling.
I emnet trekkes det opp noen grunnlinjer i norsk historie og historiedidaktikken.
Emne tematiserer begynneropplæring, overgangen til ungdomsskolen, års- og periodeplanlegging og vurdering på barnetrinnet, samt samfunnsfagdidaktisk teori.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
- Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier og prosesser innenfor feltene demokratiforståelse og medborgerskap.
- Har bred kunnskap om sentrale tema, begreper og prosesser knyttet til å skape en bærekraftig framtid.
- Har bred kunnskap om historiedidaktiske teorier, sentrale historiske perioder og samfunnsprosesser i norsk historie
- Har bred kunnskap om begynneropplæring, overgangen til ungdomsskolen, års- og periodeplanlegging og vurdering på barnetrinnet, samt samfunnsfagdidaktisk teori.
FERDIGHETER
- Kan identifisere sammenhenger mellom emnets temaområder og forklare hvordan de griper inn i hverandre
- Kan koble grunnleggende innsikter fra fagets temaer til samfunnsfagets didaktiske teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Kan å utvikle og anvende akademiske ferdigheter som kritisk tenking og argumentasjon.
GENERELL KOMPETANSE
- Kan legge til rette for at elevene kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglig spørsmål med utgangspunkt i kunnskap og kjennskap til ulike perspektiv.
- Har et reflektert og kritisk perspektiv på hvordan skape en bærekraftig framtid, og spesifikt undertema som landskap, ressurs- og klimaproblematikk og koble dette til hvordan utvikle en bærekraftig framtid.
- Kan koble grunnleggende innsikter i norsk historie til historiedidaktisk teori i planlegging og gjennomføring av undervisning.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, selvstendig arbeid og arbeid i grupper med og uten veiledning. Ekskursjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter: Det skal gjennomføres godkjent(e) oppgave(r) og/eller test(er) av skriftlig og/eller muntlig karakter, samt obligatorisk oppmøte på utvalgte deler og introduksjonsøkt.
Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MGLU3110 | 15 sp | Høst 2018 |
LGU14002 | 15 sp | Høst 2021 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Samfunnsfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2024
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Individuell oppgave
Innlevering 16.12.2024 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00 Eksamenssystem Inspera Assessment
Utsatt eksamen - Vår 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.
Individuell oppgave
Innlevering 23.04.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00 Eksamenssystem Inspera Assessment