Emne - Aktuelle temaer knyttet til matematikkundervisning (1-7) - MGLU5103
MGLU5103 - Aktuelle temaer knyttet til matematikkundervisning (1-7)
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2020/2021
Faglig innhold
Emnet gir en dypere innsikt i fagdidaktisk teori innen seks hovedområder:
- affektive aspekter ved matematikk og matematikkundervisning
- læreres undervisningskunnskap i matematikk
- inkluderende matematikkundervisning
- vurdering for læring i matematikk
- bruk av IKT i matematikkundervisningen
- matematikk som problemløsende virksomhet
Studenten vil ved hjelp av lesing og bearbeiding av teori utvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg for sin matematikkundervisning, samt videreutvikle sin kompetanse i å observere og analysere læring og undervisning av matematikk i praksisfeltet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om sentrale teorier innen affektive aspekter ved matematikkfaget, herunder elevers og læreres forestillinger om og holdninger til matematikk som vitenskapsdisiplin og undervisningsfag
- har avansert kunnskap om sentrale teorier innen undervisningskunnskap i matematikk
- har avansert kunnskap om inkluderende matematikkundervisning, herunder differensiering og flerkulturelle aspekter ved læring og undervisning i matematikk
- har avansert kunnskap om sentrale teorier for vurdering for læring i matematikk
- har inngående kunnskap om IKT som medierende verktøy i matematikkundervisningen og dets betydning for elevers læring i matematikk
- har inngående kunnskap om matematikk som resonnerende, undersøkende og problemløsende virksomhet
Ferdigheter
Kandidaten
- Kan diskutere og forholde seg kritisk til relevant faglitteratur, og analysere datamateriale i lys av matematikkdidaktisk teori
- kan analysere og bruke læremidler og matematikkoppgaver i lys av inkluderende matematikkundervisning
- kan drøfte og analysere undervisningsaktiviteter og elevarbeid i matematikk med utgangspunkt i teori om formativ vurdering
- kan planlegge, gjennomføre og analysere bruk av IKT i matematikkundervisningen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan identifisere og reflektere omkring sammenhenger mellom matematikkdidaktisk teori og læring og undervisning av matematikk i skolen
- kan presentere resultater og analyser fra en teoriforankret, empirisk basert undersøkelse gjennomført i matematikklasserommet
- har didaktisk kompetanse som muliggjør design og implementering av matematikkundervisning der IKT er et sentralt verktøy
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.
Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 SP emner på masternivå i matematikk 1-7 i grunnskolelærerutdanningens fjerde studieår eller tilsvarende. MGLU4104 Perspektiver på tallbegrepet (1-7)
Forkunnskapskrav
Bestått matematikk 1 og matematikk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende. Studenten har valgt MGLU4104 i 4. studieår masterstudieretning matematikk 1.-7. trinn.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LMM14005 | 15.0 | 01.09.2018 | |
DID3403 | 7.5 | 01.09.2020 | |
SKOLE6023 | 4.0 | 01.09.2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk tegnspråk
-
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"