Portrett av Heidi Vifladt
Ytring

«Utdanningen skal nÄ bli mer fleksibel, det kan gi flere sykepleiere»

At hver tredje studieplass for sykepleiere ved NTNU i GjÞvik skulle stÄ ledig var et sjokk. Derfor tilbyr vi fra 2025 en mulighet til Ä studere hjemmefra under store deler av utdanningen.

En kvinne som smiler

Lanserer KI-verktĂžy for studentene

KI-chaten Copilot er en samtalerobot som fungerer pÄ samme mÄte som for eksempel ChatGPT.

en stor gruppe mennesker stÄr pÄ trappene utenfor en stor murbygning.

Feiret nye doktorer

Fredag var det duket for nok en hÞytidelig feiring av NTNUs nye doktorer, pÄ samme dag som den internasjonale kvinnedagen.

en mann pÄ en scene. Han holder en mikrofon mot munnen, og blomster i den andre hÄnden

Vinneren av NTNUs Filmpris 2024: Dag Hoel

Den internasjonalt anerkjente filmprodusenten har hatt stor betydning for den lokale filmbransjen i Trondheim.

Johanne Haugland

Johanne Haugland fÄr pris som utvald ung forskar

Senter for grunnforsking (CAS) har delt ut pris til to unge forskarar for den neste toÄrsperioden. Den eine gÄr til postdoktor Johanne Haugland ved Institutt for matematiske fag for sitt arbeid med geometriske metodar innan det som heiter hÞgare homologisk algebra.

En folkmengde stÄr og ser mot en lavvo i tre. Ved Äpningen stÄr tre kvinner
Studier og studentliv

Studenter designet ur for VM pÄ ski

Nedtellinga til ski-VM 2025 i gang i Trondheim. Det skjer i en nesten fire meter hĂžye lavvoen designet av tre studenter fra institutt for design, NTNU.

Nye fadderledere ved NTNU i Ålesund. Henrike til venstre og Hannah til hþyre

Nye fadderleiarar ved NTNU i Ålesund

Hannah og Henrike har fĂ„tt jobben som fadderleiarar ved NTNU i Ålesund og har allereie byrja Ă„ planlegge studiestarten til hausten.

BjÞrn Vatne pÄ Scenen - lanseringa av PÄfyll.

PopulĂŠrvitskapleg matprat pĂ„ menyen i Ålesund

Det populÊrvitskaplege talkshowet PÄfyll gir ordet til smarte folk. Tysdag 19. mars er kvelden komen for servering av kunnskap frÄ forskarar frÄ SINTEF og MÞreforsking. Dei snakkar om maten vÄr i framtida, og kvifor vi kjem til Ä dyrke, avle og ete den.

Modell av fartĂžy som prosjektgruppen bak Plan Sea presenterte fĂžr jul
Innovasjon

Plan Sea: Tverrfagleg rydding pÄ botn

Det har vore eit stort fokus pĂ„ Ă„ rydde strender og havoverflate for avfall og sĂŠrleg plast. No skal masterstudentar frĂ„ NTNU i Ålesund ned pĂ„ havbotnen for Ă„ rydde.