Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 1 (1-7) - MGLU1113
MGLU1113 - Pedagogikk og elevkunnskap 1 (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Gjennom syklus 1 skal studenten skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 1-7sin læring og utvikling og lærerens ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Arbeidet læreren gjør for å skape et godt læringsmiljø for alle elever i en skole preget av sosialt, religiøst og kulturelt mangfold, står sentral i Pel 1, det første året. Studenten skal utvikle et reflektert og kritisk forskerperspektiv på skolens virksomhet og på egen praksis. . Emnet ivaretar også studentenes utvikling av Profesjonsfaglig Digital Kompetanse (PfDK).
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- - brei kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp, herunder varierte arbeids- og vurderingsformer
- - kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdigheter og dybdelæring kan bidra til læring og utvikling hos elevene
- - brei kompetanse i samhandling og har erfart hvordan dette kan bidra til læring
- - brei kunnskap om motivasjon og hvordan denne kan fremmes for bedre læring
- - utviklet kunnskap om ulike perspektiver på læringsmiljø, klasseledelse og ledelse for læring
- - kunnskap om ulike metoder for observasjon
- - kunnskap og erfaring i hvordan praktiske, skapende og estetiske læringsprosesser kan påvirke læring
Ferdigheter
Studenten kan -
- anvende fagbegrep, begrunne og reflektere over didaktiske valg og benytte dette i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
- reflektere over læring og læringsprosesser og lede elever i deres utvikling gjennom bygging av konstruktive og inkluderende miljø for læring
- bruke noen digitale verktøy for å fremme læring
- vise kompetanse til å bruke utforskende undervisning
- planlegge og gjennomføre observasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
- har erfart og kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og til å bygge trygge og inkluderende læringsmiljø
- har begynnende innsikt i overføringen mellom allmenn didaktiske prinsipper og egen utøvelse av undervisning
Læringsformer og aktiviteter
Emnet pedagogikk og elevkunnskap er tilrettelagt som problembaserte tema bygget på samarbeidslæring med ulike faglige forankringer i kombinasjon med seminararbeid. Hvert problembaserte arbeid vil ha en felles oppstart og avslutning.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på tre seminar-rekker
- Deltakelse i estiske dager
- Deltakelse på 2 PBL-arbeid, der minst ett av disse har en digital tilnærming
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på tre seminar
- Deltakelse i 2 PBL-arbeid
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltakelse på tre seminar-rekker
- Deltakelse på estiske dager
- Deltakelse i 2 PBL-arbeid der minst ett av disse har en digital tilnærming
- to oppgaver koblet til praksisen
Vurderingsordning eksamen
Mappevurdering. Mappen skal inneholde et digitalt nettsted om norsk grunnskole utviklet i grupper. I tillegg skal hver kandidat levere et individuelt refleksjonsskriv som skal beskrive kandidatens refleksjoner over faglig og sosial samhandling i sammenheng med utviklingen av nettstedet.
Mappen skal også inneholde en individuell oppgave der kandidaten skal vise evne til å synliggjøre forståelse av sammenheng mellom teori fra pensum i emnet og praksis og egen utvikling av lærerrollen.
Karakterskala: bestått/ ikke bestått
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav: Som opptakskrav til studieprogrammet, se studiets studieplan.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MGLU1513 | 7.5 | HØST 2019 | |
MGLU1112 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU11001 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU11010 | 7.5 | HØST 2019 | |
LGU51001 | 7.5 | HØST 2019 | |
MGLU1512 | 7.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mappevurdering
100/100
Utlevering
01.12.2023Innlevering
08.12.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Mappevurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"