Emne - Vitenskapsteori og metode (naturfag) - MGLU5208
MGLU5208 - Vitenskapsteori og metode (naturfag)
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2020/2021
Faglig innhold
I dette emnet tar en opp vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder og deres egnethet i ulike situasjoner. En studerer også ulike forskningsparadigmer og sammenhengen mellom ontologi, epistemologi og valg av forskningsmetoder. Hovedvekten vil ligge på kvalitative metoder. Under arbeidet med emnet vil studentene være i ferd med å starte på sitt eget forskningsarbeid. Derfor vil hjelp med å formulere problemstilling og å finne teori og metode for eget arbeid bli en sentral del av emnet. Sentralt i emnet er også det å komme i gang med skriving av masteroppgaven med vekt på oppbygging av vitenskapelig tekst, presis framstillingsmåte og riktig bruk av referansesystem.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Kandidaten
har inngående kunnskap om ulike forskningsparadigmer og sammenhenger mellom ontologisk og epistemologisk ståsted og valg av forskningsmetoder
har inngående kunnskap om særtrekk ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder
har inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av datamateriale
har inngående kunnskap om etiske aspekter ved forskning
har inngående kunnskap om presentasjon av forskning
FERDIGHETER
Kandidaten
kan under veiledning utarbeide forskbare spørsmål som har relevans innenfor naturfagdidaktikk
kan designe og gjennomføre selvstendige forskningsprosjekter / empiriske undersøkelser
kan gjøre begrunnede valg av metoder for innsamling og analyse av datamateriale
kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapskilder (faglitteratur og datamateriale) og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
kan gjøre rede for og begrunne metodologiske valg opp mot valg av forskningsfokus
kan analysere relevante problemstillinger knyttet til naturfagundervisning i skolen
kan formidle resultater fra omfattende selvstendig arbeid og behersker naturfagdidaktikkens fagspråk og fagsjangrer
kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i naturfaget i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Tema som er egnet for det, undervises i fellesforelesninger.
Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling, for eksempel medstudentrespons, er viktige arbeids- og læringsformer, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Det er derfor viktig å delta i undervisningen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 SP emner på masternivå i naturfag i grunnskolelærerutdanningens fjerde studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Bestått naturfag 1 og naturfag 2 (totalt 60 studiepoeng)
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3121 | 2.5 | 01.09.2018 | |
EDU3122 | 2.5 | 01.09.2018 | |
EDU3123 | 2.5 | 01.09.2018 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk, Norsk
-
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"