course-details-portlet

MGLU5211

Vitenskapsteori og metode for fagdidaktikk i KRLE

Velg studieår

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet tar en opp vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder og deres egnethet i ulike situasjoner. En studerer også ulike forskningsparadigmer og sammenhengen mellom valg av teori og forskningsmetoder. Studentene får opplæring og øving i bruk av ulike kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, kildekritiske metoder inkludert. Hovedvekten vil ligge på kvalitative metoder. Det å formulere egen problemstilling, finne teori og metode og avdekke og avklare forskningsetiske utfordringer for eget arbeid bli en sentral del av emnet. Gjeldende krav til masteroppgaver med hensyn til struktur, språk og presisjonsnivå, referanse- og teoribruk vil bli tatt opp.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om KRLE-relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsparadigmer og sammenhenger mellom ontologisk og epistemologisk ståsted og valg av forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om særtrekk ved ulike forskningsdesign og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av datamateriale
  • har avansert kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
  • har avansert kunnskap om hvordan vitenskapelig fagstoff fra egen forskning presenteres

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal KRLE-relevant forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan under veiledning utarbeide forskbare spørsmål som har relevans innenfor KRLE-didaktikk
  • kan designe selvstendige forskningsprosjekter/empiriske undersøkelser
  • kan gjøre begrunnede valg av metoder for innsamling og analyse av datamateriale
  • kan vurdere om prosjektet gjør søknad om prosjektgodkjennelse fra NSD nødvendig og kan i samarbeid med veileder søke om dette dersom det er påkrevd
  • kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapskilder (faglitteratur og datamateriale) og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • kan gjøre rede for og begrunne metodologiske valg opp mot valg av forskningsfokus
  • kan analysere relevante problemstillinger knyttet til KRLE-undervisning i skolen
  • kan formidle resultater fra omfattende selvstendig arbeid og behersker KRLE-didaktikkens fagspråk og fagsjangrer
  • kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser i KRLE-faget i skolen

Læringsformer og aktiviteter

Emnet omfatter forelesninger, seminarer, arbeid med oppgaver, individuelt og i gruppe, muntlige og skriftlige studentpresentasjoner og medstudentrespons. Det forventes at alle studenter bidrar aktivt i de ulike aktivitene. Ved siden av undervisning legges det opp til litteraturstudier og oppgaver som er knyttet til den enkelte students arbeid for å komme i gang med masteroppgaven.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV:

Skriftlige og muntlige presentasjoner knyttet til masterprosjektet. Detaljerte krav og innleveringsfrister blir kunngjort ved semesterstart. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. forskrift om studier ved NTNU.

VURDERING:

Skoleeksamen. Karakterskala A-F

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger

Forkunnskapskrav

Bestått KRLE 1 og KRLE 2 (totalt 60 studiepoeng).

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
MGLU5242 15 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Religion, Livssyn og etikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.