Emne - Avanserte/innovative undervisningsmetoder i engelskklasserommet - MGLU5205
MGLU5205 - Avanserte/innovative undervisningsmetoder i engelskklasserommet
Om emnet
Undervises ikke studieåret 2020/2021
Faglig innhold
Emnet tar for seg ulike lingvistiske, sosiale og pedagogiske perspektiver på undervisningsmetoder og utvikling av læringsopplegg i engelskfaget tilpasset ulike elevers behov og språkutvikling. De teoretiske perspektivene emnet vil ta opp inkluderer sosiale og lingvistiske tilnærminger til språkutvikling, språk og identitet, modeller av flerspråklig kompetanse, flerspråklighet i individet og samfunnet og flerspråklig undervisning og literacies. Gjennom arbeid med relevante emnetekster, teoretiske perspektiver og pedagogiske modeller vil studentene utvikle inngående kunnskap om forskjellige undervisningsmetoder i engelskfaget.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående og forskningsbasert forståelse av effekten av flerspråklig kompetanse og språklig identitet i tilegnelsen av tilleggsspråk hos elever
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om begynneropplæring i engelsk
- har inngående kunnskap om pedagogiske implikasjoner av flerspråklighetsforskning for engelskundervisning på 1.-7. trinn og 5.-10. trinn
Ferdigheter
Kandidaten
- kan bruke relevante teorier og metoder fra lingvistisk og pedagogisk forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapskilder, både faglitteratur og lingvistisk forskningslitteratur, og anvende dem til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan utvikle pedagogisk undervisningsmateriell for engelskundervisning basert på nyere og oppdatert forskning i faget
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine lingvistiske og pedagogiske kunnskaper og ferdigheter på nye utfordringer for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan på et avansert nivå kommunisere om faglige og etiske problemstillinger, analyser og konklusjoner relatert til fagområdet, både med fagspesialister og med lærere og andre (f. eks. foreldre)
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfaget som grunnlag
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Arbeidsformene i masterstudiet veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner og muntlige presentasjoner. Det forventes at alle studentene bidrar aktivt.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV
- Hver student skal lede en gruppediskusjon over et oppgitt tema.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for en kan framstille seg til eksamen.
VURDERING
- Individuell hjemmeeksamen over 7 dager hvor studenten skriver en artikkel over et oppgitt tema tilknyttet emnet.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7)
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Anbefalte forkunnskaper
Bestått Engelsk 2 eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått Engelsk 1 og gjennomført Engelsk 2 for å kunne starte på emner i syklus 2. Bestått forstås som at studenten har fullført og bestått eksamen i emnet. Gjennomført forstås som at alle obligatoriske arbeidskrav i emnet er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Den kan også søkes opp på Innsida.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
DID3301 | 2.0 | 01.09.2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"