Emne - Komponering og produksjon - MGLU4238
Komponering og produksjon
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet fokuserer på ulike typer musikalske produksjoner med relevans for arbeid i skolen. En produksjon blir i denne sammenheng forstått som en planlagt hendelse med kunstnerisk intensjon, eksempelvis konserter, forestillinger og scenekunstneriske samarbeidsproduksjoner samt innspillinger. I løpet av semesteret skal studenten få trening i å skape, initiere, planlegge, gjennomføre og evaluere ulike typer produksjoner, både individuelt og som del av ei gruppe. I arbeidet inngår kunstnerisk og didaktisk arbeid med komponering av musikk og dans, improvisasjon og arrangering. Dette innebærer blant annet kroppslige og teknologiske arbeidsformer. Gjennom emneforløpet utvikler studenten ferdigheter til å komponere og arrangere musikk og dans på ulike måter og tenkt for ulike formål og i ulike kontekster, samt utvikle kunnskaper og ferdigheter til å drive didaktisk arbeid hvor grunnskoleelever komponerer og arrangerer musikk og dans. Emnet vil inneholde trening på noen komposisjons- og arrangeringsteknikker, koreografiske verktøy, instrumentkunnskap og ulike former for notasjon, samt bruk av digitale verktøy for komponering/arrangering. En viktig del av emnet er å gjøre seg kjent med et utvalg skolerelevante produksjoner gjennom ekskursjoner. Gjennom hele emnet er studenten oppfordret til å utforske tema som samarbeid, inkludering, flerfaglighet, målgruppe, arena og kunstneriske prosesser.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert kunnskap om et utvalg musikalske produksjoner fra flere ulike kontekster
- har spesialisert kunnskap for selvvalgt tilnærming til komponering
- har avansert kunnskap om flerfaglige og scenekunstneriske samarbeidsmåter og hvordan estetiske og kunstneriske læringsprosesser benyttes innenfor rammene for musikalske produksjoner
- har inngående kunnskap om å fasilitere kreative prosesser i komponering av musikk, dans og sceniske uttrykk
- har avansert kunnskap om et utvalg instrumentgrupper samt om nivåtilpasset arrangering for disse
- har inngående kunnskap om hvordan musikalsk innhold kan tilpasses spesielle produksjonsformer, målgrupper og arenaer
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere, planlegge, og gjennomføre ulike typer musikalske produksjoner i skolen
- kan opprette kontakt med og gjennomføre musikalske samarbeidsprosjekter med aktører utenfor skolen
- kan på en selvstendig måte anvende komponerings- og arrangeringsteknikker for komponering i et selvvalgt arbeid
- kan benytte relevante digitale verktøy i komponeringsprosesser
- kan legge til rette for elevers arbeid med komponering av musikk og dans gjennom bruk av relevante metoder og verktøy
- kan kritisk reflektere over og evaluere musikalske produksjonsprosesser med hensyn til samarbeid, inkludering, flerfaglighet og målgruppe
- kan reflektere over forholdet mellom notert musikk, klingende musikk og dans, samt sin egen kreative prosess knyttet til komponering og produksjon i skolen
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig, flerfaglig og pedagogisk nytenking i musikalske produksjoner i skolen.
- kan formidle selvstendige arbeider i form av musikalske produkter
- kan bidra til tettere samarbeid mellom skole og nærmiljø gjennom inkluderende kunstneriske initiativ
- kan kommunisere om kreative prosesser knyttet til komponering
- kan drøfte problemstillinger knyttet til åndsverk, opphavsrett og plagiat
Læringsformer og aktiviteter
Workshops, forelesninger, individuelt arbeid og gruppearbeid
Obligatoriske aktiviteter
- Musikalsk produksjon 1
- Musikalsk produksjon 2
- Arrangere ekskursjon
- Refleksjonstekster
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
- Musikalsk produksjon 1
- Musikalsk produksjon 2
- Arrangere ekskursjon
- Refleksjonstekster
Mer om vurdering:
Obligatoriske arbeidskrav:
- Musikalsk produksjon 1. Initiere, planlegge og gjennomføre en eksternt rettet musikalsk produksjon i dialog med en skole. Her inngår forberedelse til komposisjon med musikk eller dans tilrettelagt for elever. Elevene er deltakende aktører i produksjonen.
- Musikalsk produksjon 2.Planlegge og gjennomføre en musikalsk produksjon basert på hovedsakelig egenprodusert innhold.
- Initiere og arrangere en ekskursjon for medstudenter til en musikalsk produksjon. Presentasjon og respons i etterkant .
- Individuelle refleksjonstekster knyttet til arbeidskrav 1 og 2 i dialog med aktuell pensumlitteratur
Det er obligatorisk oppmøte på alle produksjoner og ekskursjoner samt forberedende workshops. Obligatoriske arbeidskrav blir vurdert som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan ta eksamen.
Vurdering: Mappe med 2 tekster og en innspilt eller notert komposisjon basert på arbeidskrav. Individuell eksamen. Vurdering: Bestått/Ikke bestått
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav
Emnet er obligatorisk for studenter med studierett på grunnskolelærerutdanning, studieretning master i musikk.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MGLU5238 | 7,5 sp | Høst 2022 |
MGLU5220 | 7,5 sp | Høst 2022 |
Fagområder
- Lærer- og lektorutdanning
- Musikkpedagogiske fag