Emne - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (1-7) - MGLU2112
MGLU2112 - Pedagogikk og elevkunnskap 2 (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Termin:
Vår
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Dag 1 |
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Termin:
Vår
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | 60 minutter | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
Gjennom syklus 1 skal studenten skaffe seg kunnskaper om elevene på trinn 1-7s læring og utvikling og lærerens ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Sentralt i pedagogikk og elevkunnskap 2, er kunnskap og kompetanse om betydningen av god tilrettelegging, om barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår, faglige og sosiale muligheter, og utfordringer i en mangfoldig skole. Begynneropplæringen tillegges stor vekt. Studentene skal utvikle ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere egen praksis ut fra forskningsbasert kunnskap for elever med ulike behov og muligheter.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om skolebegynneren
- har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling
- har inngående kunnskap om inkludering og tilpasset opplæring
- har kunnskap om spesialpedagogisk arbeid og tenkemåter i møte med mangfoldet av elevforutsetninger
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner og kunnskap om krenkede barns rettigheter og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak
- har kunnskap om barnekulturer og den betydning dette har for unges identitet og utvikling
- har kunnskap om skole-hjemsamarbeid
- har kunnskap om mangfold i familieformer og barn og unges oppvekst, utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
- har kunnskap om kulturell variasjon i barn og unges oppvekst med spesielt fokus på urfolk og språklige og etniske minoriteter
- har kunnskap om innhold i og begrunnelse for sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder barn og unges muligheter og rettigheter
- har kunnskap om ulike metodiske innfallsvinkler til forskningsbasert kunnskap
- har kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon og sekularisering
- kjenner til sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elever på 1.-7. trinn
Ferdigheter
Kandidaten
- kan reflektere over og tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø innenfor en elevgruppe preget av stort mangfold - kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om begynneropplæring og barn og unges utvikling
- kan planlegge og legge til rette for godt samarbeid mellom skole og hjem
- kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter
- kan i samarbeid med relevante faginstanser identifisere tegn på vold og seksuelle overgrep og iverksette nødvendige tiltak
- kan ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
- kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap
- kan gjennomføre innsamling, systematisering og analyse av data
Generell kompetanse
Kandidaten
- har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold for elever på 1. -7. trinn
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
Læringsformer og aktiviteter
I pedagogikk og elevkunnskap legges det vekt på stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil variere mellom forelesning, samtaler, individuelle oppgaver, ulike typer arbeid i grupper, seminararbeid og bruk av digitale verktøy. Det vil hele veien bli lagt vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutvikling og utøvelse. Skriveprosesser er viktige for egen faglig utvikling og kompetanseheving på vei mot lærerrollen og vil også bli benyttet til å reflektere over egen læring som student og som fremtidig lærer. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en vesentlig arbeids-og læringsform, og det forventes at studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Slike aktiviteter danner også grunnlaget for tilegning av fag og fagets diskurs, og det er derfor viktig å delta i undervisningen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
- To skriftlige innleveringer
- To refleksjonsarbeid i gruppe.
- 75% oppmøte på seminar.
Arbeidskravene vil være utformet i samsvar med læringsutbytteformuleringene. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten får fremstille seg til eksamen.
Vurderingsform:
- Ordinær eksamen: Muntlig eksamen i gruppe.
- Utsatt eksamen: Individuell muntlig eksamen
Tillatte hjelpemidler i eksamenslokalet er Opplæringsloven, Overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studentene når de trekker eksamenstema.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt å ha fullført MGLU1112, Pedagogikk og elevkunnskap 1 (1-7) emne 1
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU12001 | 15.0 | HØST 2018 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Pedagogikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Dag 1 04.12.2023 08:00
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Dag 1 08:30
-
Rom Bygning Antall kandidater
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Muntlig eksamen (1) 100/100 HJELPEMIDD 04.12.2023
-
Rom Bygning Antall kandidater LY36 Lysholmbygget 0 -
Vår
ORD
Muntlig eksamen (2)
100/100
HJELPEMIDD
13.05.2024 - 16.05.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Individuell tid blir publisert senere av faglærer
- 2) Individuelt tidspunkt blir publisert senere.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"