course-details-portlet

MGLU2112

Pedagogikk og elevkunnskap 2 (1-7)

Studiepoeng 15
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig gruppeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Sentralt i pedagogikk og elevkunnskap 2 er kunnskap om barn og unge i dag, og lærerens møte med eleven i klasserommet. I emnet legges det vekt på betydningen av god tilrettelegging for å fremme faglig og sosial utvikling i en mangfoldig skole. Studenten skal gjennom aktiv deltakelse i undervisningen utvikle generell kompetanse knyttet til overganger mellom barnehage, skole og ungdomsskole, psykososialt læringsmiljø, lek, spesialpedagogisk arbeid, samtaler med barn og samarbeid med hjemmet. Begynneropplæringen tillegges stor vekt, sammen med kunnskap om barn og unges utvikling og oppvekstsvilkår, lærer-elev-relasjoner og sosiale- og emosjonelle forutsetninger for læring.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

- har kunnskap om skolebegynneren

- har bred kunnskap om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn

- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling

- har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkludering og tilpasset opplæring

- har kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos barn på 1.-7. trinn og hvordan disse kommer til syne i begynneropplæringen og senere

- har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i

- har kunnskap om kontaktlærerrollen og skole-hjem-samarbeid

- har kunnskap om mangfold i barn og unges oppvekstsvilkår i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster

- har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst

Ferdigheter

Kandidaten

- kan reflektere over og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø innenfor en elevgruppe preget av stort mangfold

- kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om begynneropplæring og barn og unges utvikling

- kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og individuell tilrettelagt opplæring

- kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter

- kan anvende metodisk kunnskap om samtale og intervju

Generell kompetanse

Kandidaten

- har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter for elever på 1. -7. trinn i en mangfoldig skole

- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes læring og utvikling

- kan utveksle faglige synspunkter om barns vilkår for utvikling og læring i dagens skole og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Læringsformer og aktiviteter

I pedagogikk og elevkunnskap 2 legges stor vekt på studentaktivitet. Arbeidsformene vil variere mellom forelesning, seminararbeid, individuelle oppgaver, ulike typer arbeid i grupper og bruk av digitale verktøy. Det legges vekt på tilknytning til praksisfeltet både som studiefelt og som arena for profesjonsutvikling og -utøvelse. Skriveprosesser er viktige for egen faglig utvikling og kompetanseheving på vei mot lærerrollen, og vil også bli benyttet til å reflektere over egen læring som student og som fremtidig lærer.

Faglige diskusjoner og andre former for faglig samarbeid er vesentlige måter å arbeide og lære på i emnet, og studentene forventes å være aktive i disse prosessene. Slike aktiviteter danner også grunnlaget for tilegning av gjeldende diskurser i faget, og det er forventes derfor at studentene deltar i all undervisning.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • Tre obligatoriske arbeidskrav
  • 75% oppmøte i undervisningen

Studentene kan bli vurdert, pålagt arbeidskrav og oppmøte knyttet til fellesfaglige tema. Nærmere informasjon om arbeidskravene blir gitt ved studiestart, da noen endringer kan forekomme.

Arbeidskravene vil være utformet i samsvar med læringsutbytteformuleringene. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at studenten får fremstille seg til eksamen.

Vurderingsform:

  • Ordinær eksamen: Muntlig eksamen i gruppe.
  • Utsatt eksamen: Muntlig eksamen (gruppe/individuell). Ved få oppmeldte studenter vil utsatt eksamen være individuell muntlig eksamen med tidsramme 30 minutter.

Tillatte hjelpemidler i eksamenslokalet er Opplæringsloven, Overordnet del av læreplanverket og stemplede notatark. Notatarkene blir delt ut til studentene når de trekker eksamenstema.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
LGU12001 15 sp Høst 2018
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Pedagogikk og elevkunnskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig gruppeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Utsatt eksamen - Høst 2025

Muntlig gruppeeksamen (1)
Vekting 100/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Dato Fra 26.11.2025 Varighet 60 minutter
  • Øvrige kommentarer
  • 1) Kjøreplan for muntlig eksamen blir lagt ut i Blackboard.

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig gruppeeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Varighet 60 minutter