course-details-portlet

MGLU3112

Tekst, fortelling og praksis: forskning og didaktikk i KRLE (1-7)

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave og skriftlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet legger opp til en fordypning i arbeid med tekster og fortellinger i skolen med eksempler fra kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme. Emnet belyser også forholdet mellom religion/livssyn og etikk, og arbeid med dette i skolen. Emnet gir kunnskap om filosofiske tenkemåter og samtaleformer, i og utenfor skolen. Studiet omfatter praktisk erfaring med å legge til rette for og gjennomføre KRLE-faglig ekskursjon og samtaler. Emnet gir erfaring med å anvende KRLE-didaktisk forskning i analyse av faglig relevante problemstillinger.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om et utvalg av tekster og fortellinger i religioner, og om arbeidet med dette i skolen
  • har kunnskap om forholdet mellom religion/livssyn og etikk
  • har kunnskap om filosofiske tenke- og samtaleformer i og utenfor skolen - før og nå
  • har kunnskap om utvalgte etiske og filosofiske problemstillinger
  • har kunnskap om hvordan estetiske arbeidsformer kan være med å fremme læring, motivasjon og variasjon i arbeidet med faget
  • har kunnskap om forskning på barn i forhold til religion, livssyn og etikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for tekster og fortellinger i religioner, og anvende disse i undervisningsarbeid
  • kan lage undervisningsopplegg som tar i bruk estetiske arbeidsformer og digitale verktøy
  • kan diskutere ulike sider ved forholdet mellom religion/livssyn og etikk
  • kan diskutere utvalgte filosofiske og etiske problemstillinger
  • kan bruke og reflektere selvstendig over ulike arbeids- og vurderingsformer som blir benyttet i skolefaget

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende og diskutere læreplaner som grunnlag for undervisningsplanlegging
  • kan drøfte og bruke varierende arbeidsmåter i KRLE

Læringsformer og aktiviteter

Studiet organiseres med fast ukentlig undervisning. Ekskursjon med elever kan ligge utenom vanlig undervisningstid. Arbeidsformene i undervisningen veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. Emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV:

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere ekskursjon med elever. Arbeidskravet innebærer obligatorisk deltagelse i undervisning og utforming av ulike tekster.
  • Livssynssamtale: Delta i samtale ledet av medstudenter. Inkluderer forberedelse, gjennomføring og debrifing.
  • To teksttolkninger (1 individuell, 1 gruppe), der den ene er knyttet til kristen tradisjon.

Mulighet for og innhold i eventuelt kompensatorisk arbeid vurderes individuelt. Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.

VURDERING

  • Individuell FoU-oppgave. Karakterskala: bestått/ikke bestått. Hjelpemiddel: alle hjelpemidler tillatt.
  • Skriftlig skoleeksamen. Varighet: 6 timer. Karakterskala: A-F Hjelpemiddel: Ingen.

Ved stryk på FoU-oppgaven er det anledning til å levere forbedret oppgave til vurdering én gang (regnes som eksamensforsøk nummer to). Ved tredje eksamensforsøk må det leveres en helt ny oppgave.

Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU. Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Kursmateriell

Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Religion, Livssyn og etikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave og skriftlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Utsatt eksamen - Høst 2024

FOU- oppgave
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/ Ikke bestått Eksamenssystem Inspera Assessment
Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Delkarakter Bokstavkarakterer Hjelpemiddel Kode E Dato 20.11.2024 Tid 09:00 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Ordinær eksamen - Vår 2025

FOU- oppgave
Vekting 0/100 Delkarakter Bestått/ Ikke bestått Dato Utlevering 09.05.2025
Innlevering 16.05.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Eksamenssystem Inspera Assessment
Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Delkarakter Bokstavkarakterer Hjelpemiddel Kode E Dato 31.05.2025 Tid 09:00 Varighet 6 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL311 grønn sone
6 kandidater