Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

Eksperter i team

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem Eksperter i team
  2. Landsbyer 2026
  3. TEP4852 - Havenergi

Språkvelger

Havenergi - Eksperter i team

×
  • Landsbyer 2026
    • SOS3804 - The sea knows no boundaries – or does it? A collective exploration of international ocean governance
    • PSY3815 - The future workplace - lessons learned from two years of pandemic
    • DID3802 – Globalt medborgerskap i skolen
    • ISA3801 - Universell utforming for mangfoldig deltakelse
    • TBA4861 - Innovativ bytransport
    • TTK4851 - Nemo - Hvordan kan dataspill fornye den maritime næringen?
    • Utgår TTK4852 - Maskinlæring
    • TTM4850 - Privacy in a digital world
    • TPK4852 - Hydrogen in transportation for a safe and sustainable future
    • IP509118 - Zero-emission seaborne tourism
    • MFEL4862 - Helse-Sikkerhet-Opplæring
    • TKT4854 - Nanomechanics in Structural Engineering
    • IE509118 - Business and Technology – From Silos to Synergy
    • TDT4855 - Justismuseet – Utstillingsformer og teknologi
    • TDT4858 - Digital formidling av fortiden
    • TDT4859 - Bruk av AI i praksis
    • TET4854 - Hvordan oppnå ren luftfart innen 2050?
    • TIØ4858 - Become a change agent
    • BEIT4013 - Fremtidens boliger og bomiljø
    • BEIT4014 - Grønn omstilling
    • PSY3811 - Enviromental communication
    • PSY3812 - Søvn og rytme
    • ISA3800 – Innovasjon i offentlig sektor
    • MFEL4861 - Framtidens folkehelsearbeid
    • BEIT4012 - Skaping av fremtidens helsetjeneste
    • TIØ4859 - Innovasjon for en bedre verden
    • TEP4854 - Plastic Free Oceans
    • TFE4852 - Bærekraftig IoT
    • DID3800 - Helse, aktivitet og livsmestring
    • PED3803 Media Literacy 2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur
    • DID3801 - Forbruk og avfall, fra lokale handlinger til global forståelse og handlingskompetanse
    • TBA4863 An Ocean for All: Ocean Literacy for Sustainability
    • PED3804 – Et inkluderende læringsmiljø for alle studenter
    • DID3803 Bærekraftig utvikling i havet
    • AAR4923 - Ocean Justice
    • TPD4852 - Designing in Urban Natures
    • EIT3017 - Kunnskap om sårbare og løfterike hav – havets betydning og framtid som ressursgrunnlag
    • TPD4852 - Envisioning Urban Natures
    • TKT4855 - Infrastruktur i Arktis
    • EIT3018 - Migrasjon: Rettigheter, helse, kultur og konflikter
    • TFE4853 - GreenXR: Building greener, fairer and more democratic cities through virtual worlds and XR
    • TTK4854 - Robotic Ocean Waste Removal
    • TTK4853 - Virtual reality-based digital twins
    • TFY4852 - Soft Technologies
    • BI2097 - Offshore wind farms: good for the environment?
    • Pilotprosjekt for bærekraftige helsetjenester
    • Utadvendt i en innadvendt helsetjeneste
    • MFEL4852 - Science and fiction
    • MFEL4852 - Science and fiction
    • TDT4863 - Redd planeten med kunstig intelligens mens man tjener penger på det
    • EIT3021 - Bak teknologien: Om makt, ansvar og avhengighet
    • EIT3030 - Gods of Trondheim
    • BEIT4015 - Idrett og samfunn
    • BEIT4016 - Verdiskaping og forretningsutvikling
    • BEIT4017 - Den beste studiebyen?
  • Hva er EiT - spørsmål og svar
  • Prosjekter og erfaringer
  • Undervisningsassistent i EiT
  • Enhet for Eksperter i Team
  • Innovation awards
  • Kontakt
MENY

Havenergi

Havenergi

– Prosjekter på fornybar energi - en hands-on mulighet for deg

Hvordan ser potensialet ut for havenergi?

På oppdrag fra Enova har SWECO Grøner i samarbeid med ECON og kjeller Vindteknikk kartlagt potensialet for havenergi i det norske kraftsystemet. Studien omfatter en kartlegging av ressurser og teknologi, samt en drøfting av fremtiden for havenergi. Det fysiske potensialet for offshore vindkraft er estimert til ca. 14 000 TWh.

Bildet viser vindatlaset for Norge. Middelvinden utenfor Norges kyst er høy og godt egnet for vindkraft. 

Kilde: enova.no

               

Mulige tema i 2014:

Bølgeenergi
Bølger setter flytende konstruksjoner i svingninger. Oscillasjonene representerer en energikilde. Vi disponerer en "svingende vannsøyle" installasjon og en bølgerenne for å sette opp bølgemønstre. Læringsmål: beregne og måle egenfrekvensen, gi svingende vannsøyle, lære seg å operere bølgerenna, gjøre svingende vannsøyle operativ, planlegge instrumentering, gjennomføre malinger, etc.

Vindturbin med generator
Et vindturbinkonsept med propelldiameter ca 1 m skal bygges, testes ut og evalueres.

Vindenergi - "svingende bånd"
Når vind blåser på tvers av et bånd/belte paralellt med flatsiden vil det begynne å oscillere. Svingningene blir store ved enkelte frekvenser og representerer en energikilde. Det skal lages et slikt konsept hvor energipotensialet utnyttes til å produsere elektrisitet, ved bruk av mangetfelt.

 

 

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • De første dagene av undervisningen er spesielt viktige i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo