Place-By-Design: nye livsmiljøer gjennom kunst og teknologi

Place-By-Design: nye livsmiljøer gjennom kunst og teknologi

Livsmiljøene våre har i økende grad blitt hybride digitale og fysiske steder. Place-By-Design inviterer deg til å utforske de nyeste stedsbaserte digitale teknologier som kan brukes til å skape framtidens livsmiljøer.

Man with spectacles in a VR realm. Photo.

Man with VR goggles on a sofa. Photo.​Tiden er inne for å co-designe og systematisk evaluere nye stedsbaserte teknologier slik at vi kan skape hybride (fysiske og digitale) livsmiljøer som er bærekraftige for alle.

Teknologier for stedsbaserte opplevelser har fått en samlebetegnelse i eXtended Realites (XR) og omfavner nå VR, AR og MR. Bruk av digitale stedsbaserte teknologier på et anvendelsesområde som utvikling av framtidens byer og livsmiljøer People walking on circuit boards. Photo.har økt betraktelig i de siste årene. Her finnes det mange aktører allerede (Meta, Apple, Microsoft), men mye upløyd mark som kan utforskes og evalueres.

På NTNU er eksempelvis Universitetsavisa interessert i å prøve ut nye digitale fortellerformer, og evaluere om de fører til mer deltagelse og engasjement i saker som handler om utviklingen av NTNUs campus. På museet Kystens Arv er det stor interesse for bruk av disse teknologiene til å gjenskape historiske opplevelser om maritim kultur i Trøndelag. Trondheim kommune vil utforske hvordan kunst og teknologier som XR kan hjelpe til å skape nye steder for lek og friluftsliv ved Tempe-Sorgenfri og Lademoen.

Place-By-Design er en metode som hjelper oss til å skape nye åpne arenaer for kultur og kunst, for bærekraftige bo- og livsmiljøer, og for læring og lek. I kombinasjon med digitale teknologier kan Place-By-Design-metoden mobilisere oss til nytenkning og innovasjon.

​​​​​To women with VR goggles. Photo.Relevant kompetanse

Landsbyen egner seg for alle som har interesse for digitalisering, kunst, teknologi, samfunn, og hvordan disse gjensidig påvirker hverandre.

Stort sett alle studieretninger på NTNU vil ha nyttige bidrag til å utforske problemstillinger og oppgaver i denne landsbyen. Extended Reality er et teknologifelt som brukes av «alle», og bør studeres fra et vidt utvalg av perspektiver og bakgrunner. Derfor er det svært ønskelig med studenter som har evne til å kritisk se på konsekvensene av bruk av nåværende og fremtidig bruk av digitale teknologier i utvikling av livsmiljøer, i tillegg til de med erfaring innen teknologiutvikling. Eksempler på hvordan forskjellige fagbakgrunner kan bidra inkluderer:

  • Humaniora – bruk av teknologi og kunst for aktiv deltagelse i samfunnsutvikling, samt vurdering av etiske problemsstillinger.
  • Materialteknologi og kjemi – nye materialer i IoT-teknologi.
  • Psykologi og pedagogikk – Digitale teknologiers påvirkninger på menneskers persepsjon og læring.
  • Samfunnsfag, statsvitenskap – konsekvenser av aktiv digital medvirkning på samfunnsutviklingen.
  • Økonomi – analyser av lønnsomheten til foreslåtte digitale teknologikonsept.
  • Teknologi – prototyping av nye digital medieformer så som XR, AR, VR og MR inkludert bruk av Kunstig Intelligens.

Teknologien som brukes i emnet er enkel å ta i bruk og er godt dokumentert på nettet.

Om landsbyen

Hovedfokuset i landsbyen er samspillet mellom nye digitale teknologier og kunst i praktiske anvendelser ved bruk av XR teknologier og co-design metode Place-By-Design.

Aktuelle spørsmål er:

  • Hvilke verktøy kan vi bruke?
  • Hvordan utvikler vi en XR livsmiljø?
  • Hvordan evaluere vi våre design - fører de til mer aktiv deltagelse, er det uløste problem eller hva med potensielt?

Mulige oppgaver:

  • Utvikling og testing av prototyper for deltagende journalistikk om campus NTNU for Universitetsavisa
  • Utvikling av nye historiefortellinger om Trøndelags maritime kultur hos museet Kystens Arv
  • Utvikling av nye steder for lek og friluftsliv i samarbeid med Trondheim Kommune for Områdesatsning 2023 (Tempe-Sorgenfri & Lademoen)
  • Andre prosjekter (selvstendige initiativer fra studentgrupper)

Landsbyen er knyttet til  Sense-IT laben på IES.

Undervisningsform

Fysisk undervisning og feltarbeid.

Fakta

  • Emnekode: TFE4853
  • Type: Semesterbasert
  • Undervisningsform: Hybrid
    Språk: Norsk
  • Kontaktperson: Ana Sanchez Laws and Wendy Ann Mansilla
  • Kontaktinformasjon: Ana.s.laws@ntnu.no and wendy.mansilla@ntnu.no
  • Undervises: Vår 2024
  • Undervisningssted: Trondheim
  • Vertsfakultet: IE

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.