Media Literacy 2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur

Media Literacy 2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur

Kulturen vår er medialisert – mediene er med oss hele dagen, i alle aktiviteter. Mediebruk har derfor stor betydning for hvordan vi forstår oss selv, hvordan vi lærer og for oppvekstvilkårene våre. Spesielt har sosiale medier endret hvordan vi deltar i demokratiet og i samfunnet vårt, vi er sosiale på nye måter og måten vi får informasjon om viktige saker på, har endret seg mye på kort tid. De store mediebedriftene har uten tvil mye makt og innvirkning i livene våre. Man må derfor tenke bredt og tverrfaglig for å utvikle læring, oppvekst, kommunikasjon og deltakelse på en konstruktiv måte.

Vi ønsker at studentene i denne landsbyen skal se på løsninger som kan bidra til konstruktiv deltakelse, trygg oppvekst og god læring i den medialiserte kulturen. 

En finger som trykker på sosiale medier-ikoner. Foto.
Foto: Pixabay

Relevant kompetanse 

Kreative og engasjerte studenter fra alle fagmiljø er velkomne til denne spennende landsbyen! Vi ønsker stor grad av tverrfaglighet. Landsbyen vil ha nytte av innsikt i både pedagogiske, psykologiske, samfunnsvitenskapelige og medievitenskapelige så vel som teknologiske, kreative og designmessige aspekter knyttet til oppvekst og læring i den «mediedominerte» kulturen.

Om landsbyen 

Landsbyen samarbeider med Trondheim kommune som del av universitetskommunen TRD 3.0. Reelle problemstillinger vil bli presentert, knyttet til for eksempel:

  • oppvekstsvilkår i Trondheim i dag og i fremtiden
  • utfordringer knyttet til ulikheter, inkludering og ekskludering
  • muligheter og utfordringer i skolen i en digitalisert og medialisert samtid
  • behov ulike aktører har for innovasjon og nytenkning knyttet til læring, digitalisering og medieutvikling
  • utvikling av innovative løsninger for deltakelse i demokratiske prosesser

Landsbyen vil fokusere på å tenke nytt og kreativt rundt læring og oppvekst i mediekulturen, og det vil være åpent for ulike løsninger. Både ideer, læringsaktiviteter, prosjekter, tekniske løsninger og applikasjoner, eller kombinasjoner av disse er velkomne.
Se gjerne disse aktuelle lenkene fra Trondheim kommune: 

Muntlig vurdering av prosjektet

I denne landsbyen er prosjektrapporten og den obligatoriske presentasjonen av prosjektet omgjort til en muntlig eksamen som teller 50 % av karakteren. Den muntlige eksamen blir vurdert etter de samme kriteriene som prosjektrapporten.
 

Fakta

  • Emnekode: PED3803
  • Landsbytittel: Media Literacy 2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur
  • Type: Intensiv
  • Språk: Norsk
  • Undervisningsform: Fysisk
  • Landsbyleder: Daniel Schofield
  • Kontakt: daniel.schofield@ntnu.no
  • Undervises: Vår 2023
  • Undervisningssted: Trondheim
  • Vertsfakultet: SU

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.