Globalt medborgerskap i skolen

Globalt medborgerskap i skolen 

Norge har forpliktet seg til FNs bærekraftsmål, som er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Bærekraftsmål 4.7 handler om utdanning og sier at alle elever skal tilegne seg de kunnskaper og ferdigheter som trengs for å kunne løse dagens globale utfordringer. Denne landsbyen gir studentene mulighet til å se nærmere på hvordan en kan jobbe med demokrati, menneskerettigheter, miljø og andre globale utfordringer i skolen. Dette kan være problemstillinger knyttet til klimaendringer og tap av biologisk mangfold, fattigdom og utviklingsproblematikk, flyktninger og migrasjon og/eller krig og konflikt. Vi ønsker en helhetlig tilnærming til bærekraftig utvikling som viser samspillet mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold, og som viser hvordan verdens utfordringer henger sammen både lokalt og globalt. 

Illustrasjon av Greta Thunberg foran en jordklode.
Foto: Colourbox

Relevant kompetanse

Temaet er veldig relevant med tanke på LK2020 og de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling. Disse temaene er tverrfaglige og skal inkluderes i alle fag i skolen, så alle fagbakgrunner er relevante for denne landsbyen. 

Undervisningsform

I denne landsbyen vil det være en blanding mellom fysisk og digital undervisning.

Om landsbyen

Studentene skal ta utgangspunkt i en problemstilling som kan være både lokal og/eller global og vise hvordan en kan jobbe med dette i skolen på en måte som fremmer globalt medborgerskap blant elevene. I begrepet globalt medborgerskap ligger en forståelse av at alle mennesker har rettigheter og samfunnsansvar som strekker seg utover nasjonalstatens grenser. Tanken går ut på at ens identitet overskrider geografiske grenser og omfatter ansvar og rettigheter knyttet til et globalt samfunn som en global verdensborger. Dette er i skolen knyttet til begrepet global bevissthet, som inkluderer økt kunnskap om verden utenfor Norge, forståelse av store globale prosesser og lokale konsekvenser av disse, samt engasjement og interesse for globale spørsmål allment. 

Aktuelle samarbeidspartnere er FN-sambandets kontor i Trondheim som jobber mye med global undervisning, og/eller NTNUs partnerskoler.  

Fakta

  • Emnekode: DID3802
  • Landsbytittel: Globalt medborgerskap i skolen
  • Type: Samlingsbasert
  • Undervisningsform: Fysiske samlinger, digitale møter mellom samlingene
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder: Jørgen Klein
  • Kontakt: jorgen.klein@ntnu.no
  • Undervises: Vår 2024
  • Undervisningssted: Trondheim
  • Vertsfakultet: SU

Annen info:
Denne landsbyen er i utgangspunktet forbeholdt studenter på Master i fagdidaktikk, men det fins et begrenset antall plasser for øvrige studenter. Studenter som ønsker å delta i en samlingsbasert landsby, kan kontakte sitt fakultet.

Undervisningsformen er en blanding mellom digitalt gruppearbeid og fysiske samlinger. De fysiske samlingene foregår i Trondheim. Utenom samlingene er det opp til gruppene å avtale tidspunkt for å jobbe sammen digitalt. Studentene i samlingsbaserte landsbyer må ha PC med mikrofon og kamera. 
 

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.