Utadvendt i en innadvendt helsetjeneste

I denne landsbyen skal vi utforske hvordan vi kan gå fra en innadvendt til en utadvendt helsetjeneste. Det er stadig større kamp om kompetansen; samfunnet stiller større krav - men gir dette bærekraftige helsetjenester? Er digitale helsetjenester en ny månelanding?

FlytskjemaTrenger fremtidens helsetjeneste vegger, eller kan vi utføre helsetjenester uavhengig av lokasjon? Helsetjenester har historisk vært låst til tid og sted; er en fastlåst, eller kan en i større grad frigjøre seg fra både samtidighet og lokasjon? Gir teknologi «kalde hender», og vil det være økonomisk bærekraft og vilje til å endre tjenestene? Hva må en gjøre for at utadvendte helsetjenester skal gi en god pasientopplevelse; og hvordan kan en gi behandler mulighet til en fysisk undersøkelse når en ikke er i samme rom?

Helsetjenester er komplekse og det er behov for et team med bred kompetanse og erfaring. I denne landsbyen skal vi se nærmere på hva helsetjenesten kan gjøre for å bli mer utadvendt innen 2030.

Relevant kompetanse

Teamet trenger eksperter med kompetanse innen kommunikasjon, medisin, etikk, design, teknologi, innovasjon, økonomi og ledelse. En viktig kompetansen vil også kunne være erfaring med helsetjenesten selv eller hos nære relasjoner.

Om landsbyen

Bærekraftige helsetjenester medfører at en større andel pasienter må behandles utenfor sykehus. I dette ligger det forebygging, sømløse pasientforløp, innovasjon, bruk av teknologi og samarbeid på alle nivåer. En må redesigne helsetjenesten og innholdet innenfor et sykehus og legekontors vegger. Innbyggertjenester digitaliseres, men det fører også til digitalt utenforskap. Det er et komplekst landskap, en månelanding, der en må tenke nytt rundt helheten og spesielt pasientopplevelsen.

En forventer at studentene bidrar i månelandingen med nye tanker rundt helsetjenesten og frembringer mulige løsninger på utfordringene Norge står i innen bærekraftige helsetjenester. Problemstillinger vil bli løftet frem første uke av faget og det vil bli mulig å jobbe med konkrete utfordringer.

Eksterne samarbeidspartnere

Landsbyen samarbeider med spesialisthelsetjenesten i Helse Midt-Norge og vil å få besøk og foredrag fra denne i starten. Kontaktpersonene vil også være tilgjengelige gjennom hele perioden.

• Emnekode: MFEL4858
  • Type: Intensiv virtuell
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder: Christer Jensen
  • Semester: Våren 2023
  • Sted: Virtuell
  • Vertsfakultet: MH

Landsbyen er en del Virtuelle Eksperter i team (VEiT), som handler om å få kunnskap om, og videreutvikle, virtuelle EiT-landsbyer. Her er det studenter fra alle studiebyene.

Landsbyen er hel-digital. Det innebærer at all undervisning og alt gruppearbeid foregår ved hjelpe av digitale samhandlingsverktøy. Kamera og mikrofon er nødvendig for å kunne delta.

Undervisning og gruppemøter foregår i tidsrommet kl 08.00-16.00 mandag til fredag i uke 2-4. Individuelt arbeid utover dette må også påregnes.

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?