Studiets oppbygning - Markedsføring, innovasjon og ledelse - bachelor
Studiets oppbygning

Studiets oppbygning
Bachelorstudiet i markedsføring, innovasjon og ledelse kombinerer praktisk arbeid, kreativ problemløsning og solide økonomisk-administrative fag. Oppbygningen gir deg både bredde og fleksibilitet, slik at du kan forme studieløpet etter egne interesser.
1 og 2. studieår – Faglig fundament
Det første året får du en solid innføring i sentrale økonomisk-administrative fag. Du lærer blant annet om organisasjon og ledelse, markedsføring, regning og økonomiske beslutninger, HRM og kjerneferdigheter i business. Dette grunnlaget gir deg de verktøyene du trenger for å forstå hvordan virksomheter fungerer – fra innsiden og ut. Du vil få et solid faglig fundament innenfor blant annet:
- Markedsføring og salgsledelse
- Innovasjon og designprosesser
- Økonomistyring
- HRM og organisasjonspsykologi
- International Business Communication
På 2. studieår kan du også velge valgemner som gi deg enda mer spisskompetanse innen innovasjon, markedsføring eller entreprenørskap.
3. studieår - Valgmuligheter, internship, bacheloroppgave og utveksling
Det tredje studieåret gir deg større fleksibilitet til å forme din egen utdanningsløype. Her får du muligheten til å:
- Velge valgemner: Skreddersy studieløpet etter dine interesser og karrieremål.
- Dra på utveksling: I femte semester har du mulighet til å reise på utveksling til en av NTNUs mange internasjonale partnerinstitusjoner. Dette gir deg nye perspektiver, global erfaring og et utvidet profesjonelt nettverk.
- Skrive bacheloroppgave: Fordyp deg i en relevant problemstilling og demonstrer din evne til selvstendig arbeid.
- Gjennomføre internship: Skaff deg praktisk erfaring i en bedrift, enten lokalt eller internasjonalt, og bygg verdifulle nettverk for din fremtidige karriere.
Fordypninger
Du velger selv om du ønsker en kombinasjon av markedsføringsfag og fag innen innovasjon og entreprenørskap eller om du ønsker å fordype deg mer i den ene eller den andre retningen.
Gjennom innovasjon og entreprenørskapsfagene får du kompetanse til å iverksette og lede innovasjonsprosesser både i eksisterende organisasjoner og i oppstartsbedrifter. Du tilegner deg teoretisk og praktisk kunnskap om ledelse av innovasjon, produktutvikling, forretningsutvikling og oppstart av egen bedrift. Disse fagene har et tverrfaglig samarbeid med bachelorstudiet i biomarin innovasjon ved NTNU i Ålesund.
Markedsføringsfagene har fokus på internasjonal markedsføring, der lokalt næringslivs globale samhandling er i fokus.
Fagene gir deg en unik mulighet til å kombinere markedsføring, ledelse- og økonomifag. NTNU i Ålesund har tette bånd til regionens eksportnæringer, noe som gir unik innsikt og læringsutbytte. Dette forsterkes gjennom karrieredager, bedriftsbesøk og gjesteforelesere med erfaring fra næringslivet.
I det tredje studieåret kan du utvikle en studentbedrift. I prosessen vil du samarbeide med medstudenter, veiledere fra NTNU i Ålesund og mentorer fra arbeids- og næringsliv. Gjennom studentbedriften vil du få arbeide praktisk med kunnskap du har tilegnet deg tidligere i studiet og du kan velge å fortsette med studentbedriften som en oppstartsbedrift etter studiet. Studentbedriftene ved NTNU i Ålesund har gjennom en årrekke utmerket seg i nasjonale og internasjonale konkurranser for studententreprenørskap.
Velger du å skrive en bacheloroppgave for en bedrift i nærområdet får du en fin inngangsport til yrkeslivet.
Studieplan detaljer
Her kan du ta en kikk på obligatoriske og valgbare emner fordelt på år og semester.
Gå til studieplan