Hva lærer jeg

Markedsføring, innovasjon og ledelse - bachelor

Hva lærer du?

3 studenter snakker sammen. Foto.
Tone Molnes/NTNU

Dette studiet skal gjøre deg til en selvstendig og ansvarsbevisst kandidat som er attraktiv for regionalt, nasjonalt og internasjonalt næringsliv. Gjennom studiet vil du få et godt grunnlag for å etter hvert kvalifisere deg til mer overordnede lederoppgaver. Du vil lære å gjenkjenne og løse praktiske problemer, alene eller i samarbeid med andre studenter/organisasjoner.

I tillegg til basiskunnskaper innen økonomi forbereder utdanningen deg til alt fra å starte opp egen bedrift til å jobbe med spennende internasjonale problemstillinger i et konkurranseutsatt marked. 

Ved å ta dette studiet får du kompetanse som møter behovet i private og offentlige organisasjoner nasjonalt og internasjonalt. Markedsføring, innovasjon og ledelse er kjerneområder for å skape konkurransedyktige og fremtidsrettede bedrifter og organisasjoner. 

Etter første studieår får du mange muligheter, og kan velge mellom forskjellige fag innenfor markedsføring, innovasjon og entreprenørskap. Du kan legge hovedvekt på markedsføringsfag, du kan fordype deg i fag som går på innovasjon og entreprenørskap, eller du kan velge litt av begge deler.

 

 

 

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene skal:

  • ha bred kunnskap om sentrale teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy, metoder og teknologi innenfor internasjonal markedsføring, innovasjon, og ledelse
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor internasjonal markedsføring, innovasjon, og ledelse
  • kunne oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
  • ha kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studentene skal:

  • kunne anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innenfor internasjonal markedsføring, innovasjon, og ledelse på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kunne utvikle, vurdere og velge løsninger som er miljømessig, økonomisk og sosialt bærekraftige.
  • kunne beherske relevante faglige verktøy, teknologi, teknikker og uttrykksformerkunne planlegge og lede ulike typer innovasjonsprosesser
  • kunne samarbeide godt med andre for å gjennomføre et prosjekt, samt reflektere over egen rolle i team og prosesser.

Generell kompetanse

Studentene skal:

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor internasjonal markedsføring, innovasjon, og ledelse og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kunne formidle idéer og konsepter på en tydelig og overbevisende måte muntlig, skriftlig og visuelt.
  • kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • ha innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger knyttet til internasjonal markedsføring, innovasjon, og ledelse
  • kjenne til nytenking, innovasjonsprosesser og fagområdets teknologi