course-details-portlet

AI101500

Designdrevet innovasjon

Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Ålesund
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset skal hjelpe studentene til å kunne forstå, planlegge og gjennomføre designdrevne innovasjonsprosesser i bedrifter.

Kurset vil gi en innføring i hva designdrevet innovasjon (design thinking) innebærer. Faget gir studentene en grunnleggende forståelse for hva design thinking vil si i praksis, og hvordan design thinking skiller seg fra andre tilnærminger til utvikling og innovasjon.

Faget fremhever verdien av kontinuerlig brukerinvolvering og utvikling, samt viktigheten av å forene brukernes behov, teknologiske muligheter, og lønnsomhet. Studentene får kjennskap til de ulike trinnene i en designprosess og får innsikt i relevante metoder for hvert trinn i denne.

Aktuelle temaer:

  • De iterative elementene i design thinking
  • Økonomiske gevinster ved design thinking
  • Ulike designfagfelt
  • Designprosessen: double diamond
  • Planlegging og gjennomføring av en designprosess
  • Relevante verktøy for de ulike trinnene i designprosessen
  • Metoder for brukerinnsikt og brukerinvolvering
  • Formidling og presentasjon av innsikt og anbefalinger

Læringsutbytte

Studentene skal:

  • Ha grunnleggende forståelse for hvordan verktøy innen kunstig intelligens kan benyttes i designprosesser.
  • Utvikle bærekraftige løsninger gjennom designdrevne innovasjonsprosesser
  • Vurdere ulike løsninger for aktuelle utfordringer
  • Ta strategiske beslutninger basert på brukerbehov, bedriftens målsetninger og teknologisk mulighetsrom
  • Kommunisere med relevante målgrupper og interessenter
  • Gjennomføre prosjektarbeid i grupper

Kunnskaper:

Studentene skal forstå hva som kjennetegner design thinking og fordeler med denne måten å jobbe på. De skal ha inngående kjennskap til designprosessen, de ulike trinnene i denne, og relevante verktøy.

Ferdigheter:

Studentene skal kunne planlegge og gjennomføre en double diamond design prosess. Dette inkluderer å identifisere, velge og anvende relevante verktøy basert på de ulike trinnene i design prosessen, prosjektets målsetning, og bedriftens situasjon.

Generell kompetanse:

Studentene ventes å kunne å sette sammen og jobbe i tverrfaglige team, gjennomføre workshops og arbeidsmøter og presentere innsikt og anbefalinger til relevante målgrupper.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, presentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Oblig

Mer om vurdering

Mappevurdering. Mappen kan inneholde opp til fem deler, og flere detaljer vil bli spesifisert ved semesterstart. Utsatt eksamen blir ikke satt opp. Alle elementene i mappen må gjøres opp igjen ved neste ordinære eksamen.

Emnet har obligatoriske arbeidskrav. Informasjon gis ved semesterstart. Tidligere godkjente arbeidskrav er gyldig ved senere eksamensforsøk.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart

Fagområder

  • Produktutvikling, innovasjon og entreprenørskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for internasjonal business

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment