course-details-portlet

AM101108

Markedsføring - grunnkurs

Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Ålesund
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Overordnet mål med faget: Studentene skal kunne analysere relevante situasjoner innen markedsføring, evaluere ulike løsninger, utvikle planer og gi anbefalinger til hvordan utfordringer i næringslivet kan løses.

Kurset tar sikte på å tilføre studentene sentrale basiskompetanse gjennom en bred presentasjon av markedsføring som fagområde, utvikle studentenes forståelse for de tema som presenteres og å utvikle studentenes evne til å anvende kunnskapene på realistiske markedsføringssituasjoner. Det vil også bli lagt vekt på å utvikle en markedsorientert holdning hos studentene. Realisering av disse målene betyr at studentene ved kursets slutt skal kunne gjengi og forklare teorien samt løse praktiske markedsføringsproblemer.

Kurset er vinklet ut fra et planleggingsperspektiv og målet er å vise hvordan vi kan gå frem når vi skal planlegge en virksomhets markedsføringsaktiviteter og utvikle en strategisk markedsplan for en bedrift.

Læringsutbytte

Kandidatene skal kunne:

  • Opparbeide seg en portefølje av metoder for å kunne løse utfordringer innen markedsføring, innovasjon og ledelse.
  • Utvikle bærekraftige løsninger innen fagfeltet.
  • Evaluere ulike alternativer for relevante problemstillinger.
  • Ta strategisk gode valg.
  • Presentere løsninger skriftlig og muntlig.
  • Arbeide i grupper for å skape en felles løsning.

Kunnskaper:

  • Forstå en markedsplan
  • Forstå fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • Forstå hva markedsføring og markedsorientering innebærer.
  • Forstå sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen.
  • Forstå prinsippene for analyse av markeder.
  • Forstå prinsippene bak utvikling av en markedsstrategi med spesielt fokus på distribusjon-, pris-, kommunikasjon-, produkt- og merkevarestrategi.
  • Forstå hva som påvirker markedsføringens effektivitet og lønnsomhet.

Ferdigheter:

  • Utarbeide en markedsplan
  • Beherske relevante verktøy, teknikker og utrykksformer
  • Anbefale tiltak som gjør at bedriften når sine målsetninger i et marked

Generell kompetanse:

  • Gjennomføre kontinuerlige analyser av markedssituasjonen
  • Formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig

Læringsformer og aktiviteter

  • Forelesinger i plenum
  • Øvinger i grupper med veiledning, gruppediskusjoner og studentpresentasjoner

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk arbeidskrav

Mer om vurdering

  • Obligatoriske innleveringer og presentasjoner må gjennomføres og godkjennes før studentene får ta eksamen
  • Skriftlig 4-timers individuell skoleeksamen som teller 100% av karakteren

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Studierettskrav

Kursmateriell

Pensum oppgis ved semesterstart.

Presentasjoner og instruksjoner er tilgjengelig digitalt.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SMF1196 7,5 sp Høst 2019
SMF1196F 7,5 sp Høst 2019
MRK1001 7,5 sp Høst 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Bedriftsadministrasjon
  • Strategi og ledelse
  • Organisasjon og ledelse
  • Bedriftsadministrasjon - Internasjonalisering
  • Foretaksøkonomi og administrasjon
  • Økonomi og administrasjon

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for internasjonal business

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato 19.12.2025 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Ankeret/Hovedbygget
Rom C225
7 kandidater
Gnisten/Fagskolen
Rom G331
36 kandidater
Rom G328C
12 kandidater
Rom G328B
22 kandidater
Rom G328A
18 kandidater
Rom G326
25 kandidater
Rom G325
31 kandidater
Rom G132
27 kandidater

Utsatt eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment Sted og rom Ikke spesifisert ennå.