Emne - Markedsføring - grunnkurs - AM101108
Markedsføring - grunnkurs
Om
Om emnet
Faglig innhold
Overordnet mål med faget: Studentene skal kunne analysere relevante situasjoner innen markedsføring, evaluere ulike løsninger, utvikle planer og gi anbefalinger til hvordan utfordringer i næringslivet kan løses.
Kurset tar sikte på å tilføre studentene sentrale basiskompetanse gjennom en bred presentasjon av markedsføring som fagområde, utvikle studentenes forståelse for de tema som presenteres og å utvikle studentenes evne til å anvende kunnskapene på realistiske markedsføringssituasjoner. Det vil også bli lagt vekt på å utvikle en markedsorientert holdning hos studentene. Realisering av disse målene betyr at studentene ved kursets slutt skal kunne gjengi og forklare teorien samt løse praktiske markedsføringsproblemer.
Kurset er vinklet ut fra et planleggingsperspektiv og målet er å vise hvordan vi kan gå frem når vi skal planlegge en virksomhets markedsføringsaktiviteter og utvikle en strategisk markedsplan for en bedrift.
Læringsutbytte
Kandidatene skal kunne:
- Opparbeide seg en portefølje av metoder for å kunne løse utfordringer innen markedsføring, innovasjon og ledelse.
- Utvikle bærekraftige løsninger innen fagfeltet.
- Evaluere ulike alternativer for relevante problemstillinger.
- Ta strategisk gode valg.
- Presentere løsninger skriftlig og muntlig.
- Arbeide i grupper for å skape en felles løsning.
Kunnskaper:
- Forstå en markedsplan
- Forstå fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
- Forstå hva markedsføring og markedsorientering innebærer.
- Forstå sentrale problemstillinger og metoder i markedsføringen.
- Forstå prinsippene for analyse av markeder.
- Forstå prinsippene bak utvikling av en markedsstrategi med spesielt fokus på distribusjon-, pris-, kommunikasjon-, produkt- og merkevarestrategi.
- Forstå hva som påvirker markedsføringens effektivitet og lønnsomhet.
Ferdigheter:
- Utarbeide en markedsplan
- Beherske relevante verktøy, teknikker og utrykksformer
- Anbefale tiltak som gjør at bedriften når sine målsetninger i et marked
Generell kompetanse:
- Gjennomføre kontinuerlige analyser av markedssituasjonen
- Formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesinger i plenum
- Øvinger i grupper med veiledning, gruppediskusjoner og studentpresentasjoner
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav
Mer om vurdering
- Obligatoriske innleveringer og presentasjoner må gjennomføres og godkjennes før studentene får ta eksamen
- Skriftlig 4-timers individuell skoleeksamen som teller 100% av karakteren
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Markedsføring, innovasjon og ledelse (359ML)
Økonomi og administrasjon (BØA)
Forkunnskapskrav
Studierettskrav
Kursmateriell
Pensum oppgis ved semesterstart.
Presentasjoner og instruksjoner er tilgjengelig digitalt.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| SMF1196 | 7,5 sp | Høst 2019 |
| SMF1196F | 7,5 sp | Høst 2019 |
| MRK1001 | 7,5 sp | Høst 2019 |
Fagområder
- Bedriftsadministrasjon
- Strategi og ledelse
- Organisasjon og ledelse
- Bedriftsadministrasjon - Internasjonalisering
- Foretaksøkonomi og administrasjon
- Økonomi og administrasjon
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.