Utdanningssnakk - merittering - pedagogisk akademi
Utdanningssnakk – samtaler om kunnskapsbasert undervisning
Utdanningssnakk – samtaler om kunnskapsbasert undervisning
Webinar 11: Studentaktive undervisningsvideoer
Webinar 11: Studentaktive undervisningsvideoer
Fredag 4.oktober kl. 08.30 - 09.00
I dette webinaret skal Alex Strømme snakke om studentaktive undervisningsvideoer. Undervisere kan lage eller bruke videoer som et element av undervisningen. Videoene kan brukes for eksempel i forkant av undervisning som et ledd av "omvendt undervisning". Imidlertid kan det være utfordrende å få studentene til faktisk å se videoene og være forberedt slik underviseren forutsetter. I webinaret vil slike virkemidler diskuteres. Spesielt vil det bli gitt eksempler på og erfaringer med bruk av verktøy i Panopto. Disse verktøyene kan øke motivasjonen for å se "aktivt" på videoene, gjøre refleksjoner og faktisk møte (mer) forberedt til undervisning. Det vil også bli diskutert utfordringer og muligheter ved å produsere, distribuere og bruke videoer man lager selv som underviser.
Webinar 12: Casebasert undervisning
Webinar 12: Casebasert undervisning
Fredag 25.oktober kl. 08.30 - 09.00
Casemetoden er en veletablert undervisningsform som er designet for å trene studentenes analytiske ferdigheter. Det er også metode som skal fremme kritisk tenkning og problemløsningsferdigheter. Likevel er det ikke en undervisningsform som er utbredt i norsk høyere utdanning. I dette webinaret vil Espen Storli gi en kort innføring i vasemetoden og diskutere erfaringer med casebasert undervisning for forskjellige studentgrupper, både innenfor eget fagfelt og for tverrfaglige studentgrupper. Hva er casemetoden, hvordan fungerer casebasert undervisning, og hva er fordeler og ulemper ved undervisningsformen?
Webinar 13: Programdrevet utvikling - studentenes helhetlige kompetanse i sentrum
Webinar 13: Programdrevet utvikling - studentenes helhetlige kompetanse i sentrum
Fredag 22.november kl. 08.30 - 09.00
Studenter er framtidens endringsagenter som skal bidra til å finne løsninger på store, komplekse utfordringer. NTNU har vedtatt ti overordnede prinsiper for Fremtidens teknologistudier som setter studentens helhetlige kompetanse i sentrum, og kontekstuell studentaktiv læring skal legges til grunn som gjennomgående pedagogisk prinsipp. For å gjennomføre dette, er studieprogramlederens rolle svært viktig. I dette webinaret vil Anita Nordeng Jakobsen dele sine erfaringer med programdrevet studieporteføljeutvikling, og gi eksempler på hvordan større utdanningsprosjekter kan stimulere kollegialt samarbeid. Eksempler vil inkludere utvikling og implementering av studentaktive lærings- og vurderingsformer som bidrar til kontekstualisering og arbeidslivsrelevans i studiet. Arbeidslivsrelevans i denne sammenheng inkludere samarbeid med arbeidslivet i emneundervisning, praksis, og arbeidsformer som stimulerer kompetanse som arbeidslivet etterspør, inkludert bærekraftkompetanse.
Webinar 14:
Webinar 14:
Fredag 6.desember kl. 08.30 - 09.00
Informasjon kommer
Se opptak av tidligere webinarer i Utdanningssnakk:
Se opptak av tidligere webinarer i Utdanningssnakk:
Fredag 22.09.23, kl 08.30 – 09.00
Aslak Steinsbekk vil forklare hva han legger i kunnskapsbasert undervisning, og hva han mener det betyr for videreutvikling av undervisningskvaliteten. Se opptak av webinaret
Tankegodset kommer fra arbeidet med kunnskapsbasert praksis (evidence based practice) fra helsefeltet. Kunnskapsbasert undervisning innebærer at underviseren bruker ulike kunnskapskilder når hen gjør valg om hvordan undervisningen skal gjennomføres: Forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og studentkunnskap og studentmedvirkning.
Bruk av ulike kunnskapskilder kan være med å styrke begrunnelsen for de valg som gjøres. For de fleste vil kunnskapsbasert undervisning starte med søk etter forskningsbasert litteratur om undervisningsmetoder innen eget fagfelt, og så se på hvordan den kan bli anvendt i egen undervisning i et samspill med de andre kunnskapskildene. Det vil bli gitt eksempler på dette fra medisin og helsevitenskap.
Fredag 06.10.23, kl 08.30 – 09.00
Team-basert læring (TBL) er et rammeverk for studentaktiv læring. Se opptak av webinaret. Den inneholder en rekke interessante elementer som enkelt kan implementeres for å engasjere studenter. Disse inkluderer quiz som kan gjennomføres både individuelt og i grupper. Det er også ofte en relativt ukomplisert prosess å konvertere eksisterende forelesningsmateriell til TBL-format, noe som gjør denne metoden til et effektivt verktøy for pedagogisk transformasjon. I dette webinar gir Frank A. Kraemer en oversikt over de mest betydelige komponentene i TBL, og hvordan du kan komme i gang for egen undervisning.
Fredag 27.10.23, kl 08.30 – 09.00
Bruk av medstudentvurdering kan ha flere hensikter og kan gjennomføres på mange forskjellige måter. Se opptak av webinaret. I dette webinaret vil Hjelsvold dele sine erfaringer og refleksjoner rundt brukt av medstudentvurdering i et bacheloremne for ca. 120 bachelorstudenter i IT.
Målet med medstudentvurderingen var delvis at studentene skulle få trening i å vurdere andres faglig og delvis at studentene skulle få formative underveismeldinger i prosjektet.
Rune Hjelsvold vil forklare de valgalternativer som finnes, litt om den kunnskap som eksisterer på bruk av medstudentvurdering og litt om de valg som ble tatt. Han vil også diskutere hva underviserne observerte, og hva studentene selv reflekterte om det å gi og få tilbakemeldinger fra medstudenter. Han vil også gå litt inn på de utfordringer og problemer underviserne ennå ikke har funnet gode løsninger på. Til slutt vil Rune dele noen tanker om hvordan fagmiljøer kan jobbe med medstudentvurdering for å få en god læringseffekt.
Fredag 17.11.23, kl 08.30 – 09.00
Arbeidslivsrelevans handler ikke bare om karrierevalg, det handler også om hvordan studenter forstår seg selv og utdanningen de tar. Se opptak av webinaret I dette webinaret vil Kristine Ask tematisere hvordan arbeid med faglig identitet kan gi økt arbeidslivsrelevants, og dele erfaringer og refleksjoner fra et prosjekt om arbeidslivsrelevans for HUMSAM studenter.
HUMSAM-emner kombinerer ofte generelle ferdigheter (lesing, skriving, kritisk tenkning), med meget fagspesifikke kunnskaper (teorier, begreper og metoder). De generelle ferdighetene er så vanlige at de tas for gitt, mens de fagspesifikke kunnskapene er så smale at få arbeidsgivere etterspør dem. Det gjør det vanskelig for studenter å se hvor de kan høre hjemme i arbeidslivet etter studiene. Å utvikle faglig identitet handler i stor grad om å kunne identifisere på egne kunnskaper og ferdigheter, og gjennom identitetsarbeid få mer bevisst forhold til både egen læring, eget fagfelt og til egen framtid.
Fredag 26.01.24, kl 08.30 – 0900
Studentaktiverende undervisning brukes om undervisningsmetoder som engasjerer studentene i læringsprosessen. Se opptak av webinaret. Dette står i motsetning til det å passivt lytte til en forelesning. I dette webinaret vil Trine Højberg Andersen presentere relevant litteratur innenfor dette temaet.
Hun vil dele sine erfaringer og vise hvordan man kan utforme et inkluderende undervisningsopplegg med utgangspunkt i studentaktivitet. Det vil bli gitt eksempler fra fysikkundervisning gjennomført i et av NTNU sine arealer tilrettelagt for studentaktivitet. Her skaper studentene felles erfaringer og forståelse i faget, gjennom diskusjon og arbeid med både praktiske og teoretiske oppgaver. Studentenes perspektiv vil bli belyst gjennom sitater.
Fredag 16.02.24, kl 08.30 – 09.00
Arbeidslivsrelatert praksis er en viktig læringsarena for mange profesjonsutdanninger i Norge, men er mindre brukt i disiplinutdanninger. Se opptak av webinaret I dette webinaret vil Ellen Marie Bardal reflektere rundt hvorfor praksis kan være en verdifull læringsform også i disiplinutdanningene. Hun vil videre se på hvordan praksis kan utformes slik at den blir en faglig integrert del av et studieprogram.
Praksis er en læringsform der studentene er utplassert i eller jobber sammen med en virksomhet som en integrert del av sin utdanning. En praksis som legger til rette for et godt samspill mellom studentenes teoretiske kunnskaper og metodiske ferdigheter og praktiske erfaringer fra arbeidslivet vil kunne påvirke studentenes motivasjon for studiene, tilliten til egne ferdigheter og forståelse av hva de ønsker å jobbe med etter fullført studieløp.
Fredag 08.03.24, kl 08.30 – 09.00
In 2020 the Faculty of Economics and Management (Fakultet for økonomi) set off on the long and often mountainous path towards AACSB accreditation, an international accreditation for business schools held by only 6% of business schools across the world. One of the key focus areas for AACSB is Assurance of Learning (AoL). Despite adherence to the standards set out by NOKUT , working on AACSB accreditation revealed weaknesses in how we approached AoL and the impact this has on our students’ learning. See recording of the webinar
As part of the faculty’s AACSB accreditation team, I have been working particularly with AoL and this is the story of how accreditation is helping us to better understand how to use AoL to focus on our students’ learning. This story has not yet reached its conclusion.
In this webinar, Paula Rice, will talk briefly about AACSB accreditation and why the faculty are doing this before describing how this work has impacted on our AoL processes and the positive outcomes that we envisage for our learners.
Fredag 05.04.24, kl 08.30 – 09.00
Hvordan lykkes med praksisnær entreprenørskapsutdanning? NTNUs Entreprenørskole er et masterporgram som over en 10års periode har hatt landets mest tilfredse masterstudenter. Se opptak av webinaret I dette webinaret reflekterer Roger Sørheim om hva som kreves for å utvikle og drive en praksisnær utdanning. Det vil bli lagt vekt på: 1) betydningen av fagmiljøer som løfter og utvikler sammen og 2) betydningen av egne identitetsarealer.
Fredag 26. april, kl 08.30– 09.00
In this webinar, Jonathan Wright, talked about innovation in teaching.
Innovation occurs naturally in large-brained ecologically-invasive species, such as crows, where trial-and-error learning is used to discover new solutions to novel problems, which are then culturally transmitted to others through social learning. See recording of webinar
Human innovation follows all of these same patterns, just more so. Successful innovators simply try out many more potential solutions than anyone else, and successful societies culturally spread and retain the best solutions. We have tried many different types and versions of these problem-solving games. The best ones, judged partially by student evaluations, are currently being used in BI2044 and by colleagues and ex-students at various universities and schools worldwide.
Fredag 13.09.24, kl 08.30 – 09.00
I dette webinaret skal Lars Lundheim snakke om aktvitetsbasert emneorganisering. "Alle" som underviser på universitetsnivå ønsker mer studentaktiv læring. Se opptak av webinaret Mange som har prøvd det opplever at det er lettere sagt enn gjort. Den største hindringen for å få til endring ligger i veggene, organisasjonen og ryggmargen til den enkelte underviser. Kort sagt, vi har en kultur for hvordan læring og undervisning skal være.
For å lette overgangen fra en tradisjonell til en mer aktivitetsbasert læringsform er det ved Institutt for elektroniske system prøvd ut en modell for aktivitetsbasert emneorganisering. Webinaret presenterer erfaringer ved bruk av metodikken i to ulike emner.
Mini calevent portlet
Kalender
Se opptak av Utdanningssnakk
Se opptak av Utdanningssnakk
Lenker finnes under hver episode