Kristine Ask
Om
Jeg er førsteamanuensis ved Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier der jeg forsker på forholdet mellom teknologi og samfunn. Jeg er interessert i hvordan digital teknologi blir en del av hverdagen vår, og hvordan det kan føre til nye og uventede bruksområder og betydninger. I tillegg er jeg opptatt av hvordan teknologi kan brukes for å inkludere og ekskludere sårbare brukergrupper.
I forskning og undervisning kombinerer jeg internettstudier og spillstudier med perspektiv fra Vitenskap og teknologistudier (STS). Ved hjelp av kvalitative metoder som intervju og etnografi, og teoretiske perspektiv som aktør-nettverks-teori, script og domestisering, er jeg opptatt av analyser som undersøker det heterogene, komplekse, foranderlige og relasjonelle.
Jeg har en særlig forkjærlighet og faglig interesse for tematikker, fellesskap og teknologier som avvises som trivielle. For eksempel internett subkulturer og fenomen som memes, fangirls og andre deltagende kulturer.
I 2016 forsvarte jeg avhandlingen «Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play”. Mens dataspilling ofte beskrives som en altoppslukende aktivitet som er for gøy å legge fra seg, viser min forskning at verken engasjementet og gleder kommer av seg selv. Artiklene i avhandlingen tematiserer forhandlinger rundt spilling i hverdagslivet, hvordan spillere utvikler ekspertkunnskap, vennskap i onlinespill, organisering av spillfellesskap og involvering av ikke-menneskelige aktører i spill (les bloggpost om avhandlingen her).
Jeg er fagansvarlig for emnene KULT1101 Digitale Kulturer og KULT3307 Prosjektledelse og prosjektarbeid . I tillegg veileder jeg master- og phd studenter på tema om internett, spill, innovasjon og brukere.
Pågående forskningsprosjekt:
"KEEP SCROLLING": BRUKER-PLATTFORM RELASJONER PÅ TIKTOK
Tidligere forskningsprosjekt:
GAMER PARENTS MEDIATING PLAY (GAME) (2020-2022)
Denne studien, finansiert av SPILLFORSK, skal undersøke foreldre som selv er spillere. Studier av spillere viser at konflikter mellom foreldre og barn også preges av å være en konflikt mellom spillere og ikke-spillere, der foreldrenes manglende erfaring med dataspill i seg selv skaper problemer. Basert på kvalitative intervju med norske gamerforeldre anvender vi blant annet domestiseringsteori for å analysere forhandlinger rundt spill. Spørsmål vi undersøker er: Hvilket kunnskapsgrunnlag og hvilke kilder baserer de reguleringen sin på? Hva forstår de som risikofylt adferd knyttet til spill? Hvilke strategier bruker de for å regulere spilleradferd hos sine barn og hos seg selv?
LANGUAGE, INTEGRATION AND MEDIA (LIM) (2017-2022)
LIM er et tverrfaglig prosjekt med mål om å utvikle nyskapende og engasjerende læringsmuligheter for norske VGS elever og unge migranter for å forbedre faglige resultater og fremme integrering. Jeg leder arbeidspakken DigiTac som undersøker hvordan digital teknologi kan å styrke læring og integrasjon i klasseromsaktiviteter.
Finansiering: FINNUT
Se https://www.ntnu.no/isl/lim for mer info.
SEKSUELL TRAKASSERING I ONLINE DATASPILL (2013-2015)
Fokus på seksuell trakassering av kvinnelige spillere har satt søkelys på onlinespill som en arena med risiko for voldstrusler, forespørsler om sex og generell sjikane. Dette prosjektet kartlegger utbredelse av og erfaringer med seksuell trakassering i onlinespill gjennom kvantitative og kvalitative metoder.
Finansiering: Rådet for Anvendt Medieforskning (RAM) // Rolle: Prosjektleder og forsker
https://spillukultur.weebly.com/
Verv og medlemskap
- Koordinator på årsemne i Studier av kunnskap, teknologi og samfunn (ÅSTS)
- Med-leder av forskningsgruppen DIGIKULT
- Sjefsredaktør i Nordic Journal of Science and Technology
- Medlem av www.spillpikene.no
- Ekstern fagfelle for Digital Kultur ved UiB
Forskning
Publikasjoner
2022
-
Moratti, Sofia;
Ask, Kristine.
(2022)
Editorial. Reflecting on communal responsibility in science.
Nordic Journal of Science and Technology Studies
Leder
-
Øygardslia, Kristine;
Ask, Kristine.
(2022)
Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers.
Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL)
Vitenskapelig artikkel
-
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2022)
Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility.
Games+Learning+Society Conference Proceedings
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Ask, Kristine;
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2021)
The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents.
Nordicom Review
Vitenskapelig artikkel
-
Granås, Silje Bechmann;
Kvaal, Stig;
Ask, Kristine.
(2021)
De andre gründerne. Hvordan konstrueres kvinnelig gründerskap?.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Ask, Kristine;
Søraa, Roger Andre.
(2021)
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Skotnes, Christian Engen;
Ringrose, Priscilla;
Grut, Gunnar.
(2021)
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?.
Learning, Media & Technology
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Svendsen, Stine H. Bang;
Grut, Gunnar;
Ringrose, Priscilla.
(2020)
Vi er alle vandrere – Et undervisningsopplegg om migrasjon basert på møter mellom elever i voksenopplæring og VGS.
Digitale læremidler
2019
-
Dalsaune, Carmen Elizabeth;
Næss, Robert;
Ask, Kristine.
(2019)
Analog Politikk, Digital Fremtid?.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier
Mastergradsoppgave
-
Ask, Kristine;
Spilker, Hendrik Storstein;
Hansen, Martin.
(2019)
The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv.
First Monday
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Ask, Kristine;
Chen, Mark.
(2018)
Alignments & Alliances. Associations of Value.
Peter Lang Publishing Group
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ask, Kristine;
Abidin, Crystal.
(2018)
My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Mathiassen, Oda Bjelland;
Kvaal, Stig;
Ask, Kristine.
(2018)
Stairways to heaven? AssiStep, en fortelling om entreprenørskap, velferdsteknologi og innovasjon.
KULT, NTNU
Mastergradsoppgave
-
Spilker, Hendrik Storstein;
Ask, Kristine;
Hansen, Martin.
(2018)
The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Næss, Robert;
Ask, Kristine;
Baltscheffslij Simonsen, Mats.
(2017)
Digitalisering av norsk dagligvarehandel. En kvalitativ studie av visjonsarbeid, brukerforståelser og dets implikasjoner på innovative prosesser.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Jaccheri, Maria Letizia;
Wang, Alf Inge;
Ask, Kristine;
Petersen, Sobah Abbas;
Brend, Kristina.
(2017)
Women and computer games (workshops and tutorials).
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
Den skjøre leken.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2017)
Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices.
Bulletin of Science, Technology & Society
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan;
Lagesen, Vivian Anette;
Gansmo, Helen Jøsok.
(2016)
Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play.
NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Murtaza Salman, Abdulhusein;
Ask, Kristine;
Aune, Margrethe.
(2016)
Trygghetsalarmens mange ansikt
Trygghet for hvem?
En kvalitativ studie av trygghetsalarmtjenesten i Trondheim kommune.
.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Mastergradsoppgave
-
Ask, Kristine;
Svendsen, Stine H. Bang;
Karlstrøm, Henrik.
(2016)
Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill.
Norsk Medietidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Elisabeth Stephanie, Guillot;
Ask, Kristine.
(2015)
The WoW factor. Leadership in World of Warcraft as Sociotechnical Practice.
Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier, NTNU
Mastergradsoppgave
-
Salvesen, Mari;
Ask, Kristine;
Aune, Margrethe.
(2015)
Det målbare mennesket. En kvalitativ studie av unge kvinners bruk av treningsapper.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Mastergradsoppgave
2014
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie Auensen;
Karlstrøm, Henrik.
(2014)
The many faces of engagement.
Nordic Journal of Science and Technology Studies
Leder
-
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson;
Halvorsen, Kristina.
(2014)
Leken teknologi.
Faktafyk : om saker ungdom er opptekne av
Populærvitenskapelig artikkel
2013
-
Antonsen, Marie;
Ask, Kristine;
Johansen, Anja.
(2013)
Making sense of Nordicness, or making Nordicness?.
Nordic Journal of Science and Technology Studies
Leder
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie.
(2013)
Harry Potter og de uløselige kontroverser Et essay om popkultur, teknologideterminisme og et ønske om magiske løsninger.
Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur
Fagartikkel
-
Levold, Nora;
Lars Bjørnar, Skancke;
Ask, Kristine.
(2013)
Mellom problem og nytte - Visjoner for digitale spill som læringsverktøy.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Skancke, Lars;
Levold, Nora;
Ask, Kristine.
(2013)
Mellom problem og nytte: Visjoner for digitale spill som læringsverktøy.
NTNU
Mastergradsoppgave
2011
-
Levold, Nora;
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2011)
Estetikkens programmering. Spilldesign mellom kunst og kode.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Ask, Kristine.
(2011)
Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill.
Norsk Medietidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Næss, Robert;
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie;
Löfström, Erica.
(2010)
Framtidshverdag.
Forskningstorget 2010
Annen presentasjon
2007
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2007)
Ekte liv i syntetisk verden? Sosiotekniske montasjer i et online dataspill.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Moratti, Sofia;
Ask, Kristine.
(2022)
Editorial. Reflecting on communal responsibility in science.
Nordic Journal of Science and Technology Studies
Leder
-
Øygardslia, Kristine;
Ask, Kristine.
(2022)
Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers.
Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL)
Vitenskapelig artikkel
-
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2022)
Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility.
Games+Learning+Society Conference Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2021)
The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents.
Nordicom Review
Vitenskapelig artikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Skotnes, Christian Engen;
Ringrose, Priscilla;
Grut, Gunnar.
(2021)
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?.
Learning, Media & Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Spilker, Hendrik Storstein;
Hansen, Martin.
(2019)
The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv.
First Monday
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Abidin, Crystal.
(2018)
My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Spilker, Hendrik Storstein;
Ask, Kristine;
Hansen, Martin.
(2018)
The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Jaccheri, Maria Letizia;
Wang, Alf Inge;
Ask, Kristine;
Petersen, Sobah Abbas;
Brend, Kristina.
(2017)
Women and computer games (workshops and tutorials).
Lecture Notes in Computer Science (LNCS)
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2017)
Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft.
Information, Communication & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices.
Bulletin of Science, Technology & Society
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Svendsen, Stine H. Bang;
Karlstrøm, Henrik.
(2016)
Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill.
Norsk Medietidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie Auensen;
Karlstrøm, Henrik.
(2014)
The many faces of engagement.
Nordic Journal of Science and Technology Studies
Leder
-
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson;
Halvorsen, Kristina.
(2014)
Leken teknologi.
Faktafyk : om saker ungdom er opptekne av
Populærvitenskapelig artikkel
-
Antonsen, Marie;
Ask, Kristine;
Johansen, Anja.
(2013)
Making sense of Nordicness, or making Nordicness?.
Nordic Journal of Science and Technology Studies
Leder
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie.
(2013)
Harry Potter og de uløselige kontroverser Et essay om popkultur, teknologideterminisme og et ønske om magiske løsninger.
Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur
Fagartikkel
-
Ask, Kristine.
(2011)
Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill.
Norsk Medietidsskrift
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Ask, Kristine;
Søraa, Roger Andre.
(2021)
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Ask, Kristine;
Chen, Mark.
(2018)
Alignments & Alliances. Associations of Value.
Peter Lang Publishing Group
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
Den skjøre leken.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Granås, Silje Bechmann;
Kvaal, Stig;
Ask, Kristine.
(2021)
De andre gründerne. Hvordan konstrueres kvinnelig gründerskap?.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Dalsaune, Carmen Elizabeth;
Næss, Robert;
Ask, Kristine.
(2019)
Analog Politikk, Digital Fremtid?.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier
Mastergradsoppgave
-
Mathiassen, Oda Bjelland;
Kvaal, Stig;
Ask, Kristine.
(2018)
Stairways to heaven? AssiStep, en fortelling om entreprenørskap, velferdsteknologi og innovasjon.
KULT, NTNU
Mastergradsoppgave
-
Næss, Robert;
Ask, Kristine;
Baltscheffslij Simonsen, Mats.
(2017)
Digitalisering av norsk dagligvarehandel. En kvalitativ studie av visjonsarbeid, brukerforståelser og dets implikasjoner på innovative prosesser.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan;
Lagesen, Vivian Anette;
Gansmo, Helen Jøsok.
(2016)
Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play.
NTNU
Doktorgradsavhandling
-
Murtaza Salman, Abdulhusein;
Ask, Kristine;
Aune, Margrethe.
(2016)
Trygghetsalarmens mange ansikt
Trygghet for hvem?
En kvalitativ studie av trygghetsalarmtjenesten i Trondheim kommune.
.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Mastergradsoppgave
-
Elisabeth Stephanie, Guillot;
Ask, Kristine.
(2015)
The WoW factor. Leadership in World of Warcraft as Sociotechnical Practice.
Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier, NTNU
Mastergradsoppgave
-
Salvesen, Mari;
Ask, Kristine;
Aune, Margrethe.
(2015)
Det målbare mennesket. En kvalitativ studie av unge kvinners bruk av treningsapper.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Mastergradsoppgave
-
Levold, Nora;
Lars Bjørnar, Skancke;
Ask, Kristine.
(2013)
Mellom problem og nytte - Visjoner for digitale spill som læringsverktøy.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Skancke, Lars;
Levold, Nora;
Ask, Kristine.
(2013)
Mellom problem og nytte: Visjoner for digitale spill som læringsverktøy.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Levold, Nora;
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2011)
Estetikkens programmering. Spilldesign mellom kunst og kode.
NTNU
Mastergradsoppgave
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2007)
Ekte liv i syntetisk verden? Sosiotekniske montasjer i et online dataspill.
Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU
Mastergradsoppgave
UTSTILLING
-
Næss, Robert;
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie;
Löfström, Erica.
(2010)
Framtidshverdag.
Forskningstorget 2010
Annen presentasjon
PRODUKT
-
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Svendsen, Stine H. Bang;
Grut, Gunnar;
Ringrose, Priscilla.
(2020)
Vi er alle vandrere – Et undervisningsopplegg om migrasjon basert på møter mellom elever i voksenopplæring og VGS.
Digitale læremidler
Formidling
2022
-
Faglig foredragMoratti, Sofia; Søraa, Roger Andre; Cheng, Yu; Kharas, Mark William; Pink, Sarah; Ask, Kristine. (2022) Workshop | Working and Living with Robots. Robotics4EU Healthcare Workshop 2022-01-18 -
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Prokrastinering. KULT Phd seminar 2022-05-24 - 2022-05-24
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Å forske på internett. Gjesteforelesning i KULT3302 2022-03-22 - 2022-03-22
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Using work-life relevance to adress student identity. SFK teacher meetigs 2022-10-28 - 2022-10-28
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2022) User-perspectives on TikTok. DIGIKULT DIGIKULT ANNUAL SEMINAR 2022-12-12 - 2022-12-12
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2022) User platform relationships on TikTok. Norsk Medieforskerlag Norsk Medieforskerkonferanse , Stavanger 2022-10-13 - 2022-10-14
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Perspektiver på spill og internett i skolehverdagen. Etter og videreutdanning i pedagogikk 2022-11-10 - 2022-11-10
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragSørenssen, Ingvild Kvale; Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2022) Gamer-parent identity: Positioning parenthood between fun screentime and ideals of responsibility. UC Irvine Games Learning SOciety , UC Irvine 2022-06-15 - 2022-06-17
2021
-
IntervjuSøraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Digitalisering. Samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning. https://www.youtube.com/watch?v=Ux-SeHipULU https://www.youtube.com/watch?v=Ux-SeHipULU [Internett] 2021-05-21
2020
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2020) Balanse i lidenskap - Gamer-foreldre, regulering og hverdag. UiO og Medieforskerlaget Medieforskerkonferansen 2020 2020-10-22 - 2020-10-23
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2020) Bug or feature? Seksuell trakassering i online dataspill. Hyperion Foredrag , Zoom 2020-11-04 - 2020-11-04
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Lotta (22) with advice for women who want to get into gaming. Newsbeezer Newsbeezer [Internett] 2020-08-30
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Barndomsvenninnene ble gjenforent via gaming på nett: – Nå snakker vi hver dag. P3 P3 [Internett] 2020-07-19
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Blå Kors står bak en ny dokumentarserie om gaming på NRK. Blå Kors Blå Kors [Internett] 2020-10-30
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Jenter som gamer må ofte spille med guttenavn for å unngå trakassering. KK KK [Tidsskrift] 2020-12-01
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) What a gendered perspective can teach us about digital games. NTNU TPD4168 - Spilldesign 2020-10-26 - 2020-10-26
-
Faglig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang; hartline, france rose. (2020) DION Mental Health Workshop. DION DION Mental Health Workshop 2020-11-16 - 2020-11-16
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine; Hygen, Beate Wold; Festøy, Elin; Godager, Gaute. (2020) Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon. Litteraturhuset i Trondheim og Barn&unge-kongressen Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon , Trondheim 2020-12-01 - 2020-12-01
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Dataspill for alle. Inklusjon i spilldesign og skolehverdag. NKUL NKUL Temadag om spill og læring 2020-12-09 - 2020-12-09
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Kjedelig og frustrerende. En annerledes fortelling om dataspillenes skjønnhet og appell (del 1 & 2). Barn og Unge Kongressen , Trondheim 2020-12-01 - 2020-12-03
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Fortellinger om hvite menn som løser problemer med vold dominerer dataspill. Kilden Kilden [Internett] 2020-05-26
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Tøffere kår for jenter i dataspill?. Barnevakten Barnevakten [Internett] 2020-02-26
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Roboter som hater kvinner. Samfundet Samfundsmøte Roboter som hater kvinner 2020-03-07 - 2020-03-07
2019
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) Gutter og jenter påvirkes forskjellig av dataspilling. Aftenposen Aftenposen [Avis] 2019-04-24
-
Populærvitenskapelig foredragMoltubakk, Stine Thordarson; Ask, Kristine. (2019) Foreldre og gaming: På tide med en fredsavtale?. Torucon Torucon 2019 , Trondheim 2019-08-10 - 2019-08-11
-
Vitenskapelig foredragMoltubakk, Stine Thordarson; Ask, Kristine. (2019) Control for the sake of Freedom: Negotiating play in Norwegian Gamer-families. Malmö University NordMedia 2019 , Malmö 2019-08-21 - 2019-08-23
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) - Steinkjer blir kjedelig. Forslag om studiestedsstruktur ved Nord universitet. Steinkjer-Avisa Steinkjer-Avisa [Avis] 2019-05-16
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) Fem år etter #Gamergate er hun fortsatt et hatobjekt på nett. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2019-07-30
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2019) Dataspillenes problematiske arv – eller hvorfor det er på tide å dekolonialisere spill i skolen. Spillpikene Spillpikenes Jubileumskveld 10 år , Trondheim 2019-10-03 - 2019-10-03
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2019) Dataspill for alle: Inklusjon i spilldesign og skolehverdag. Kulturtanken Den kulturelle skolesekken Norge Spilltanken , Oslo 2019-09-17 - 2019-09-17
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) Trigger-effekten. Klassekampen Klassekampen [Avis] 2019-11-06
2018
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Vi vil ikke ofre machomannen på mangfoldets alter. Gamereactor Gamereactor [Internett] 2018-09-17
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Vurderte å ta ut ferie for å spille. Stavanger Aftenblad Stavanger Aftenblad [Avis] 2018-08-15
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Ny utvidelsespakke til World of Warcraft. trd.by trd.by [Internett] 2018-08-14
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2018) Dataspill som fritid. FAU Foreldremøte 2018-02-14 -
-
Intervju
2017
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Abidin, Crystal. (2017) My life is a mess: Self-deprecating relatability and the memefication of student publics. AOIR Association of Internet Researcher AOIR 2017 Asspciation of Internet Researchers Conference Networked Publics , Tartu 2017-10-18 - 2017-10-21
-
IntervjuAsk, Kristine. (2017) Bruker to timar dagleg på å skrive «SKAM»-historiar. P3.no P3.no [Internett] 2017-02-16
-
IntervjuAsk, Kristine. (2017) Barselgruppe på nett. Foreldre og Barn Foreldre og Barn [Tidsskrift] 2017-11-01
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Ludisk arbeid- Lekens manglende magi. Buskerud Folkshøgskole Seminar 2017-01-04 - 2017-01-04
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Gamergate, konspirasjoner og nye sannheter. Minimalen Kortfilmfestival Forum: Samtidspropaganda , Trondheim 2017-01-24 - 2017-01-24
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Spill og dannelse - en drøfting. Buskerud Folkshøgskole Seminar 2017-08-08 - 2017-08-08
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Lek krever hardt arbeid. NTNU NKUL: Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring , Trondheim 2017-05-10 - 2017-05-12
2016
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2016) Forskningsfronten om spill og kjønn. Spillpikene og Teknisk Museum SENT Spillpikene , Oslo 2016-11-10 - 2016-11-10
-
Intervju
-
Intervju
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2016) Framtidenns eksperter: Fra World of Warcraft til Pokemon Go. Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier KULTlab: Popkultur , Trondheim 2016-08-24 - 2016-08-24
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) - Jeg måtte ut av senga i dag, det var en Pokémon utenfor huset. Trondheim By Trondheim By [Avis] 2016-07-14
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Bedrifter vil ha Pokemon Go. NRK Nyhetsmorgen NRK Nyhetsmorgen [Radio] 2016-07-20
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2016) Fanaktivisme. Torucon Torucon , Trondheim 2016-08-13 - 2016-08-13
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Teknologien som forandrer oss: Privatliv. NRK NRK [TV] 2016-10-13
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Teknologien som forandrer oss: Hjernen. NRK NRK [TV] 2016-10-07
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Hva er det med Pokémon GO?. NRK Ytring NRK Ytring [Radio] 2016-07-24
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Pokémonfeberen har nådd Norge. Adressa Adressa [Avis] 2016-07-14
-
Populærvitenskapelig foredragNæss, Robert; Ingeborgrud, Lina; Søraa, Roger Andre; Solbu, Gisle; Ask, Kristine; Heidenreich, Sara. (2016) "Undringsboksen" - Hvor går dine grenser? (Stand på forskningstorget). Forskningsdagene 2016-09-30 - 2016-10-01
-
Faglig foredragPötzsch, Holger; Ask, Kristine; setlak, wojciech; Egeberg, Kristoffer. (2016) Digital Lives: War in Games. Stiftelsen Fritt Ord, Spillpikene.no, Pressfire Digital Games: War in Games (paneldebatt) , Stiftelsen Fritt Ord, Oslo 2016-01-27 - 2016-01-27
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Fra trakassering i skolegården til hets på nett. Samfunnsvitern Samfunnsvitern [Fagblad] 2016-02-29
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2016) Spillpiker og andre enhjørninger: Om spill og kjønn. Høgskolen i Lillehammer/KoRus Øst Spilleproblematikk , Gardermoen 2016-01-27 - 2016-01-27
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2016) Spillpiker og andre enhjørninger. Hyperion Fabelaften , Trondheim 2016-02-04 - 2016-02-04
2015
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Kvinnelige spillfigurer får mer hjelp om de er pene. TEK.no TEK.no [Internett] 2015-05-06
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Spillere i harnisk over kvinner i "FIFA 16". Filmpolitiet Filmpolitiet [Internett] 2015-05-29
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Gamere lager egne regler mot mobbekultur. Vårt Land Vårt Land [Avis] 2015-11-27
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Lagspill på nett lærer barna om samarbeid og fellesskap. Barnevakten Barnevakten [Internett] 2015-05-08
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Stygge avatarer får mindre hjelp. forskning.no forskning.no [Internett] 2015-05-06
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Gamergate, trakassering og kjønn i Gamermiljøet. Svartlamoen Svartlamodagen , Trondheim 2015-05-30 - 2015-05-30
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Online comptuer games force women into the closet. Science Nordic Science Nordic [Internett] 2015-05-17
-
Intervju
-
Intervju
-
Intervju
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2015) Seksuell trakassering i online dataspill. Senter for Kjønnsforskning, NTNU Forskerstafett, 8-mars uka , Trondheim 2015-03-05 - 2015-03-05
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Sexual harassment in online games. FN. Panel organisert av Likestillingsombudet. CSW59/Beijing+20 (2015) Commision of the State of Women , New York 2015-03-09 - 2015-03-20
-
ProgramdeltagelseAsk, Kristine. (2015) Fem ting som bidrar til kjønnsforskjeller i spill. Rad Crew Podcast Rad Crew Podcast [Internett] 2015-02-12
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) "Rød Lunsj om feminisme, dataspill og gamergate". Rød Ungdom Rød Lunsj , Trondheim 2015-04-17 -
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) "Blir man flinkere til å samarbeid ved å spille spill?". Dusken.no Nerdeprat Dusken.no Nerdeprat [Radio] 2015-11-05
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Spill lurer oss til å droppe fordommene. Ekstra Ekstra [Avis] 2015-10-31
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Spill lurer oss til å droppe fordommene. Forskning.no Forskning.no [Internett] 2015-10-29
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Sexual harassment in online video games. Likestillings- og diskrimineringsombudet Konferanse om hatytringer mot kvinner og jenter , Oslo 2015-10-06 - 2015-10-06
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Norske studenter advares mot pensum. Universitas Universitas [Avis] 2015-09-16
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Gaming og grønne skoger. Dusken Dusken [Avis] 2015-11-03
2014
-
Programdeltagelse
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Avhengig eller engasjert?. Medienes Publikum vår 2014 forelesningsrekke 2014-03-13 - 2014-03-13
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Å gå dit verden løser seg opp. Sunnmørsposten Sunnmørsposten [Avis] 2014-02-06
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillkultur og den digitale leken. Fagnettverket DH Fagdag for Design og Håndverk , Charlottenlund Skole, Trondheim 2014-03-12 - 2014-03-12
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Nettvett (eller vanlig vett som det også er kjent som). FAU Strindheim skole FAU møte Strindheim skole 2014-02-12 - 2014-02-12
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillpiker og andre enhjørninger. Human Etisk Forbund Seminar for konfirmantledere 2014-02-02 -
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Seksuell trakassering i onlinespill - bug or feature?. DigIT DigIT 2014 , Dokkhuset, Trondheim 2014-03-08 - 2014-03-08
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Spill og akademia. Ctrl Alt Delete Ctrl Alt Delete [Radio] 2014-03-05
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Forskerprofilen: "Som forsker bør man sensurere seg selv". Universitetsavisa Universitetsavisa [Avis] 2014-05-13
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Vet du hvorfor du bør dele flere kattebilder på nettet?. Vårt Land Vårt Land [Avis] 2014-06-24
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillpiker og andre enhjørninger: om dataspill og kjønn. Rotary Trondheim Rotary klubbmøte , Trondheim 2014-10-08 - 2014-10-08
-
Faglig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) "Bug or feature?" Seksuell trakassering i online dataspill. Prosjektet Seksuell trakassering i online dataspill Spill(u)kultur: Et seminar om spill og kjønn , Trondheim 2014-09-18 - 2014-09-18
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Nettvett og dataspill. FAU ved Blussvoll Skolle Foreldremøte på Blussvoll skole , Trondheim 2014-11-20 - 2014-11-20
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) Fangirls, affect and strategies of inclusion in the new gaming public. AOIR (Association of Internet Researchers) IR15: Boundaries and intersections , Deagu 2014-10-22 - 2014-10-24
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) Sexual harassment in online games: bug or feature?. AOIR (Association of Internet Researchers) IR15: Boundaries and intersections , Deagu 2014-10-22 - 2015-10-24
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2014) Hvem er hardcore- og casualspilleren?. Join Game Join Game: Hvem er dataspilleren? , Lillestrøm 2014-11-07 - 2014-11-07
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelig trakassering i dataspill. NRK Lørdagsrevyen NRK Lørdagsrevyen [TV] 2014-11-08
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online. MSN MSN [Internett] 2014-10-26
-
Intervju
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Med Facebook på hodet. Adressa Adressa [Avis] 2014-06-04
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Uvitende om sex og vold i dataspill. Vårt Land Vårt Land [Avis] 2014-08-30
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Fenjima Manrique fikk drapstrussel skrevet i bæsj på døren. NRK NRK [Internett] 2014-10-30
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2014-10-26
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Journalen Journalen [Avis] 2014-10-08
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Har du opplevd seksuell trakassering i et onlinespill?. Pressfire Pressfire [Internett] 2014-10-14
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige nettspillere later som de er menn. Forskning.no Forskning.no [Internett] 2014-10-03
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) ONLINE DATASPILL TVINGER KVINNER INN I SKAPET. Kilden Kilden [Internett] 2014-09-30
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Sexual harassment i online video games: Bug or feature?. CISV Trøndelag CISV Sommerleir , Trondheim 2014-07-07 - 2014-07-07
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Med Facebook på hodet. Fædrelandsvennen Fædrelandsvennen [Avis] 2014-06-03
2013
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) EU skylder på barna for lettkledd figur i pedagogisk spill. NRK Nett NRK Nett [Internett] 2013-03-23
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) Fagkveld om: "Greek and roman games in the computer age". Fagutvalget ved Filosofi ved NTNU Fagkveld , Trondheim 2013-04-03 - 2013-04-03
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Eklund, Lina. (2013) The strenuous task of maintaining and making friends: Tensions between play and friendship in MMOs. DiGRA DiGRA 2013 - DeFragging Game Studies , Atlanta 2013-09-26 - 2013-09-29
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Lær av dataspill. Under Dusken Under Dusken [Tidsskrift] 2013-11-14
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Kan lære mye av World of Warcraft. forskning.no forskning.no [Fagblad] 2013-10-25
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Tullekatter bygger nettverk. Gemini Gemini [Fagblad] 2013-09-24
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Forsker: -RBK fans er påfallende lik Beliebers. NRK Nett NRK Nett [Internett] 2013-09-24
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Helt sjef -fordi de spiller data. VG VG [Avis] 2013-04-07
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Kunsten å dele seg til suksess. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2013-07-27
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) Domesticating play. Nordic STS 1st Nordic STS Conference , Hell 2013-04-24 -
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) "I want to major in Altair's ass" The performance of female gamer identities in a fangirl context. NordMedia NordMedia 2013 , Oslo 2013-08-08 -
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Fankultur. NRK Norgesglasset NRK Norgesglasset [Radio] 2013-09-25
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Crowdfunding. NRK Kulturhuset NRK Kulturhuset [Radio] 2013-04-09
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) Hvordan morsomme katter kan redde verden. Digiale Kulturer UiB Fagkveld Digitale Kulturer , Bergen 2013-01-28 - 2013-01-28
2012
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Kulturperspektivet -nedenifra. eTrøndelag Kultur på nett 2012 , Trondheim 2012-03-05 - 2012-03-05
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Domesticating Play. Society for Social Studies of Science (4S) 4S 2012 , Købenavn 2012-10-17 -
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Lars, Skancke. (2012) Digital games in the Norwegian educational discourse. Society for Social Studies of Science (4S) 4S 2012 , Købenavn 2012-10-17 -
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Legg fra deg konsollen og kom deg tilbake til kjøkkenet! Om trakassering av jenter i online dataspill. Redd Barna Møte med Redd Barna , Oslo 2012-09-11 -
-
PosterAsk, Kristine; Chen, Mark; Kelly, Shawna; McKnight, John Carter. (2012) Learning to play the boundaries of World of Warcraft. Games Learning Society GLS 8.0 , Madison 2012-06-13 - 2012-06-15
-
Intervju
2011
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Dataspill og spillsamfunn. Samfundet Excenteraften på Samfundet , Samfundet, Trondheim 2011-02-02 - 2011-02-02
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Scientific play? How players remake World of Warcraft as a game of numbers. GLS v/Madison University Games Learning Society 7.0 , Madison 2011-06-15 - 2011-06-17
-
Vitenskapelig foredragKarlsen, Faltin; Ask, Kristine; Chen, Mark; Christopher, Paul. (2011) Playing by the numbers: A panel on theorycrafting. Digital Games Research Association DiGRA 2011: Think Design Play 2011-09-14 - 2011-09-17
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Karlsen, Faltin; Chen, Mark; Paul, Christoper. (2011) Playing by the numbers? A panel on theorycrafting. DiGRA (Digital Games Research Association) Think, Design, Play. DiGRA 2011 Conference , Hilversum 2011-09-14 - 2011-09-17
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Are we even playing the same game? How three different player groups have domesticated World of Warcraft. DiGRA (Digital Games Research Association) Think, Design, Play. DiGRA 2011 Conference , Hilversum 2011-09-14 - 2011-09-17
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Power gaming, positivism and synthetic play. The effects of theorycrafting on player practices. Society for Social Studies of Science 4S 2011 , Cleveland, Ohio 2011-11-02 - 2011-11-05
2010
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Knowing play. EASST EASST 2011: Practising science and technology, performing the social , Trento 2010-09-02 - 2010-09-04
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Scripting players, scripting design. Helsinki Collegium for Advanced Studies Workshop: Role of users in changing technology and practice? , Helsinki 2010-08-19 - 2010-08-20
-
PosterAsk, Kristine. (2010) The tools of play and knowledge. GLS Games, Learning and Society (GLS 6.0) 2010 , Madison, Wisconsin 2010-06-09 - 2010-06-11
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Lek eller arbeid i World of Warcraft?. NTNUs programkomite for spillforskning Seminarserie om dataspill 2010-09-28 -
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Playing on the edge. Association of Internet Researchers (AoIR) IR 11.0 Sustainability, Participation, Action , Gøteborg 2010-10-21 - 2010-10-23
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Når spillere designer. Norwegian Game Awards Norwegian Game Awards Kickoff 2010-11-17 -
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Vitenskapelig spilling. En introduksjon til Theorycraft. Join Game. Nasjonalt ressursnettverk for dataspill JoinGame Workshop XI: "Blandet drops" 2010-11-11 -
-
Intervju
2009
-
IntervjuAsk, Kristine. (2009) Satser mer på barn. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2009-05-13
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) World of Scriptcraft. The collective remaking of computergames. 4S 4S Annual Conference 2010 , Washington DC 2009-10-28 - 2009-10-31
-
Populærvitenskapelig foredragKlevjer, Rune; Mortensen, Torill Elvira; Karlsen, Faltin; Bryne, Snorre; Enevold, Jessica; Brinch, Sara. (2009) Myter og Realiteter. Dataspill i media, forskning og hverdag. JoinGame JoinGame workshop , Oslo 2009-02-06 -
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) Dataspill og kultur - en introduksjon. Røde Kors Trondheim Foredrag om spill , Trondheim 2009-05-25 - 2009-05-25
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) World of Socialcraft. Norsk kulturforum BLIKK-konferanse i Rogaland , Utstein Kloster Hotell 2009-03-19 - 2009-03-19
2008
-
Intervju