Kristine Ask
Om
Jeg er førsteamanuensis ved Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier der jeg forsker på forholdet mellom teknologi og samfunn. Jeg er interessert i hvordan digital teknologi blir en del av hverdagen vår, og hvordan det kan føre til nye og uventede bruksområder og betydninger. I tillegg er jeg opptatt av hvordan teknologi kan brukes for å inkludere og ekskludere sårbare brukergrupper.
I forskning og undervisning kombinerer jeg internettstudier og spillstudier med perspektiv fra Vitenskap og teknologistudier (STS). Ved hjelp av kvalitative metoder som intervju og etnografi, og teoretiske perspektiv som aktør-nettverks-teori, script og domestisering, er jeg opptatt av analyser som undersøker det heterogene, komplekse, foranderlige og relasjonelle.
Jeg har en særlig forkjærlighet og faglig interesse for tematikker, fellesskap og teknologier som avvises som trivielle.
I 2016 forsvarte jeg avhandlingen «Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play”. Mens dataspilling ofte beskrives som en altoppslukende aktivitet som er for gøy å legge fra seg, viser min forskning at verken engasjementet og gleder kommer av seg selv. Artiklene i avhandlingen tematiserer forhandlinger rundt spilling i hverdagslivet, hvordan spillere utvikler ekspertkunnskap, vennskap i onlinespill, organisering av spillfellesskap og involvering av ikke-menneskelige aktører i spill (les bloggpost om avhandlingen her).
Jeg er fagansvarlig for emnene KULT1101 Digitale Kulturer og KULT3307 Prosjektledelse og prosjektarbeid . I tillegg veileder jeg master- og phd studenter på tema om internett, spill, innovasjon og brukere.
Pågående forskningsprosjekt:
"KEEP SCROLLING": BRUKER-PLATTFORM RELASJONER PÅ TIKTOK
«’Keep scrolling’: Bruker-plattform relasjoner på TikTok» er et forskningsprosjekt om forhandlinger mellom brukere og plattform. Basert på etnografi, dybdeintervju og innholdsanalyser skal prosjektet produsere kunnskap om bruk og brukerkultur på TikTok. Prosjektet kombinerer vitenskap og teknologistudier (STS) med internettstudier for en kritisk analyse av TikTok som teknologi, kultur og praksis
Tidligere forskningsprosjekt:
GAMER PARENTS MEDIATING PLAY (GAME) (2020-2022)
Denne studien, finansiert av SPILLFORSK, skal undersøke foreldre som selv er spillere. Studier av spillere viser at konflikter mellom foreldre og barn også preges av å være en konflikt mellom spillere og ikke-spillere, der foreldrenes manglende erfaring med dataspill i seg selv skaper problemer. Basert på kvalitative intervju med norske gamerforeldre anvender vi blant annet domestiseringsteori for å analysere forhandlinger rundt spill. Spørsmål vi undersøker er: Hvilket kunnskapsgrunnlag og hvilke kilder baserer de reguleringen sin på? Hva forstår de som risikofylt adferd knyttet til spill? Hvilke strategier bruker de for å regulere spilleradferd hos sine barn og hos seg selv?
LANGUAGE, INTEGRATION AND MEDIA (LIM) (2017-2022)
LIM er et tverrfaglig prosjekt med mål om å utvikle nyskapende og engasjerende læringsmuligheter for norske VGS elever og unge migranter for å forbedre faglige resultater og fremme integrering. Jeg leder arbeidspakken DigiTac som undersøker hvordan digital teknologi kan å styrke læring og integrasjon i klasseromsaktiviteter.
Finansiering: FINNUT
Se https://www.ntnu.no/isl/lim for mer info.
SEKSUELL TRAKASSERING I ONLINE DATASPILL (2013-2015)
Fokus på seksuell trakassering av kvinnelige spillere har satt søkelys på onlinespill som en arena med risiko for voldstrusler, forespørsler om sex og generell sjikane. Dette prosjektet kartlegger utbredelse av og erfaringer med seksuell trakassering i onlinespill gjennom kvantitative og kvalitative metoder.
Finansiering: Rådet for Anvendt Medieforskning (RAM) // Rolle: Prosjektleder og forsker
https://spillukultur.weebly.com/
Verv og medlemskap
- Koordinator på årsemne i Studier av kunnskap, teknologi og samfunn (ÅSTS)
- Med-leder av forskningsgruppen DIGIKULT
- Sjefsredaktør i Nordic Journal of Science and Technology
- Medlem av www.spillpikene.no
- Ekstern fagfelle for Digital Kultur ved UiB
Publikasjoner
2022
-
Moratti, Sofia;
Ask, Kristine.
(2022)
Editorial. Reflecting on communal responsibility in science.
Nordic Journal of Science and Technology Studies.
volum 10 (1).
Leder
-
Øygardslia, Kristine;
Ask, Kristine.
(2022)
Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers.
Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL).
volum 16 (1).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Ask, Kristine;
Søraa, Roger Andre.
(2021)
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245023077.
Lærebok
-
Ask, Kristine;
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2021)
The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents.
Nordicom Review.
volum 42 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Skotnes, Christian Engen;
Ringrose, Priscilla;
Grut, Gunnar;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2021)
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?.
Learning, Media & Technology.
Vitenskapelig artikkel
-
Søraa, Roger Andre;
Ask, Kristine.
(2021)
Kapittel 10 – digitalisering av kontroll (kontroll av dyr gjennom virtuelle gjerder).
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Faglig kapittel
-
Søraa, Roger Andre;
Ask, Kristine.
(2021)
Kapittel 8 – Digitalisering av helse.
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Faglig kapittel
-
Søraa, Roger Andre;
Ask, Kristine.
(2021)
Kapittel 9 – Digitalisering av arbeid.
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Faglig kapittel
2020
-
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Røkenes, Fredrik Mørk;
Svendsen, Stine H. Bang;
Grut, Gunnar;
Ringrose, Priscilla;
Skotnes, Christian Engen.
(2020)
Vi er alle vandrere – Et undervisningsopplegg om migrasjon basert på møter mellom elever i voksenopplæring og VGS.
NTNU, Trondheim. 2020.
Digitale læremidler
-
Søraa, Roger Andre;
Anfinsen, Martin;
Ask, Kristine;
Ingeborgrud, Lina;
Silvast, Antti;
Korsnes, Marius;
Hesjedal, Maria Bårdsen;
Plasil, Tanja;
Fjellså, Ingvild Firman.
(2020)
Nordic Journal of Science and Technology Studies Volume 8 Issue 2.
NJSTS. 2020.
Annet produkt
2019
-
Ask, Kristine;
Spilker, Hendrik Storstein;
Hansen, Martin.
(2019)
The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv.
First Monday.
volum 24 (7).
Vitenskapelig artikkel
-
Søraa, Roger Andre;
Anfinsen, Martin;
Ask, Kristine;
Ingeborgrud, Lina;
Silvast, Antti;
Korsnes, Marius;
Hesjedal, Maria Bårdsen;
Plasil, Tanja.
(2019)
Nordic Journal of Science and Technology Studies Volume 7 Issue 2.
NJSTS. 2019.
Annet produkt
2018
-
Ask, Kristine;
Abidin, Crystal.
(2018)
My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues.
Information, Communication & Society.
volum 21 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Chen, Mark.
(2018)
Alignments & Alliances. Associations of Value.
Avatar, Assembled. The Social and Technical Anatomy of Digital Bodies.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Spilker, Hendrik Storstein;
Ask, Kristine;
Hansen, Martin.
(2018)
The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing.
Information, Communication & Society.
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Ask, Kristine.
(2017)
Den skjøre leken.
Spillmagi - Fortellinger om dataspill.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Ask, Kristine.
(2017)
The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices.
Bulletin of Science, Technology & Society.
volum 36 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2017)
Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft.
Information, Communication & Society.
volum 22 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Jaccheri, Maria Letizia;
Wang, Alf Inge;
Ask, Kristine;
Petersen, Sobah Abbas;
Brend, Kristina.
(2017)
Women and computer games (workshops and tutorials).
Lecture Notes in Computer Science (LNCS).
volum 10507 LNCS.
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Ask, Kristine.
(2016)
KULTskriv.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Ask, Kristine.
(2016)
Pengene kan ødelegge Pokemon GO.
Adressavisen.
Kronikk
-
Ask, Kristine;
Svendsen, Stine H. Bang;
Karlstrøm, Henrik.
(2016)
Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill.
Norsk Medietidsskrift.
volum 23 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan;
Lagesen, Vivian Anette;
Gansmo, Helen Jøsok.
(2016)
Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play.
2016. ISBN 978-82-326-1921-4.
Doktorgradsavhandling
2014
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie Auensen;
Karlstrøm, Henrik.
(2014)
The many faces of engagement.
Nordic Journal of Science and Technology Studies.
volum 2 (2).
Leder
-
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson;
Halvorsen, Kristina.
(2014)
Leken teknologi.
Faktafyk : om saker ungdom er opptekne av.
Populærvitenskapelig artikkel
2013
-
Antonsen, Marie;
Ask, Kristine;
Johansen, Anja.
(2013)
Making sense of Nordicness, or making Nordicness?.
Nordic Journal of Science and Technology Studies.
volum 1 (1).
Leder
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie.
(2013)
Harry Potter og de uløselige kontroverser Et essay om popkultur, teknologideterminisme og et ønske om magiske løsninger.
Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur.
Faglig artikkel
-
Ask, Kristine;
Gossé, Maria.
(2013)
Derfor vil verden vite hva reven sier.
Bergens Tidende.
Kronikk
2012
-
Ask, Kristine;
Agdestein, Maren;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2012)
Trygge jente-gamere.
Dagbladet.
Leserinnlegg
2011
-
Ask, Kristine.
(2011)
Fiksjon og gale vitenskapsmenn.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Ask, Kristine.
(2011)
Internetts trege revolusjon?.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Ask, Kristine.
(2011)
Kunnskap + dataspill = Sant?.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Ask, Kristine.
(2011)
Menneske på internett.
Nettsider (opplysningsmateriale)
-
Ask, Kristine.
(2011)
Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill.
Norsk Medietidsskrift.
volum 18 (2).
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Ask, Kristine.
(2010)
Når trollene sprekker.
Dagbladet.
Kronikk
-
Næss, Robert;
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie;
Löfström, Erica.
(2010)
Framtidshverdag.
Forskningstorget 2010
[Kunstnerisk og museal presentasjon] . Norges Forskningsråd; Trondheim. 2010-09-24 - 2010-09-25.
Annet
2008
-
Ask, Kristine.
(2008)
"Bruk eller misbruk?".
Klassekampen.
Kronikk
2007
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2007)
Ekte liv i syntetisk verden? Sosiotekniske montasjer i et online dataspill.
2007.
Mastergradsoppgave
Vitenskapelige artikler
-
Øygardslia, Kristine;
Ask, Kristine.
(2022)
Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers.
Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL).
volum 16 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørenssen, Ingvild Kvale;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2021)
The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents.
Nordicom Review.
volum 42 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Ask, Kristine;
Øygardslia, Kristine;
Skotnes, Christian Engen;
Ringrose, Priscilla;
Grut, Gunnar;
Røkenes, Fredrik Mørk.
(2021)
Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?.
Learning, Media & Technology.
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Spilker, Hendrik Storstein;
Hansen, Martin.
(2019)
The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv.
First Monday.
volum 24 (7).
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Abidin, Crystal.
(2018)
My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues.
Information, Communication & Society.
volum 21 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Spilker, Hendrik Storstein;
Ask, Kristine;
Hansen, Martin.
(2018)
The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing.
Information, Communication & Society.
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices.
Bulletin of Science, Technology & Society.
volum 36 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2017)
Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft.
Information, Communication & Society.
volum 22 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Jaccheri, Maria Letizia;
Wang, Alf Inge;
Ask, Kristine;
Petersen, Sobah Abbas;
Brend, Kristina.
(2017)
Women and computer games (workshops and tutorials).
Lecture Notes in Computer Science (LNCS).
volum 10507 LNCS.
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine;
Svendsen, Stine H. Bang;
Karlstrøm, Henrik.
(2016)
Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill.
Norsk Medietidsskrift.
volum 23 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Ask, Kristine.
(2011)
Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill.
Norsk Medietidsskrift.
volum 18 (2).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Moratti, Sofia;
Ask, Kristine.
(2022)
Editorial. Reflecting on communal responsibility in science.
Nordic Journal of Science and Technology Studies.
volum 10 (1).
Leder
-
Ask, Kristine.
(2016)
Pengene kan ødelegge Pokemon GO.
Adressavisen.
Kronikk
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie Auensen;
Karlstrøm, Henrik.
(2014)
The many faces of engagement.
Nordic Journal of Science and Technology Studies.
volum 2 (2).
Leder
-
Ask, Kristine;
Moltubakk, Stine Thordarson;
Halvorsen, Kristina.
(2014)
Leken teknologi.
Faktafyk : om saker ungdom er opptekne av.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Antonsen, Marie;
Ask, Kristine;
Johansen, Anja.
(2013)
Making sense of Nordicness, or making Nordicness?.
Nordic Journal of Science and Technology Studies.
volum 1 (1).
Leder
-
Ask, Kristine;
Antonsen, Marie.
(2013)
Harry Potter og de uløselige kontroverser Et essay om popkultur, teknologideterminisme og et ønske om magiske løsninger.
Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur.
Faglig artikkel
-
Ask, Kristine;
Gossé, Maria.
(2013)
Derfor vil verden vite hva reven sier.
Bergens Tidende.
Kronikk
-
Ask, Kristine;
Agdestein, Maren;
Moltubakk, Stine Thordarson.
(2012)
Trygge jente-gamere.
Dagbladet.
Leserinnlegg
-
Ask, Kristine.
(2010)
Når trollene sprekker.
Dagbladet.
Kronikk
-
Ask, Kristine.
(2008)
"Bruk eller misbruk?".
Klassekampen.
Kronikk
Bøker
-
Ask, Kristine;
Søraa, Roger Andre.
(2021)
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245023077.
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Søraa, Roger Andre;
Ask, Kristine.
(2021)
Kapittel 10 – digitalisering av kontroll (kontroll av dyr gjennom virtuelle gjerder).
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Faglig kapittel
-
Søraa, Roger Andre;
Ask, Kristine.
(2021)
Kapittel 8 – Digitalisering av helse.
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Faglig kapittel
-
Søraa, Roger Andre;
Ask, Kristine.
(2021)
Kapittel 9 – Digitalisering av arbeid.
Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
Faglig kapittel
-
Ask, Kristine;
Chen, Mark.
(2018)
Alignments & Alliances. Associations of Value.
Avatar, Assembled. The Social and Technical Anatomy of Digital Bodies.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Ask, Kristine.
(2017)
Den skjøre leken.
Spillmagi - Fortellinger om dataspill.
publications.POPVIT_KAPITTEL
Rapport
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan;
Lagesen, Vivian Anette;
Gansmo, Helen Jøsok.
(2016)
Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play.
2016. ISBN 978-82-326-1921-4.
Doktorgradsavhandling
-
Ask, Kristine;
Sørensen, Knut Holtan.
(2007)
Ekte liv i syntetisk verden? Sosiotekniske montasjer i et online dataspill.
2007.
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2022
-
IntervjuAsk, Kristine. (2022) En gamer, jeg?. NRK [Internett]. 2022-04-17.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Perspektiver på spill og internett i skolehverdagen. Etter og videreutdanning i pedagogikk ; 2022-11-10 - 2022-11-10.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Prokrastinering. Phd seminar . KULT; 2022-05-24 - 2022-05-24.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2022) User platform relationships on TikTok. Norsk Medieforskerkonferanse . Norsk Medieforskerlag; Stavanger. 2022-10-13 - 2022-10-14.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2022) User-perspectives on TikTok. DIGIKULT ANNUAL SEMINAR . DIGIKULT; 2022-12-12 - 2022-12-12.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Using work-life relevance to adress student identity. SFK teacher meetigs ; 2022-10-28 - 2022-10-28.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2022) Å forske på internett. Gjesteforelesning i KULT3302 ; 2022-03-22 - 2022-03-22.
-
Faglig foredragMoratti, Sofia; Søraa, Roger Andre; Cheng, Yu; Kharas, Mark William; Pink, Sarah; Ask, Kristine; Bruijning, Nienke. (2022) Workshop | Working and Living with Robots. Robotics4EU Healthcare Workshop ; 2022-01-18.
2021
-
IntervjuSøraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Digitalisering. Samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning. https://www.youtube.com/watch?v=Ux-SeHipULU [Internett]. 2021-05-21.
2020
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Barndomsvenninnene ble gjenforent via gaming på nett: – Nå snakker vi hver dag. P3 [Internett]. 2020-07-19.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Blå Kors står bak en ny dokumentarserie om gaming på NRK. Blå Kors [Internett]. 2020-10-30.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Dataspill for alle. Inklusjon i spilldesign og skolehverdag. NKUL Temadag om spill og læring . NKUL; 2020-12-09 - 2020-12-09.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Fem spel for heile familien. NRK [Internett]. 2020-04-07.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Fortellinger om hvite menn som løser problemer med vold dominerer dataspill. Kilden [Internett]. 2020-05-26.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Gaming. NRK Skole [TV]. 2020-10-30.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Jenter som gamer må ofte spille med guttenavn for å unngå trakassering. KK [Tidsskrift]. 2020-12-01.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Kjedelig og frustrerende. En annerledes fortelling om dataspillenes skjønnhet og appell (del 1 & 2). Barn og Unge Kongressen ; Trondheim. 2020-12-01 - 2020-12-03.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Lotta (22) med råd til kvinner som vil inn i gaming. VG [Avis]. 2020-08-30.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Lotta (22) with advice for women who want to get into gaming. Newsbeezer [Internett]. 2020-08-30.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Når livet skjer i spillet. Klar Tale [Tidsskrift]. 2020-05-23.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) Roboter som hater kvinner. Samfundsmøte Roboter som hater kvinner . Samfundet; 2020-03-07 - 2020-03-07.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2020) Tøffere kår for jenter i dataspill?. Barnevakten [Internett]. 2020-02-26.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2020) What a gendered perspective can teach us about digital games. TPD4168 - Spilldesign . NTNU; 2020-10-26 - 2020-10-26.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine; Hygen, Beate Wold; Festøy, Elin; Godager, Gaute. (2020) Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon. Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon . Litteraturhuset i Trondheim og Barn&unge-kongressen; Trondheim. 2020-12-01 - 2020-12-01.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2020) Balanse i lidenskap - Gamer-foreldre, regulering og hverdag. Medieforskerkonferansen 2020 . UiO og Medieforskerlaget; 2020-10-22 - 2020-10-23.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2020) Bug or feature? Seksuell trakassering i online dataspill. Foredrag . Hyperion; Zoom. 2020-11-04 - 2020-11-04.
-
Faglig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang; hartline, france rose. (2020) DION Mental Health Workshop. DION Mental Health Workshop . DION; 2020-11-16 - 2020-11-16.
2019
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) - Steinkjer blir kjedelig. Forslag om studiestedsstruktur ved Nord universitet. Steinkjer-Avisa [Avis]. 2019-05-16.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2019) Dataspill for alle: Inklusjon i spilldesign og skolehverdag. Spilltanken . Kulturtanken Den kulturelle skolesekken Norge; Oslo. 2019-09-17 - 2019-09-17.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2019) Dataspillenes problematiske arv – eller hvorfor det er på tide å dekolonialisere spill i skolen. Spillpikenes Jubileumskveld 10 år . Spillpikene; Trondheim. 2019-10-03 - 2019-10-03.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) Fem år etter #Gamergate er hun fortsatt et hatobjekt på nett. Aftenposten [Avis]. 2019-07-30.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) Gutter og jenter påvirkes forskjellig av dataspilling. Aftenposen [Avis]. 2019-04-24.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2019) Trigger-effekten. Klassekampen [Avis]. 2019-11-06.
-
Vitenskapelig foredragMoltubakk, Stine Thordarson; Ask, Kristine. (2019) Control for the sake of Freedom: Negotiating play in Norwegian Gamer-families. NordMedia 2019 . Malmö University; Malmö. 2019-08-21 - 2019-08-23.
-
Populærvitenskapelig foredragMoltubakk, Stine Thordarson; Ask, Kristine. (2019) Foreldre og gaming: På tide med en fredsavtale?. Torucon 2019 . Torucon; Trondheim. 2019-08-10 - 2019-08-11.
2018
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2018) Dataspill som fritid. Foreldremøte . FAU; 2018-02-14.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Diskusjoner for evigheten. Forskerforum [Tidsskrift]. 2018-11-01.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Ny utvidelsespakke til World of Warcraft. trd.by [Internett]. 2018-08-14.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Sex, sjikane og videospill. Morgenbladet [Avis]. 2018-09-21.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Vi vil ikke ofre machomannen på mangfoldets alter. Gamereactor [Internett]. 2018-09-17.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2018) Vurderte å ta ut ferie for å spille. Stavanger Aftenblad [Avis]. 2018-08-15.
2017
-
IntervjuAsk, Kristine. (2017) Barselgruppe på nett. Foreldre og Barn [Tidsskrift]. 2017-11-01.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2017) Bruker to timar dagleg på å skrive «SKAM»-historiar. P3.no [Internett]. 2017-02-16.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Gamergate, konspirasjoner og nye sannheter. Forum: Samtidspropaganda . Minimalen Kortfilmfestival; Trondheim. 2017-01-24 - 2017-01-24.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Lek krever hardt arbeid. NKUL: Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring . NTNU; Trondheim. 2017-05-10 - 2017-05-12.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Ludisk arbeid- Lekens manglende magi. Seminar . Buskerud Folkshøgskole; 2017-01-04 - 2017-01-04.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2017) Spill og dannelse - en drøfting. Seminar . Buskerud Folkshøgskole; 2017-08-08 - 2017-08-08.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Abidin, Crystal. (2017) My life is a mess: Self-deprecating relatability and the memefication of student publics. AOIR 2017 Asspciation of Internet Researchers Conference Networked Publics . AOIR Association of Internet Researcher; Tartu. 2017-10-18 - 2017-10-21.
2016
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) - Jeg måtte ut av senga i dag, det var en Pokémon utenfor huset. Trondheim By [Avis]. 2016-07-14.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Alt står på spill. Morgenbladet [Avis]. 2016-02-26.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Bedrifter vil ha Pokemon Go. NRK Nyhetsmorgen [Radio]. 2016-07-20.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Derfor blir vi hekta på Pokémon Go. Vårt Land [Avis]. 2016-07-21.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2016) Fanaktivisme. Torucon . Torucon; Trondheim. 2016-08-13 - 2016-08-13.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2016) Forskningsfronten om spill og kjønn. SENT Spillpikene . Spillpikene og Teknisk Museum; Oslo. 2016-11-10 - 2016-11-10.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Fra trakassering i skolegården til hets på nett. Samfunnsvitern [Fagblad]. 2016-02-29.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2016) Framtidenns eksperter: Fra World of Warcraft til Pokemon Go. KULTlab: Popkultur . Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier; Trondheim. 2016-08-24 - 2016-08-24.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Hva er det med Pokémon GO?. NRK Ytring [Radio]. 2016-07-24.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Kvinner trakassering i online-spill. Vårt Land [Avis]. 2016-08-12.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Pokémonfeberen har nådd Norge. Adressa [Avis]. 2016-07-14.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2016) Spillpiker og andre enhjørninger. Fabelaften . Hyperion; Trondheim. 2016-02-04 - 2016-02-04.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2016) Spillpiker og andre enhjørninger: Om spill og kjønn. Spilleproblematikk . Høgskolen i Lillehammer/KoRus Øst; Gardermoen. 2016-01-27 - 2016-01-27.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Teknologien som forandrer oss: Hjernen. NRK [TV]. 2016-10-07.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2016) Teknologien som forandrer oss: Privatliv. NRK [TV]. 2016-10-13.
-
Populærvitenskapelig foredragNæss, Robert; Ingeborgrud, Lina; Søraa, Roger Andre; Solbu, Gisle; Ask, Kristine; Heidenreich, Sara; Liste Muñoz, Lucia. (2016) "Undringsboksen" - Hvor går dine grenser? (Stand på forskningstorget). Forskningsdagene ; 2016-09-30 - 2016-10-01.
-
Faglig foredragPötzsch, Holger; Ask, Kristine; setlak, wojciech; Egeberg, Kristoffer. (2016) Digital Lives: War in Games. Digital Games: War in Games (paneldebatt) . Stiftelsen Fritt Ord, Spillpikene.no, Pressfire; Stiftelsen Fritt Ord, Oslo. 2016-01-27 - 2016-01-27.
2015
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) "Blir man flinkere til å samarbeid ved å spille spill?". Dusken.no Nerdeprat [Radio]. 2015-11-05.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Digital kjønnsdiskriminering. Dusken.no [Internett]. 2015-03-05.
-
ProgramdeltagelseAsk, Kristine. (2015) Fem ting som bidrar til kjønnsforskjeller i spill. Rad Crew Podcast [Internett]. 2015-02-12.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Femi-nazi eller eyecandy. Framtida [Tidsskrift]. 2015-03-07.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Gamere lager egne regler mot mobbekultur. Vårt Land [Avis]. 2015-11-27.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Gamergate, trakassering og kjønn i Gamermiljøet. Svartlamodagen . Svartlamoen; Trondheim. 2015-05-30 - 2015-05-30.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Gaming og grønne skoger. Dusken [Avis]. 2015-11-03.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) «Herregud, ho er jo jente». ABC Nyheter [Internett]. 2015-02-25.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Kvinnelige spillfigurer får mer hjelp om de er pene. TEK.no [Internett]. 2015-05-06.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Lagspill på nett lærer barna om samarbeid og fellesskap. Barnevakten [Internett]. 2015-05-08.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Norske studenter advares mot pensum. Universitas [Avis]. 2015-09-16.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Online comptuer games force women into the closet. Science Nordic [Internett]. 2015-05-17.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) "Rød Lunsj om feminisme, dataspill og gamergate". Rød Lunsj . Rød Ungdom; Trondheim. 2015-04-17.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2015) Seksuell trakassering i online dataspill. Forskerstafett, 8-mars uka . Senter for Kjønnsforskning, NTNU; Trondheim. 2015-03-05 - 2015-03-05.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Sexual harassment in online games. CSW59/Beijing+20 (2015) Commision of the State of Women . FN. Panel organisert av Likestillingsombudet.; New York. 2015-03-09 - 2015-03-20.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2015) Sexual harassment in online video games. Konferanse om hatytringer mot kvinner og jenter . Likestillings- og diskrimineringsombudet; Oslo. 2015-10-06 - 2015-10-06.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Spill lurer oss til å droppe fordommene. Ekstra [Avis]. 2015-10-31.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Spill lurer oss til å droppe fordommene. Forskning.no [Internett]. 2015-10-29.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Spillere i harnisk over kvinner i "FIFA 16". Filmpolitiet [Internett]. 2015-05-29.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2015) Stygge avatarer får mindre hjelp. forskning.no [Internett]. 2015-05-06.
2014
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Avhengig eller engasjert?. Medienes Publikum vår 2014 forelesningsrekke ; 2014-03-13 - 2014-03-13.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) "Fanfiction and fantasier på internett". Juntafil [Radio]. 2014-02-06.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Fenjima Manrique fikk drapstrussel skrevet i bæsj på døren. NRK [Internett]. 2014-10-30.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Forskerprofilen: "Som forsker bør man sensurere seg selv". Universitetsavisa [Avis]. 2014-05-13.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Har du opplevd seksuell trakassering i et onlinespill?. Pressfire [Internett]. 2014-10-14.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Hetsing i spill. Kulturnytt på NRK P2 [Radio]. 2014-09-04.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2014) Hvem er hardcore- og casualspilleren?. Join Game: Hvem er dataspilleren? . Join Game; Lillestrøm. 2014-11-07 - 2014-11-07.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelig trakassering i dataspill. NRK Lørdagsrevyen [TV]. 2014-11-08.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online. Aftenposten [Avis]. 2014-10-26.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online. MSN [Internett]. 2014-10-26.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige nettspillere blir sextrakassert. Adressa [Avis]. 2014-09-18.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinnelige nettspillere later som de er menn. Forskning.no [Internett]. 2014-10-03.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Kvinner spiller menn på nett. Journalen [Avis]. 2014-10-08.
-
ProgramdeltagelseAsk, Kristine. (2014) Lærelyst med dataspill. Schrødingers Katt [TV]. 2014-03-06.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Med Facebook på hodet. Fædrelandsvennen [Avis]. 2014-06-03.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Med Facebook på hodet. Adressa [Avis]. 2014-06-04.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Nettvett (eller vanlig vett som det også er kjent som). FAU møte Strindheim skole . FAU Strindheim skole; 2014-02-12 - 2014-02-12.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Nettvett og dataspill. Foreldremøte på Blussvoll skole . FAU ved Blussvoll Skolle; Trondheim. 2014-11-20 - 2014-11-20.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) ONLINE DATASPILL TVINGER KVINNER INN I SKAPET. Kilden [Internett]. 2014-09-30.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Seksuell trakassering i onlinespill - bug or feature?. DigIT 2014 . DigIT; Dokkhuset, Trondheim. 2014-03-08 - 2014-03-08.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Sexual harassment i online video games: Bug or feature?. CISV Sommerleir . CISV Trøndelag; Trondheim. 2014-07-07 - 2014-07-07.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Spill og akademia. Ctrl Alt Delete [Radio]. 2014-03-05.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillkultur og den digitale leken. Fagdag for Design og Håndverk . Fagnettverket DH; Charlottenlund Skole, Trondheim. 2014-03-12 - 2014-03-12.
-
Faglig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillpiker og andre enhjørninger. Seminar for konfirmantledere . Human Etisk Forbund; 2014-02-02.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2014) Spillpiker og andre enhjørninger: om dataspill og kjønn. Rotary klubbmøte . Rotary Trondheim; Trondheim. 2014-10-08 - 2014-10-08.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Uvitende om sex og vold i dataspill. Vårt Land [Avis]. 2014-08-30.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Vet du hvorfor du bør dele flere kattebilder på nettet?. Vårt Land [Avis]. 2014-06-24.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2014) Å gå dit verden løser seg opp. Sunnmørsposten [Avis]. 2014-02-06.
-
Faglig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) "Bug or feature?" Seksuell trakassering i online dataspill. Spill(u)kultur: Et seminar om spill og kjønn . Prosjektet Seksuell trakassering i online dataspill; Trondheim. 2014-09-18 - 2014-09-18.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) Fangirls, affect and strategies of inclusion in the new gaming public. IR15: Boundaries and intersections . AOIR (Association of Internet Researchers); Deagu. 2014-10-22 - 2014-10-24.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) Sexual harassment in online games: bug or feature?. IR15: Boundaries and intersections . AOIR (Association of Internet Researchers); Deagu. 2014-10-22 - 2015-10-24.
2013
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Crowdfunding. NRK Kulturhuset [Radio]. 2013-04-09.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) Domesticating play. 1st Nordic STS Conference . Nordic STS; Hell. 2013-04-24.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) EU skylder på barna for lettkledd figur i pedagogisk spill. NRK Nett [Internett]. 2013-03-23.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) Fagkveld om: "Greek and roman games in the computer age". Fagkveld . Fagutvalget ved Filosofi ved NTNU; Trondheim. 2013-04-03 - 2013-04-03.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Fankultur. NRK Norgesglasset [Radio]. 2013-09-25.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Forsker: -RBK fans er påfallende lik Beliebers. NRK Nett [Internett]. 2013-09-24.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Helt sjef -fordi de spiller data. VG [Avis]. 2013-04-07.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) Hvordan morsomme katter kan redde verden. Fagkveld Digitale Kulturer . Digiale Kulturer UiB; Bergen. 2013-01-28 - 2013-01-28.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2013) "I want to major in Altair's ass" The performance of female gamer identities in a fangirl context. NordMedia 2013 . NordMedia; Oslo. 2013-08-08.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Kan lære mye av World of Warcraft. forskning.no [Fagblad]. 2013-10-25.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Kunsten å dele seg til suksess. Aftenposten [Avis]. 2013-07-27.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Lær av dataspill. Under Dusken [Tidsskrift]. 2013-11-14.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2013) Tullekatter bygger nettverk. Gemini [Fagblad]. 2013-09-24.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Eklund, Lina. (2013) The strenuous task of maintaining and making friends: Tensions between play and friendship in MMOs. DiGRA 2013 - DeFragging Game Studies . DiGRA; Atlanta. 2013-09-26 - 2013-09-29.
2012
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Domesticating Play. 4S 2012 . Society for Social Studies of Science (4S); Købenavn. 2012-10-17.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2012) Jenter opplever seksuell trakassering i onlinespill. null [Radio]. 2012-08-03.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Kulturperspektivet -nedenifra. Kultur på nett 2012 . eTrøndelag; Trondheim. 2012-03-05 - 2012-03-05.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2012) Legg fra deg konsollen og kom deg tilbake til kjøkkenet! Om trakassering av jenter i online dataspill. Møte med Redd Barna . Redd Barna; Oslo. 2012-09-11.
-
PosterAsk, Kristine; Chen, Mark; Kelly, Shawna; McKnight, John Carter. (2012) Learning to play the boundaries of World of Warcraft. GLS 8.0 . Games Learning Society; Madison. 2012-06-13 - 2012-06-15.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Lars, Skancke. (2012) Digital games in the Norwegian educational discourse. 4S 2012 . Society for Social Studies of Science (4S); Købenavn. 2012-10-17.
2011
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Are we even playing the same game? How three different player groups have domesticated World of Warcraft. Think, Design, Play. DiGRA 2011 Conference . DiGRA (Digital Games Research Association); Hilversum. 2011-09-14 - 2011-09-17.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Dataspill og spillsamfunn. Excenteraften på Samfundet . Samfundet; Samfundet, Trondheim. 2011-02-02 - 2011-02-02.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Power gaming, positivism and synthetic play. The effects of theorycrafting on player practices. 4S 2011 . Society for Social Studies of Science; Cleveland, Ohio. 2011-11-02 - 2011-11-05.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2011) Scientific play? How players remake World of Warcraft as a game of numbers. Games Learning Society 7.0 . GLS v/Madison University; Madison. 2011-06-15 - 2011-06-17.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine; Karlsen, Faltin; Chen, Mark; Paul, Christoper. (2011) Playing by the numbers? A panel on theorycrafting. Think, Design, Play. DiGRA 2011 Conference . DiGRA (Digital Games Research Association); Hilversum. 2011-09-14 - 2011-09-17.
-
Vitenskapelig foredragKarlsen, Faltin; Ask, Kristine; Chen, Mark; Christopher, Paul. (2011) Playing by the numbers: A panel on theorycrafting. DiGRA 2011: Think Design Play . Digital Games Research Association; 2011-09-14 - 2011-09-17.
2010
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Knowing play. EASST 2011: Practising science and technology, performing the social . EASST; Trento. 2010-09-02 - 2010-09-04.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2010) Konfliktfylt dataspilling. Forskning.no [Internett]. 2010-10-15.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Lek eller arbeid i World of Warcraft?. Seminarserie om dataspill . NTNUs programkomite for spillforskning; 2010-09-28.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Når spillere designer. Norwegian Game Awards Kickoff . Norwegian Game Awards; 2010-11-17.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Playing on the edge. IR 11.0 Sustainability, Participation, Action . Association of Internet Researchers (AoIR); Gøteborg. 2010-10-21 - 2010-10-23.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Scripting players, scripting design. Workshop: Role of users in changing technology and practice? . Helsinki Collegium for Advanced Studies; Helsinki. 2010-08-19 - 2010-08-20.
-
PosterAsk, Kristine. (2010) The tools of play and knowledge. Games, Learning and Society (GLS 6.0) 2010 . GLS; Madison, Wisconsin. 2010-06-09 - 2010-06-11.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2010) Vitenskapelig spilling. En introduksjon til Theorycraft. JoinGame Workshop XI: "Blandet drops" . Join Game. Nasjonalt ressursnettverk for dataspill; 2010-11-11.
2009
-
Populærvitenskapelig foredragKlevjer, Rune; Mortensen, Torill Elvira; Karlsen, Faltin; Bryne, Snorre; Enevold, Jessica; Brinch, Sara; Ask, Kristine. (2009) Myter og Realiteter. Dataspill i media, forskning og hverdag. JoinGame workshop . JoinGame; Oslo. 2009-02-06.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) Dataspill og kultur - en introduksjon. Foredrag om spill . Røde Kors Trondheim; Trondheim. 2009-05-25 - 2009-05-25.
-
IntervjuAsk, Kristine. (2009) Satser mer på barn. Aftenposten [Avis]. 2009-05-13.
-
Vitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) World of Scriptcraft. The collective remaking of computergames. 4S Annual Conference 2010 . 4S; Washington DC. 2009-10-28 - 2009-10-31.
-
Populærvitenskapelig foredragAsk, Kristine. (2009) World of Socialcraft. BLIKK-konferanse i Rogaland . Norsk kulturforum; Utstein Kloster Hotell. 2009-03-19 - 2009-03-19.
2008
-
IntervjuAsk, Kristine. (2008) "World of Warcraft". NRK [TV]. 2008-11-13.