Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Kristine Ask

Last ned pressefoto

Kristine Ask

Førsteamanuensis
Institutt for tverrfaglige kulturstudier
Det humanistiske fakultet

kristine.ask@ntnu.no
97563531 Bygg 11, 11551, Dragvoll, Edvard Bulls veg 1
ResearchGate Spillpikene - et ressursnettverk om spill, kultur og kjønn
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg er førsteamanuensis ved Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier der jeg forsker på forholdet mellom teknologi og samfunn. Jeg er interessert i hvordan digital teknologi blir en del av hverdagen vår, og hvordan det kan føre til nye og uventede bruksområder og betydninger. I tillegg er jeg opptatt av hvordan teknologi kan brukes for å inkludere og ekskludere sårbare brukergrupper.

I forskning og undervisning kombinerer jeg internettstudier og spillstudier med perspektiv fra Vitenskap og teknologistudier (STS). Ved hjelp av kvalitative metoder som intervju og etnografi, og teoretiske perspektiv som aktør-nettverks-teori, script og domestisering, er jeg opptatt av analyser som undersøker det heterogene, komplekse, foranderlige og relasjonelle.

Jeg har en særlig forkjærlighet og faglig interesse for tematikker, fellesskap og teknologier som avvises som trivielle.

I 2016 forsvarte jeg avhandlingen «Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play”. Mens dataspilling ofte beskrives som en altoppslukende aktivitet som er for gøy å legge fra seg, viser min forskning at verken engasjementet og gleder kommer av seg selv. Artiklene i avhandlingen tematiserer forhandlinger rundt spilling i hverdagslivet, hvordan spillere utvikler ekspertkunnskap, vennskap i onlinespill, organisering av spillfellesskap og involvering av ikke-menneskelige aktører i spill (les bloggpost om avhandlingen her).   

Jeg er fagansvarlig for emnene KULT1101 Digitale Kulturer og KULT3307 Prosjektledelse og prosjektarbeid . I tillegg veileder jeg master- og phd studenter på tema om internett, spill, innovasjon og brukere.

Pågående forskningsprosjekt:

"KEEP SCROLLING": BRUKER-PLATTFORM RELASJONER PÅ TIKTOK

«’Keep scrolling’: Bruker-plattform relasjoner på TikTok» er et forskningsprosjekt om forhandlinger mellom brukere og plattform. Basert på etnografi, dybdeintervju og innholdsanalyser skal prosjektet produsere kunnskap om bruk og brukerkultur på TikTok. Prosjektet kombinerer vitenskap og teknologistudier (STS) med internettstudier for en kritisk analyse av TikTok som teknologi, kultur og praksis

Tidligere forskningsprosjekt:

GAMER PARENTS MEDIATING PLAY (GAME) (2020-2022)

Denne studien, finansiert av SPILLFORSK, skal undersøke foreldre som selv er spillere. Studier av spillere viser at konflikter mellom foreldre og barn også preges av å være en konflikt mellom spillere og ikke-spillere, der foreldrenes manglende erfaring med dataspill i seg selv skaper problemer. Basert på kvalitative intervju med norske gamerforeldre anvender vi blant annet domestiseringsteori for å analysere forhandlinger rundt spill. Spørsmål vi undersøker er: Hvilket kunnskapsgrunnlag og hvilke kilder baserer de reguleringen sin på? Hva forstår de som risikofylt adferd knyttet til spill? Hvilke strategier bruker de for å regulere spilleradferd hos sine barn og hos seg selv?

LANGUAGE, INTEGRATION AND MEDIA (LIM) (2017-2022)

LIM er et tverrfaglig prosjekt med mål om å utvikle nyskapende og engasjerende læringsmuligheter for norske VGS elever og unge migranter for å forbedre faglige resultater og fremme integrering. Jeg leder arbeidspakken DigiTac som undersøker hvordan digital teknologi kan å styrke læring og integrasjon i klasseromsaktiviteter.

Finansiering: FINNUT

Se https://www.ntnu.no/isl/lim for mer info. 

SEKSUELL TRAKASSERING I ONLINE DATASPILL (2013-2015)

Fokus på seksuell trakassering av kvinnelige spillere har satt søkelys på onlinespill som en arena med risiko for voldstrusler, forespørsler om sex og generell sjikane. Dette prosjektet kartlegger utbredelse av og erfaringer med seksuell trakassering i onlinespill gjennom kvantitative og kvalitative metoder. 

Finansiering: Rådet for Anvendt Medieforskning (RAM) //  Rolle: Prosjektleder og forsker

https://spillukultur.weebly.com/

Verv og medlemskap

  • Koordinator på årsemne i Studier av kunnskap, teknologi og samfunn (ÅSTS)
  • Med-leder av forskningsgruppen DIGIKULT
  • Sjefsredaktør i  Nordic Journal of Science and Technology
  • Medlem av www.spillpikene.no
  • Ekstern fagfelle for Digital Kultur ved UiB

 

 

Kompetanseord

  • Brukerperspektiv
  • Dataspill
  • Digitalisering
  • Diskriminering
  • Humaniora
  • Hverdagsliv
  • Kjønn og IKT
  • Meme
  • TikTok
  • Vitenskaps og teknologistudier

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Moratti, Sofia; Ask, Kristine. (2022) Editorial. Reflecting on communal responsibility in science. Nordic Journal of Science and Technology Studies. volum 10 (1).
    Leder
  • Øygardslia, Kristine; Ask, Kristine. (2022) Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers. Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL). volum 16 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Ask, Kristine; Søraa, Roger Andre. (2021) Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning. Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245023077.
    Lærebok
  • Ask, Kristine; Sørenssen, Ingvild Kvale; Moltubakk, Stine Thordarson. (2021) The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents. Nordicom Review. volum 42 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Svendsen, Stine H. Bang; Ask, Kristine; Øygardslia, Kristine; Skotnes, Christian Engen; Ringrose, Priscilla; Grut, Gunnar; Røkenes, Fredrik Mørk. (2021) Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?. Learning, Media & Technology.
    Vitenskapelig artikkel
  • Søraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Kapittel 10 – digitalisering av kontroll (kontroll av dyr gjennom virtuelle gjerder). Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
    Faglig kapittel
  • Søraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Kapittel 8 – Digitalisering av helse. Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
    Faglig kapittel
  • Søraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Kapittel 9 – Digitalisering av arbeid. Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
    Faglig kapittel

2020

  • Ask, Kristine; Øygardslia, Kristine; Røkenes, Fredrik Mørk; Svendsen, Stine H. Bang; Grut, Gunnar; Ringrose, Priscilla; Skotnes, Christian Engen. (2020) Vi er alle vandrere – Et undervisningsopplegg om migrasjon basert på møter mellom elever i voksenopplæring og VGS. NTNU, Trondheim. 2020.
    Digitale læremidler
  • Søraa, Roger Andre; Anfinsen, Martin; Ask, Kristine; Ingeborgrud, Lina; Silvast, Antti; Korsnes, Marius; Hesjedal, Maria Bårdsen; Plasil, Tanja; Fjellså, Ingvild Firman. (2020) Nordic Journal of Science and Technology Studies Volume 8 Issue 2. NJSTS. 2020.
    Annet produkt

2019

  • Ask, Kristine; Spilker, Hendrik Storstein; Hansen, Martin. (2019) The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv. First Monday. volum 24 (7).
    Vitenskapelig artikkel
  • Søraa, Roger Andre; Anfinsen, Martin; Ask, Kristine; Ingeborgrud, Lina; Silvast, Antti; Korsnes, Marius; Hesjedal, Maria Bårdsen; Plasil, Tanja. (2019) Nordic Journal of Science and Technology Studies Volume 7 Issue 2. NJSTS. 2019.
    Annet produkt

2018

  • Ask, Kristine; Abidin, Crystal. (2018) My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues. Information, Communication & Society. volum 21 (6).
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Chen, Mark. (2018) Alignments & Alliances. Associations of Value. Avatar, Assembled. The Social and Technical Anatomy of Digital Bodies.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Spilker, Hendrik Storstein; Ask, Kristine; Hansen, Martin. (2018) The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing. Information, Communication & Society.
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Ask, Kristine. (2017) Den skjøre leken. Spillmagi - Fortellinger om dataspill.
    publications.POPVIT_KAPITTEL
  • Ask, Kristine. (2017) The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices. Bulletin of Science, Technology & Society. volum 36 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Sørensen, Knut Holtan. (2017) Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft. Information, Communication & Society. volum 22 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Jaccheri, Maria Letizia; Wang, Alf Inge; Ask, Kristine; Petersen, Sobah Abbas; Brend, Kristina. (2017) Women and computer games (workshops and tutorials). Lecture Notes in Computer Science (LNCS). volum 10507 LNCS.
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Ask, Kristine. (2016) KULTskriv.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Ask, Kristine. (2016) Pengene kan ødelegge Pokemon GO. Adressavisen.
    Kronikk
  • Ask, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang; Karlstrøm, Henrik. (2016) Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill. Norsk Medietidsskrift. volum 23 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Sørensen, Knut Holtan; Lagesen, Vivian Anette; Gansmo, Helen Jøsok. (2016) Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play. 2016. ISBN 978-82-326-1921-4.
    Doktorgradsavhandling

2014

  • Ask, Kristine; Antonsen, Marie Auensen; Karlstrøm, Henrik. (2014) The many faces of engagement. Nordic Journal of Science and Technology Studies. volum 2 (2).
    Leder
  • Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson; Halvorsen, Kristina. (2014) Leken teknologi. Faktafyk : om saker ungdom er opptekne av.
    Populærvitenskapelig artikkel

2013

  • Antonsen, Marie; Ask, Kristine; Johansen, Anja. (2013) Making sense of Nordicness, or making Nordicness?. Nordic Journal of Science and Technology Studies. volum 1 (1).
    Leder
  • Ask, Kristine; Antonsen, Marie. (2013) Harry Potter og de uløselige kontroverser Et essay om popkultur, teknologideterminisme og et ønske om magiske løsninger. Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur.
    Faglig artikkel
  • Ask, Kristine; Gossé, Maria. (2013) Derfor vil verden vite hva reven sier. Bergens Tidende.
    Kronikk

2012

  • Ask, Kristine; Agdestein, Maren; Moltubakk, Stine Thordarson. (2012) Trygge jente-gamere. Dagbladet.
    Leserinnlegg

2011

  • Ask, Kristine. (2011) Fiksjon og gale vitenskapsmenn.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Ask, Kristine. (2011) Internetts trege revolusjon?.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Ask, Kristine. (2011) Kunnskap + dataspill = Sant?.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Ask, Kristine. (2011) Menneske på internett.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Ask, Kristine. (2011) Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill. Norsk Medietidsskrift. volum 18 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2010

  • Ask, Kristine. (2010) Når trollene sprekker. Dagbladet.
    Kronikk
  • Næss, Robert; Ask, Kristine; Antonsen, Marie; Löfström, Erica. (2010) Framtidshverdag. Forskningstorget 2010 [Kunstnerisk og museal presentasjon] . Norges Forskningsråd; Trondheim. 2010-09-24 - 2010-09-25.
    Annet

2008

  • Ask, Kristine. (2008) "Bruk eller misbruk?". Klassekampen.
    Kronikk

2007

  • Ask, Kristine; Sørensen, Knut Holtan. (2007) Ekte liv i syntetisk verden? Sosiotekniske montasjer i et online dataspill. 2007.
    Mastergradsoppgave

Vitenskapelige artikler

  • Øygardslia, Kristine; Ask, Kristine. (2022) Facilitating Social Inclusion of Migrant Students through Digital Games: Design Principles and Pitfalls in Wanderers. Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (ECGBL). volum 16 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Sørenssen, Ingvild Kvale; Moltubakk, Stine Thordarson. (2021) The struggle and enrichment of play: Domestications and overflows in the everyday life of gamer parents. Nordicom Review. volum 42 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Svendsen, Stine H. Bang; Ask, Kristine; Øygardslia, Kristine; Skotnes, Christian Engen; Ringrose, Priscilla; Grut, Gunnar; Røkenes, Fredrik Mørk. (2021) Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?. Learning, Media & Technology.
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Spilker, Hendrik Storstein; Hansen, Martin. (2019) The politics of user-platform relationships: Co-scripting live-streaming on Twitch.tv. First Monday. volum 24 (7).
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Abidin, Crystal. (2018) My life is a mess: self-deprecating relatability and collective identities in the memification of student issues. Information, Communication & Society. volum 21 (6).
    Vitenskapelig artikkel
  • Spilker, Hendrik Storstein; Ask, Kristine; Hansen, Martin. (2018) The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing. Information, Communication & Society.
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine. (2017) The Value of Calculations: The Coproduction of Theorycraft and Player Practices. Bulletin of Science, Technology & Society. volum 36 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Sørensen, Knut Holtan. (2017) Domesticating technology for shared success: collective enactments of World of Warcraft. Information, Communication & Society. volum 22 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Jaccheri, Maria Letizia; Wang, Alf Inge; Ask, Kristine; Petersen, Sobah Abbas; Brend, Kristina. (2017) Women and computer games (workshops and tutorials). Lecture Notes in Computer Science (LNCS). volum 10507 LNCS.
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang; Karlstrøm, Henrik. (2016) Når jentene må inn i skapet: Seksuell trakassering og kjønnsfrihet i online dataspill. Norsk Medietidsskrift. volum 23 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Ask, Kristine. (2011) Spiller du riktig? Tid, moral og materialitet i domestiseringen av et online dataspill. Norsk Medietidsskrift. volum 18 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Moratti, Sofia; Ask, Kristine. (2022) Editorial. Reflecting on communal responsibility in science. Nordic Journal of Science and Technology Studies. volum 10 (1).
    Leder
  • Ask, Kristine. (2016) Pengene kan ødelegge Pokemon GO. Adressavisen.
    Kronikk
  • Ask, Kristine; Antonsen, Marie Auensen; Karlstrøm, Henrik. (2014) The many faces of engagement. Nordic Journal of Science and Technology Studies. volum 2 (2).
    Leder
  • Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson; Halvorsen, Kristina. (2014) Leken teknologi. Faktafyk : om saker ungdom er opptekne av.
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Antonsen, Marie; Ask, Kristine; Johansen, Anja. (2013) Making sense of Nordicness, or making Nordicness?. Nordic Journal of Science and Technology Studies. volum 1 (1).
    Leder
  • Ask, Kristine; Antonsen, Marie. (2013) Harry Potter og de uløselige kontroverser Et essay om popkultur, teknologideterminisme og et ønske om magiske løsninger. Bøygen: Organ for nordisk språk og litteratur.
    Faglig artikkel
  • Ask, Kristine; Gossé, Maria. (2013) Derfor vil verden vite hva reven sier. Bergens Tidende.
    Kronikk
  • Ask, Kristine; Agdestein, Maren; Moltubakk, Stine Thordarson. (2012) Trygge jente-gamere. Dagbladet.
    Leserinnlegg
  • Ask, Kristine. (2010) Når trollene sprekker. Dagbladet.
    Kronikk
  • Ask, Kristine. (2008) "Bruk eller misbruk?". Klassekampen.
    Kronikk

Bøker

  • Ask, Kristine; Søraa, Roger Andre. (2021) Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning. Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245023077.
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Søraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Kapittel 10 – digitalisering av kontroll (kontroll av dyr gjennom virtuelle gjerder). Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
    Faglig kapittel
  • Søraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Kapittel 8 – Digitalisering av helse. Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
    Faglig kapittel
  • Søraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Kapittel 9 – Digitalisering av arbeid. Digitalisering - samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning.
    Faglig kapittel
  • Ask, Kristine; Chen, Mark. (2018) Alignments & Alliances. Associations of Value. Avatar, Assembled. The Social and Technical Anatomy of Digital Bodies.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Ask, Kristine. (2017) Den skjøre leken. Spillmagi - Fortellinger om dataspill.
    publications.POPVIT_KAPITTEL

Rapport

  • Ask, Kristine; Sørensen, Knut Holtan; Lagesen, Vivian Anette; Gansmo, Helen Jøsok. (2016) Ludic Work: Assemblages, domestications and co-productions of play. 2016. ISBN 978-82-326-1921-4.
    Doktorgradsavhandling
  • Ask, Kristine; Sørensen, Knut Holtan. (2007) Ekte liv i syntetisk verden? Sosiotekniske montasjer i et online dataspill. 2007.
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • HFO1005 - Digitale endringer - nettbasert variant
  • KULT1101 - Digitale kulturer
  • KULT3307 - STS: Prosjektledelse og prosjektarbeid

Formidling

2022

  • Intervju
    Ask, Kristine. (2022) En gamer, jeg?. NRK [Internett]. 2022-04-17.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2022) Perspektiver på spill og internett i skolehverdagen. Etter og videreutdanning i pedagogikk ; 2022-11-10 - 2022-11-10.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2022) Prokrastinering. Phd seminar . KULT; 2022-05-24 - 2022-05-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2022) User platform relationships on TikTok. Norsk Medieforskerkonferanse . Norsk Medieforskerlag; Stavanger. 2022-10-13 - 2022-10-14.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2022) User-perspectives on TikTok. DIGIKULT ANNUAL SEMINAR . DIGIKULT; 2022-12-12 - 2022-12-12.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2022) Using work-life relevance to adress student identity. SFK teacher meetigs ; 2022-10-28 - 2022-10-28.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2022) Å forske på internett. Gjesteforelesning i KULT3302 ; 2022-03-22 - 2022-03-22.
  • Faglig foredrag
    Moratti, Sofia; Søraa, Roger Andre; Cheng, Yu; Kharas, Mark William; Pink, Sarah; Ask, Kristine; Bruijning, Nienke. (2022) Workshop | Working and Living with Robots. Robotics4EU Healthcare Workshop ; 2022-01-18.

2021

  • Intervju
    Søraa, Roger Andre; Ask, Kristine. (2021) Digitalisering. Samfunnsendring, brukerperspektiv og kritisk tenkning. https://www.youtube.com/watch?v=Ux-SeHipULU [Internett]. 2021-05-21.

2020

  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Barndomsvenninnene ble gjenforent via gaming på nett: – Nå snakker vi hver dag. P3 [Internett]. 2020-07-19.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Blå Kors står bak en ny dokumentarserie om gaming på NRK. Blå Kors [Internett]. 2020-10-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2020) Dataspill for alle. Inklusjon i spilldesign og skolehverdag. NKUL Temadag om spill og læring . NKUL; 2020-12-09 - 2020-12-09.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Fem spel for heile familien. NRK [Internett]. 2020-04-07.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Fortellinger om hvite menn som løser problemer med vold dominerer dataspill. Kilden [Internett]. 2020-05-26.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Gaming. NRK Skole [TV]. 2020-10-30.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Jenter som gamer må ofte spille med guttenavn for å unngå trakassering. KK [Tidsskrift]. 2020-12-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2020) Kjedelig og frustrerende. En annerledes fortelling om dataspillenes skjønnhet og appell (del 1 & 2). Barn og Unge Kongressen ; Trondheim. 2020-12-01 - 2020-12-03.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Lotta (22) med råd til kvinner som vil inn i gaming. VG [Avis]. 2020-08-30.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Lotta (22) with advice for women who want to get into gaming. Newsbeezer [Internett]. 2020-08-30.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Når livet skjer i spillet. Klar Tale [Tidsskrift]. 2020-05-23.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2020) Roboter som hater kvinner. Samfundsmøte Roboter som hater kvinner . Samfundet; 2020-03-07 - 2020-03-07.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2020) Tøffere kår for jenter i dataspill?. Barnevakten [Internett]. 2020-02-26.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2020) What a gendered perspective can teach us about digital games. TPD4168 - Spilldesign . NTNU; 2020-10-26 - 2020-10-26.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Hygen, Beate Wold; Festøy, Elin; Godager, Gaute. (2020) Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon. Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon . Litteraturhuset i Trondheim og Barn&unge-kongressen; Trondheim. 2020-12-01 - 2020-12-01.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2020) Balanse i lidenskap - Gamer-foreldre, regulering og hverdag. Medieforskerkonferansen 2020 . UiO og Medieforskerlaget; 2020-10-22 - 2020-10-23.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Moltubakk, Stine Thordarson. (2020) Bug or feature? Seksuell trakassering i online dataspill. Foredrag . Hyperion; Zoom. 2020-11-04 - 2020-11-04.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang; hartline, france rose. (2020) DION Mental Health Workshop. DION Mental Health Workshop . DION; 2020-11-16 - 2020-11-16.

2019

  • Intervju
    Ask, Kristine. (2019) - Steinkjer blir kjedelig. Forslag om studiestedsstruktur ved Nord universitet. Steinkjer-Avisa [Avis]. 2019-05-16.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2019) Dataspill for alle: Inklusjon i spilldesign og skolehverdag. Spilltanken . Kulturtanken Den kulturelle skolesekken Norge; Oslo. 2019-09-17 - 2019-09-17.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2019) Dataspillenes problematiske arv – eller hvorfor det er på tide å dekolonialisere spill i skolen. Spillpikenes Jubileumskveld 10 år . Spillpikene; Trondheim. 2019-10-03 - 2019-10-03.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2019) Fem år etter #Gamergate er hun fortsatt et hatobjekt på nett. Aftenposten [Avis]. 2019-07-30.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2019) Gutter og jenter ­påvirkes forskjellig av dataspilling. Aftenposen [Avis]. 2019-04-24.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2019) Trigger-effekten. Klassekampen [Avis]. 2019-11-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Moltubakk, Stine Thordarson; Ask, Kristine. (2019) Control for the sake of Freedom: Negotiating play in Norwegian Gamer-families. NordMedia 2019 . Malmö University; Malmö. 2019-08-21 - 2019-08-23.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Moltubakk, Stine Thordarson; Ask, Kristine. (2019) Foreldre og gaming: ​På tide med en fredsavtale?. Torucon 2019 . Torucon; Trondheim. 2019-08-10 - 2019-08-11.

2018

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2018) Dataspill som fritid. Foreldremøte . FAU; 2018-02-14.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2018) Diskusjoner for evigheten. Forskerforum [Tidsskrift]. 2018-11-01.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2018) Ny utvidelsespakke til World of Warcraft. trd.by [Internett]. 2018-08-14.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2018) Sex, sjikane og videospill. Morgenbladet [Avis]. 2018-09-21.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2018) Vi vil ikke ofre machomannen på mangfoldets alter. Gamereactor [Internett]. 2018-09-17.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2018) Vurderte å ta ut ferie for å spille. Stavanger Aftenblad [Avis]. 2018-08-15.

2017

  • Intervju
    Ask, Kristine. (2017) Barselgruppe på nett. Foreldre og Barn [Tidsskrift]. 2017-11-01.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2017) Bruker to timar dagleg på å skrive «SKAM»-historiar. P3.no [Internett]. 2017-02-16.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2017) Gamergate, konspirasjoner og nye sannheter. Forum: Samtidspropaganda . Minimalen Kortfilmfestival; Trondheim. 2017-01-24 - 2017-01-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2017) Lek krever hardt arbeid. NKUL: Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring . NTNU; Trondheim. 2017-05-10 - 2017-05-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2017) Ludisk arbeid- Lekens manglende magi. Seminar . Buskerud Folkshøgskole; 2017-01-04 - 2017-01-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2017) Spill og dannelse - en drøfting. Seminar . Buskerud Folkshøgskole; 2017-08-08 - 2017-08-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Abidin, Crystal. (2017) My life is a mess: Self-deprecating relatability and the memefication of student publics. AOIR 2017 Asspciation of Internet Researchers Conference Networked Publics . AOIR Association of Internet Researcher; Tartu. 2017-10-18 - 2017-10-21.

2016

  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) - Jeg måtte ut av senga i dag, det var en Pokémon utenfor huset. Trondheim By [Avis]. 2016-07-14.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Alt står på spill. Morgenbladet [Avis]. 2016-02-26.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Bedrifter vil ha Pokemon Go. NRK Nyhetsmorgen [Radio]. 2016-07-20.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Derfor blir vi hekta på Pokémon Go. Vårt Land [Avis]. 2016-07-21.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2016) Fanaktivisme. Torucon . Torucon; Trondheim. 2016-08-13 - 2016-08-13.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2016) Forskningsfronten om spill og kjønn. SENT Spillpikene . Spillpikene og Teknisk Museum; Oslo. 2016-11-10 - 2016-11-10.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Fra trakassering i skolegården til hets på nett. Samfunnsvitern [Fagblad]. 2016-02-29.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2016) Framtidenns eksperter: Fra World of Warcraft til Pokemon Go. KULTlab: Popkultur . Institutt for Tverrfaglige Kulturstudier; Trondheim. 2016-08-24 - 2016-08-24.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Hva er det med Pokémon GO?. NRK Ytring [Radio]. 2016-07-24.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Kvinner trakassering i online-spill. Vårt Land [Avis]. 2016-08-12.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Pokémonfeberen har nådd Norge. Adressa [Avis]. 2016-07-14.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2016) Spillpiker og andre enhjørninger. Fabelaften . Hyperion; Trondheim. 2016-02-04 - 2016-02-04.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2016) Spillpiker og andre enhjørninger: Om spill og kjønn. Spilleproblematikk . Høgskolen i Lillehammer/KoRus Øst; Gardermoen. 2016-01-27 - 2016-01-27.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Teknologien som forandrer oss: Hjernen. NRK [TV]. 2016-10-07.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2016) Teknologien som forandrer oss: Privatliv. NRK [TV]. 2016-10-13.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Næss, Robert; Ingeborgrud, Lina; Søraa, Roger Andre; Solbu, Gisle; Ask, Kristine; Heidenreich, Sara; Liste Muñoz, Lucia. (2016) "Undringsboksen" - Hvor går dine grenser? (Stand på forskningstorget). Forskningsdagene ; 2016-09-30 - 2016-10-01.
  • Faglig foredrag
    Pötzsch, Holger; Ask, Kristine; setlak, wojciech; Egeberg, Kristoffer. (2016) Digital Lives: War in Games. Digital Games: War in Games (paneldebatt) . Stiftelsen Fritt Ord, Spillpikene.no, Pressfire; Stiftelsen Fritt Ord, Oslo. 2016-01-27 - 2016-01-27.

2015

  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) "Blir man flinkere til å samarbeid ved å spille spill?". Dusken.no Nerdeprat [Radio]. 2015-11-05.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Digital kjønnsdiskriminering. Dusken.no [Internett]. 2015-03-05.
  • Programdeltagelse
    Ask, Kristine. (2015) Fem ting som bidrar til kjønnsforskjeller i spill. Rad Crew Podcast [Internett]. 2015-02-12.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Femi-nazi eller eyecandy. Framtida [Tidsskrift]. 2015-03-07.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Gamere lager egne regler mot mobbekultur. Vårt Land [Avis]. 2015-11-27.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2015) Gamergate, trakassering og kjønn i Gamermiljøet. Svartlamodagen . Svartlamoen; Trondheim. 2015-05-30 - 2015-05-30.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Gaming og grønne skoger. Dusken [Avis]. 2015-11-03.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) «Herregud, ho er jo jente». ABC Nyheter [Internett]. 2015-02-25.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Kvinnelige spillfigurer får mer hjelp om de er pene. TEK.no [Internett]. 2015-05-06.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Lagspill på nett lærer barna om samarbeid og fellesskap. Barnevakten [Internett]. 2015-05-08.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Norske studenter advares mot pensum. Universitas [Avis]. 2015-09-16.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Online comptuer games force women into the closet. Science Nordic [Internett]. 2015-05-17.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2015) "Rød Lunsj om feminisme, dataspill og gamergate". Rød Lunsj . Rød Ungdom; Trondheim. 2015-04-17.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2015) Seksuell trakassering i online dataspill. Forskerstafett, 8-mars uka . Senter for Kjønnsforskning, NTNU; Trondheim. 2015-03-05 - 2015-03-05.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2015) Sexual harassment in online games. CSW59/Beijing+20 (2015) Commision of the State of Women . FN. Panel organisert av Likestillingsombudet.; New York. 2015-03-09 - 2015-03-20.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2015) Sexual harassment in online video games. Konferanse om hatytringer mot kvinner og jenter . Likestillings- og diskrimineringsombudet; Oslo. 2015-10-06 - 2015-10-06.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Spill lurer oss til å droppe fordommene. Ekstra [Avis]. 2015-10-31.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Spill lurer oss til å droppe fordommene. Forskning.no [Internett]. 2015-10-29.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Spillere i harnisk over kvinner i "FIFA 16". Filmpolitiet [Internett]. 2015-05-29.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2015) Stygge avatarer får mindre hjelp. forskning.no [Internett]. 2015-05-06.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Avhengig eller engasjert?. Medienes Publikum vår 2014 forelesningsrekke ; 2014-03-13 - 2014-03-13.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) "Fanfiction and fantasier på internett". Juntafil [Radio]. 2014-02-06.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Fenjima Manrique fikk drapstrussel skrevet i bæsj på døren. NRK [Internett]. 2014-10-30.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Forskerprofilen: "Som forsker bør man sensurere seg selv". Universitetsavisa [Avis]. 2014-05-13.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Har du opplevd seksuell trakassering i et onlinespill?. Pressfire [Internett]. 2014-10-14.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Hetsing i spill. Kulturnytt på NRK P2 [Radio]. 2014-09-04.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Hvem er hardcore- og casualspilleren?. Join Game: Hvem er dataspilleren? . Join Game; Lillestrøm. 2014-11-07 - 2014-11-07.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Kvinnelig trakassering i dataspill. NRK Lørdagsrevyen [TV]. 2014-11-08.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online. Aftenposten [Avis]. 2014-10-26.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Kvinnelige dataspillere skjuler sitt kjønn online. MSN [Internett]. 2014-10-26.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Kvinnelige nettspillere blir sextrakassert. Adressa [Avis]. 2014-09-18.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Kvinnelige nettspillere later som de er menn. Forskning.no [Internett]. 2014-10-03.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Kvinner spiller menn på nett. Journalen [Avis]. 2014-10-08.
  • Programdeltagelse
    Ask, Kristine. (2014) Lærelyst med dataspill. Schrødingers Katt [TV]. 2014-03-06.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Med Facebook på hodet. Fædrelandsvennen [Avis]. 2014-06-03.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Med Facebook på hodet. Adressa [Avis]. 2014-06-04.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Nettvett (eller vanlig vett som det også er kjent som). FAU møte Strindheim skole . FAU Strindheim skole; 2014-02-12 - 2014-02-12.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Nettvett og dataspill. Foreldremøte på Blussvoll skole . FAU ved Blussvoll Skolle; Trondheim. 2014-11-20 - 2014-11-20.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) ONLINE DATASPILL TVINGER KVINNER INN I SKAPET. Kilden [Internett]. 2014-09-30.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Seksuell trakassering i onlinespill - bug or feature?. DigIT 2014 . DigIT; Dokkhuset, Trondheim. 2014-03-08 - 2014-03-08.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Sexual harassment i online video games: Bug or feature?. CISV Sommerleir . CISV Trøndelag; Trondheim. 2014-07-07 - 2014-07-07.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Spill og akademia. Ctrl Alt Delete [Radio]. 2014-03-05.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Spillkultur og den digitale leken. Fagdag for Design og Håndverk . Fagnettverket DH; Charlottenlund Skole, Trondheim. 2014-03-12 - 2014-03-12.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Spillpiker og andre enhjørninger. Seminar for konfirmantledere . Human Etisk Forbund; 2014-02-02.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2014) Spillpiker og andre enhjørninger: om dataspill og kjønn. Rotary klubbmøte . Rotary Trondheim; Trondheim. 2014-10-08 - 2014-10-08.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Uvitende om sex og vold i dataspill. Vårt Land [Avis]. 2014-08-30.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Vet du hvorfor du bør dele flere kattebilder på nettet?. Vårt Land [Avis]. 2014-06-24.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2014) Å gå dit verden løser seg opp. Sunnmørsposten [Avis]. 2014-02-06.
  • Faglig foredrag
    Ask, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) "Bug or feature?" Seksuell trakassering i online dataspill. Spill(u)kultur: Et seminar om spill og kjønn . Prosjektet Seksuell trakassering i online dataspill; Trondheim. 2014-09-18 - 2014-09-18.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) Fangirls, affect and strategies of inclusion in the new gaming public. IR15: Boundaries and intersections . AOIR (Association of Internet Researchers); Deagu. 2014-10-22 - 2014-10-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Svendsen, Stine H. Bang. (2014) Sexual harassment in online games: bug or feature?. IR15: Boundaries and intersections . AOIR (Association of Internet Researchers); Deagu. 2014-10-22 - 2015-10-24.

2013

  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) Crowdfunding. NRK Kulturhuset [Radio]. 2013-04-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2013) Domesticating play. 1st Nordic STS Conference . Nordic STS; Hell. 2013-04-24.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) EU skylder på barna for lettkledd figur i pedagogisk spill. NRK Nett [Internett]. 2013-03-23.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2013) Fagkveld om: "Greek and roman games in the computer age". Fagkveld . Fagutvalget ved Filosofi ved NTNU; Trondheim. 2013-04-03 - 2013-04-03.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) Fankultur. NRK Norgesglasset [Radio]. 2013-09-25.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) Forsker: -RBK fans er påfallende lik Beliebers. NRK Nett [Internett]. 2013-09-24.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) Helt sjef -fordi de spiller data. VG [Avis]. 2013-04-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2013) Hvordan morsomme katter kan redde verden. Fagkveld Digitale Kulturer . Digiale Kulturer UiB; Bergen. 2013-01-28 - 2013-01-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2013) "I want to major in Altair's ass" The performance of female gamer identities in a fangirl context. NordMedia 2013 . NordMedia; Oslo. 2013-08-08.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) Kan lære mye av World of Warcraft. forskning.no [Fagblad]. 2013-10-25.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) Kunsten å dele seg til suksess. Aftenposten [Avis]. 2013-07-27.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) Lær av dataspill. Under Dusken [Tidsskrift]. 2013-11-14.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2013) Tullekatter bygger nettverk. Gemini [Fagblad]. 2013-09-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Eklund, Lina. (2013) The strenuous task of maintaining and making friends: Tensions between play and friendship in MMOs. DiGRA 2013 - DeFragging Game Studies . DiGRA; Atlanta. 2013-09-26 - 2013-09-29.

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2012) Domesticating Play. 4S 2012 . Society for Social Studies of Science (4S); Købenavn. 2012-10-17.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2012) Jenter opplever seksuell trakassering i onlinespill. null [Radio]. 2012-08-03.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2012) Kulturperspektivet -nedenifra. Kultur på nett 2012 . eTrøndelag; Trondheim. 2012-03-05 - 2012-03-05.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2012) Legg fra deg konsollen og kom deg tilbake til kjøkkenet! Om trakassering av jenter i online dataspill. Møte med Redd Barna . Redd Barna; Oslo. 2012-09-11.
  • Poster
    Ask, Kristine; Chen, Mark; Kelly, Shawna; McKnight, John Carter. (2012) Learning to play the boundaries of World of Warcraft. GLS 8.0 . Games Learning Society; Madison. 2012-06-13 - 2012-06-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Lars, Skancke. (2012) Digital games in the Norwegian educational discourse. 4S 2012 . Society for Social Studies of Science (4S); Købenavn. 2012-10-17.

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2011) Are we even playing the same game? How three different player groups have domesticated World of Warcraft. Think, Design, Play. DiGRA 2011 Conference . DiGRA (Digital Games Research Association); Hilversum. 2011-09-14 - 2011-09-17.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2011) Dataspill og spillsamfunn. Excenteraften på Samfundet . Samfundet; Samfundet, Trondheim. 2011-02-02 - 2011-02-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2011) Power gaming, positivism and synthetic play. The effects of theorycrafting on player practices. 4S 2011 . Society for Social Studies of Science; Cleveland, Ohio. 2011-11-02 - 2011-11-05.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2011) Scientific play? How players remake World of Warcraft as a game of numbers. Games Learning Society 7.0 . GLS v/Madison University; Madison. 2011-06-15 - 2011-06-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine; Karlsen, Faltin; Chen, Mark; Paul, Christoper. (2011) Playing by the numbers? A panel on theorycrafting. Think, Design, Play. DiGRA 2011 Conference . DiGRA (Digital Games Research Association); Hilversum. 2011-09-14 - 2011-09-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Karlsen, Faltin; Ask, Kristine; Chen, Mark; Christopher, Paul. (2011) Playing by the numbers: A panel on theorycrafting. DiGRA 2011: Think Design Play . Digital Games Research Association; 2011-09-14 - 2011-09-17.

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2010) Knowing play. EASST 2011: Practising science and technology, performing the social . EASST; Trento. 2010-09-02 - 2010-09-04.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2010) Konfliktfylt dataspilling. Forskning.no [Internett]. 2010-10-15.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2010) Lek eller arbeid i World of Warcraft?. Seminarserie om dataspill . NTNUs programkomite for spillforskning; 2010-09-28.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2010) Når spillere designer. Norwegian Game Awards Kickoff . Norwegian Game Awards; 2010-11-17.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2010) Playing on the edge. IR 11.0 Sustainability, Participation, Action . Association of Internet Researchers (AoIR); Gøteborg. 2010-10-21 - 2010-10-23.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2010) Scripting players, scripting design. Workshop: Role of users in changing technology and practice? . Helsinki Collegium for Advanced Studies; Helsinki. 2010-08-19 - 2010-08-20.
  • Poster
    Ask, Kristine. (2010) The tools of play and knowledge. Games, Learning and Society (GLS 6.0) 2010 . GLS; Madison, Wisconsin. 2010-06-09 - 2010-06-11.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2010) Vitenskapelig spilling. En introduksjon til Theorycraft. JoinGame Workshop XI: "Blandet drops" . Join Game. Nasjonalt ressursnettverk for dataspill; 2010-11-11.

2009

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Klevjer, Rune; Mortensen, Torill Elvira; Karlsen, Faltin; Bryne, Snorre; Enevold, Jessica; Brinch, Sara; Ask, Kristine. (2009) Myter og Realiteter. Dataspill i media, forskning og hverdag. JoinGame workshop . JoinGame; Oslo. 2009-02-06.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2009) Dataspill og kultur - en introduksjon. Foredrag om spill . Røde Kors Trondheim; Trondheim. 2009-05-25 - 2009-05-25.
  • Intervju
    Ask, Kristine. (2009) Satser mer på barn. Aftenposten [Avis]. 2009-05-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2009) World of Scriptcraft. The collective remaking of computergames. 4S Annual Conference 2010 . 4S; Washington DC. 2009-10-28 - 2009-10-31.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Ask, Kristine. (2009) World of Socialcraft. BLIKK-konferanse i Rogaland . Norsk kulturforum; Utstein Kloster Hotell. 2009-03-19 - 2009-03-19.

2008

  • Intervju
    Ask, Kristine. (2008) "World of Warcraft". NRK [TV]. 2008-11-13.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Om informasjonskapsler
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn