Forskning - Institutt for pedagogikk og livslang læring
INSTITUTT FOR PEDAGOGIKK OG LIVSLANG LÆRING
Forskning
Institutt for pedagogikk og livslang læring er et samfunnsvitenskapelig, tverrfaglig fagmiljø som bidrar med forskningsbasert kunnskap om barndom, oppvekst, utdanning og arbeidsliv i et livslangt perspektiv.
Instituttet har ambisjon om å påvirke dagsorden og politikkutforming og representerer et unikt nasjonalt tverrfaglig forskningsmiljø med tydelig relevans for forskere, studenter, praktikere, samfunnsaktører og beslutningstakere som har interesser innen fagfeltene våre.
Forskningsgrupper
Forskningsgrupper ved Institutt for pedagogikk og livslang læring:
- AGENCY
- ALDES (engelsk)
- Barneforskning/NOSEB
- COIN – COllaboration and INnovation
- COOL – Conditions for learning in higher education and work (engelsk)
- Entreprenørskap i grunnopplæringen
- HumSam
- IMTEL – Innovative Immersive Technologies for Learning (engelsk)
- Karriere og kompetanse i arbeidslivet
- Kvaliteter i utdanning
- LiEP – Learning in Everyday Practices (engelsk)
- LiS – Livet i skolen
- MEDLiE – Media Literacy and Education
- Relasjonell velferd
- Rådgivningsvitenskap
- SIPP – Studies in Pedagogical Practices (English web page)
- WorldViews
Aktuelle prosjekter
- ELEMENT – Exploring Living and Learning through New Technology and Media Practices - belyser om og hvordan mediepraksiser er knyttet til livsmestring. Hvordan lærer unge mennesker, hvordan skaper de mening og mestrer livet i vår mediedominerte kultur?
- NTNU Havrom. Professor Anne Trine Kjørholt leder et tverrfakultært internasjonalt forskningsprosjekt finansiert av NFR. Prosjektet er en pilot under NTNU Havrom, med navnet Havlandet Norge, engelsk: Norway as a sea nation. Prosjektet omhandler utdanning, kunnskap og identitet i et generasjonsperspektiv i kystsamfunn: Valuing the past, sustaining the future.
- #studentaktiv. Prosjektet utvikler kunnskap om utforming av studentaktiv læring og hvordan digital teknologi kan skape nye muligheter for studentaktivitet som fremmer læring. I prosjektet utvikles et læringsdesign der studenter inntar en ledende rolle i individuelle og kollektive læringsprosesser gjennom å designe, produsere, bruke og dele digitale læringsressurser.
Tidsskrifter og publikasjoner
- IPLs rapportserie
- Søk opp IPLs publikasjoner i Cristin
- Tidsskriftet BARN
- Tidsskriftet CHILDHOOD
Ph.d.-utdanning
Vi har to fagretninger innenfor ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap: