Forskning - Institutt for pedagogikk og livslang læring
INSTITUTT FOR PEDAGOGIKK OG LIVSLANG LÆRING
Forskning
Institutt for pedagogikk og livslang læring er et samfunnsvitenskapelig, tverrfaglig fagmiljø som bidrar med forskningsbasert kunnskap om barndom, oppvekst, utdanning og arbeidsliv i et livslangt perspektiv.
Instituttet har ambisjon om å påvirke dagsorden og politikkutforming og representerer et unikt nasjonalt tverrfaglig forskningsmiljø med tydelig relevans for forskere, studenter, praktikere, samfunnsaktører og beslutningstakere som har interesser innen fagfeltene våre.
Forskningsgrupper
Forskningsgrupper ved Institutt for pedagogikk og livslang læring:
- Adolescents' learning and development in education and sports – ALDES (engelsk)
- COllaboration and INnovation – COIN
- Conditions for learning and innovation in higher education and work – COOL (engelsk)
- Critical Childhood and Youth Studies – CCYS
- Entreprenørskap i grunnopplæringen
- HumSam
- Innovative Immersive Technologies for Learning (engelsk) – IMTEL
- Integrated Education Studies – InEdS (engelsk)
- Karriere og kompetanse i arbeidslivet
- Kvaliteter i utdanning
- Learning in Everyday Practices – LiEP (engelsk)
- Livet i skolen – LiS
- Livskvalitet og sosial bærekraft
- Livsmestring og helse i skole, arbeidsliv og fritid – WIN
- Læring i arbeidsliv og samfunn – LAS
- Media Literacy and Education – MEDLiE
- Rådgivningsvitenskap
- Spesialpedagogiske problemstillinger
- Universitetspedagogikk
- WorldViews
Tidsskrifter og publikasjoner
- IPLs rapportserie
- Søk opp IPLs publikasjoner i Cristin
- Nordisk tidsskrift for livskvalitet og bærekraftig velferdsutvikling
- Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
- Tidsskriftet Barn
- Tidsskriftet Childhood (engelsk)
Nyhet – forskningssenter
Doktoravhandlinger
Her finner du en oversikt over de nyeste doktoravhandlingene ved IPL.
Ph.d.-utdanning
Vi har to fagretninger innenfor ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap: