Tverrfaglig barndomsforskning - Utdanningsvitenskap - ph.d.-program (doktorgrad)
Utdanningsvitenskap
Utdanningsvitenskap
Tverrfaglig barneforskning
Tverrfaglig barndomsforskning forsker på barndom og barns rolle og plass i samfunnet. Spesialiseringen relateres til teorier og metoder innenfor sosiale studier av barn og barndom, men er stadig i utvikling og drar også på perspektiver fra en rekke andre fagområder og disipliner slik som sosiologi, antropologi, geografi og pedagogikk. Spesialiseringen tar utgangpunkt i antagelsen om at barndom er et sosialt og kulturelt fenomen, og barn som sosiale aktører lokalisert i ulike institusjonelle, sosiale, kulturelle, historiske, politiske og økonomiske sammenhenger.
Innenfor tverrfaglig barndomsforskning arbeides det fra et deltagerperspektiv for å skape kunnskap om barns hverdagsliv, blant annet hvordan barn inngår i og forholder seg til andre mennesker, generasjoner og institusjoner på tvers av tid og rom. Dette inkluderer forskning på barns praksiser, men også hvordan strukturelle prosesser påvirker barns liv og hvordan barn og barndom vurderes i samfunnet. Spesialiseringen har en internasjonal profil hvor doktorgrads kandidatene spiller en viktig rolle for utviklingen av kritisk kunnskap i et relativt ungt fagfelt.
KRYSSPUBLISERT (PHSV) Snarveier
Snarveier
Nyttige lenker
- Reglement og forskrifter
- Etikkportalen - NTNU
- Forskningsetiske retningslinjer
- Ph.d.-håndbok – kvalitet i ph.d.-utdanningen
- Phd. i Samfunnsvitenskap - Fagretning Psykologi - Emner og skjema
- Ph.d.-emner ved Institutt for sosialt arbeid
- Ph.d.-emner ved institutt for lærerutdanning
- Påmelding til ph.d.- og forskerkurs for eksterne kandidater
- SFEL8000 Philosophy of Science for the Social Sciences
- Skjemabank
- Studentweb