Pedagogikk - Utdanningsvitenskap - ph.d.-program (doktorgrad)
Utdanningsvitenskap
Utdanningsvitenskap
Bilde pedagogikk phuv
Pedagogikk
Pedagogikk er en tverrfaglig disiplin, hvor ulike kunnskapsinteresser og perspektiver kan danne utgangspunkt for et avhandlingsarbeid. Fagretningen i pedagogikk har en bred tilnærming til kunnskap, kompetanse, utvikling og utdanning i et livslangt læringsperspektiv.
Forskningen retter seg mot prosesser på ulike nivå knyttet til formelle og uformelle kontekster og arenaer, slik som barnehage, skole, høyere utdanning, organisasjon og arbeidsliv, hverdag og fritid. Metodisk åpnes det for doktorgradsprosjekt med ulike design.
Prosjektbeskrivelse
Prosjektbeskrivelse
Søknader om opptak behandles fortløpende. Prosjektbeskrivelsen sender du til kontakt@ipl.ntnu.no. Se også opptakskrav for ph.d.-programmet.
I prosjektbeskrivelsen (5–10 sider) skal du redegjøre for tema, problemstillinger, teori og metode, i tillegg til vurdering av og refleksjon over forskningsetiske utfordringer. Prosjektbeskrivelsen skal i tillegg inneholde plan for gjennomføring av opplæringsdelen, midtveis- og sluttseminarer, og plan for formidling på nasjonale og internasjonale arenaer. Prosjektbeskrivelse skal godkjennes av instituttet før fakultetet foretar opptak.
PHD utvalget vektlegger følgende kriterier ved vurdering av prosjektbeskrivelsen: Plassering i forskningsfeltet og faglig avgrensing; framskriving og formulering av forskningsspørsmål; beskrivelse av design og metode; prosjektets gjennomførbarhet.
KRYSSPUBLISERT (PHSV) Snarveier
Snarveier
Nyttige lenker
- Reglement og forskrifter
- Etikkportalen - NTNU
- Forskningsetiske retningslinjer
- Ph.d.-håndbok – kvalitet i ph.d.-utdanningen
- Phd. i Samfunnsvitenskap - Fagretning Psykologi - Emner og skjema
- Ph.d.-emner ved Institutt for sosialt arbeid
- Ph.d.-emner ved institutt for lærerutdanning
- Påmelding til ph.d.- og forskerkurs for eksterne kandidater
- SFEL8000 Philosophy of Science for the Social Sciences
- Skjemabank
- Studentweb