Bakgrunn og aktiviteter

Bakgrunn:

Jeg jobber som førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved NTNU, og jeg forsker på lærerstudenters digitale kompetanseutvikling i lærerutdanningen. Samtidig er jeg koordinator for Kompetanse for Kvalitetet (KfK) Engelsk 1 og Engelsk 2 Take Credit programmet, emneansvarlig og faglærer i to nettbaserte emner i engelsk fagdidaktikk (Take Credit, ENG6024 - Litteratur og kultur i klasserommet og ENG6014 - Skriving i klasserommet). Jeg er også emneansvarlig og faglærer i emnet EDU3084 - Digital kompetanse for Masterstudenter i samfunnsfag og fremmedspråksdidaktikk som jeg underviser sammen med Gunnar Grut. Jeg underviser også et doktorgradsemne i skriving av litteraturreview sammen med Rune Krumsvik ved UiB (se nettressursen: https://www.facebook.com/Phd-kurs-503921176474052/?hc_ref=NEWSFEED&fref=nf).

Jeg er også leder av forskergruppen New Technologies and Educational Design Research Group - NTED, sammen med Mari-Ann Letnes. Jeg er alltid interessert i å samarbeide med PhD studenter, MA studenter, og andre forskere om prosjekter som omhandler bruk av digital teknologi i utdanningen.

Forskningsinteresser:

  • Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)
  • Engelsk fagdidaktikk
  • IKT i skole og høyere utdanning
  • Lærerutdanning
  • Lærerstudenter
  • Utdanningsteknologi
  • Flipped classroom
  • Learning Analytics
  • MOOC
  • Litteraturgjennomganger, systematiske reviews og meta-analyse

Pågående prosjekter:

Forskningsgrupper:

ORCID iD iconorcid.org/0000-0002-6812-5366

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen

Tidsskriftspublikasjoner

Del av bok/rapport

  • Krumsvik, Rune Johan; Røkenes, Fredrik Mørk. (2016) Learning Analytics i skole og høyere utdanning. Digital læring i skole og lærerutdanning.
  • Krumsvik, Rune Johan; Røkenes, Fredrik Mørk. (2016) Litteraturreview i ph.d.-avhandlingen. En doktorgradsutdanning i endring. Et fokus på den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen.
  • Røkenes, Fredrik Mørk. (2016) Lærerstudenters digitale kompetanseutvikling i lærerutdanningen: Hva sier forskningslitteraturen?. Digital læring i skole og lærerutdanning.

Rapport/avhandling

  • Røkenes, Fredrik Mørk; Guldal, Tale Margrethe; Krumsvik, Rune Johan. (2016) Preparing future teachers to teach with ICT: An investigation of digital competence development in ESL student teachers in a Norwegian teacher education program. 2016. ISBN 978-82-326-1676-3.
  • Røkenes, Fredrik Mørk; Robbins-Sponaas, Rhonna; Langseth, Inger Dagrun. (2011) Being Critical in a Digital Landscape. 2011.