Fredrik Mørk Røkenes
Fredrik Mørk Røkenes
Førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk
Institutt for lærerutdanning Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskapBakgrunn og aktiviteter
Bakgrunn:
Jeg jobber som førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved NTNU, og jeg forsker på lærerstudenters digitale kompetanseutvikling i lærerutdanningen. Samtidig er jeg koordinator for Kompetanse for Kvalitetet (KfK) Engelsk 1 og Engelsk 2 Take Credit programmet, emneansvarlig og faglærer i to nettbaserte emner i engelsk fagdidaktikk (Take Credit, ENG6024 - Litteratur og kultur i klasserommet og ENG6014 - Skriving i klasserommet). Jeg er også emneansvarlig og faglærer i emnet EDU3084 - Digital kompetanse for Masterstudenter i samfunnsfag og fremmedspråksdidaktikk som jeg underviser sammen med Gunnar Grut. Jeg underviser også et doktorgradsemne i skriving av litteraturreview sammen med Rune Krumsvik ved UiB (se nettressursen: https://www.facebook.com/Phd-kurs-503921176474052/?hc_ref=NEWSFEED&fref=nf).
Jeg er også leder av forskergruppen New Technologies and Educational Design Research Group - NTED, sammen med Mari-Ann Letnes. Jeg er alltid interessert i å samarbeide med PhD studenter, MA studenter, og andre forskere om prosjekter som omhandler bruk av digital teknologi i utdanningen.
Forskningsinteresser:
- Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)
- Engelsk fagdidaktikk
- Nettbasert undervisning og læring
- IKT i skole og høyere utdanning
- Lærerutdanning
- Lærerstudenter
- Utdanningsteknologi
- Digitale fortellinger
- Flipped classroom
- Learning Analytics
- MOOC
- Litteraturgjennomganger, systematiske reviews og meta-analyse
Pågående prosjekter:
- DigGiLU - Digitalisering av grunnskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning (Norgesuniversitetet/Kunnskapsdepartementet støtte)
- TEACH21st - Teaching and Transfer Effects of 21st Century Skills - Collaborative Problem-Solving in Digital Environments (NFR støtte)
Avsluttede prosjekter
- Language, Integration, Media - LIM (NFR/FINNUT støtte)
- OPVET (Erasmus+ støtte)
Forskningsgrupper:
- New Technologies and Educational Design - NTED (NTNU)
- Digitale læringsfellesskap - DLC (Universitetet i Bergen)
PhD/doktorgradsstudenter:
- Han Han (2018-nåværende tidspunkt)
- Karen Birgitte Dille (2017-nåværede tidspunkt)
- Even Einum (2016-2019)
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Flipped Classroom in Teacher Education: A Scoping Review. Frontiers in Education. vol. 5 (221).
- (2019) Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course : using flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course. UNIPED. vol. 42 (2).
- (2016) Digital storytelling in teacher education: A meaningful way of integrating ICT in ESL teaching. Acta Didactica Norge. vol. 10 (2).
- (2016) Prepared to teach ESL with ICT? A study of digital competence in Norwegian teacher education. Computers & Education. vol. 97.
- (2014) Development of student teachers' digital competence in teacher education : a literature review. Nordic Journal of Digital Literacy. vol. 2014 (4).
- (2010) Vurderingskriterier for muntlig samhandling. Språk og språkundervisning. vol. 3.
Del av bok/rapport
- (2020) Language and technology: Digital competence in English. Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice.
- (2020) Digital competence and digital inequality in upper secondary school. A Mixed Method Study. Media Meets Diversity @ School. Wie kann Lernen und Lehren in der digitalen Welt unter den Vorzeichen von Diversität gelingen?.
- (2020) Theoretical considerations of digital competence and digital inequality in upper secondary school. Media Meets Diversity @ School. Wie kann Lernen und Lehren in der digitalen Welt unter den Vorzeichen von Diversität gelingen?.
- (2020) Intrinsically Motivating Instruction - Thomas Malone. Science Education in Theory and Practice. An Introductory Guide to Learning Theory.
- (2019) Hvordan finne kunnskapsfronten? Litteraturreview i masteroppgaven i grunnskolelærerutdanningen. Kvalitativ metode i lærarutdanninga.
- (2019) Digital kompetanse i lærerutdanning og skole 5-10. Lærer i skolen 5-10. Lærerarbeid og læringsmiljø.
- (2019) Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning. Lærer i skolen 1-7. Lærerarbeid og læringsmiljø.
- (2019) PhD revisited: Preparing future teachers to teach with ICT: An investigation of digital competence development in ESL student teachers in a Norwegian teacher education program. English didactics in Norway - 30 years of doctoral research.
- (2018) ICT and Digital Divides. The Proceedings of the International Conference on Information Communication Technologies in Education 2018.
- (2018) Digital kompetanse i lærerutdanning og i høyere utdanning. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
- (2016) Learning Analytics i skole og høyere utdanning. Digital læring i skole og lærerutdanning.
- (2016) Litteraturreview i ph.d.-avhandlingen. En doktorgradsutdanning i endring. Et fokus på den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen.
- (2016) Lærerstudenters digitale kompetanseutvikling i lærerutdanningen: Hva sier forskningslitteraturen?. Digital læring i skole og lærerutdanning.
Rapport/avhandling
- (2020) Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningen: Status i fem utviklingsprosjekter. 2020.
Lenker
Kompetanseord
- Fagdidaktikk
- Engelsk didaktikk
- IKT i undervisning
- IKT forskning
- Kvalitativ dataanalyse
- Kvalitativ forskningsmetode
- IKT og språklæring
- IKT og læring
- Digitale skiller
- Digital dannelse
- Digital/ICT Literacy
- Digital historiefortelling
- Digitale verktøy
- Digitale medier
- Engelsk fagdidaktikk
- Grunnleggende ferdigheter i engelsk
- Designbasert forskning
- IKT-støttet språklæring
- Data-støttet språklæring