Fredrik Mørk Røkenes
Fredrik Mørk Røkenes
Førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk
Institutt for lærerutdanning Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskapBakgrunn og aktiviteter
Bakgrunn:
Jeg jobber som førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved NTNU, og jeg forsker på lærerstudenters digitale kompetanseutvikling i lærerutdanningen. Samtidig er jeg førsteamanuensis II ved Vestlandets forskerskole for pedagogikk- og utdanningsforskning (WNGER II) ved UiB. Jeg er emneansvarlig og faglærer i emnet DID3304 Data-støttet språklæring som jeg underviser sammen med Han Han. Jeg er emneansvarlig og faglærer i emnet MGLU5206 Methodology and English Didactics som jeg underviser sammen med Delilah Bermudez Brataas. Jeg underviser også et doktorgradsemne i skriving av litteraturreview sammen med Rune Krumsvik ved UiB (se nettressursen: https://www.uib.no/fs/wnger-ii/147116/literature-review-phd-level).
Jeg er også leder av forskergruppen New Technologies and Educational Design Research Group - NTED, sammen med Mari-Ann Letnes. Jeg er alltid interessert i å samarbeide med PhD studenter, MA studenter, og andre forskere om prosjekter som omhandler bruk av digital teknologi i utdanningen, språklæring og profesjonell utvikling.
Forskningsinteresser:
- Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)
- Engelsk fagdidaktikk
- Nettbasert undervisning og læring
- IKT i skole og høyere utdanning
- Lærerutdanning
- Lærerstudenter
- Utdanningsteknologi
- Digitale fortellinger
- Flipped classroom
- Learning Analytics
- MOOC
- Litteraturgjennomganger, systematiske reviews og meta-synteser
Pågående prosjekter:
- Sosialveileder i skolen (SoVei) (2021-2023)
- DigSkole (2020-2026, DEKOM støtte)
- TEACH21st - Teaching and Transfer Effects of 21st Century Skills - Collaborative Problem-Solving in Digital Environments (2018-2023, NFR støtte)
Avsluttede prosjekter
- DigGiLU - Digitalisering av grunnskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning (2018-2020, Norgesuniversitetet/Kunnskapsdepartementet støtte)
- Language, Integration, Media - LIM (2017-2020, NFR/FINNUT støtte)
- OPVET (2016-2020, Erasmus+ støtte)
Forskningsgrupper:
- New Technologies and Educational Design - NTED (NTNU)
- Digitale læringsfellesskap - DLC (Universitetet i Bergen)
PhD/doktorgradsstudenter:
- Sigrun Lindaas Norhagen (2021-nåværende tidspunkt)
- Han Han (2018-nåværende tidspunkt)
- Karen Birgitte Dille (2017-nåværede tidspunkt)
- Even Einum (2016-2019)
Pågående og tidligere undervisning:
- LÆR2006 Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og utdanning
- Literature review on PhD-level (WNGER II)
- DID3304 Computer-assisted language learning (MDID)
- MGLU5206 Methodology and English Didactics (MGLU)
- EDU3084 Profesjonsfaglig digital kompetanse (MFAG)
- ENG6014 Writing in the classroom (KfK)
- ENG6024 Literature and culture in the classroom (KfK)
- PPU/5LU English didactics
Emner
- DID3304 - Data-støttet språklæring
- MGLU5206 - Metodeemne i engelskdidaktikk
- LÆR2006 - Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og utdanning
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2021) Teachers’ professional development in formal online communities: A scoping review. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. vol. 105.
- (2021) Når fysisk nærvær blir fjernvær. Dagens medisin.
- (2021) Migration narratives in educational digital storytelling: which stories can be told?. Learning, Media & Technology.
- (2020) Flipped Classroom in Teacher Education: A Scoping Review. Frontiers in Education. vol. 5 (221).
- (2019) Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course : using flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course. UNIPED. vol. 42 (2).
- (2016) Digital storytelling in teacher education: A meaningful way of integrating ICT in ESL teaching. Acta Didactica Norge. vol. 10 (2).
- (2016) Prepared to teach ESL with ICT? A study of digital competence in Norwegian teacher education. Computers & Education. vol. 97.
- (2014) Development of student teachers' digital competence in teacher education : a literature review. Nordic Journal of Digital Literacy. vol. 2014 (4).
- (2013) Innsikt i det digitale verktøylandskapet. Norsklæreren. vol. 13 (1).
- (2010) Vurderingskriterier for muntlig samhandling. Språk og språkundervisning. vol. 3.
Del av bok/rapport
- (2020) Language and technology: Digital competence in English. Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice.
- (2020) Digital competence and digital inequality in upper secondary school. A Mixed Method Study. Media Meets Diversity @ School. Wie kann Lernen und Lehren in der digitalen Welt unter den Vorzeichen von Diversität gelingen?.
- (2020) Theoretical considerations of digital competence and digital inequality in upper secondary school. Media Meets Diversity @ School. Wie kann Lernen und Lehren in der digitalen Welt unter den Vorzeichen von Diversität gelingen?.
- (2020) Intrinsically Motivating Instruction - Thomas Malone. Science Education in Theory and Practice. An Introductory Guide to Learning Theory.
- (2019) Hvordan finne kunnskapsfronten? Litteraturreview i masteroppgaven i grunnskolelærerutdanningen. Kvalitativ metode i lærarutdanninga.
- (2019) Digital kompetanse i lærerutdanning og skole 5-10. Lærer i skolen 5-10. Lærerarbeid og læringsmiljø.
- (2019) Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning. Lærer i skolen 1-7. Lærerarbeid og læringsmiljø.
- (2019) PhD revisited: Preparing future teachers to teach with ICT: An investigation of digital competence development in ESL student teachers in a Norwegian teacher education program. English didactics in Norway - 30 years of doctoral research.
- (2018) ICT and Digital Divides. The Proceedings of the International Conference on Information Communication Technologies in Education 2018.
- (2018) Digital kompetanse i lærerutdanning og i høyere utdanning. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
- (2016) Learning Analytics i skole og høyere utdanning. Digital læring i skole og lærerutdanning.
- (2016) Litteraturreview i ph.d.-avhandlingen. En doktorgradsutdanning i endring. Et fokus på den artikkelbaserte ph.d.-avhandlingen.
- (2016) Lærerstudenters digitale kompetanseutvikling i lærerutdanningen: Hva sier forskningslitteraturen?. Digital læring i skole og lærerutdanning.
Rapport/avhandling
- (2016) Preparing future teachers to teach with ICT: An investigation of digital competence development in ESL student teachers in a Norwegian teacher education program. 2016. ISBN 978-82-326-1676-3.
- (2011) Being Critical in a Digital Landscape. 2011.
Andre
- (2021) Digitaliseringsprosjektene i lærerutdanningene. Bedre Skole [Fagblad]. 2021-04-01.
- (2021) Teacher Educators’ Perceptions of Flipped Classroom in Teacher Education for EFL Student teachers. JURE 2021 Online . EARLI; Gothenburg (Online). 2021-08-18 - 2021-08-20.
- (2021) Erfaringer fra digitaliseringsprosjektene i grunnskolelærerutdanningen. Erfaringsdeling og paneldebatt. UHR Lærerutdanningskonferansen 2021 . Universitets- og høgskolerådet; Oslo/digitalt. 2021-04-27 - 2021-04-28.
- (2021) Analysing teacher learning in online networks: An outline for methodological decision-making. ISLS Annual Meeting 2021 . The International Society of the Learning Sciences; Nettbasert. 2021-06-08 - 2021-06-11.
- (2021) Lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanseutvikling: En studie av digitalisering av grunnskolelærerutdanningen. Lærerutdanningskonferansen 2021 . Universitets- og høgskolerådet og Diku; Nettbasert. 2021-04-27 - 2021-04-28.
- (2021) Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene: Fredrik Mørk Røkenes, NTNU, i samtale med Andreas Lund og Ola Erstad, Universitetet i Oslo. Lærerutdanningskonferansen 2021 [Internett]. 2021-04-27.
Lenker
Kompetanseord
- Fagdidaktikk
- Engelsk didaktikk
- IKT i undervisning
- IKT forskning
- Kvalitativ dataanalyse
- Kvantitative forskningsmetoder
- Kvalitativ forskningsmetode
- IKT og språklæring
- IKT og læring
- Digitale skiller
- Digital dannelse
- Digital/ICT Literacy
- Digital historiefortelling
- Digitale verktøy
- Digitale medier
- Engelsk fagdidaktikk
- Grunnleggende ferdigheter i engelsk
- Mixed method
- Designbasert forskning
- IKT-støttet språklæring
- Data-støttet språklæring