Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Mari-Ann Letnes

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Mari-Ann Letnes

Førsteamanuensis i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

mari.ann.letnes@ntnu.no
41419295 Schnitlergården, 110, Kalvskinnet
Twitter mariannletnes.com NTNUDigGiLU
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg har gjennomført flere forskningsprosjekter knyttet til barns praktisk skapende arbeid og kunstfaglige læreprosesser i skole og i barnehage, samt barns bruk av digital teknologi i skapende prosjekter. Jeg deltar i ulike europeiske forskningsprosjekter og forskningsnettverk og har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, kulturskolen, videregående og lærerutdanning i faget kunst og håndverk, samt undervisning på master for kunstfagdidaktikk. For tiden leder jeg forskergruppen "New Technologies and Educational Design Research Group – NTED" sammen med Fredrik Mørk Røkenes. Samtidig som jeg er leder den norske delen av et større internasjonalt forskningsprosjekt KiDiCoTi, hvor vi undersøker hvordan korona og nedstegning har påvirket barns bruk av digital teknologi både når det gjelder bruk hjemme og på skolen. NOTELEB er et Erasmus+ prosjekt jeg deltar i som leder for NTNU-gruppen. 

 

Forskning

I mitt vitenskaplige arbeid beveger jeg meg på tvers av ulike tematiske områder. Disse representerer hver for seg tre forskjellige tema som er aktuelle i lærerutdanning, skole og barnehage. Disse tre tematiske områdene har jeg gjennom utdanning, forskningsinteresse og undervisning vært spesielt engasjert i de senere årene: Temaområde I: Barn og unges møter med digital teknologi, Temaområde II: Digital teknologi lærerutdanning og Temaområde III: Kunstpedagogiske innganger til lek og læring. 

Temaområdene henger sammen og er knyttet til hverandre gjennom overlappende områder. Tematikken som står frem som grunnmuren i min vitenskapelige kompetanse er ‘Barn og unges møte med digital teknologi’. De tre temaene representerer hvert sitt område, men områdene opptrer ikke som uavhengig av hverandre de overlapper og gir næring til hverandre. Dette betyr at når jeg arbeider med barn og unges møte med digital teknologi så er det ofte med en tematikker som kreativ bruk, skapende praksiser og produksjonsfokus, heller enn hvordan barn og unge bruker digital teknologi som konsumenter. På denne måten vil min inngang til det skapende og kreative som kan sies å være kjernen i en kunnskapsfelt III den kunstpedagogisk inngang, også være sentral i kunnskapsfelt I barn og unges møte med digital teknologi.

  • NTED

DigSkoleForsk

DigSkoleForsk har til hensikt å undersøke hvordan designe for samskapt endring gjennom et utviklingsprosjekt med skoler, skoleeiere, universitet og andre aktører, med må om å øke læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse.

NOTELEB

The purpose of the project No Teacher Educator Left Behind (NOTELEB) is to contribute to the quality development in higher education in general and in teacher education and training.

KiDiCoTi

Forskningsprosjektet KiDiCoTi er en internasjonal studie om barns digitale liv under koronavirustiden. Studien er et samarbeid mellom forskere fra flere europeiske land, ledet av EU kommisjonens forskningssenter.

LEADdig

Leadership and Learning for the Development of Teachers’ Professional Digital Competence (LeadDig) (Combines theme B—practice, professional practice and competence development—with theme A—learning processes, assessment forms and learning outcome.)

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Skaalvik, Cecilie; Letnes, Mari-Ann; Dons, Carl Fredrik; Meidell, Mette. (2024) Mer enn tips og triks: Hvordan får det beste ut av DEKOM samarbeid?. Skolelederen
    Kronikk
  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Skaalvik, Cecilie; Letnes, Mari-Ann; Dons, Carl Fredrik; Meidell, Mette. (2024) Mer enn tips og triks: hvordan få det beste ut av Dekom-samarbeid?. Skolelederen
    Kronikk

2023

  • Madsen, Anders Aasgaard; Lund, Anette Helene; Letnes, Mari-Ann. (2023) «Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Rasmussen, Ingvill; Ní Bhroin, Niamh; Stänicke, Line Indrevoll; Veelo, Nicole Christine. (2023) Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig artikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Bråten, Ingvard; Nielsen, Liv Merete; Skjelbred, Bente Helen. (2023) Et nettverk av samskapt viten-et vitenskapsfelt i utvikling. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
    Leder

2022

  • Letnes, Mari-Ann; Røkenes, Fredrik Mørk. (2022) Digital teknologi for læring og undervisning i skolen. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Letnes, Mari-Ann. (2022) Skapende, meningsskapende og kunnskapende medieproduksjon i skolen. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Lafton, Tove; Broström, Stig. (2022) Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. 2. utgave. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Letnes, Mari-Ann; Røkenes, Fredrik Mørk. (2022) Digital teknologi i skolesammenheng. Universitetsforlaget
    Innledning
  • Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim. (2022) Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid. SINTEF Rapport (2022:00963)
    Rapport
  • Røkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna. (2022) Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Letnes, Mari-Ann. (2021) Digitalt mangfold - digitale skiller. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Killerud, Aurora Elisabeth; Kalfoss, Ingrid Guldhaug. (2021) Studenter og underviseres forventning og erfaring med bruk av læringsplattformen Blackboard ved NTNU. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Veelo, Nicole Christine; Stänicke, Line Indrevoll; Ní Bhroin, Niamh; Rasmussen, Ingvill. (2021) Kids' Digital Lives During COVID-19 Times Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study . NTNU
    Rapport

2020

  • Letnes, Mari-Ann; Strømme, Alex; Østerlie, Ove. (2020) Temakurs: Video i undervisning.
    Digitale læremidler
  • Letnes, Mari-Ann. (2020) Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Letnes, Mari-Ann; Røkenes, Fredrik Mørk; Krumsvik, Rune Johan. (2019) Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krumsvik, Rune Johan; Røkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari-Ann. (2019) Digital kompetanse i lærerutdanning og skole 5-10. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2019) Multimodal madia production: Children's meaning making when producing animation in a play-based pedagogy. Sage Publications
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Letnes, Mari Ann. (2018) Barns estetiske erfaring, lek og læring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari Ann. (2018) Barns bruk av multimodale medieprodukter og digital teknologi. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari Ann. (2018) Form, innhold og komposisjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari Ann. (2018) Rammeplanene fortid – nåtid – fremtid. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Frisch, Nina Scott; Letnes, Mari Ann; Moe, Jørgen. (2018) Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Fagbok

2017

  • Østern, Tone Pernille; Letnes, Mari Ann. (2017) Et temanummer som undersøker hva det innebærer å forske med kunsten. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Leder
  • Letnes, Mari Ann. (2017) Legende Læring med Digitale Medier. Akademisk Forlag Akademisk Forlag
    Vitenskapelig monografi
  • Letnes, Mari-Ann. (2017) Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Letnes, Mari Ann; Sando, Svein; Hardersen, Barbro. (2016) YOUNG CHILDREN (0-8) AND DIGITAL TECHNOLOGY A qualitative exploratory study - National report - Norway. Medietilsynet
    Rapport
  • Letnes, Mari Ann; Sando, Svein. (2016) Småbarn og digitale medier 2016. En kvalitativ undersøkelse om norske 0-8-åringers bruk av digitale (online) medier. Medietilsynet
    Rapport
  • Letnes, Mari Ann. (2016) Barns møter med digital teknologi, Digital teknologi som pedagogisk ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig monografi

2015

  • Sæther, Morten; Østern, Anna-Lena ; Wilhelmsen, Merete; Varkøy, Øivind; Østern, Tone Pernille; Letnes, Mari-Ann. (2015) CEK2015: Cutting Edge kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. DMMH. https://www.kulturskoleradet.no/_extension/media/1265/orig/2015_Cutting_Edge_konfereanserapport.pdf.
    Annet produkt

2014

  • Lafton, Tove; Letnes, Mari Ann. (2014) Introduksjon. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Letnes, Mari Ann. (2014) Digital dannelse i barnehagen. Barns maningsskaping i arbeid med multimodal fortelling. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari Ann. (2014) Mot en multimodal didaktikk i barnehagens pedagogiske praksis. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Broström, Stig; Lafton, Tove; Letnes, Mari Ann. (2014) Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2013

  • Letnes, Mari-Ann; Olaussen, Ingvild Olsen. (2013) Tell it with Colors. ABM-media AS
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2013) Barnehagebarns kunstmøte i digitalestetisk praksis. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2013) Barns meningsskaping i arbeid med animasjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2013) Digital dannelse i barnehagen - Pedagogiske muligheter. Barnehagefolk
    Populærvitenskapelig artikkel

2011

  • Pareliussen, Ingar; Letnes, Mari Ann; Nakken , Anne Hjønnevåg. (2011) Mellom virtualitet og virkelighet- matematikkundervisning i et tverrfaglig prosjekt i førskolelærerutdanningen. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2008

  • Letnes, Mari-Ann; Jæger, Henriette. (2008) Bilde + tekst = språklig vekst. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Skaalvik, Cecilie; Letnes, Mari-Ann; Dons, Carl Fredrik; Meidell, Mette. (2024) Mer enn tips og triks: Hvordan får det beste ut av DEKOM samarbeid?. Skolelederen
    Kronikk
  • Jones, Mari-Ana Myfanwy; Skaalvik, Cecilie; Letnes, Mari-Ann; Dons, Carl Fredrik; Meidell, Mette. (2024) Mer enn tips og triks: hvordan få det beste ut av Dekom-samarbeid?. Skolelederen
    Kronikk
  • Madsen, Anders Aasgaard; Lund, Anette Helene; Letnes, Mari-Ann. (2023) «Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Rasmussen, Ingvill; Ní Bhroin, Niamh; Stänicke, Line Indrevoll; Veelo, Nicole Christine. (2023) Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig artikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Bråten, Ingvard; Nielsen, Liv Merete; Skjelbred, Bente Helen. (2023) Et nettverk av samskapt viten-et vitenskapsfelt i utvikling. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
    Leder
  • Røkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna. (2022) Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education. Nordic Journal of Digital Literacy
    Vitenskapelig artikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Killerud, Aurora Elisabeth; Kalfoss, Ingrid Guldhaug. (2021) Studenter og underviseres forventning og erfaring med bruk av læringsplattformen Blackboard ved NTNU. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
    Vitenskapelig artikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2020) Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Østern, Tone Pernille; Letnes, Mari Ann. (2017) Et temanummer som undersøker hva det innebærer å forske med kunsten. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Leder
  • Letnes, Mari-Ann. (2017) Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk. Journal for Research in Arts and Sports Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2013) Digital dannelse i barnehagen - Pedagogiske muligheter. Barnehagefolk
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Letnes, Mari-Ann; Røkenes, Fredrik Mørk. (2022) Digital teknologi for læring og undervisning i skolen. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Letnes, Mari-Ann; Lafton, Tove; Broström, Stig. (2022) Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. 2. utgave. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Frisch, Nina Scott; Letnes, Mari Ann; Moe, Jørgen. (2018) Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Fagbok
  • Letnes, Mari Ann. (2017) Legende Læring med Digitale Medier. Akademisk Forlag Akademisk Forlag
    Vitenskapelig monografi
  • Letnes, Mari Ann. (2016) Barns møter med digital teknologi, Digital teknologi som pedagogisk ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig monografi
  • Broström, Stig; Lafton, Tove; Letnes, Mari Ann. (2014) Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Fagbokforlaget Fagbokforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Letnes, Mari-Ann. (2022) Skapende, meningsskapende og kunnskapende medieproduksjon i skolen. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Røkenes, Fredrik Mørk. (2022) Digital teknologi i skolesammenheng. Universitetsforlaget
    Innledning
  • Letnes, Mari-Ann. (2021) Digitalt mangfold - digitale skiller. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Røkenes, Fredrik Mørk; Krumsvik, Rune Johan. (2019) Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Krumsvik, Rune Johan; Røkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari-Ann. (2019) Digital kompetanse i lærerutdanning og skole 5-10. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2019) Multimodal madia production: Children's meaning making when producing animation in a play-based pedagogy. Sage Publications
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari Ann. (2018) Barns estetiske erfaring, lek og læring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari Ann. (2018) Barns bruk av multimodale medieprodukter og digital teknologi. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari Ann. (2018) Form, innhold og komposisjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari Ann. (2018) Rammeplanene fortid – nåtid – fremtid. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lafton, Tove; Letnes, Mari Ann. (2014) Introduksjon. Fagbokforlaget
    Faglig kapittel
  • Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari Ann. (2014) Mot en multimodal didaktikk i barnehagens pedagogiske praksis. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Olaussen, Ingvild Olsen. (2013) Tell it with Colors. ABM-media AS
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2013) Barnehagebarns kunstmøte i digitalestetisk praksis. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann. (2013) Barns meningsskaping i arbeid med animasjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Pareliussen, Ingar; Letnes, Mari Ann; Nakken , Anne Hjønnevåg. (2011) Mellom virtualitet og virkelighet- matematikkundervisning i et tverrfaglig prosjekt i førskolelærerutdanningen. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Letnes, Mari-Ann; Jæger, Henriette. (2008) Bilde + tekst = språklig vekst. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim. (2022) Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid. SINTEF Rapport (2022:00963)
    Rapport
  • Letnes, Mari-Ann; Veelo, Nicole Christine; Stänicke, Line Indrevoll; Ní Bhroin, Niamh; Rasmussen, Ingvill. (2021) Kids' Digital Lives During COVID-19 Times Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study . NTNU
    Rapport
  • Letnes, Mari Ann; Sando, Svein; Hardersen, Barbro. (2016) YOUNG CHILDREN (0-8) AND DIGITAL TECHNOLOGY A qualitative exploratory study - National report - Norway. Medietilsynet
    Rapport
  • Letnes, Mari Ann; Sando, Svein. (2016) Småbarn og digitale medier 2016. En kvalitativ undersøkelse om norske 0-8-åringers bruk av digitale (online) medier. Medietilsynet
    Rapport
  • Letnes, Mari Ann. (2014) Digital dannelse i barnehagen. Barns maningsskaping i arbeid med multimodal fortelling. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

Produkt

  • Letnes, Mari-Ann; Strømme, Alex; Østerlie, Ove. (2020) Temakurs: Video i undervisning.
    Digitale læremidler
  • Sæther, Morten; Østern, Anna-Lena ; Wilhelmsen, Merete; Varkøy, Øivind; Østern, Tone Pernille; Letnes, Mari-Ann. (2015) CEK2015: Cutting Edge kulturskole. Nordisk nettverk for kulturskolerelatert forskning. DMMH. https://www.kulturskoleradet.no/_extension/media/1265/orig/2015_Cutting_Edge_konfereanserapport.pdf.
    Annet produkt

Undervisning

Emner

  • LÆR2006 - Professional digital competence for school
  • MGLU4514 - Pedagogy and Pupil-related Skills 3 (5-10)

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Amdam, Synnøve Hedemann; Arstorp, Ann-Thérèse; Letnes, Mari-Ann; Nagel, Ilka; Tømte, Cathrine Edelhard; Selwyn, Neil. (2024) Symposium: Artificial intelligence in teacher education – Perspectives on Bildung in a post-digital society. Universitet i Agder Udforsk AI , Kristiansand 2024-12-02 - 2024-12-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann. (2024) A resource teacher’s role in the development of teachers’ professional digital competence. THE INTERNATIONAL SOCIETY OF CULTURAL-HISTORICAL ACTIVITY RESEARCH Iscar - Inclusiveness as a future challenge conference 2024 , Rotterdam, the Netherlands 2024-08-27 - 2024-08-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Postholm, May Britt; Strand, Gro Marte; Emstad, Anne Berit; Hauge, Kåre; Tokle, Olav Dalsegg; Vinje, Bård. (2024) Leadership and Learning for the Development of Teachers Professional Digital Competence. ISCAR organization ISCAR konferanse , Rotterdam 2024-08-28 - 2024-08-30

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann; Skaalvik, Cecilie. (2022) DigSchool - A co created development project about use of digital technology in learning and teaching . Nordic Educational Research Association (NERA) NERA2022 , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Tikkanen, Tarja Irene; Vesisenaho, Mikko; Nousiainen, Tuula; Tammets, Kairit; Letnes, Mari-Ann; Stilz, Melanie. (2022) No teacher educator left behind. NERA NERA 2022 , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-04

2021

  • Faglig foredrag
    Letnes, Mari-Ann; Veelo, Nicole Christine; Fjørtoft, Siw Olsen; Ní Bhroin, Niamh. (2021) Barns digitale liv under korona. NTNU Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring (NKUL) , Trondheim/digitalt 2021-05-07 -
  • Faglig foredrag
    Kelentric, Marijana; Nagel, Ilka; Andreasen, Johan Kristian; Bergan, Ingvild; Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen. (2021) Erfaringer fra digitaliseringsprosjektene i grunnskolelærerutdanningen. Erfaringsdeling og paneldebatt. Universitets- og høgskolerådet UHR Lærerutdanningskonferansen 2021 , Oslo/digitalt 2021-04-27 - 2021-04-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann. (2021) Design for læring. Nettverk nordmøre Digital samling for utviklingslærere i Nettverk Nordmøre. Dekom, Rekom , Digital 2021-01-27 - 2021-01-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann. (2021) Kids' Digital Lives in CoVID-19 Times (KiDiCoTi). Medietilsynet Safer Internet Day 2021 - Foreldreskap og digitale medier , Digitalt 2021-02-09 - 2021-02-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Røkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna. (2021) Lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanseutvikling: En studie av digitalisering av grunnskolelærerutdanningen . Universitets- og høgskolerådet og Diku Lærerutdanningskonferansen 2021 , Nettbasert 2021-04-27 - 2021-04-28

2019

  • Faglig foredrag
    Letnes, Mari-Ann. (2019) DigGiLU – utfordringer og muligheter i det digitale klasserommet. Forskerforbundet og Forskerforbundets forening for lærerutda Styring og autonomi Konkurranse og kvalitet Dagskonferanse om lærerutdanning , Scandic Lillestr 2019-05-07 - 2019-05-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann. (2019) Å legge til rette for lek, utforsking, og læring med digital teknologi i fremtidens skole. Kompetansenettverket for skolene Klæbu, Trondheim og Malvik Nettverkssamling nr. 6 om fagfornyelsen , Øysteinsalen, Erkebispegården 2019-11-21 - 2019-11-21
  • Intervju
    Arstorp, Ann-Thérèse; Røkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari-Ann. (2019) DigGiLU prosjektet på NTNU. Samtale med Fredrik M. Røkenes og Mari-Ann Letnes. Digitale refleksjoner Digitale refleksjoner [Internett] 2019-05-08
  • Faglig foredrag
    Arstorp, Ann-Thérèse; Amdam, Synnøve Hedemann; Thingnes, Josef; Nagel, Ilka; Aagaard, Toril; Andreasen, Johan Kristian. (2019) Drøftelser rundt og erfaringsdeling fra to nasjonale tiltak: Den teknologiske skolesekken & Digitalisering i lærerutdanning. NTNU NKUL19: Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring , Trondheim 2019-05-08 - 2019-05-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2019) Tverrfaglig bruk av Nettbrett. NETTVERK FOR FORMGIVING, KUNST OG HÅNDVERK I UH-SEKTOREN Nettverkskonferanse på USN , Notodden 2019-01-21 - 2019-01-22
  • Faglig foredrag
    Røkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari-Ann. (2019) DigGiLU: Digitalization of Primary and Lower Secondary Teacher Education at the Department of Teacher Education. NTNU Digitalization and Diversity in Teacher Education - Current Challenges for Teacher Education (ILU & SETUB) , Trondheim 2019-09-26 -
  • Faglig foredrag
    Letnes, Mari-Ann; Cyvin, Jardar; Grüters, Anna Ruth. (2019) NTNU DigGILU midtveis. DIKU - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutv Midtveisseminar for digitaliseringsprosjektene i GLU , Park Inn by Radison Oslo Airport, Gardermoen 2019-11-25 - 2019-11-26

2018

  • Poster
    Røkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari Ann. (2018) DigGiLU - Digitalisering av grunnskolelærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2018-05-03 - 2018-05-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2018) Digitalisation - The role of technology in the 21st century curriculum frameworks and in practices of ECEC. . Ministry of Education, Children and Youth Luxembourg s. OECD International round table on ECEC Curriculum, Frameworks for the 21st Century. , Luxembourg 2018-06-12 - 2018-06-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2018) Digitalisering og læring i skolen - Elevenes digitale liv. Trondheim kommune Stein saks papir , Scandic Lerkendal 2018-11-15 - 2018-11-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2018) Børns digitale dannelse og teknologiforståelse. Teknologispring i skoler og dagtilbud – MESSE OM LÆRING OG DANNELSE I, OM OG GENNEM TEKNOLOGI , IBC Innovationsfabrikken Birkemosevej 1 6000 Kolding 2018-11-07 - 2018-11-07
  • Faglig foredrag
    Røkenes, Fredrik Mørk; Letnes, Mari-Ann. (2018) The DigGiLU project. NTNU Digitalization in Education (ILU & St. Gallen) , Trondheim 2018-04-19 - 2018-04-20

2017

  • Intervju
    Letnes, Mari-Ann. (2017) Småbarnsforeldre: Vær kreativ på nettbrett sammen med barna!. Barnevakten Barnevakten [Tidsskrift] 2017-10-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Østern, Maria Anna-Lena Viola; Letnes, Mari Ann; Olaussen, Ingvild Olsen. (2017) Kunstfaglige forståelser av «multiple literacies» og «becoming» som kritisk kulturell leseferdighet. Lesesenteret - universitetet i Stavanger og Skrivesenteret Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy NTNU Trondheim 09.-11. mai 2017 , Trondheim 2017-05-09 - 2017-05-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2017) Når jeg skaper skapes jeg - bruk av digital teknologi i barnehagens pedagogiske praksis. Faglig forum Oppvekst 2017 , Trondheim 2017-11-28 - 2017-11-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2017) Når jeg skaper skapes jeg! Lek, erfaring og læring med digitale teknologi . Stiftelsen IMTEC DAB - DIGITAL ARENA BARNEHAGE , Trondheim 2017-03-07 - 2017-03-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2017) Pedagogisk bruk av digital teknologi i barnehagen - Hvordan bruke nettbrett som boltreplass for lek, erfaring og meningsskaping når barn skaper animasjonsfilmer i barnehagen?. Norsk kulturskoleråd KYKELIKY 2017 , Hell i Stjørdal 4.-5. april 2017-04-04 - 2017-04-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2017) Pedagogisk bruk av digital teknologi for inkludering og samarbeid i barnehage. Statped SPOT 2017 Om spesialpedagogikk og teknologi , Lillestrøm 2017-11-21 - 2017-11-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønningen, Anders; Letnes, Mari Ann; Østern, Tone Pernille; Østern, Maria Anna-Lena Viola; Ellefsen, Live Weider. (2017) Kunstfagenes diskursive spenningsforhold i utdanningssammenheng i Norge/Norden. Høgskolen Sørøst-Norge Cutting Edge kulturskole 2017 «Community arts/Arts education» 2017-10-17 - 2017-10-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2017) Visualiseringens kraft i kunnskapskonstruksjon - undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk. Høgskolen Sørøst-Norge Cutting Edge Kulturskole 2017 «Community arts/Arts education» , Campus Bakkenteigen i Vestfold 2017-10-17 - 2017-10-18

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann; Sando, Svein. (2016) 0-8 Young children and digital technology - Norwegian Report. Joint Research Centre, European Comission 0-8 Study (II) - Young Children and Digital Technology , Ispra 2016-07-06 - 2016-07-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann; Sando, Svein. (2016) Young Children (0-8) & Digital Technology. Qualitative study across 19 countries in Europe. National results. Norway . European Erarly Childhood Education Research Association EECERA 2016 , Dublin 2016-08-31 - 2016-09-03
  • Faglig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2016) IKT i barnehagen Lek, erfaring og læring med digitale teknologi . Tromsø kommune Fagdag - Tromsø Kommune , Tromsø 2016-10-28 - 2016-10-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2016) Digital teknologi - Nye pedagogiske muligheter. Easyfairs Sett dagene - møteplass for moderne og innovativ læring , Lillestrøm 2016-11-28 - 2016-11-28

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Varkøy, Øivind; Damkjaer, Camilla; Letnes, Mari-Ann; Westby, Inger Anne; Rønningen, Anders; Angelo, Elin. (2015) Forskning om kunst og kultur i kommunene – hva trengs?. DMMH / Norsk Kulturskoleråd Cutting Edge Kulturskole 2015 , Trondheim 2015-10-27 - 2015-10-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2015) Digital technology in early childhood education- - A review of research EECERA Barcelona 2015. European Early Childhood Education Research Association EECERA , Barcelona 2015-09-07 - 2015-09-10

2014

  • Intervju
    Letnes, Mari-Ann. (2014) Tyske hjerneforskere avkles av norsk intelligensia!. Dagbladet Dagbladet [Avis] 2014-10-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2014) Digital literacy in early childhood education. EECERA Conference , Kreta 2014-09-07 - 2014-09-10
  • Faglig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2014) Når jeg skaper skapes jeg, men med hvilken teknologi skaper jeg?. Menn i barnehagen Dronning Mauds Minne Høgskole IKT i barnehagen lek og læring med digitale verktøy , Trondheim 2014-09-18 - 2014-09-18

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann. (2013) Digital literacy in early childhood education. NERA 41st Congress , Reykjavik 2013-03-07 - 2013-03-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann. (2013) Digital danning i barnehagen - barns meningsskaping gjennom produksjon av multimodale tekster. Digitalt liv i barnehageprofesjoner - hva nå? Festseminar Nina Bølgan 2013-05-24 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann. (2013) Digital danning i barnehagen - Barns meningsskaping gjennom produksjon av multimodale tekster. NTNU NKUL, nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanningen , Trondheim 2013-05-06 - 2013-05-08

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2012) Heller iPad enn TV. Nasjonalbiblioteket APPetitt på mobile teknologier , Sarpsborg 2012-09-26 - 2012-09-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2012) Barns meningsskapande genom produksjon av multimodale tekster. svensk film og mediepedagogikk Åredagerne ”Film og mediepedagogikk” , Åre 2012-12-13 - 2012-12-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2012) Multimodale tekster. Høgskolen i Vestfold Fagdag Høgskolen i Vestfold , Vestfold 2012-04-25 - 2012-04-25
  • Poster
    Letnes, Mari-Ann. (2012) Digital literacy in kindergarten. Teacher education research between national identity and global trends , Trondheim 2012-05-14 - 2012-05-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann; Olaussen, Ingvild Olsen; Moe, Jørgen. (2012) Barnehagen som danningsarena. Fou i praksis 2012 2012-04-23 - 2012-04-24

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari Ann. (2011) Samhandling i digitalestetisk praksis - Barnehagebarns interaksjon rundt skaping av digital fortelling med utgangspunkt i et kunstmøte. Dronning Mauds Minne, Høgskolen. FEI "Klikk der!" En konferanse om å bruke digitale verktøy sammen med barn i barnehagen , Stjørdal 2011-03-31 - 2011-04-01

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Letnes, Mari-Ann; Olaussen, Ingvild Olsen. (2010) To tell with colors -an art project. International cooperation in early childhood teacher training - for the best interest of the child: The 11th International network meeting , Trondheim 2010-09-27 - 2010-09-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann. (2010) Tell it with coulors. Nettverkskonferansen , Trondheim 2010-09-27 - 2010-09-29

2009

  • Faglig foredrag
    Jæger, Henriette; Letnes, Mari-Ann. (2009) Mellom virtualitet og virkelighet. Dronning Mauds Minne Høgskole for førskolelærerutdanning Klikk der! IKT i barnehagen , Stjørdal 2009-03-17 - 2009-03-18

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo