Bakgrunn og aktiviteter
Jeg er ansatt som dosent i fremmedspråksdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning. Jeg underviser i fremmedspråksdidaktikk (5-LU, PPU) og i vurdering og språklæring på Master. Mine forskningsområder er IKT og læring, vurdering og interkulturell kompetanse og demokrati i skolen.
Jeg har undervist i engelsk og fransk ved Charlottenlund videregående skole i en årrekke og leder nå NTNU DRIVE, NTNUs program for digitalisering av utdanningsområdet (2016-2021). Programmet har som mål å bidra til å øke den digitale kompetansen i UH-sektoren.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
2018
- (2018) Digital professional development: towards a collaborative learning approach for taking higher education into the digitalized age. Nordic Journal of Digital Literacy. vol. 13 (1).
2017
- (2017) Organizational Areas for Improvement When Realizing MOOCs At Universities. CEUR Workshop Proceedings. vol. 1841.
- (2017) Introducing blended learning MOOC – A study of one bMOOC in Norwegian teacher education. IFIP Advances in Information and Communication Technology. vol. 493.
2016
- (2016) Foreldre og foresatte - fra tilskuer til støttespiller?. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Elevinvolvering i engelskfaget?. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
- (2016) Planarbeid og vurdering i videregående skole. Hvorfor, hvordan oh hva?. Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling..
2015
- (2015) Fighting Covert Discrimination by Concept Learning. A study of the pedagogical value of one Pestalozzi training resource in Norway. Nordic Journal of Modern Language Methodology. vol. 3 (2).
2014
- (2014) YouTubing: Challenging Traditional Literacies and Encouraging Self-Organisation and Connecting in a Connectivist Approach to Learning in the K-12 System. Digital Culture and Education. vol. 6 (2).
- (2014) Endring av praksis i klasserommet. En artikkelsamling om utviklingsarbeid, samarbeid, erfaring og forskning. Akademika forlag. 2014. ISBN 9788232103027. NTNU skole- og utdanningsforskning (5).
- (2014) Hvordan er vurderingspraksisene og -kulturene i norske skoler?. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
- (2014) Begrep som verktøy for læring og undervisning. Aksjonsforskning med økt lærerprofesjonalitet og bedre praksis som mål. Endring av praksis i klasserommet. En artikkelsamling om utviklingsarbeid, samarbeid, erfaring og forskning.
- (2014) Fagdidaktisk utviklingsarbeid. Endring av praksis i klasserommet. En artikkelsamling om utviklingsarbeid, samarbeid, erfaring og forskning.
- (2014) Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer. Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS).
2013
- (2013) Oppsummerende drøftinger. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
- (2013) Arbeidsplaner i skolen. Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen.
- (2013) Klasseledelse i teknologitette klasserom. Klasseledelse - for elevenes læring.
2012
- (2012) Teknologi i et lærerstyrt undervisningsdesign for fremmedspråk. Norsk pedagogisk tidsskrift.
2007
- (2007) Planlegging - ei tvangstrøye eller et spennende utgangspunkt for læring i digitale omgivelser. En undersøkelse rundt arbeidsplaner i skolen. PPU serien.
- (2007) Språkfag 1. Idehefte for lærere. Tapir Akademisk Forlag. 2007. ISBN 978-82-519-2243-2.
2005
- (2005) Dramaturgi og iscenesettelse som utgangspunkt for fremmedspråkundervisning. PPU serien.