Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Elisabeth Rønningen

Elisabeth Rønningen

Universitetslektor
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

elisabeth.ronningen@ntnu.no
Akrinn vest, G539, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Formidling

Om

Elisabeth Rønningen er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for lærarutdanning (ILU). Ho er utdanna lektor med master i pedagogikk studieretning skuleutvikling, bachelor i matematikk og statistikk og årseining i kunst og handverk. Rønningen har tidlegare arbeidd i barne- og ungdomsskulen i Trondheim og Malvik kommune, vore forskingsassistent i gruppe for skule- og utdanningsforsking ved SINTEF, og har vore tilsett ved lærarutdanninga ved NTNU sidan 2009. Frå 2016 til 2021 var ho del av leiargruppa i fagseksjonen i pedagogikk ved ILU. Ho underviser i pedagogikk ved 5-årig lektorutdanning (5LU), er medlem i studiekvalitetsutvalet for profesjonsdelen av 5LU og sit i arbeidsgruppa for LÆR1000 for 5LU.

 

Forskingsarbeid

I forskingsgruppa InEdS arbeider Rønningen og kollegaer mellom anna med ein systematisk review av Bildung i utdanning. Rønningen er oppteken av spørsmål om lekser og undervisningspraksis og arbeider med ulike problemstillingar knytt til dette under paraplyen «Kva posisjon har lekser i utdanningssystemet?». Ho og kollegaer skreiv eit høyringssvar på Forslag til ny opplæringslov og endringar i friskolelova som gjaldt kap. 14.6.3 «Om skolen skal få mulighet til å pålegge elever å gjøre skolearbeid etter skoletid (lekser)».

 

Konferansebidrag

2022: Mapping Scholarships on Bildung - a general overview

2021: «What is homework?».

2015: «På tide å ta farvel med ein sosialt urettferdig praksis?»

 

Mediebidrag/referansar

2022: Er lekser nyttig og nødvendig? (Forskning.no, Gemini.no)

2022: Lærere som er imot leksefri har fortsatt den sterkeste og mest høylytte stemmen (Utdanningsnytt.no)

2021: Her skulle de gjerne fortsatt med leksefri (NRK.no)

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2010

  • Buland, Trond Hallgeir; Rønningen, Elisabeth. (2010) Evaluering av Ungdom i vekst. 2010.
    Rapport

Rapport

  • Buland, Trond Hallgeir; Rønningen, Elisabeth. (2010) Evaluering av Ungdom i vekst. 2010.
    Rapport

Formidling

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Veelo, Nicole Christine; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Rønningen, Elisabeth; Tahirsylaj, Armend; Jensen, Magnus Rom; Solhaug, Solvor. (2023) Mapping Educational Research on Bildung - a Systematic Review. NERA Conference 2023 . Oslo Met; Oslo. 2023-03-15 - 2023-03-17.

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønningen, Elisabeth; Tahirsylaj, Armend. (2022) Mapping scholarship on Bildung - a general overview. Nordic Educational Research Association 2022 . University of Iceland; Reykjavik. 2022-06-01 - 2022-06-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Tahirsylaj, Armend; Rønningen, Elisabeth; Hoveid, Marit Honerød; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Hoveid, Halvor; Veelo, Nicole Christine; Corral-Granados, Anabel; Jensen, Magnus Rom; Solhaug, Solvor. (2022) Educational research on Bildung - Bildung in and Curriculum. 9th Nordic Curriculum Theory Conference . Linnaeus University; Växjö. 2022-10-20.

2021

  • Intervju
    Farstad Djupedal, Elise; Tagseth, Tuva; Rønningen, Elisabeth. (2021) Her skulle de gjerne fortsatt med leksefri. NRK [Internett]. 2021-06-05.
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønningen, Elisabeth. (2021) What is homework?. NAFOL/HVL conference 2021 Diversity in Teacher Education Research . NAFOL / HVL; Bergen. 2021-11-09 - 2021-11-11.
  • Faglig foredrag
    Rønningen, Elisabeth; Holte, Kjersti E. Lien. (2021) Høringssvar fra Forskningsmiljø om lekser. Høyring Forslag til ny opplæringslov og endringar i friskolelova . Regjeringen.no; Trondheim/Halden. 2021-12-20 - 2021-12-20.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Rønningen, Elisabeth. (2015) På tide å ta farvel med ein sosialt urettferdig praksis?. FoU i praksis. "Snipp, snapp, snute - danning er ute" - Utdanning 2015: skal alt kunne måles? . DMMH; Trondheim. 2015-04-15.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn