Emne - Statistiske og epidemiologiske metoder 1 - MH3022
Statistiske og epidemiologiske metoder 1
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir en grunnleggende innføring på masternivå i epidemiologi og et utvalg statistiske analysemetoder innenfor medisin og helsevitenskap. Det gjennomgås hvilke forskningsspørsmål som egner seg å besvare med ulike kvantitative metoder. Sentrale temaer inkluderer valg av studiedesign, feilkilder i kvantitativ forskning, beskrivende statistikk, anvendelse av vanlig brukte statistiske metoder for sammenligninger og sammenhenger, samt kritisk lesning og vurdering. Det legges vekt på å gi studentene praktisk erfaring i ulike aspekt knyttet til gjennomføring av kvantitative studier, med spesiell vekt på design, analyse, samt tolkning og presentasjon av resultater.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten ha inngående kunnskap om:
- Epidemiologiske og kliniske studiedesign, og deres styrker og svakheter og egnethet for ulike forskningsspørsmål
- Kunnskap om mål på sykdomsforekomst og sammenhenger
- Tilfeldige feil
- Beskrivelse av kategoriske og kontinuerlige data
- Analyser av ett og to utvalg for både kategoriske og kontinuerlige data
I tillegg skal studentene ha kunnskap om:
- Systematiske feil som konfundering, seleksjonsbias og målefeil
- Regresjonsanalyser av kategoriske og kontinuerlige data
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
- Beregne og fortolke mål på sykdoms-forekomst og sammenhenger
- Identifisere ulike studiedesign i forskningsartikler og beskrive deres fordeler og ulemper
- Identifisere ulike kilder til systematiske feil
- Velge oppsummerende mål og grafisk fremstilling av kvantitative data
- Gjennomføre analyser av kategoriske og kontinuerlige data ved hjelp av oppgitt syntaks til bruk i statistikkprogram
- Tolke analyser av kategoriske og kontinuerlige data
- Beregne utvalgsstørrelse
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
- Lese og gjøre en enkel kritisk vurdering av artikler som benytter kvantitative metoder og nyttiggjøre seg kunnskap fra kvantitative studier
- Forstå presentasjon av statistiske analyser og fortolke resultater i forskningslitteratur
- Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en kvantitativ studie under veiledning
Læringsformer og aktiviteter
Kurset skal først og fremst være anvendt og fokusere på fortolkning av analyser. Temaer vil introduseres kort gjennom forelesninger eller team-basert læring (TBL) før studentene gjør praktiske øvelser.
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjente øvingsaktiviteter
Mer om vurdering
En obligatorisk skriftlig øving bestående av tolkning av resultater må være godkjent for å gå opp til eksamen. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenning. Bokstavkarakter.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Aldring og eldres helse (SPVIDAEHS)
Avansert klinisk allmennsykepleie (MAKALLMSP)
Avansert sykepleie (SPVAKSPL)
Diverse studier - Fakultet for medisin og helsevitenskap (EMNE/MH)
Farmasi (MFARMASI)
Folkehelse (MFHLS)
Global Health (MSPUHE)
Helseinformatikk (MHI)
Helseledelse (MHLED)
Helsesykepleie (MHELSP)
Kardiologisk sykepleie (SPVKAR)
Klinisk helsevitenskap (MKLIHEL)
Klinisk sykepleie (MKLISP)
MH - Felles metodeemner på masternivå (MHMETODE-H)
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Medisinsk bildeteknologi (MMEDBT)
Medisinstudiet (CMED)
Molecular Medicine (MSMOLMED)
Neuroscience (MSNEUR)
Psykisk helse (MPHLS)
Forkunnskapskrav
Fullført bachelor eller tilsvarende
Fagområder
- Helsevitenskap
- Samfunnsmedisin