course-details-portlet

MH3022

Statistiske og epidemiologiske metoder 1

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik, Ålesund og Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring på masternivå i epidemiologi og et utvalg statistiske analysemetoder innenfor medisin og helsevitenskap. Det gjennomgås hvilke forskningsspørsmål som egner seg å besvare med ulike kvantitative metoder. Sentrale temaer inkluderer valg av studiedesign, feilkilder i kvantitativ forskning, beskrivende statistikk, anvendelse av vanlig brukte statistiske metoder for sammenligninger og sammenhenger, samt kritisk lesning og vurdering. Det legges vekt på å gi studentene praktisk erfaring i ulike aspekt knyttet til gjennomføring av kvantitative studier, med spesiell vekt på design, analyse, samt tolkning og presentasjon av resultater.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten ha inngående kunnskap om:

  • Epidemiologiske og kliniske studiedesign, og deres styrker og svakheter og egnethet for ulike forskningsspørsmål
  • Kunnskap om mål på sykdomsforekomst og sammenhenger
  • Tilfeldige feil
  • Beskrivelse av kategoriske og kontinuerlige data
  • Analyser av ett og to utvalg for både kategoriske og kontinuerlige data

I tillegg skal studentene ha kunnskap om:

  • Systematiske feil som konfundering, seleksjonsbias og målefeil
  • Regresjonsanalyser av kategoriske og kontinuerlige data

Ferdigheter

Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:

  • Beregne og fortolke mål på sykdoms-forekomst og sammenhenger
  • Identifisere ulike studiedesign i forskningsartikler og beskrive deres fordeler og ulemper
  • Identifisere ulike kilder til systematiske feil
  • Velge oppsummerende mål og grafisk fremstilling av kvantitative data
  • Gjennomføre analyser av kategoriske og kontinuerlige data ved hjelp av oppgitt syntaks til bruk i statistikkprogram
  • Tolke analyser av kategoriske og kontinuerlige data
  • Beregne utvalgsstørrelse

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:

  • Lese og gjøre en enkel kritisk vurdering av artikler som benytter kvantitative metoder og nyttiggjøre seg kunnskap fra kvantitative studier
  • Forstå presentasjon av statistiske analyser og fortolke resultater i forskningslitteratur
  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge en kvantitativ studie under veiledning

Læringsformer og aktiviteter

Kurset skal først og fremst være anvendt og fokusere på fortolkning av analyser. Temaer vil introduseres kort gjennom forelesninger eller team-basert læring (TBL) før studentene gjør praktiske øvelser.

Obligatoriske aktiviteter

  • Godkjente øvingsaktiviteter

Mer om vurdering

En obligatorisk skriftlig øving bestående av tolkning av resultater må være godkjent for å gå opp til eksamen. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenning. Bokstavkarakter.

Forkunnskapskrav

Fullført bachelor eller tilsvarende

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Samfunnsmedisin

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Ordinær eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.