BULKIS: Forskningsgruppen Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst

Forskning – Institutt for lærerutdanning

BULKIS: Forskningsgruppen Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst

Forskningsgruppen BULKIS (Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst) utvikler forskningsbasert kunnskap som er relevant for fremtidens skole, lærerutdanning og utdanningsfag. Gruppen arbeider både praksisnært og med grunnforskning, med særlig fokus på sammenhenger mellom engasjement, inkludering, livskvalitet og medborgerskap.

BULKIS har som hovedambisjon å utvikle teori og kunnskap som gir nye måter å forstå dagens utfordringer knyttet til barn og unge, inkludering og demokratisk beredskap. Gruppen ønsker å være en pådriver for internasjonal forskning på koblingen mellom deltakelse og engasjement og å etablere et ledende kompetansemiljø som kombinerer teoretisk nyskaping med praksisnær relevans.

Vi er opptatt av hvordan barns og unges engasjement henger sammen med medborgerskap og demokratisk deltakelse, og av å utvikle begreper som fanger både individuelle erfaringer og de større samfunnsmessige rammene de inngår i.

Forskningsgruppen kombinerer teoriutvikling med praksisrettede prosjekter, blant annet om utdanning av flyktningekompetente lærere og om unges verdsetting og engasjement i nordiske og vest-Amerikanske kontekster. Dette inkluderer samarbeidsprosjekter med Charlottenlund videregående skole, seiltreningsprogrammet Windjammer (Christian Radich) og ungdomsorganisasjoner i California. Prosjektene involverer elever, lærere og forskere i samskapende prosesser og bygger broer mellom forskning, praksis og politikkutvikling.

Gjennom dette arbeidet bidrar BULKIS til å styrke lærerutdanningens relevans og til en helhetlig forståelse av hvordan skole og andre oppvekstarenaer kan støtte barn og unges livskvalitet, læring og utvikling.

Prosjekt

Den flyktningekompetente lærer

Engasjement og verdsetting blant unge


NTNU Satsingsområder

NTNU Fellesskap - Team kunnskap for demokrati og medborgerskap