Jan Frode Haugseth
Om
Jan Frode Haugseth er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Han har en ph.d.-grad i sosiologi fra 2012, ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU. Haugseth forsker på ungdom, oppvekst, medier og utdanning ved hjelp av engasjementsteori.
Haugseth var visiting scholar ved Department of Sociology, UC Berkeley (2024/25) og gjennomførte et komparativt forskningsprosjekt som undersøker hvordan unge både i og utenfor utdanning og arbeid navigerer samfunnsmessig inkludering i Skandinavia og California. Studien bygger på engasjementsteori og belyser hvordan personlige, strukturelle og kulturelle elementer påvirker unges muligheter til deltakelse. Prosjektet kombinerer intervjuer, observasjoner og etnografisk deltakelse.
Forskningsnettverk
- BULKIS: Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst
- Team Kunnskap for demokrati og medborgerskap
Publikasjoner
2025
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Digital undervisning uten engasjement er en fallgruve.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
A Pragmatic Exploration of Norwegian Education: National Curriculum and Professional Engagement.
Historical Social Research
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Digital teaching and engagement in Nordic contemporary settings: tensions in educational practices.
Technology, Pedagogy and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Dumme velgere?.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Demokratiske systemer bryter ikke nødvendigvis sammen over natten.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Educational Engagement: On the Entangled Possibilities of Investments in Education.
Educational Theory
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Skolen og demokratiet.
Klassekampen
Fagartikkel
2024
-
Haugseth, Jan Frode.
(2024)
Sammenhengen mellom innovasjon, frihet og kronekurs.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2024)
Den personlig investerte gårdbrukeren.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2024)
Verdiløs vekst.
Dagens næringsliv
Leserinnlegg
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2024)
Barn utvikler solidaritet gjennom personlig engasjement.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2024)
Becoming morally equipped: A study of children’s public expressions.
European Educational Research Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode;
Schmees, Johannes Karl.
(2024)
Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory.
Berufs- und Wirtschaftspädagogik
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Skovmand, Keld.
(2024)
Et solidarisk alternativ til meningsløs mikroforvaltning.
Khrono.no
Leserinnlegg
-
Haugseth, Jan Frode.
(2024)
Det handler egentlig om tillit.
Kronikk
2023
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2023)
Thunberg-effekten.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2023)
Å bruke båndsag for å tenke om kvalitet.
Kronikk
2022
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2022)
The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change.
Sociology
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2022)
Nettleie til besvær.
trønderdebatt.no
Leserinnlegg
-
Haugseth, Jan Frode.
(2022)
Autoritær styring av samlebåndsforskning.
Khrono.no
Leserinnlegg
2021
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Norske og svenske ungdommer med svekket livskvalitet og svekket tillit.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Debatt: Det er på tide å sette de unge først.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2021)
BULKIS-rapport 1/21 - Ungdomstid med smitteverntiltak: En sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet i Norge/Sverige våren 2020.
Institutt for lærerutdanning
Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2021)
BULKIS-RAPPORT 2/21 - Ungdomstid med smitteverntiltak: En sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet og tillit i Norge og Sverige 2020/2021.
Institutt for lærerutdanning
Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Forskare jämförde svenska och norska elever: Överraskande resultat.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2021)
Et norsk pedagogisk fagspråk bør være standarden i norsk lærerutdanning.
Universitetsavisa
Leserinnlegg
2020
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2020)
Covid-19 og lærernes betydning.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2020)
Ungdommens idealer.
Norsk sosiologisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Carlsen, Jahn Tommy;
Haugseth, Jan Frode.
(2019)
Tvetydige falske nyheter.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Haugseth, Jan Frode.
(2019)
Høyere utdanning som pliktløp.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2019)
Håvard Haarstad & Grete Rusten (red.): Grønn omstilling – norske veivalg.
Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS)
Anmeldelse
-
Haugseth, Jan Frode.
(2019)
"Røff guide" til Thévenot.
sosiologen.no
Populærvitenskapelig artikkel
2018
-
Hjelseth, Arve;
Haugseth, Jan Frode.
(2018)
Rammeavtaler til fordel for hvem?.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2018)
En mediepedagogisk samtidsdiagnose: Digitale ferdigheter i mediereguleringens tidsalder.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2018)
Mediene etter Listhaugs avgang.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Hjelseth, Arve.
(2018)
Universitetenes ansvar for arbeidsledigheten.
Universitetsavisa
Leserinnlegg
2017
-
Haugseth, Jan Frode.
(2017)
Er 3,7 m² stort nok kontor for meg, Gunnar Bovim?.
Kronikk
2016
-
Haugseth, Jan Frode.
(2016)
Oppgjør hos samfunnsøkonomene.
sosiologen.no
Anmeldelse
-
Haugseth, Jan Frode.
(2016)
Lessons learned from a Norwegian ICT In Teaching and Learning class.
ICERI Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2016)
Elevene må lære å bruke teknologien til noe godt.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2016)
Er det nettvett vi trenger?.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Huseby, Vilde Blix;
Skjølsvold, Tomas Moe.
(2016)
Ti klimalogikker - En kvalitativ analyse av klimatiltak i norsk offentlig debatt (2007-2013).
Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS)
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Hjelseth, Arve;
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Hvordan bør ledelse i UH-sektoren være?.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Næss, Hans Erik.
(2015)
Rally-sosiologi!.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Sosiale medier FTW.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Kjærlighetens sosiologi.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Wergeland, Ingrid.
(2015)
Leter etter hjertebankende historier.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Kompetanse for kompleksitet.
Sosiolognytt
Leder
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
En "røff guide" til Boltanski.
sosiologen.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
What the world need now is love.
Sosiolognytt
Leder
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Slipp de unge fri.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Grundig om ulikhet.
sosiologen.no
Anmeldelse
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Takk for oss.
Sosiolognytt
Leder
2014
-
Haugseth, Jan Frode;
Stalsberg, Linn.
(2014)
Dialog med Linn Stalsberg om tariffestet 6-timersdag.
Sosiolognytt
Fagartikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2014)
Forenklingens verdiverden.
Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS)
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2014)
Forenklingens logikk.
Morgenbladet
Populærvitenskapelig artikkel
-
Hjelseth, Arve;
Haugseth, Jan Frode.
(2014)
Idretten og skamvettet - en dialog om trening.
Sosiolognytt
Fagartikkel
2012
-
Haugseth, Jan Frode.
(2012)
Når styring blir frigjøring.
Kronikk
2011
-
Haugseth, Jan Frode;
Hjelseth, Arve.
(2011)
Dataspill som motivasjon for læring.
Kronikk
2010
-
Haugseth, Jan Frode.
(2010)
Trygghet på Facebook.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2010)
Trygghet på Facebook.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2010)
Uegnede forklaringer.
Kronikk
2009
-
Haugseth, Jan Frode.
(2009)
Du setter dagsorden.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Leserinnlegg
2005
-
Haugseth, Jan Frode;
Sakslind, Rune.
(2005)
DRM og demokrati : argumentasjoner, rettferdiggjøringer og strategier bak endring av åndsverkloven 2003-2005.
Universitetet i Bergen
Universitetet i Bergen
Mastergradsoppgave
-
Haugseth, Jan Frode.
(2005)
Argumentasjon, rettferdiggjøringer og strategier bak endringen av åndsverksloven 2003-2005.
Institutt for rettsinformatikk
Institutt for rettsinformatikk
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Digital undervisning uten engasjement er en fallgruve.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
A Pragmatic Exploration of Norwegian Education: National Curriculum and Professional Engagement.
Historical Social Research
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Digital teaching and engagement in Nordic contemporary settings: tensions in educational practices.
Technology, Pedagogy and Education
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Dumme velgere?.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Demokratiske systemer bryter ikke nødvendigvis sammen over natten.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Educational Engagement: On the Entangled Possibilities of Investments in Education.
Educational Theory
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2025)
Skolen og demokratiet.
Klassekampen
Fagartikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2024)
Sammenhengen mellom innovasjon, frihet og kronekurs.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2024)
Den personlig investerte gårdbrukeren.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2024)
Verdiløs vekst.
Dagens næringsliv
Leserinnlegg
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2024)
Barn utvikler solidaritet gjennom personlig engasjement.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2024)
Becoming morally equipped: A study of children’s public expressions.
European Educational Research Journal
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode;
Schmees, Johannes Karl.
(2024)
Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory.
Berufs- und Wirtschaftspädagogik
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Skovmand, Keld.
(2024)
Et solidarisk alternativ til meningsløs mikroforvaltning.
Khrono.no
Leserinnlegg
-
Haugseth, Jan Frode.
(2024)
Det handler egentlig om tillit.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2023)
Thunberg-effekten.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2023)
Å bruke båndsag for å tenke om kvalitet.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2022)
The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change.
Sociology
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2022)
Nettleie til besvær.
trønderdebatt.no
Leserinnlegg
-
Haugseth, Jan Frode.
(2022)
Autoritær styring av samlebåndsforskning.
Khrono.no
Leserinnlegg
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Norske og svenske ungdommer med svekket livskvalitet og svekket tillit.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Debatt: Det er på tide å sette de unge først.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Forskare jämförde svenska och norska elever: Överraskande resultat.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2021)
Et norsk pedagogisk fagspråk bør være standarden i norsk lærerutdanning.
Universitetsavisa
Leserinnlegg
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2020)
Covid-19 og lærernes betydning.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2020)
Ungdommens idealer.
Norsk sosiologisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2019)
Høyere utdanning som pliktløp.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2019)
Håvard Haarstad & Grete Rusten (red.): Grønn omstilling – norske veivalg.
Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS)
Anmeldelse
-
Haugseth, Jan Frode.
(2019)
"Røff guide" til Thévenot.
sosiologen.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Hjelseth, Arve;
Haugseth, Jan Frode.
(2018)
Rammeavtaler til fordel for hvem?.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2018)
Mediene etter Listhaugs avgang.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Hjelseth, Arve.
(2018)
Universitetenes ansvar for arbeidsledigheten.
Universitetsavisa
Leserinnlegg
-
Haugseth, Jan Frode.
(2017)
Er 3,7 m² stort nok kontor for meg, Gunnar Bovim?.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2016)
Oppgjør hos samfunnsøkonomene.
sosiologen.no
Anmeldelse
-
Haugseth, Jan Frode.
(2016)
Lessons learned from a Norwegian ICT In Teaching and Learning class.
ICERI Proceedings
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2016)
Elevene må lære å bruke teknologien til noe godt.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2016)
Er det nettvett vi trenger?.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Huseby, Vilde Blix;
Skjølsvold, Tomas Moe.
(2016)
Ti klimalogikker - En kvalitativ analyse av klimatiltak i norsk offentlig debatt (2007-2013).
Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS)
Vitenskapelig artikkel
-
Hjelseth, Arve;
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Hvordan bør ledelse i UH-sektoren være?.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Næss, Hans Erik.
(2015)
Rally-sosiologi!.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Sosiale medier FTW.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Kjærlighetens sosiologi.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Wergeland, Ingrid.
(2015)
Leter etter hjertebankende historier.
Sosiolognytt
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Kompetanse for kompleksitet.
Sosiolognytt
Leder
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
En "røff guide" til Boltanski.
sosiologen.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
What the world need now is love.
Sosiolognytt
Leder
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Slipp de unge fri.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Grundig om ulikhet.
sosiologen.no
Anmeldelse
-
Haugseth, Jan Frode.
(2015)
Takk for oss.
Sosiolognytt
Leder
-
Haugseth, Jan Frode;
Stalsberg, Linn.
(2014)
Dialog med Linn Stalsberg om tariffestet 6-timersdag.
Sosiolognytt
Fagartikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2014)
Forenklingens verdiverden.
Tidsskrift for samfunnsforskning (TfS)
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2014)
Forenklingens logikk.
Morgenbladet
Populærvitenskapelig artikkel
-
Hjelseth, Arve;
Haugseth, Jan Frode.
(2014)
Idretten og skamvettet - en dialog om trening.
Sosiolognytt
Fagartikkel
-
Haugseth, Jan Frode.
(2012)
Når styring blir frigjøring.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Hjelseth, Arve.
(2011)
Dataspill som motivasjon for læring.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2010)
Trygghet på Facebook.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2010)
Trygghet på Facebook.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2010)
Uegnede forklaringer.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode.
(2009)
Du setter dagsorden.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.)
Leserinnlegg
Del av bok/rapport
-
Haugseth, Jan Frode.
(2018)
En mediepedagogisk samtidsdiagnose: Digitale ferdigheter i mediereguleringens tidsalder.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Haugseth, Jan Frode.
(2021)
BULKIS-rapport 1/21 - Ungdomstid med smitteverntiltak: En sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet i Norge/Sverige våren 2020.
Institutt for lærerutdanning
Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2021)
BULKIS-RAPPORT 2/21 - Ungdomstid med smitteverntiltak: En sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet og tillit i Norge og Sverige 2020/2021.
Institutt for lærerutdanning
Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Carlsen, Jahn Tommy;
Haugseth, Jan Frode.
(2019)
Tvetydige falske nyheter.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mastergradsoppgave
-
Haugseth, Jan Frode;
Sakslind, Rune.
(2005)
DRM og demokrati : argumentasjoner, rettferdiggjøringer og strategier bak endring av åndsverkloven 2003-2005.
Universitetet i Bergen
Universitetet i Bergen
Mastergradsoppgave
-
Haugseth, Jan Frode.
(2005)
Argumentasjon, rettferdiggjøringer og strategier bak endringen av åndsverksloven 2003-2005.
Institutt for rettsinformatikk
Institutt for rettsinformatikk
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2025
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode. (2025) Fem hersketeknikker vi kan utsettes for: Kanskje du bruker dem selv. [null] 2025-03-12
-
Faglig foredragHaugseth, Jan Frode. (2025) Engagement and Commonality in Education and Community work. Summer break kickoff / staff meeting , Sacramento 2025-07-25 - 2025-07-25
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode. (2025) Music Brings Us Together — But Who is "Us"? Confidence and commonality in music education. AERA 2025 , Denver 2025-04-22 - 2025-04-27
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode. (2025) Doubt and belief in educational engagement. AERA 2025 , Denver 2025-04-22 - 2025-04-27
2024
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2024) Tensions in Norwegian Education: A Pragmatic Exploration of Inclusive Pedagogy and Neoliberal Critique. European Sociological Association Conference , Porto 2024-08-27 - 2024-08-30
2022
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian youth, study says. The Washington Times The Washington Times [Journal] 2022-12-11
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Greta Thunberg (19) når unge i større grad enn FNs klimapanel. ABC Startsiden ABC Startsiden [null] 2022-12-03
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Norska ungdomar beundrar Greta Thunberg. Tidningen Syre Tidningen Syre [null] 2022-12-04
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Tydelig Greta Thunberg-effekt hos norske ungdommer. Gemini Gemini [null] 2022-11-16
-
IntervjuSmeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2022) Hva tenker de unge?. Besteforeldreaksjonen.no Besteforeldreaksjonen.no [null] 2022-12-20
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Na Noruega, Greta Thunberg se torna influência positiva para os jovens. Aventuras Na Historia Aventuras Na Historia [null] 2022-12-14
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Investigating commonalities of youths’ affectivities and meanings . Nordic Sociological Association , Reykjavik 2022-08-10 - 2022-08-12
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2022) Social Pragmatism in Education – New Directions in Educational Research and Practice. Nordic Sociological Association , Reykjavik 2022-08-10 - 2022-08-12
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Effet Greta Thunberg évident chez les jeunes Norvégiens. Earth Press News Earth Press News [null] 2022-12-09
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Efek Greta Thunberg terlihat jelas di kalangan pemuda Norwegia. Pahami Dulu Pahami Dulu [null] 2022-12-11
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Estudo mostra influência positiva de Greta Thunberg na juventude norueguesa. [null] 2022-12-26
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Araştırmaya göre Greta Thunberg, iklimi Norveçli gençler arasında daha büyük bir sorun haline getirdi. Haber Ortasi Haber Ortasi [null] 2022-12-01
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian Youth. The NY Ledger The NY Ledger [Journal] 2022-12-11
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) El efecto de Greta Thunberg es evidente al unir a los jóvenes en torno al cambio climático. Entretenimiento Entretenimiento [null] 2022-12-13
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Study: Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian youth. Washington Times Washington Times [Journal] 2022-12-11
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Study: There was a "Clear shift" in Climate Activism Because of Greta Thunberg. Is a Vegan Shift Next?. VegNews VegNews [Internet] 2022-12-15
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode. (2022) The invested being and education. NNNSP 2 - Individualisation and Commonality in Education in the Nordic states. , NTNU, Kalvskinnet 2022-06-13 - 2022-06-14
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Professional commonality; vested beings and the possibilities and limitations of education. Nordic Network for New Social Pragmatism (NNNSP) , Trondheim 2022-06-13 - 2022-06-14
2021
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode. (2021) Anna føler hun mister store deler av ungdomstiden. NRK.no NRK.no [null] 2021-02-03
-
ProgramdeltagelseHaugseth, Jan Frode. (2021) Midtnytt - Tøffe tider for de unge. NRK Trøndelag NRK Trøndelag [null] 2021-02-03
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2021) Social Pragmatism in Education. Nordic Network for New Social Pragmatism (NNNSP) , Helsinki 2021-11-18 - 2021-11-19
2019
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode; Hoveid, Halvor; Hoveid, Marit Honerød. (2019) Forfattersamtale om Making Education Educational. Forfattersamtale om Making Education Educational , Kalvskinnet, NTNU 2019-12-12 - 2019-12-12
2015
-
Faglig foredragHaugseth, Jan Frode. (2015) Boltanskis sosiologi og forenklingens logikk. Sosiologisk salong 2015-10-01 - 2015-10-01
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode. (2015) Kampen i sosiale medier - makt, hierarkier og de tradisjonelle medienes tilpasning. Fagkveld for sosiologer , Stavanger 2015-11-19 - 2015-11-19
2014
-
Faglig foredragHaugseth, Jan Frode. (2014) Faglærers syn på læringsplattformer i framtida. SUHS-konferansen 2014-11-04 - 2014-11-04
-
Faglig foredragHaugseth, Jan Frode. (2014) Hva var bedre før?. Stiklestad - fagdag for lærerutdanningen ved HiST 2014-11-28 - 2014-11-28
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode. (2014) Towards a general notion of social media. Medieforskerkonferansen 2014 , Trondheim 2014-10-23 - 2014-10-23
2009
-
Intervju
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode. (2009) Retten til å dele er truet. Bergens Tidende Bergens Tidende [null] 2009-06-04
-
Intervju
-
Intervju
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode. (2009) Hvorfor skal jeg gidde å sykle, Jens?. Dagbladet Dagbladet [null] 2009-09-03
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode. (2009) Musikkproduksjonen er ikke truet. Bergens Tidende Bergens Tidende [null] 2009-05-25