Eli Smeplass
Om
Jeg underviser i yrkespedagogikk og forsker på skole og utdanningssystemer nasjonalt og internasjonalt. Særlige interessefelt er pragmatisk sosiologi, skoleorganisering, makt, sosial ulikhet, yrkesfag, oppvekstbetingelser og politiske intervensjoner.
Skolen er en del av velferdssamfunnet. Vi lever i en kunnskapsnasjon hvor alle samfunnsborgerne har rett på en god utdanning. Utdanningen av befolkningen er et viktig element for å nå flere demokratiske idealer knyttet til medborgerskap, samfunnsdeltakelse, og samfunnsmedlemmenes rettigheter og plikter. Dette gjør at skolen er helt sentral for det norske samfunnet. Samtidig fører dette til at skolen representerer noen verdier og idéer om hvordan samfunnet skal organiseres. Skolepolitikken i Norge handler på mange måter om å sikre alle like sjanser i samfunnet gjennom like rettigheter til utdanning. Samtidig ser vi at dette er vanskelig å få til når familiebakgrunnen til elevene påvirker hvor godt de gjør det på skolen. Dette strider mot idéene om et rettferdig skolesystem. Min forskning er inspirert av disse motsigelsene. Jeg er opptatt av å stille grunnleggende spørsmål: Hva er det skolen representer? Hva definerer skolens samfunnsoppdrag? Hva er lærerens oppgave i skolen? Gjennom å utforske skolen som noe annet enn en nøytral kunnskapsprodusent, får jeg muligheten til å være kritisk til alle de forventningene som stilles til lærerne og skolen som institusjon og å utforske samspillet mellom disse.
Smeplass er leder for forskningsgruppa Inequality, Welfare and Organization
Pågående prosjekter
https://www.ntnu.edu/nordic-unequal-childhood
Innhold og relevans i yrkesfaglærerutdanningen
Litterature studies for new educational knowledge
Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning
Undervisningserfaring:
LÆR1000 - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen. Områdeemne for lærerutdanningene ved NTNU. Lokal emneansvarlig BYRK.
EDU3216 - Dokumentasjon av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid, masterprogrammet i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon, studieretning yrkesfag
YFL4303 - Profesjonsfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk: Skolen i samfunnet, Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
PED 3 - PPU4603 - Pedagogikk 3, lektorutdanningen
PEL 2 - LGU52012 - Pedagogikk og elevkunnskap 2, grunnskolelærerutdanningen MGLU (5-10)
PEL 4 - LGU53002/LGU13002 - Pedagogikk og elevkunnskap 4, grunnskolelærerutdanningen GLU
PED1005 - Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
PED1006 - Pedagogisk sosiologi
PED2001 - Pedagogikk i samfunnsperspektiv
PED3513 - Lærerliv, utdanning og demokrati
PED3520 - Democracy and education
SOS3503 - Kultur- og mediesosiologi
EDU3218 - Yrkesdidaktisk arbeid og ledelse i et organisasjons- og samfunnsperspektiv
SOS1001 - Samfunnsteori
SOS1016 - Sosiologi og samfunn
SOS2900 - Bacheloroppgave i sosiologi
SOS3001 - Sosiologisk teori
Publikasjoner
2023
-
Granados, Anabel Corral;
Rapp, Anna Cecilia;
Smeplass, Eli.
(2023)
Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education.
Education Inquiry.
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2023)
Thunberg-effekten.
Klassekampen.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia;
Akse, Jannicke;
Sperling, Katarina;
Hultberg, Michael.
(2023)
På lag mot sosial ulikhet.
Utdanningsnytt.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia;
Akse, Jannicke;
Sperling, Katarina;
Hultberg, Mikael.
(2023)
Tillsammans mot social ojämlikhet.
vilarare.se.
Kronikk
2022
-
Corral-Granados, Anabel;
Rapp, Anna Cecilia;
Smeplass, Eli.
(2022)
Barriers to Equality and Cultural Responsiveness in Three Urban Norwegian Primary Schools: A Critical Lens for School Staff Perceptions.
The Urban review.
volum 55.
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2022)
Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian youth, study says.
The Washington Times.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2022)
The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change.
Sociology.
Vitenskapelig artikkel
-
Hylander, Lene;
Smeplass, Eli.
(2022)
Nye yrkesfaglærerstudenter og betydningen av læringsfellesskap - "Det er bare å holde ut, det blir bedre".
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Leraand, Arve;
Smeplass, Eli;
Hylander, Lene.
(2022)
Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summarive vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Smeplass, Eli.
(2022)
Nyutdannede yrkesfaglærere: Hvordan vurderer de studiet sammenlignet med andre lærerstudenter?.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve;
Leonardsen, Julie;
Hylander, Lene;
Ramlo, Siri Husa;
Hårberg, Jon Sverre;
Engen, Dagrun Astrid Aarø;
Strømmen, Sigrid Elise.
(2022)
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering.
2022. ISBN 978-82-7923-095-3.
Rapport
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia;
Sperling, Katerina;
Akse, Jannicke.
(2022)
Potentials of Collaborative Educational Welfare Research - Theorizing Voice Plurality and Social Empowerment.
Interchange: A Quarterly Review of Education.
volum 54.
Vitenskapelig artikkel
-
Storstad, Oddveig;
Smeplass, Eli.
(2022)
Er det på tide å tenke nytt om universitetspedagogiske kurs?.
Khrono.no.
Kronikk
-
Storstad, Oddveig;
Smeplass, Eli.
(2022)
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk.
UNIPED.
volum 45 (3).
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Haakonsen, Linda-Marie Neshagen;
Smeplass, Eli.
(2021)
Vi må være mer nysgjerrige på hva som motiverer elevenes utdanningsvalg.
Utdanning.no.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2021)
BULKIS-RAPPORT 2/21 - Ungdomstid med smitteverntiltak: En sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet og tillit i Norge og Sverige 2020/2021.
2021. ISBN 978-82-7923-092-2.
Rapport
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Debatt: Det er på tide å sette de unge først.
Utdanningsnytt.no.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Forskare jämförde svenska och norska elever: Överraskande resultat.
Skolvärlden.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Norske og svenske ungdommer med svekket livskvalitet og svekket tillit.
trønderdebatt.no.
Kronikk
-
Rapp, Anna Cecilia;
Smeplass, Eli.
(2021)
Monsterledelse.
Khrono.no.
Kronikk
-
Rapp, Anna Cecilia;
Smeplass, Eli.
(2021)
Vi finner kritikken som rettes mot leder ved ILU merksnodig.
www.universitetsavisa.no.
Leserinnlegg
-
Riccardi, Enrico;
Carvalho, Barbara;
Smeplass, Eli.
(2021)
Postdoktorer blir utnyttet.
Forskerforum.
volum 3.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2021)
Bokomtale: «Sosialdemokrati versus nyliberalisme».
sosiologen.no.
Anmeldelse
-
Smeplass, Eli.
(2021)
Lærerutdanning som løsning og problem.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hylander, Lene.
(2021)
Developing a Digital Learning Community: How a Campus Lockdown Made Us Rethink Our Teaching.
Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT).
volum 16 (31).
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Leiulfsrud, Håkon.
(2021)
A Widening Gap Between Official Teacher Training and Professional Life in Norway.
Interchange: A Quarterly Review of Education.
Vitenskapelig artikkel
2020
-
Riccardi, Enrico;
Carvalho, Barbara;
Smeplass, Eli.
(2020)
Career Within Academia, Survey Report: Embedded Discrimination and Career Tips for junior researchers.
2020.
Rapport
-
Riccardi, Enrico;
Carvalho, Barbara;
Smeplass, Eli.
(2020)
Karrieretrøbbel i akademia.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Den usynlige tiden.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Digitalisering må skje i form av dialog med studentene.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Lærerstudentene brukes som forsøkskaniner.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Moria må bli en vekker for oss alle.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Samtidens behov for å temme usikkerhet.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Selvstendige lærere er nødvendig for å sikre enhetsskolen.
Utdanningsnytt.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Stopp overstyring av akademia.
Klassekampen.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Studentene lærer heldigvis mer enn hva emneplanene beskriver.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Universitetene må satse på yrkesfagene.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2020)
Covid-19 og lærernes betydning.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2020)
Buzz-ordet digitalisering.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2020)
Digitalisering må ikke bli et mål i seg selv.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2020)
Hvem definerer kvalitet?.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2020)
Tonedøvt av Nokut-direktøren.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Leiulfsrud, Håkon.
(2020)
Approaching Policies for Handling Social Inequality in Nordic Education.
AERA Open.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Olsen, Bent.
(2020)
Gør mændene en forskel i børnehaven.
Kvinder, Køn og Forskning.
volum 1.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2020)
Lærerløft – med mindre penger?.
Klassekampen.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2020)
Underfinansiert lærerutdanning ødelegger reformens intensjoner.
Utdanningsnytt.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Refstie, Hilde;
Henriksen, Ida Marie.
(2020)
Universitetene er ikke et middel for politikere.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Refstie, Hilde;
Nielsen, Brita Fladvad;
Jakobsen, Thomas Sætre;
Røkkum, Nina Helen Aas;
Henriksen, Ida Marie.
(2020)
Universitetene bør ikke reduseres til kunnskapsfabrikker for næringslivets mektige aktører.
Forskerforum.no.
Kronikk
-
Storstad, Oddveig;
Smeplass, Eli.
(2020)
Ofrer fellesskapet på ideologiens alter.
trønderdebatt.no.
Kronikk
2019
-
Jakobsen, Thomas Sætre;
Andresen, Silje Aurora;
Smeplass, Eli;
Henriksen, Ida Marie;
Refstie, Hilde.
(2019)
New University Norway og ProtestPub.
Universitetskamp.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Riding, James B.;
Kallio, Kirsti Pauliina;
Behroozi, Pegah;
Berg, Lawrence D.;
Brackebusch, Alexander;
Derksen, Murray;
Ducs, Jodine;
Henriksen, Ida Marie;
Huijbens, Edward H.;
Jakobsen, Thomas Sætre;
Jones, Michael;
Magusin, Heather;
Parker, Ariele;
Peak, Adriane;
Pyyry, Noora;
Refstie, Hilde;
Smeplass, Eli;
Tao, Hongyang;
Thorshaug, Ragne Øwre.
(2019)
Collective editorial on the neoliberal university.
Fennia.
volum 197 (2).
Leder
-
Smeplass, Eli.
(2019)
Kampen om lærerutdanningen: Løsningen er statlig styring, men hva var problemet?.
Utdanning.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2019)
La forskermiljøene definere sine egne agendaer.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2019)
Når forskere tvinges til å være strategiske.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2019)
Seierherrene skriver historien om strukturreformen.
Khrono.no.
Kronikk
2018
-
Olsen, Bent;
Smeplass, Eli.
(2018)
Gender and distribution of educational values among the staff in kindergartens.
Early Child Development and Care.
volum 188 (8).
Vitenskapelig artikkel
-
Olsen, Bent;
Smeplass, Eli.
(2018)
Kønnene i sociologisk krydsild:Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel?.
Praktiske grunde. Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab.
volum 3-4.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli.
(2018)
Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen. Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap.
2018. ISBN 978-82-326-3448-4.
Doktorgradsavhandling
-
Smeplass, Eli.
(2018)
Nytt sosiologisk forskningssenter i Trondheim.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Smeplass, Eli;
Levang, Lisbeth Elvira;
Hjelseth, Arve.
(2018)
Vi telles, men hva er vår verdi?.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Øversveen, Emil.
(2018)
Sosiologisk teori i praksis.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
2017
-
Olsen, Bent;
Smeplass, Eli.
(2017)
Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?.
Tidsskrift for professionsstudier.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli.
(2017)
Foucault i barnehagen.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Smeplass, Eli.
(2017)
Gulbok for kvassere kvalitative metoder.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Smeplass, Eli.
(2017)
LitteraturSosiologisk salong: Farvel til Eddy Bellegueule.
litteraertkollektiv.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Refstie, Hilde;
Henriksen, Ida Marie;
Dahlback, Morten Langfeldt;
Thorshaug, Ragne Øwre;
Andresen, Silje Aurora.
(2017)
Universitetene trenger bråk.
Forskerforum.
volum 49 (3).
Kronikk
-
Øversveen, Emil;
Smeplass, Eli.
(2017)
STARMUS: Internasjonal vitenskapsfestival uten sosiologer.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Øversveen, Emil;
Smeplass, Eli.
(2017)
Starmus-bakrus.
Morgenbladet.
volum 26 (198).
Kronikk
2016
-
Røkkum, Nina Helen Aas;
Smeplass, Eli;
Tjora, Aksel.
(2016)
En undersøkelse av begrepet "science capital" og dets relevans for norsk kontekst. På oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering.
2016.
Rapport
-
Røkkum, Nina Helen Aas;
Smeplass, Eli;
Tjora, Aksel.
(2016)
En vurdering av begrepet "science capital" og dets relevans i norsk kontekst.
2016.
Rapport
2014
-
Levang, Lisbeth Elvira;
Skaar, Marianne;
Smeplass, Eli;
Torp, Thomas;
Tjora, Aksel.
(2014)
Evaluering av Trondheim kommunes kulturfond.
2014.
Rapport
2013
-
Smeplass, Eli.
(2013)
Fra kvinnekamp til pengemakt.
Manifest tidsskrift.
Faglig artikkel
2012
-
Smeplass, Eli.
(2012)
Den norske kjønnsforskningen. Forskning, politikk, diskurser og makt.
2012.
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Granados, Anabel Corral;
Rapp, Anna Cecilia;
Smeplass, Eli.
(2023)
Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education.
Education Inquiry.
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2023)
Thunberg-effekten.
Klassekampen.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia;
Akse, Jannicke;
Sperling, Katarina;
Hultberg, Michael.
(2023)
På lag mot sosial ulikhet.
Utdanningsnytt.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia;
Akse, Jannicke;
Sperling, Katarina;
Hultberg, Mikael.
(2023)
Tillsammans mot social ojämlikhet.
vilarare.se.
Kronikk
-
Corral-Granados, Anabel;
Rapp, Anna Cecilia;
Smeplass, Eli.
(2022)
Barriers to Equality and Cultural Responsiveness in Three Urban Norwegian Primary Schools: A Critical Lens for School Staff Perceptions.
The Urban review.
volum 55.
Vitenskapelig artikkel
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2022)
Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian youth, study says.
The Washington Times.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2022)
The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change.
Sociology.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia;
Sperling, Katerina;
Akse, Jannicke.
(2022)
Potentials of Collaborative Educational Welfare Research - Theorizing Voice Plurality and Social Empowerment.
Interchange: A Quarterly Review of Education.
volum 54.
Vitenskapelig artikkel
-
Storstad, Oddveig;
Smeplass, Eli.
(2022)
Er det på tide å tenke nytt om universitetspedagogiske kurs?.
Khrono.no.
Kronikk
-
Storstad, Oddveig;
Smeplass, Eli.
(2022)
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk.
UNIPED.
volum 45 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Haakonsen, Linda-Marie Neshagen;
Smeplass, Eli.
(2021)
Vi må være mer nysgjerrige på hva som motiverer elevenes utdanningsvalg.
Utdanning.no.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Debatt: Det er på tide å sette de unge først.
Utdanningsnytt.no.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Forskare jämförde svenska och norska elever: Överraskande resultat.
Skolvärlden.
Kronikk
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2021)
Norske og svenske ungdommer med svekket livskvalitet og svekket tillit.
trønderdebatt.no.
Kronikk
-
Rapp, Anna Cecilia;
Smeplass, Eli.
(2021)
Monsterledelse.
Khrono.no.
Kronikk
-
Rapp, Anna Cecilia;
Smeplass, Eli.
(2021)
Vi finner kritikken som rettes mot leder ved ILU merksnodig.
www.universitetsavisa.no.
Leserinnlegg
-
Riccardi, Enrico;
Carvalho, Barbara;
Smeplass, Eli.
(2021)
Postdoktorer blir utnyttet.
Forskerforum.
volum 3.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2021)
Bokomtale: «Sosialdemokrati versus nyliberalisme».
sosiologen.no.
Anmeldelse
-
Smeplass, Eli.
(2021)
Lærerutdanning som løsning og problem.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hylander, Lene.
(2021)
Developing a Digital Learning Community: How a Campus Lockdown Made Us Rethink Our Teaching.
Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT).
volum 16 (31).
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Leiulfsrud, Håkon.
(2021)
A Widening Gap Between Official Teacher Training and Professional Life in Norway.
Interchange: A Quarterly Review of Education.
Vitenskapelig artikkel
-
Riccardi, Enrico;
Carvalho, Barbara;
Smeplass, Eli.
(2020)
Karrieretrøbbel i akademia.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Den usynlige tiden.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Digitalisering må skje i form av dialog med studentene.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Lærerstudentene brukes som forsøkskaniner.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Moria må bli en vekker for oss alle.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Samtidens behov for å temme usikkerhet.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Selvstendige lærere er nødvendig for å sikre enhetsskolen.
Utdanningsnytt.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Stopp overstyring av akademia.
Klassekampen.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Studentene lærer heldigvis mer enn hva emneplanene beskriver.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2020)
Universitetene må satse på yrkesfagene.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Haugseth, Jan Frode.
(2020)
Covid-19 og lærernes betydning.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2020)
Buzz-ordet digitalisering.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2020)
Digitalisering må ikke bli et mål i seg selv.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2020)
Hvem definerer kvalitet?.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2020)
Tonedøvt av Nokut-direktøren.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Leiulfsrud, Håkon.
(2020)
Approaching Policies for Handling Social Inequality in Nordic Education.
AERA Open.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Olsen, Bent.
(2020)
Gør mændene en forskel i børnehaven.
Kvinder, Køn og Forskning.
volum 1.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2020)
Lærerløft – med mindre penger?.
Klassekampen.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Rapp, Anna Cecilia.
(2020)
Underfinansiert lærerutdanning ødelegger reformens intensjoner.
Utdanningsnytt.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Refstie, Hilde;
Henriksen, Ida Marie.
(2020)
Universitetene er ikke et middel for politikere.
Khrono.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Refstie, Hilde;
Nielsen, Brita Fladvad;
Jakobsen, Thomas Sætre;
Røkkum, Nina Helen Aas;
Henriksen, Ida Marie.
(2020)
Universitetene bør ikke reduseres til kunnskapsfabrikker for næringslivets mektige aktører.
Forskerforum.no.
Kronikk
-
Storstad, Oddveig;
Smeplass, Eli.
(2020)
Ofrer fellesskapet på ideologiens alter.
trønderdebatt.no.
Kronikk
-
Riding, James B.;
Kallio, Kirsti Pauliina;
Behroozi, Pegah;
Berg, Lawrence D.;
Brackebusch, Alexander;
Derksen, Murray;
Ducs, Jodine;
Henriksen, Ida Marie;
Huijbens, Edward H.;
Jakobsen, Thomas Sætre;
Jones, Michael;
Magusin, Heather;
Parker, Ariele;
Peak, Adriane;
Pyyry, Noora;
Refstie, Hilde;
Smeplass, Eli;
Tao, Hongyang;
Thorshaug, Ragne Øwre.
(2019)
Collective editorial on the neoliberal university.
Fennia.
volum 197 (2).
Leder
-
Smeplass, Eli.
(2019)
Kampen om lærerutdanningen: Løsningen er statlig styring, men hva var problemet?.
Utdanning.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2019)
La forskermiljøene definere sine egne agendaer.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2019)
Når forskere tvinges til å være strategiske.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Hjelseth, Arve.
(2019)
Seierherrene skriver historien om strukturreformen.
Khrono.no.
Kronikk
-
Olsen, Bent;
Smeplass, Eli.
(2018)
Gender and distribution of educational values among the staff in kindergartens.
Early Child Development and Care.
volum 188 (8).
Vitenskapelig artikkel
-
Olsen, Bent;
Smeplass, Eli.
(2018)
Kønnene i sociologisk krydsild:Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel?.
Praktiske grunde. Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab.
volum 3-4.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli.
(2018)
Nytt sosiologisk forskningssenter i Trondheim.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Smeplass, Eli;
Levang, Lisbeth Elvira;
Hjelseth, Arve.
(2018)
Vi telles, men hva er vår verdi?.
www.universitetsavisa.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Øversveen, Emil.
(2018)
Sosiologisk teori i praksis.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Olsen, Bent;
Smeplass, Eli.
(2017)
Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?.
Tidsskrift for professionsstudier.
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli.
(2017)
Foucault i barnehagen.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Smeplass, Eli.
(2017)
Gulbok for kvassere kvalitative metoder.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Smeplass, Eli.
(2017)
LitteraturSosiologisk salong: Farvel til Eddy Bellegueule.
litteraertkollektiv.no.
Kronikk
-
Smeplass, Eli;
Refstie, Hilde;
Henriksen, Ida Marie;
Dahlback, Morten Langfeldt;
Thorshaug, Ragne Øwre;
Andresen, Silje Aurora.
(2017)
Universitetene trenger bråk.
Forskerforum.
volum 49 (3).
Kronikk
-
Øversveen, Emil;
Smeplass, Eli.
(2017)
STARMUS: Internasjonal vitenskapsfestival uten sosiologer.
sosiologen.no.
publications.INTERVJUSKRIFTL
-
Øversveen, Emil;
Smeplass, Eli.
(2017)
Starmus-bakrus.
Morgenbladet.
volum 26 (198).
Kronikk
-
Smeplass, Eli.
(2013)
Fra kvinnekamp til pengemakt.
Manifest tidsskrift.
Faglig artikkel
Del av bok/rapport
-
Hylander, Lene;
Smeplass, Eli.
(2022)
Nye yrkesfaglærerstudenter og betydningen av læringsfellesskap - "Det er bare å holde ut, det blir bedre".
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Leraand, Arve;
Smeplass, Eli;
Hylander, Lene.
(2022)
Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summarive vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Smeplass, Eli.
(2022)
Nyutdannede yrkesfaglærere: Hvordan vurderer de studiet sammenlignet med andre lærerstudenter?.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Jakobsen, Thomas Sætre;
Andresen, Silje Aurora;
Smeplass, Eli;
Henriksen, Ida Marie;
Refstie, Hilde.
(2019)
New University Norway og ProtestPub.
Universitetskamp.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve;
Leonardsen, Julie;
Hylander, Lene;
Ramlo, Siri Husa;
Hårberg, Jon Sverre;
Engen, Dagrun Astrid Aarø;
Strømmen, Sigrid Elise.
(2022)
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering.
2022. ISBN 978-82-7923-095-3.
Rapport
-
Haugseth, Jan Frode;
Smeplass, Eli.
(2021)
BULKIS-RAPPORT 2/21 - Ungdomstid med smitteverntiltak: En sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet og tillit i Norge og Sverige 2020/2021.
2021. ISBN 978-82-7923-092-2.
Rapport
-
Riccardi, Enrico;
Carvalho, Barbara;
Smeplass, Eli.
(2020)
Career Within Academia, Survey Report: Embedded Discrimination and Career Tips for junior researchers.
2020.
Rapport
-
Smeplass, Eli.
(2018)
Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen. Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap.
2018. ISBN 978-82-326-3448-4.
Doktorgradsavhandling
-
Røkkum, Nina Helen Aas;
Smeplass, Eli;
Tjora, Aksel.
(2016)
En undersøkelse av begrepet "science capital" og dets relevans for norsk kontekst. På oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering.
2016.
Rapport
-
Røkkum, Nina Helen Aas;
Smeplass, Eli;
Tjora, Aksel.
(2016)
En vurdering av begrepet "science capital" og dets relevans i norsk kontekst.
2016.
Rapport
-
Levang, Lisbeth Elvira;
Skaar, Marianne;
Smeplass, Eli;
Torp, Thomas;
Tjora, Aksel.
(2014)
Evaluering av Trondheim kommunes kulturfond.
2014.
Rapport
-
Smeplass, Eli.
(2012)
Den norske kjønnsforskningen. Forskning, politikk, diskurser og makt.
2012.
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2023) Hvordan kan vi forstå lærerutdanningene som en del av et organisasjonslandskap?. NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet . Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap; 2023-04-13.
-
Faglig foredragSmeplass, Eli; Solhaug, Solvor; Jensen, Magnus Rom; Bertheussen, Lene Elisabeth; Schmees, Johannes Karl. (2023) A scoping review - Nordic educational inequality over twenty years. Nordic Educational Research Association ; Oslo. 2023-03-15 - 2023-03-17.
2022
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Araştırmaya göre Greta Thunberg, iklimi Norveçli gençler arasında daha büyük bir sorun haline getirdi. Haber Ortasi [Internett]. 2022-12-01.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Efek Greta Thunberg terlihat jelas di kalangan pemuda Norwegia. Pahami Dulu [Internett]. 2022-12-11.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Effet Greta Thunberg évident chez les jeunes Norvégiens. Earth Press News [Internett]. 2022-12-09.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) El efecto de Greta Thunberg es evidente al unir a los jóvenes en torno al cambio climático. Entretenimiento [Internett]. 2022-12-13.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Estudo mostra influência positiva de Greta Thunberg na juventude norueguesa. null [Internett]. 2022-12-26.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Greta Thunberg (19) når unge i større grad enn FNs klimapanel. ABC Startsiden [Internett]. 2022-12-03.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian Youth. The NY Ledger [Avis]. 2022-12-11.
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Investigating commonalities of youths’ affectivities and meanings . Nordic Sociological Association ; Reykjavik. 2022-08-10 - 2022-08-12.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Na Noruega, Greta Thunberg se torna influência positiva para os jovens. Aventuras Na Historia [Internett]. 2022-12-14.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Norska ungdomar beundrar Greta Thunberg. Tidningen Syre [Internett]. 2022-12-04.
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Professional commonality; vested beings and the possibilities and limitations of education. Nordic Network for New Social Pragmatism (NNNSP) . Institutt for lærerutdanning, NTNU; Trondheim. 2022-06-13 - 2022-06-14.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Study: Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian youth. Washington Times [Avis]. 2022-12-11.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Study: There was a "Clear shift" in Climate Activism Because of Greta Thunberg. Is a Vegan Shift Next?. VegNews [Internett]. 2022-12-15.
-
IntervjuHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Tydelig Greta Thunberg-effekt hos norske ungdommer. Gemini [Internett]. 2022-11-16.
-
Vitenskapelig foredragHylander, Lene; Smeplass, Eli. (2022) Negotiating the Landscape of VET Teacher Training in Norway. NordYrk Conference 2022 ; Linköping Universität, Campus Norrköping. 2022-06-01 - 2022-06-03.
-
Vitenskapelig foredragHylander, Lene; Smeplass, Eli. (2022) Norwegian VET education - core principles and current issues. College of Education and Human Ecology, Ohio State University . ES WDE 8961, Comparative Workforce Development Policy; Ohio. 2022-10-13.
-
Vitenskapelig foredragLeraand, Arve; Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2022) Utfordringer med vurderingsformer i yrkesfaglærerutdanningen i Norge. NordYrk Conference 2022 ; Linköping Universität, Campus Norrköping. 2022-06-01 - 2022-06-03.
-
Vitenskapelig foredragRapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2022) How does Vocational Education and Training in Norway ensure a sustainable system to meet social inequality among students?. The Future Potential of Vocational Education and Training: Strengthening VET for the next generation . Swiss Federal University for VET (SFUVET); Bern. 2022-02-02 - 2022-02-04.
-
Vitenskapelig foredragRapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2022) New Childhood Inequalities on the Rise in Norway and Sweden. Annual Conference . Sociology of Education Association; 2022-02-24 - 2022-02-26.
-
Vitenskapelig foredragRapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2022) New childhood inequalities on the rise in Nordic welfare states. Nordic Unequal Childhood Conference - Organization of Welfare in Education . Institutt for lærerutdanning, NTNU; Trondheim. 2022-05-18 - 2022-05-19.
-
Faglig foredragRapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli; Corral-Granados, Anabel. (2022) Nordic Unequal Childhood Conference; Organization of Welfare in Education. Nordic Unequal Childhood Conference; Organization of Welfare in Education . NTNU; Trondheim. 2022-05-18 - 2022-05-19.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2022) Constructing and deconstructing teacher professionalism through organisations: The case of Norwegian teacher education. PED1023 . Department of Education and Lifelong Learning; Trondheim. 2022-09-22.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2022) Contemporary issues in Nordic education: negotiating between ideals and problematisations. PED1023 . Department of Education and Lifelong Learning; Trondheim. 2022-09-20.
-
Faglig foredragSmeplass, Eli. (2022) The Greta Thunberg-effect - A study of Norwegian youth’s reflexivity on climate change. Lønsj-presentasjon ; Trondheim. 2022-05-25 - 2022-05-25.
-
Faglig foredragSmeplass, Eli. (2022) Ungdomstid, identitet, moralsk utrustelse. Human Etisk Forbund Kurs for Ledere . Humanetisk forbund Trondheim; Trondheim. 2022-11-05 - 2022-11-05.
-
IntervjuSmeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2022) Hva tenker de unge?. Besteforeldreaksjonen.no [Internett]. 2022-12-20.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2022) Social Pragmatism in Education – New Directions in Educational Research and Practice. Nordic Sociological Association ; Reykjavik. 2022-08-10 - 2022-08-12.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia. (2022) Managing Policy Dysfunctions - Counteracting Resource Imbalance in Nordic Schools. Nordic Educational Research Association Conference (NERA) . Nordic Educational Research Association; Reykjavik. 2022-06-01 - 2022-06-03.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia. (2022) Organizational Hindrances for Vocational Education and Training Research in Norwegian Higher Education. The Future Potential of Vocational Education and Training: Strengthening VET for the next generation . Swiss Federal University for VET (SFUVET); Bern. 2022-02-02 - 2022-02-04.
-
IntervjuStorstad, Oddveig; Smeplass, Eli. (2022) Sterk misnøye med de pedagogiske kursene. Khrono [Internett]. 2022-09-20.
2021
-
Vitenskapelig foredragCorral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2021) Evidence of Inequality in Urban Nordic Schools: A Review of the State-of-the-Art in Research on Education. Education Research Seminar Series, School of Edu. & Social Care, ARU, Anglia Ruskin University, UK . Anglia Ruskin University; 2021-09-28.
-
Vitenskapelig foredragHaugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2021) Social Pragmatism in Education. Nordic Network for New Social Pragmatism (NNNSP) . Eeva Luhtakallio; Helsinki. 2021-11-18 - 2021-11-19.
-
Vitenskapelig foredragHylander, Lene; Smeplass, Eli. (2021) Acknowledgement in vocational teacher training. NordYrk . Nordiskt yrkespedagogiskt och yrkesdidaktiskt nätverk; digital conference. 2021-06-07 - 2021-06-09.
-
PosterHylander, Lene; Smeplass, Eli. (2021) Learning to Become a Reflective Teacher Through Dynamic Learning Communities. NERA . Nordic Educational Research Association; Odense. 2021-11-03 - 2021-11-05.
-
Vitenskapelig foredragRapp, Anna Cecilia; Corral Granados, Anabel; Smeplass, Eli. (2021) Institutionalized Inequality - Hope of Emancipation Through Education. NERA . Nordic Educational Research Association; Odense. 2021-11-03 - 2021-11-05.
-
Vitenskapelig foredragRapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2021) Opportunity Hoarding in Nordic School Areas. Sociology of Education Association Conference (SEA) 2021 . American Association for Sociology of Education; California. 2021-02-19 - 2021-02-22.
-
IntervjuSmeplass, Eli. (2021) Eli Smeplass om lærerutdanningen som løsningen og problemet. Soundcloud [Internett]. 2021-11-02.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2021) Lærerutdanning som studieobjekt. Tore Lindbekk-symposium . Institutt for sosiologi og statsvitenskap; Rockheim, Trondheim. 2021-11-11 - 2021-11-11.
-
Faglig foredragSmeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Corral Granados, Anabel. (2021) Exploring the Institutional Gap Between Equity in Policy and Practice in Nordic Education. AERA . American Educational Research Association; Digital conference. 2021-04-09 - 2021-04-12.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Corral Granados, Anabel. (2021) Nordic Workshop of Welfare in Education and Early Childhood. Webinar Conference for Nordic Unequal Childhood . Institutt for lærerutdanning; Zoom. 2021-09-22 - 2021-09-22.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Corral Granados, Anabel. (2021) Organization of Social Inclusion and Welfare in Three Nordic Cities. Webinar Conference for Nordic Unequal Childhood . Nordic Unequal Childhood; Zoom. 2021-09-22 - 2021-09-22.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli; Storstad, Oddveig. (2021) A Waste of Time? How participants experience standardized university pedagogical courses. NERA . Nordic Educational Research Association; Odense. 2021-11-03 - 2021-11-05.
2019
-
Faglig foredragSmeplass, Eli. (2019) How to survive the PhD period. PhD lunch meeting . Institutt for sosiologi og statsvitenskap; 2019-05-08.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2019) Hva er den gode lærer?. Festmøte i Trondheim Polytekniske forening . Trondheim Plytekniske forening; NTNU Kalvskinnet. 2019-11-12.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2019) Hva er den gode lærer?. Gløshaugen Akademiske Klubb (GAK) . Hein Johnson; Gløshaugen Østre. 2019-09-19.
-
IntervjuSmeplass, Eli. (2019) Hva er en god lærer?. Gemini [Internett]. 2019-05-08.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2019) Kampen for et bedre universitet. Kritisk tenkning og "langsom forskning" i tellekantens tid . Senter for tverrfaglig kjønnsforskning; Oslo. 2019-03-21 - 2019-03-21.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2019) Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen - mellom tilpasning og motstand. Friminuttet - NTNU Universitetsbiblioteket . NTNU Universitetsbiblioteket Lysholm; Trondheim. 2019-02-21 - 2019-02-21.
-
Faglig foredragSmeplass, Eli. (2019) ProtestPub The future university: Useless knowledge and anxiety culture?. Debattpanel . New University Norway; Lokal Bar, Trondheim. 2019-06-17 - 2019-06-17.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2019) The Norwegian Educational System and Recent Trends. Guest lecture SOS2501 Norwegian Society . Institutt for sosiologi og statsvitenskap; Dragvoll. 2019-10-16.
2018
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2018) Manufacturing a Teacher Crisis: the Case of the Norwegian Teacher Education. Forschungskolloquium "Soziologie" . Kultur- und Sozialweissenschaftliche Fakultät; Luzern. 2018-03-20.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2018) Sosiologiske perspektiver på utdanningsorganisasjoner. Sosiologifestivalen 2018 . Trøndersosiologene; Dokkhuset. 2018-10-02.
2015
-
DokumentarSmeplass, Eli. (2015) Bytter pugging med flashmob. www.sosiologen.no [Fagblad]. 2015-11-24.
-
Vitenskapelig foredragSmeplass, Eli. (2015) Lærerliv i teori og praksis - En studie av sammenheng og løse koblinger mellom lærerutdanning og skolen. Sosiologifestivalen 2015 . Trøndersosiologene; Dokkhuset, Trondheim. 2015-09-03 - 2015-09-03.