Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Eli Smeplass

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Eli Smeplass

Førsteamanuensis
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

eli.smeplass@ntnu.no
73596345 +4799318431 Lysholmbygget Kalvskinnet, Trondheim
Avhandling: Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen (2018)
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Eli Smeplass er medlem av NTNUs styre.

Hun er førsteamanuensis i yrkespedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hun forsker på utdanning, ulikhet og profesjonsutvikling med særlig vekt på yrkesfaglige utdanningsløp. Hennes arbeid kombinerer sosiologisk teori og pedagogisk praksis, og spenner fra kritiske studier av utdanningspolitikk til forskningsbasert utvikling i lærerutdanning.

 

Forskningsprofil

Jeg forsker på hvordan utdanning inngår i større samfunnsmessige sammenhenger, med særlig vekt på sosial ulikhet, politisk styring og institusjonell endring. Mine analyser tar ofte utgangspunkt i yrkesfaglige utdanningsløp, lærerutdanning og kunnskapsinstitusjoner, og kombinerer sosiologisk teori med et utdanningsvitenskapelig blikk. Jeg er opptatt av hvordan idealer om rettferdighet og deltakelse formes, utfordres og forhandles innenfor utdanningssystemet – både nasjonalt og i et komparativt perspektiv.

Arbeidet mitt er inspirert av pragmatisk sosiologi og ny-institusjonell teori, og jeg undersøker hvordan normer, forventninger og styringslogikker påvirker profesjonenes vilkår og skolens samfunnsoppdrag. Forskningen søker å belyse spenningen mellom politiske mål, institusjonelle rammer og menneskelige handlingsrom.

 

Undervisningserfaring

Jeg har bred og tverrfaglig undervisningserfaring på bachelor-, master- og ph.d.-nivå i både sosiologi, pedagogikk og yrkespedagogikk. Undervisningspraksisen min har strukket seg over ulike lærerutdanninger, fra grunnskole- og lektorutdanningene til yrkesfaglærerutdanningen, hvor jeg i dag har hovedtyngden av min undervisning. Jeg har hatt emneansvar og undervist i både teoretiske og praksisnære emner – fra samfunnsteori, pedagogisk sosiologi og vitenskapsteori til yrkesdidaktikk, veiledning og vurdering. Jeg har en forskningsbasert tilnærming til undervisning og arbeider aktivt med å integrere kritisk refleksjon, faglig nysgjerrighet og studentaktive læringsformer i emnene jeg underviser. Min undervisning er forankret i pedagogiske verdier som anerkjennelse, faglig tilstedeværelse og dialogbasert kunnskapsutvikling.

 

Internasjonalt samarbeid og faglige verv

Sesongen 2023/2024 var Smeplass Fulbright scholar og gjesteforsker ved Ohio State University i USA.

Hun er medredaktør i International Journal of Vocational Education Studies, og et spesialnummer i Frontiers in Education med tema: Persistent inequality in urban educational organizations – current issues and possible solutions.

Smeplass har fagansvar for begreper i fagopplæringen og akademiske institusjoner i Store Norske Leksikon, hvor hun blant annet har skrevet om yrkespedagogikk, yrkesdidaktikk og yrkesstolthet.

Hun er medlem av the European Research Network on Vocational Education and Training VETNET

 

 

Forskningsgrupper

Smeplass er leder for forskningsgruppene

 Inequality, Welfare and Organization og

International Vocational Education and Training Research

medlem av forskningsgruppene YRKforsk: Yrkesfaglig forskning og formidling og BULKIS.

 

Hun er også aktiv i samarbeidsgruppa NTNU Fellesskap - Kunnskap for demokrati og medborgerskap. 

 

Pågående prosjekter

Youth, VET and the Future

Lærerutdanning i endring

Litterature studies for new educational knowledge

International Comparative Research on Vocational Education and Training

 

Tidligere prosjekter

Nordic Unequal Childhood

Innhold og relevans i yrkesfaglærerutdanningen

Skole- og barnekultur

Kvalitet i veiledning og vurdering for yrkesfaglærerutdanning

 

 

 

Kompetanseord

  • Education
  • Pedagogy
  • Pragmatism
  • Sociology
  • Vocational Education and Training
  • Youth studies

Forskning

  • Inequality, Welfare and Organization
  • International Vocational Education and Training Research

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Smeplass, Eli. (2025) Folkeopplysning om akademia.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2025) Digital undervisning uten engasjement er en fallgruve.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2025) A Pragmatic Exploration of Norwegian Education: National Curriculum and Professional Engagement. Historical Social Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2025) Digital teaching and engagement in Nordic contemporary settings: tensions in educational practices. Technology, Pedagogy and Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Schmees, Johannes Karl; Migura, Tim; Esmond, Bill; Frommberger, Dietmar; Smeplass, Eli. (2025) Challenges in the Transition From Apprenticeships to Higher Education in England, Germany, and Norway. Social Inclusion
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2025) Vi trenger kollegialt styrte universiteter hvor forskning og undervisning er i sentrum.
    Kronikk
  • Refstie, Hilde; Nielsen, Brita Fladvad; Henriksen, Ida Marie; Smeplass, Eli. (2025) Folkemøte og ProtestPub engasjerte NTNU-fellesskapet.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli. (2025) Hva er verdien av forskningen når artikler er skrevet av KI, vurdert av KI, og til slutt lest av KI?.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli. (2025) Kunstig intelligens gjør at høyere utdanning må revolusjoneres. www.universitetsavisa.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2025) Firkantet forståelse av yrkesfag i fagskolemeldingen.
    Kronikk
  • Tjora, Aksel Hagen; Smeplass, Eli; Pettersen, Ida Nilstad; Nielsen, Brita Fladvad. (2025) Trenger vi frie rom på campus?.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli. (2025) Status, Trends and Issues of Education for Sustainable Development (ESD) in Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Smeplass, Eli. (2025) Neo-institutional perspectives on VET: organisational legitimacy and adaptation in institutional landscapes. Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel

2024

  • Corral-Granados, Anabel; Smeplass, Eli; Ho, Ka Lee Carrie. (2024) Editorial: Persistent inequality in urban educational organizations – current issues and possible solutions. Frontiers in Education
    Leder
  • Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2024) Rapport fra utviklingsprosjektet Dynamisk områdeemne – kvalitet i yrkesfaglærerutdanningen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport
  • Smeplass, Eli; Hylander, Lene; Zirkle, Christopher John. (2024) Roles of science and research in vocational teacher preparation: A case study from a Norwegian VET teacher programme. Nordic Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2024) Becoming morally equipped: A study of children’s public expressions. European Educational Research Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli; Skålholt, Asgeir; Hovdhaugen, Elisabeth; Imdorf, Christian. (2024) Pathways to higher education for vocationally qualified students. The case of Norway. Nordic Journal of Studies in Educational Policy
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode; Schmees, Johannes Karl. (2024) Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory. Berufs- und Wirtschaftspädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Corral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2024) Can all children flourish in Nordic communities? A study of how elementary school children perceive their well-being. Cogent Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl. (2024) From regional colleges to global universities? The impact of academic drift on Norwegian higher education. Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • Zirkle, Christopher John; Smeplass, Eli; Leraand, Arve. (2024) VET Teacher Training: A Comparison of University Programs in the U.S. and Norway. International Journal of Vocational Education Studies
    Vitenskapelig artikkel
  • Granados, Anabel Corral; Lopez-Liria, Remedios; Smeplass, Eli. (2024) Impact of external agencies on the development of professional identity among professionals working at Spanish universities.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl. (2024) Supplemental Material - From regional colleges to global universities? The impact of academic drift on Norwegian higher education. Taylor & Francis Taylor & Francis
    Rapport

2023

  • Corral-Granados, Anabel; Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide. (2023) A study on Children perceptions of social exclusion and the structural drivers of discrimination in Norwegian elementary schools. Children and Youth Services Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl. (2023) Stärken und Herausforderungen des sequenziellen Systems der Berufsausbildung in Norwegen. berufsbildung – Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2023) Nurturing inclusivity and professional growth among vocational teachers through communities of practice. Pedagogy, Culture & Society
    Vitenskapelig artikkel
  • Granados, Anabel Corral; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2023) Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education. Education Inquiry
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2023) Investigating adult learners' experiences from using slow reading as a pedagogical approach. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Bill, Esmond; Ketschau, Thilo J.; Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli; Steib, Christian; Wedekind, Volker. (2023) Theorising VET: European Differences, Commonalities and Contestation. VETNET ECER Proceedings Volume VI Glasgow UK
    Vitenskapelig artikkel
  • Rapp, Anna Cecilia; Knutas, Kerstin Agneta; Smeplass, Eli. (2023) Bridging gaps in vocational education and training systems in Norway. Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl; Leiulfsrud, Håkon. (2023) Global blueprints, national problem constructions and local contradictions in Norwegian teacher training. Cogent Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Granados, Anabel Corral. (2023) Understanding how institutional dynamics can contribute to educational inequality in Nordic cities. Oxford Review of Education
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change. Sociology
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Leraand, Arve; Leonardsen, Julie; Hylander, Lene; Ramlo, Siri Husa; Hårberg, Jon Sverre. (2022) Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport
  • Storstad, Oddveig; Smeplass, Eli. (2022) Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Corral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2022) Barriers to Equality and Cultural Responsiveness in Three Urban Norwegian Primary Schools: A Critical Lens for School Staff Perceptions. The Urban review
    Vitenskapelig artikkel
  • Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2022) Nye yrkesfaglærerstudenter og betydningen av læringsfellesskap - "Det er bare å holde ut, det blir bedre".
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Leraand, Arve; Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2022) Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summarive vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Sperling, Katerina; Akse, Jannicke. (2022) Potentials of Collaborative Educational Welfare Research - Theorizing Voice Plurality and Social Empowerment. Interchange: A Quarterly Review of Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2022) Nyutdannede yrkesfaglærere: Hvordan vurderer de studiet sammenlignet med andre lærerstudenter?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2021) Developing a Digital Learning Community: How a Campus Lockdown Made Us Rethink Our Teaching. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT)
    Vitenskapelig artikkel
  • Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2021) BULKIS-RAPPORT 2/21 - Ungdomstid med smitteverntiltak: En sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet og tillit i Norge og Sverige 2020/2021. Institutt for lærerutdanning Institutt for lærerutdanning
    Rapport

2020

  • Riccardi, Enrico; Carvalho, Barbara; Smeplass, Eli. (2020) Career Within Academia, Survey Report: Embedded Discrimination and Career Tips for junior researchers. zenodo.org zenodo.org
    Rapport

2019

  • Jakobsen, Thomas Sætre; Andresen, Silje Aurora; Smeplass, Eli; Henriksen, Ida Marie; Refstie, Hilde. (2019) New University Norway og ProtestPub.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Smeplass, Eli; Leiulfsrud, Håkon; Hasse, Raimund. (2018) Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Olsen, Bent; Smeplass, Eli. (2018) Kønnene i sociologisk krydsild:Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel?. Praktiske grunde. Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab
    Vitenskapelig artikkel
  • Olsen, Bent; Smeplass, Eli. (2018) Gender and distribution of educational values among the staff in kindergartens. Early Child Development and Care
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Olsen, Bent; Smeplass, Eli. (2017) Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?. Tidsskrift for professionsstudier
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Røkkum, Nina Helen Aas; Smeplass, Eli; Tjora, Aksel. (2016) En vurdering av begrepet "science capital" og dets relevans i norsk kontekst. Sosiologisk Poliklinikk på oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering Sosiologisk Poliklinikk på oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering
    Rapport
  • Røkkum, Nina Helen Aas; Smeplass, Eli; Tjora, Aksel. (2016) En undersøkelse av begrepet "science capital" og dets relevans for norsk kontekst. På oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Sosiologisk poliklinikk Sosiologisk poliklinikk
    Rapport

2014

  • Levang, Lisbeth Elvira; Skaar, Marianne; Smeplass, Eli; Torp, Thomas; Tjora, Aksel. (2014) Evaluering av Trondheim kommunes kulturfond. Sosiologisk poliklinikk Sosiologisk poliklinikk
    Rapport

Tidsskriftspublikasjoner

  • Smeplass, Eli. (2025) Folkeopplysning om akademia.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2025) Digital undervisning uten engasjement er en fallgruve.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2025) A Pragmatic Exploration of Norwegian Education: National Curriculum and Professional Engagement. Historical Social Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2025) Digital teaching and engagement in Nordic contemporary settings: tensions in educational practices. Technology, Pedagogy and Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Schmees, Johannes Karl; Migura, Tim; Esmond, Bill; Frommberger, Dietmar; Smeplass, Eli. (2025) Challenges in the Transition From Apprenticeships to Higher Education in England, Germany, and Norway. Social Inclusion
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2025) Vi trenger kollegialt styrte universiteter hvor forskning og undervisning er i sentrum.
    Kronikk
  • Refstie, Hilde; Nielsen, Brita Fladvad; Henriksen, Ida Marie; Smeplass, Eli. (2025) Folkemøte og ProtestPub engasjerte NTNU-fellesskapet.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli. (2025) Hva er verdien av forskningen når artikler er skrevet av KI, vurdert av KI, og til slutt lest av KI?.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli. (2025) Kunstig intelligens gjør at høyere utdanning må revolusjoneres. www.universitetsavisa.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2025) Firkantet forståelse av yrkesfag i fagskolemeldingen.
    Kronikk
  • Tjora, Aksel Hagen; Smeplass, Eli; Pettersen, Ida Nilstad; Nielsen, Brita Fladvad. (2025) Trenger vi frie rom på campus?.
    Kronikk
  • Smeplass, Eli. (2025) Neo-institutional perspectives on VET: organisational legitimacy and adaptation in institutional landscapes. Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • Corral-Granados, Anabel; Smeplass, Eli; Ho, Ka Lee Carrie. (2024) Editorial: Persistent inequality in urban educational organizations – current issues and possible solutions. Frontiers in Education
    Leder
  • Smeplass, Eli; Hylander, Lene; Zirkle, Christopher John. (2024) Roles of science and research in vocational teacher preparation: A case study from a Norwegian VET teacher programme. Nordic Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2024) Becoming morally equipped: A study of children’s public expressions. European Educational Research Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli; Skålholt, Asgeir; Hovdhaugen, Elisabeth; Imdorf, Christian. (2024) Pathways to higher education for vocationally qualified students. The case of Norway. Nordic Journal of Studies in Educational Policy
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode; Schmees, Johannes Karl. (2024) Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory. Berufs- und Wirtschaftspädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Corral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2024) Can all children flourish in Nordic communities? A study of how elementary school children perceive their well-being. Cogent Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl. (2024) From regional colleges to global universities? The impact of academic drift on Norwegian higher education. Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • Zirkle, Christopher John; Smeplass, Eli; Leraand, Arve. (2024) VET Teacher Training: A Comparison of University Programs in the U.S. and Norway. International Journal of Vocational Education Studies
    Vitenskapelig artikkel
  • Corral-Granados, Anabel; Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide. (2023) A study on Children perceptions of social exclusion and the structural drivers of discrimination in Norwegian elementary schools. Children and Youth Services Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl. (2023) Stärken und Herausforderungen des sequenziellen Systems der Berufsausbildung in Norwegen. berufsbildung – Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2023) Nurturing inclusivity and professional growth among vocational teachers through communities of practice. Pedagogy, Culture & Society
    Vitenskapelig artikkel
  • Granados, Anabel Corral; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2023) Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education. Education Inquiry
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli. (2023) Investigating adult learners' experiences from using slow reading as a pedagogical approach. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Bill, Esmond; Ketschau, Thilo J.; Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli; Steib, Christian; Wedekind, Volker. (2023) Theorising VET: European Differences, Commonalities and Contestation. VETNET ECER Proceedings Volume VI Glasgow UK
    Vitenskapelig artikkel
  • Rapp, Anna Cecilia; Knutas, Kerstin Agneta; Smeplass, Eli. (2023) Bridging gaps in vocational education and training systems in Norway. Journal of Vocational Education and Training
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl; Leiulfsrud, Håkon. (2023) Global blueprints, national problem constructions and local contradictions in Norwegian teacher training. Cogent Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Granados, Anabel Corral. (2023) Understanding how institutional dynamics can contribute to educational inequality in Nordic cities. Oxford Review of Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change. Sociology
    Vitenskapelig artikkel
  • Storstad, Oddveig; Smeplass, Eli. (2022) Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk. Uniped - Tidsskrift for universitets- og høgskolepedagogikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Corral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2022) Barriers to Equality and Cultural Responsiveness in Three Urban Norwegian Primary Schools: A Critical Lens for School Staff Perceptions. The Urban review
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Sperling, Katerina; Akse, Jannicke. (2022) Potentials of Collaborative Educational Welfare Research - Theorizing Voice Plurality and Social Empowerment. Interchange: A Quarterly Review of Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2021) Developing a Digital Learning Community: How a Campus Lockdown Made Us Rethink Our Teaching. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT)
    Vitenskapelig artikkel
  • Olsen, Bent; Smeplass, Eli. (2018) Kønnene i sociologisk krydsild:Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel?. Praktiske grunde. Nordisk tidsskrift for kultur- og samfundsvidenskab
    Vitenskapelig artikkel
  • Olsen, Bent; Smeplass, Eli. (2018) Gender and distribution of educational values among the staff in kindergartens. Early Child Development and Care
    Vitenskapelig artikkel
  • Olsen, Bent; Smeplass, Eli. (2017) Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?. Tidsskrift for professionsstudier
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Smeplass, Eli. (2025) Status, Trends and Issues of Education for Sustainable Development (ESD) in Norway.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Granados, Anabel Corral; Lopez-Liria, Remedios; Smeplass, Eli. (2024) Impact of external agencies on the development of professional identity among professionals working at Spanish universities.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2022) Nye yrkesfaglærerstudenter og betydningen av læringsfellesskap - "Det er bare å holde ut, det blir bedre".
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Leraand, Arve; Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2022) Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summarive vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Smeplass, Eli. (2022) Nyutdannede yrkesfaglærere: Hvordan vurderer de studiet sammenlignet med andre lærerstudenter?.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jakobsen, Thomas Sætre; Andresen, Silje Aurora; Smeplass, Eli; Henriksen, Ida Marie; Refstie, Hilde. (2019) New University Norway og ProtestPub.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2024) Rapport fra utviklingsprosjektet Dynamisk områdeemne – kvalitet i yrkesfaglærerutdanningen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport
  • Smeplass, Eli; Schmees, Johannes Karl. (2024) Supplemental Material - From regional colleges to global universities? The impact of academic drift on Norwegian higher education. Taylor & Francis Taylor & Francis
    Rapport
  • Smeplass, Eli; Leraand, Arve; Leonardsen, Julie; Hylander, Lene; Ramlo, Siri Husa; Hårberg, Jon Sverre. (2022) Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Rapport
  • Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2021) BULKIS-RAPPORT 2/21 - Ungdomstid med smitteverntiltak: En sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet og tillit i Norge og Sverige 2020/2021. Institutt for lærerutdanning Institutt for lærerutdanning
    Rapport
  • Riccardi, Enrico; Carvalho, Barbara; Smeplass, Eli. (2020) Career Within Academia, Survey Report: Embedded Discrimination and Career Tips for junior researchers. zenodo.org zenodo.org
    Rapport
  • Smeplass, Eli; Leiulfsrud, Håkon; Hasse, Raimund. (2018) Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Røkkum, Nina Helen Aas; Smeplass, Eli; Tjora, Aksel. (2016) En vurdering av begrepet "science capital" og dets relevans i norsk kontekst. Sosiologisk Poliklinikk på oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering Sosiologisk Poliklinikk på oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering
    Rapport
  • Røkkum, Nina Helen Aas; Smeplass, Eli; Tjora, Aksel. (2016) En undersøkelse av begrepet "science capital" og dets relevans for norsk kontekst. På oppdrag fra Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. Sosiologisk poliklinikk Sosiologisk poliklinikk
    Rapport
  • Levang, Lisbeth Elvira; Skaar, Marianne; Smeplass, Eli; Torp, Thomas; Tjora, Aksel. (2014) Evaluering av Trondheim kommunes kulturfond. Sosiologisk poliklinikk Sosiologisk poliklinikk
    Rapport

Undervisning

Emner

  • DID3201 - Marked, organisasjon og velferd – Analyser av yrkesdidaktiske rammebetingelser
  • YFL2900 - Bacheloroppgave
  • YFL1000 - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Schmees, Johannes Karl; Migura, Tim; Smeplass, Eli; Esmond, Bill. (2025) From apprenticeships to higher education in England, Germany and Norway. A comparative analysis. European Conference on Educational Research (ECER) , Beograd 2025-09-07 - 2025-09-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2025) Opportunity Structures in Vocational Education and Training - Insights from National Studies and International Discussions. European Conference on Educational Research (ECER) , Beograd 2025-09-07 - 2025-09-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Jones, Mari-Ana Myfanwy; Smeplass, Eli; Hylander, Lene; Leraand, Arve. (2025) Exploring, contesting and co-creating assessment practices in higher education. European Conference on Educational Research (ECER) , Beograd 2025-09-07 - 2025-09-11
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2025) Omstilling i akademia - Panelsamtale om sektoren sett utenifra og omstilling i akademia. Kontaktkonferansen for forskning og høyere utdanning - Kunnskap for omstilling, trygghet og beredskap , Oslo 2025-01-21 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2025) Generation disconnect? Looking at youth engagement and moral development as interaction practices. COMMUNAL INTERACTION The Second Annual Meeting of the Norwegian Microsociological Network , Trondheim 2025-06-16 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Zirkle, Christopher John. (2025) Opportunity Structures in Vocational Education and Training: Insights from National Studies. JVET Conference , Oxford, England 2025-07-24 - 2025-07-26
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2025) Engasjement for fremtidens NTNU og ProtestPub. ProtestPub om Skiboli og Frie rom , Skiboli 2025-05-20 -
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2025) Kunnskapsprat: Kunstig intelligens i UH-sektoren – hvordan bygge kompetansen som trengs?. HK-dir Kunnskapsprat , digitalt 2025-03-27 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Leraand, Arve. (2025) Vocational Education and Training in Norway - Central aspects and Current Issues. Erasmus+ seminar with Kgl. Norwegisches Honorarkonsulat München , Trondheim 2025-05-22 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2025) KI som revolusjon av skolen? Hva kan foreldreutvalget gjøre?. Foreldreutvalet for grunnopplæringa (FUG) seminar , Digitalt 2025-05-21 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Zirkle, Christopher John. (2025) Opportunity Structures in Vocational Education and Training – Changing the Discourse on VET. Nordyrk , Århus 2025-06-10 - 2025-06-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2025) Maneuvering Changing Framework Conditions for Vocational Teacher Training in Norway. Nordyrk , Århus 2025-06-10 - 2025-06-12

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2024) International collaboration in education research. The International Vocational Education and Training Research Group Erasmus+ workshop , Trondheim 2024-09-09 - 2024-09-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2024) Norwegian vocational teacher training – transformations in the intersections between standardization and individualisation. Sino-European Workshop on VET Research 2024 , Shanghai, China 2024-10-19 -
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2024) Vil rektor eller mamma lese dette? Om den vanskelige balansen i å se for seg et publikum. "Det kan du ikke si". Ytringsfrihet i 2024 , Universitetsbiblioteket Dragvoll 2024-10-18 -
  • Intervju
    Smeplass, Eli. (2024) Villet politikk. Adresseavisen Adresseavisen [null] 2024-05-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2024) The Norwegian Vocational System - Collaboration and Investment. the Advisory and Promoting Commission of Dual Vocational Education and Technical Training and its Technical Team, the National Institute of Learning, the National Technical University and the College of Graduate Teachers. , Colypro, San José 2024-07-18 -
  • Intervju
    Smeplass, Eli. (2024) Kjerkol-saken: − Hva jurister måtte mene, er ikke spesielt relevant. Verdens Gang Verdens Gang [null] 2024-01-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Smeplass, Eli; Zirkle, Christopher John. (2024) Strengthening the connection between vocational education and training, work life and science: Developing research-based teacher training. Nordyrk , Reykjavik 2024-06-03 - 2024-06-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Jones, Mari-Ana Myfanwy; Leraand, Arve; Dehlin, Erlend; Smeplass, Eli. (2024) Samskapt vurdering: Erfaringer med utvikling av underveisvurderingspraksiser i toppundervisningsprosjekt i yrkesfaglærerutdanning. Nordyrk , Reykjavik 2024-06-03 - 2024-06-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Zirkle, Christopher John; Leraand, Arve; Smeplass, Eli. (2024) VET teacher preparation: A comparison of university programs in the U.S. and Norway. Nordyrk , Reykjavik 2024-06-03 - 2024-06-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Zirkle, Christopher John. (2024) A Comparative Study of Vocational Teacher Training in Norway and Ohio. ACTER - Association for Career and Technical Education Research , San Antonio, Texas 2024-12-03 - 2024-12-04
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2024) Being a Norwegian Fulbright Scholar at Ohio State University. Ohio State Annual Fulbright Reception , Columbus, OH 2024-03-28 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2024) Debattpanel: «Frå embetsmann til streikevakt.» Lektorene og studieforberedende i vgs. før og nå. Pensjonistrådet i Utdanningsforbundet Trondheim , Trondheim 2024-10-24 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2024) Tensions in Norwegian Education: A Pragmatic Exploration of Inclusive Pedagogy and Neoliberal Critique. European Sociological Association Conference , Porto 2024-08-27 - 2024-08-30

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Corral-Granados, Anabel; Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia. (2023) A Study on Children's Perceptions of Social Exclusion and the Structural Drivers of Discrimination in Norwegian Elementary Schools. EERA 2023-08-21 - 2023-08-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2023) Hvordan kan vi forstå lærerutdanningene som en del av et organisasjonslandskap?. NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet 2023-04-13 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli. (2023) The problem(atisation) of high drop-out rates in the Norwegian vocational education and training system. JVET conference , Oxford 2023-07-12 - 2023-07-15
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli; Solhaug, Solvor; Jensen, Magnus Rom; Bertheussen, Lene Elisabeth; Schmees, Johannes Karl. (2023) A scoping review - Nordic educational inequality over twenty years. Nordic Educational Research Association , Oslo 2023-03-15 - 2023-03-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli. (2023) Neo-Instituionalism as a Complementary Theory for Internationalisation in VET. ECER , Glasgow 2023-08-22 - 2023-08-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2023) On theorizing and problem construction. SOS8539 - Theorizing in Social Research , Paris 2023-06-12 - 2023-06-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2023) On theorizing and methods of discovery. SOS8539 - Theorizing in Social Research , Paris 2023-06-12 - 2023-06-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2023) Abduction, creativity and methodological reflexivity. SOS8539 - Theorizing in Social Research , Fondation Maison des Sciences de l´homme 2023-06-12 - 2023-06-15
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2023) Connecting with The Norwegian University of Science and Technology - Building International Relations. Collaboration Seminar Tongji University , Shanghai 2023-12-19 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2023) Career and Technical Education in Norway. ES WDE 8961 Comparative Workforce Development and Education Policies , Ohio 2023-11-08 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Schmees, Johannes Karl; Klassen, Johannes; Smeplass, Eli; Jensen, Magnus Rom; Solhaug, Solvor. (2023) Mapping VET Research in the Nordics – A Scoping Review of “Bildung”. Nordyrk , Bergen 2023-06-07 - 2023-06-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2023) Course design for engaging VET teacher students – A case study of utilizing a dynamic university pedagogy. Nordyrk , Bergen 2023-06-07 - 2023-06-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Christopher, Zirkle. (2023) Participation through Vocational Education and Training: Comparing the Norwegian and Ohio Systems. Nordyrk , Bergen 2023-06-07 - 2023-06-09

2022

  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian youth, study says. The Washington Times The Washington Times [Journal] 2022-12-11
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Greta Thunberg (19) når unge i større grad enn FNs klimapanel. ABC Startsiden ABC Startsiden [null] 2022-12-03
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Norska ungdomar beundrar Greta Thunberg. Tidningen Syre Tidningen Syre [null] 2022-12-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia. (2022) Organizational Hindrances for Vocational Education and Training Research in Norwegian Higher Education. The Future Potential of Vocational Education and Training: Strengthening VET for the next generation , Bern 2022-02-02 - 2022-02-04
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Tydelig Greta Thunberg-effekt hos norske ungdommer. Gemini Gemini [null] 2022-11-16
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2022) Ungdomstid, identitet, moralsk utrustelse. Human Etisk Forbund Kurs for Ledere , Trondheim 2022-11-05 - 2022-11-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2022) Norwegian VET education ​- core principles and current issues. College of Education and Human Ecology, Ohio State University , Ohio 2022-10-13 -
  • Intervju
    Storstad, Oddveig; Smeplass, Eli. (2022) Sterk misnøye med de pedagogiske kursene. Khrono Khrono [null] 2022-09-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2022) Contemporary issues in Nordic education: negotiating between ideals and problematisations. PED1023 , Trondheim 2022-09-20 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Leraand, Arve; Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2022) Utfordringer med vurderingsformer i yrkesfaglærerutdanningen i Norge. NordYrk Conference 2022 , Linköping Universität, Campus Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2022) Negotiating the Landscape of VET Teacher Training in Norway. NordYrk Conference 2022 , Linköping Universität, Campus Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
  • Intervju
    Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2022) Hva tenker de unge?. Besteforeldreaksjonen.no Besteforeldreaksjonen.no [null] 2022-12-20
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Na Noruega, Greta Thunberg se torna influência positiva para os jovens. Aventuras Na Historia Aventuras Na Historia [null] 2022-12-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Investigating commonalities of youths’ affectivities and meanings ​. Nordic Sociological Association , Reykjavik 2022-08-10 - 2022-08-12
  • Faglig foredrag
    Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli; Corral-Granados, Anabel. (2022) Nordic Unequal Childhood Conference; Organization of Welfare in Education. Nordic Unequal Childhood Conference; Organization of Welfare in Education , Trondheim 2022-05-18 - 2022-05-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode. (2022) Social Pragmatism in Education – New Directions in Educational Research and Practice. Nordic Sociological Association , Reykjavik 2022-08-10 - 2022-08-12
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Effet Greta Thunberg évident chez les jeunes Norvégiens. Earth Press News Earth Press News [null] 2022-12-09
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Efek Greta Thunberg terlihat jelas di kalangan pemuda Norwegia. Pahami Dulu Pahami Dulu [null] 2022-12-11
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Estudo mostra influência positiva de Greta Thunberg na juventude norueguesa. [null] 2022-12-26
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Araştırmaya göre Greta Thunberg, iklimi Norveçli gençler arasında daha büyük bir sorun haline getirdi. Haber Ortasi Haber Ortasi [null] 2022-12-01
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian Youth. The NY Ledger The NY Ledger [Journal] 2022-12-11
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) El efecto de Greta Thunberg es evidente al unir a los jóvenes en torno al cambio climático. Entretenimiento Entretenimiento [null] 2022-12-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2022) New childhood inequalities on the rise in Nordic welfare states. Nordic Unequal Childhood Conference - Organization of Welfare in Education , Trondheim 2022-05-18 - 2022-05-19
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Study: Greta Thunberg has made climate a bigger issue among Norwegian youth. Washington Times Washington Times [Journal] 2022-12-11
  • Intervju
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Study: There was a "Clear shift" in Climate Activism Because of Greta Thunberg. Is a Vegan Shift Next?. VegNews VegNews [Internet] 2022-12-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2022) How does Vocational Education and Training in Norway ensure a sustainable system to meet social inequality among students?. The Future Potential of Vocational Education and Training: Strengthening VET for the next generation , Bern 2022-02-02 - 2022-02-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2022) Constructing and deconstructing teacher professionalism through organisations: The case of Norwegian teacher education. PED1023 , Trondheim 2022-09-22 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2022) New Childhood Inequalities on the Rise in Norway and Sweden. Annual Conference 2022-02-24 - 2022-02-26
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2022) The Greta Thunberg-effect - A study of Norwegian youth’s reflexivity on climate change. Lønsj-presentasjon , Trondheim 2022-05-25 - 2022-05-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2022) Professional commonality; vested beings and the possibilities and limitations of education. Nordic Network for New Social Pragmatism (NNNSP) , Trondheim 2022-06-13 - 2022-06-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia. (2022) Managing Policy Dysfunctions - Counteracting Resource Imbalance in Nordic Schools. Nordic Educational Research Association Conference (NERA) , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2021) Acknowledgement in vocational teacher training. NordYrk , digital conference 2021-06-07 - 2021-06-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Corral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2021) Evidence of Inequality in Urban Nordic Schools: A Review of the State-of-the-Art in Research on Education. Education Research Seminar Series, School of Edu. & Social Care, ARU, Anglia Ruskin University, UK 2021-09-28 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Storstad, Oddveig. (2021) A Waste of Time? How participants experience standardized university pedagogical courses. NERA , Odense 2021-11-03 - 2021-11-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Rapp, Anna Cecilia; Granados, Anabel Corral; Smeplass, Eli. (2021) Institutionalized Inequality - Hope of Emancipation Through Education. NERA , Odense 2021-11-03 - 2021-11-05
  • Intervju
    Smeplass, Eli. (2021) Eli Smeplass om lærerutdanningen som løsningen og problemet. Soundcloud Soundcloud [null] 2021-11-02
  • Poster
    Hylander, Lene; Smeplass, Eli. (2021) Learning to Become a Reflective Teacher Through Dynamic Learning Communities. NERA , Odense 2021-11-03 - 2021-11-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli. (2021) Social Pragmatism in Education. Nordic Network for New Social Pragmatism (NNNSP) , Helsinki 2021-11-18 - 2021-11-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2021) Lærerutdanning som studieobjekt. Tore Lindbekk-symposium , Rockheim, Trondheim 2021-11-11 - 2021-11-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Granados, Anabel Corral. (2021) Nordic Workshop of Welfare in Education and Early Childhood. Webinar Conference for Nordic Unequal Childhood , Zoom 2021-09-22 - 2021-09-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Granados, Anabel Corral. (2021) Organization of Social Inclusion and Welfare in Three Nordic Cities. Webinar Conference for Nordic Unequal Childhood , Zoom 2021-09-22 - 2021-09-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli. (2021) Opportunity Hoarding in Nordic School Areas. Sociology of Education Association Conference (SEA) 2021 , California 2021-02-19 - 2021-02-22
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Granados, Anabel Corral. (2021) Exploring the Institutional Gap Between Equity in Policy and Practice in Nordic Education. AERA , Digital conference 2021-04-09 - 2021-04-12

2019

  • Intervju
    Smeplass, Eli. (2019) Hva er en god lærer?. Gemini Gemini [null] 2019-05-08
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2019) How to survive the PhD period. PhD lunch meeting 2019-05-08 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2019) The Norwegian Educational System and Recent Trends. Guest lecture SOS2501 Norwegian Society , Dragvoll 2019-10-16 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2019) Hva er den gode lærer?. Gløshaugen Akademiske Klubb (GAK) , Gløshaugen Østre 2019-09-19 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2019) Hva er den gode lærer?. Festmøte i Trondheim Polytekniske forening , NTNU Kalvskinnet 2019-11-12 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2019) Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen - mellom tilpasning og motstand. Friminuttet - NTNU Universitetsbiblioteket , Trondheim 2019-02-21 - 2019-02-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2019) Kampen for et bedre universitet. Kritisk tenkning og "langsom forskning" i tellekantens tid , Oslo 2019-03-21 - 2019-03-21
  • Faglig foredrag
    Smeplass, Eli. (2019) ProtestPub The future university: Useless knowledge and anxiety culture?. Debattpanel , Lokal Bar, Trondheim 2019-06-17 - 2019-06-17

2018

  • Intervju
    Smeplass, Eli; Øversveen, Emil. (2018) Sosiologisk teori i praksis. sosiologen.no sosiologen.no [null] 2018-03-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2018) Manufacturing a Teacher Crisis: the Case of the Norwegian Teacher Education. Forschungskolloquium "Soziologie" , Luzern 2018-03-20 -
  • Intervju
    Smeplass, Eli. (2018) Nytt sosiologisk forskningssenter i Trondheim. sosiologen.no sosiologen.no [null] 2018-03-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2018) Sosiologiske perspektiver på utdanningsorganisasjoner. Sosiologifestivalen 2018 , Dokkhuset 2018-10-02 -

2017

  • Intervju
    Smeplass, Eli. (2017) Foucault i barnehagen. sosiologen.no sosiologen.no [null] 2017-04-29
  • Intervju
    Øversveen, Emil; Smeplass, Eli. (2017) STARMUS: Internasjonal vitenskapsfestival uten sosiologer. sosiologen.no sosiologen.no [null] 2017-07-18
  • Intervju
    Smeplass, Eli. (2017) Gulbok for kvassere kvalitative metoder. sosiologen.no sosiologen.no [null] 2017-01-17

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli. (2015) Lærerliv i teori og praksis - En studie av sammenheng og løse koblinger mellom lærerutdanning og skolen. Sosiologifestivalen 2015 , Dokkhuset, Trondheim 2015-09-03 - 2015-09-03

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo