Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Hanne Alterhaug

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Hanne Alterhaug

Førsteamanuensis i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

hanne.alterhaug@ntnu.no
73559744 90760828 Akrinn vest G526 Kalvskinnet
Publikasjoner Undervisning Formidling

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Alterhaug, Hanne. (2025) Et meningsfullt ungdomstrinn. En undersøkelse av elevers og læreres erfaringer med estetiske uttrykksformer i norsk, matematikk og samfunnsfag på ungdomstrinnet. NTNU
    Doktorgradsavhandling

2024

  • Alterhaug, Hanne. (2024) Estetiske uttrykksformer og skolens doble oppdrag. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Alterhaug, Hanne. (2023) Innflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisning. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU)
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Nyhagen, Monika S.; Alterhaug, Hanne. (2022) Slik kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende. Gemini.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Dalbu Alterhaug, Katrine; Langseth, Inger Dagrun; Martin, Rosemary Kate; Alterhaug, Hanne. (2022) Peer learning and learning communities. Mapping Teacher Education in Europe. 978-625-8414-51-6. 978-625-00-0882-9
    Populærvitenskapelig artikkel

2021

  • Alterhaug, Hanne. (2021) Fordypning, frihet og fravær av stress. Erfaringer med estetiske uttrykksformer i teoretiske fag på ungdomstrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Alterhaug, Hanne. (2024) Estetiske uttrykksformer og skolens doble oppdrag. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Alterhaug, Hanne. (2023) Innflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisning. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU)
    Vitenskapelig artikkel
  • Nyhagen, Monika S.; Alterhaug, Hanne. (2022) Slik kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende. Gemini.no
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Dalbu Alterhaug, Katrine; Langseth, Inger Dagrun; Martin, Rosemary Kate; Alterhaug, Hanne. (2022) Peer learning and learning communities. Mapping Teacher Education in Europe. 978-625-8414-51-6. 978-625-00-0882-9
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Alterhaug, Hanne. (2021) Fordypning, frihet og fravær av stress. Erfaringer med estetiske uttrykksformer i teoretiske fag på ungdomstrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Alterhaug, Hanne. (2025) Et meningsfullt ungdomstrinn. En undersøkelse av elevers og læreres erfaringer med estetiske uttrykksformer i norsk, matematikk og samfunnsfag på ungdomstrinnet. NTNU
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • MGLU4515 - Pedagogy and Pupil-related Skills 4 (5-10)
  • MGLU5228 - Social pedagogical work in school
  • MGLU4115 - Pedagogy and Pupil-related Skills 4 (1-7)

Formidling

2025

  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2025) Et meningsfullt ungdomstrinn. En undersøkelse av elevers og læreres erfaringer med estetiske uttrykksformer i norsk, matematikk og samfunnsfag på ungdomstrinnet. Oslo Met Videreutdanning i praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser , Oslo 2025-04-04 - 2025-04-04

2024

  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2024) Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser. Oslo Met Videreutdanning i praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser , Oslo 2024-04-12 - 2024-04-12
  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2024) Hvordan kan estetiske uttrykksformer bidra til meningsfylte undervisningsprosesser i norsk, matematikk og samfunnsfag på ungdomstrinnet?. Utdanningsdirektoratet Nordisk seminar for kunst og kultur i skolen , Munch-museet 2024-12-05 -

2023

  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2023) Estetiske læringsprosesser. NTNU Julelunsj for koordinatorer lektor og PPU , NTNU 2023-12-05 - 2023-12-05
  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2023) Estetiske læringsprosesser. NTNU MGLU 4237 , NTNU 2023-09-26 - 2023-09-26
  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2023) Estetikk i pedagogisk praksis. Forskningsgruppa "Estetikk på tvers" Seminar for forskningsgruppa "Estetikk på tvers" , NTNU 2023-10-05 - 2023-10-05

2022

  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2022) Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i matematikk, norsk og samfunnsfag. Institutt for lærerutdanning og Lysholmbiblioteket Kunnskapslunsj NTNU , Lysholmbiblioteket 2022-09-29 - 2022-09-29
  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2022) Kreativitet og skapende læring i en mer praktisk skole. Seilet - huset for kunst og kultur i skolen Digital fagdag i Musikk, Drama, Dans, Kunst og håndverk og Mat og Helse , Oslo 2022-09-13 - 2022-09-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2022) “We need to break free from narrow educational frames”. NERA NERA 2022 , Reykjavik 2022-06-01 - 2022-06-03
  • Intervju
    Alterhaug, Hanne. (2022) Fra stress til flytsone. [Fagblad] 2022-06-21
  • Intervju
    Alterhaug, Hanne. (2022) Æstetisk undervisning i udskolingen reducerer elevers stress. [Fagblad] 2022-09-27
  • Faglig foredrag
    Alterhaug, Hanne. (2022) Fordypning, frihet og fravær av stress. Steinerhøyskolen/NTNU Dekomp-oppstart Steinerskolen i Trondheim , Steinerskolen i Trondheim 2022-11-03 - 2022-11-03
  • Intervju
    Alterhaug, Hanne. (2022) Elever ble mindre stressa da de fikk estetiske oppgaver. [Fagblad] 2022-06-08

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo