Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Maria Øksnes

Maria Øksnes

Professor i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning

maria.oksnes@ntnu.no
73598169 Gunnerushuset, Kalvskinnet, Gunnerusgt. 1
Om Publikasjoner Undervisning

Om

Maria Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hun er utdannet førskolelærer og har erfaring fra barnehage og skolefritidsordning (SFO). I 2008 forsvarte hun avhandlingen «Hvis det er noe vi ikke får lov til, så sniker vi oss til det!» Perspektiver på fritid og barns muligheter til å skape alternative fluktlinjer. Øksnes har vært ansatt i lærerutdanningen ved NTNU siden 2011 og har undervist i PPU og lektorutdanningen. Fra 2017 til juni 2020 var hun leder av fagseksjon for pedagogikk ved ILU. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. Øksnes har særlig tatt opp emner som danning, demokrati og motstand, barn og ungdoms lekekultur og kritikk av klasseledelse. Øksnes var redaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk fra starten i 2015 til 2021.

Øksnes er prosjektleder for det NFR-finansierte innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle - et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune (2020-2024). Hun er medlem av styringsgruppen for Barn og unges livskvalitet i skole og oppvekst (BULKIS). Sammen med kolleger fra ILU har hun satt i gang en generasjonsstudie som undersøker erfaringer av lek i barndommen i historisk perspektiv. 

Kompetanseord

  • Barn og ungdom
  • Barns lek
  • Fritidspedagogikk
  • Klasseledelse
  • Kritisk pedagogikk
  • Kvalitative forskningsmetoder
  • Motstand
  • Pedagogikk
  • Skolefritidsordninger

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Isaksen, Gunilla Eide; Norderhus, Ragnhild Røe; Øksnes, Maria. (2021) Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. volum 39 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) The Value of Play in Education. Oxford Research Encyclopedia of Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Lek i fritidshem. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2020) Barns lek i skolen. Fagbokforlaget. 2020. ISBN 978-82-450-3438-7.
    Vitenskapelig monografi

2019

  • Øksnes, Maria. (2019) Lekens flertydighet. Barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Damm Akademisk. 2019. ISBN 978-82-02-64061-3.
    Fagbok

2018

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202602567.
    Lærebok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. volum 30 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep. Barn og deres voksne.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie. (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Øksnes, Maria. (2018) Ungdoms lekne motstand i skolen. Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å verdsette barns lek. Barndom i barnehage: Lek.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øksnes, Maria; Rasmussen, Torben Hangaard. (2017) Barndom i barnehage: Lek. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 978-82-02-56956-3.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2017) Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. 2017. ISBN 978-91-7741-007-2.
    Lærebok

Tidsskriftspublikasjoner

  • Isaksen, Gunilla Eide; Norderhus, Ragnhild Røe; Øksnes, Maria. (2021) Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. volum 39 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift. volum 30 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2020) Barns lek i skolen. Fagbokforlaget. 2020. ISBN 978-82-450-3438-7.
    Vitenskapelig monografi
  • Øksnes, Maria. (2019) Lekens flertydighet. Barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Damm Akademisk. 2019. ISBN 978-82-02-64061-3.
    Fagbok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 9788202602567.
    Lærebok
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie. (2018) Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk. 2018. ISBN 978-82-02-50363-5.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Øksnes, Maria; Rasmussen, Torben Hangaard. (2017) Barndom i barnehage: Lek. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 978-82-02-56956-3.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. (2017) Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. 2017. ISBN 978-91-7741-007-2.
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2021) The Value of Play in Education. Oxford Research Encyclopedia of Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2020) Lek i fritidshem. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2018) Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep. Barn og deres voksne.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Øksnes, Maria. (2018) Ungdoms lekne motstand i skolen. Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. (2017) Om å verdsette barns lek. Barndom i barnehage: Lek.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • MGLU1513 - Pedagogikk og elevkunnskap 1 (5-10)
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn