Studiets oppbygning

Rådgivningsvitenskap - masterstudium

Studiets oppbygning

Master i rådgivningsvitenskap består av:

  • Obligatoriske emner i rådgivningsvitenskap på 67,5 studiepoeng.
  • Eksperter i Team 7,5 studiepoeng (f.o.m kull 24).
  • En metodedel 15 studiepoeng.
  • En masteroppgave med et omfang på 30 studiepoeng. 

Studiet består kun av obligatoriske emner. Fjerde semester er viet fullt og helt til masteroppgaven, hvor du får øvelse i å arbeide selvstendig med en problemstilling innen fagområdet.

Det er studierettskrav på emnene i masterprogrammet i rådgivningsvitenskap. Dette betyr at emnene kun kan tas av studenter som er tatt opp til masterprogrammet i rådgivningsvitenskap.

Tabellene under gjelder fra og med kullet som har oppstart høsten 2024. Her finner du studieplanen for kull 2023. Det kan komme endringer i studieplanene i senere studieår.

1. år

Første semester (høst)
Emnekode Emnenavn Studiepoeng
RAD3041 Rådgivningsteorier og -metoder 15
RAD3042 Karriereveiledning 15
Andre semester (vår)
Emnekode Emnenavn Studiepoeng
Eksperter i Team Eksperter i Team - Intensiv 7,5
RAD3034 Grupperådgivning: Teori, prosess og ekstern praksis 15
RAD3040 Relasjonell velferd og livskvalitet 7,5

2. år

Tredje semester (høst)
Emnekode Emnenavn Studiepoeng
RAD3050 Vitenskapelig skriving og design med selvvalgt fordypning 7,5
RAD3039 Coaching og relasjonell ledelse 7,5
VLR3008* Forskningsmetode  15
Fjerde semester (vår)
Emnekode Emnenavn Studiepoeng
RAD3902 Masteroppgave i rådgivningsvitenskap 30

Metodeemnet VLR3008 er felles med masterprogrammet Læring i arbeidsliv og samfunn og har blokklagt undervisning.

Adgangsbegrensede emner

Emnene RAD3039, RAD3040 og RAD3042 er adgangsbegrenset. Det må søkes opptak til adgangsbegrensede emner gjennom å undervisningsmelde seg til emnet via studentweb innen 1. juni for høstsemesteret og 1. desember for vårsemesteret. Husk også å takke ja til eventuelt tilbud innen fristen. Studenter tatt opp til masterprogrammet i rådgivningsvitenskap har fortrinnsrett.

Studieplan detaljer

Her kan du ta en kikk på obligatoriske og valgbare emner fordelt på år og semester.

Gå til studieplan

Til deg som skal skrive masteroppgave

Husk at du må være student mens du skriver masteroppgave. Det betyr at du må betale semesteravgift, bekrefte studieplan og melde deg opp i masteroppgaveemnet slik at du står som aktiv student. Oppmeldingen skjer på studentweb.

Du finner oppmeldingsfristene på denne siden.

Fristene gjelder også for studenter som skriver masteroppgave på deltid eller utsetter levering av masteroppgaven. Ta kontakt med instituttet ved spørsmål til dette.

Tema for masteroppgaven velger du med bakgrunn i dine faglige interesser. Dine tidligere erfaringer og fremtidige planer kan være med på gi deg et beslutningsgrunnlag. For å få inspirasjon til tematikk og masteroppgaven din kan du se på vår forskningsaktivitet og tidligere masteroppgaver som er skrevet.

Prosjektskissen er en obligatorisk del av masteroppgaven i læring i arbeidsliv og samfunn (VL3902) og rådgivningsvitenskap (RAD3902) og leveres i en egen fil semesteret før oppgaven skal skrives. Dato avtales med faglærerne. Forsiden fylles ut og leveres i en egen fil. Skriv navnet ditt i filnavnet i begge dokumentene.

Last ned skjemaet, les anbefalt disposisjon på side 2, fyll ut skjemaet på side 1, lagre fil med navnet og studieprogrammet ditt på egen pc (pdf-fil), send skjemaet på e-post til instituttet

Du kan levere prosjektskisse to ganger per år: 

  • Høst: 1. desember
  • Vår: 1. juni.

Merk at fristen er bindende. Prosjektskissen sender du til kontakt@ipl.ntnu.no.

Veiledning er obligatorisk, og du er pliktig til å delta på minimum én veiledningstime før du kan levere masteroppgaven.

Det er satt av 35 timer til veiledning. Dette inkluderer veilederens forberedelser og etterarbeid.

På den første veiledningstimen fyller du ut masteravtalen

Her er beskrivelse av hvordan du fyller ut avtalen.


Når det gjelder masteroppgavens omfang og utseende, er dette beskrevet på emnesiden til masteroppgaven, se avsnittet "Faglig innhold".

Mal for å skrive oppgave i Microsoft Word finner du her.

På denne siden finner du informasjon om masteroppgaven fra oppstart til innlevering.

Frist for innlevering av masteroppgaven finner du på emnesiden, se fanen "Eksamensinfo".

Før du leverer oppgaven, må du blant annet generere omslag og tittelside. Se hvordan du ferdigstiller masteroppgaven.

Hvis du ønsker trykte eksemplarer av masteroppgaven, må du betale disse selv. Du kan gjerne bruke NTNU Grafisk senter for å trykke oppgaven din.

Det finnes ulike støtteordninger for deg som skriver oppgaven din i samarbeid med en regional aktør. NTNU Brigde har samlet informasjon om støtteordningene.

Du kan også søke instituttet om støtte, enten for dekning av billigste reisemåte eller kostnader i forbindelse med datainnsamling: Retningslinjer for dekning av studentenes utgifter i forbindelse med masteroppgave ved Institutt for pedagogikk og livslang læring.

  • Du må være meldt opp i masteroppgaveemnet på StudentWeb og betale semesteravgift for å kunne ta muntlig eksamen. Dette spesielt viktig i tilfeller der innlevering og muntlig eksamen er i to forskjellige semestre.
  • Vi vil sende deg e-post når eksamenskommisjonen er klar for å informere om tidspunkt til muntlig eksamen.
  • Muntlig eksamen gjennomføres ifølge
  1. Sensorveiledning for masteroppgave i rådgivningsvitenskap
  2. Sensorveiledning for masteroppgave i læring i arbeidsliv og samfunn.
  • Eksamenen vil vanligvis vare i ca. 1 time: I starten får kandidaten 10 minutter for å presentere oppgaven sin, så diskuteres oppgaven av sensorene og kandidaten. Andre enn de to sensorene og kandidaten er tillatt som publikum, men får ikke uttale seg under eksamen (gjelder også veileder).

Du kan finne masteroppgaver skrevet av tidligere studenter på master i rådgivningsvitenskap og master i læring i arbeidsliv og samfunn (tidligere voksnes læring) på NTNU open. Her ligger det også oppgaver skrevet av andre studenter ved instituttet, og det kan være lurt å avgrense søket dit for å få fram masteroppgaver, som er relevante for deg.