Emne - Kvalitative metoder 2 - MH3014
Kvalitative metoder 2
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet forutsetter grunnleggende kunnskap om kvalitative metoder. Emnet gir en fordypning i kvalitative metoder som er relevant for medisin og helsevitenskap. Hovedfokus er på sammenhengen mellom mål, design, datainnsamling og analytisk tilnærming. Læringsaktivitetene omhandler spesielt analyser, fremstilling av resultater, og vurdering av kvalitet og forskningsetikk. Det vil bli undervist i flere analytiske tilnærminger og hvordan analyser konkret gjøres innenfor disse tilnærmingene.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten
- Ha inngående kunnskap om styrker og svakheter ved ulike tilnærminger til kvalitativ forskning
- Ha inngående kunnskap om ulike kvalitetskriterier for vurdering av kvalitative studier
- Kjenne til forskjellen mellom induktivt, abduktivt og deduktivt design og analyse, og hvordan disse brukes i utforming av en kvalitativ studie.
- Har inngående kunnskap om hvilke temaer som tas opp i diskusjon av metode i artikler fra kvalitative studier
- Ha inngående kunnskap om forskningsetiske forhold i kvalitativ forskning
Ferdigheter
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
- Anvende sin kunnskap om styrker og svakheter ved ulike kvalitative metoder i gjennomføring av en kvalitativ studie
- Vurdere egnetheten til ulike kvalitative datainnsamlingsmetoder for ulike forskningsspørsmål
- Gjennomføre analyser basert på ulike analytiske tilnærminger
- Gjøre kritiske forskningsetiske vurderinger for kvalitative studier
- Diskutere styrker og svakheter av metodiske valg for ulike tilnærminger til kvalitativ forskning
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:
- Gjøre en grundig kritisk vurdering av artikler som benytter kvalitative metoder
- Anvende uttrykksformer og terminologi fra flere kvalitative forskningstradisjoner og være i stand til å identifisere likheter og ulikheter mellom dem
- Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre en kvalitativ studie
- Kommunisere om kvalitative forskningsmetoder med spesialister på eget fagfelt
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øvinger, gruppearbeid og seminar
Obligatoriske aktiviteter
- Heldagsseminar med presentasjon
Mer om vurdering
Det kreves godkjent øvingsaktivitet med obligatorisk oppmøte på heldagsseminar på angitt dato for å få karakter i emnet. Før seminaret må hver student levere en tekst etter nærmere oppgitt beskrivelse. Deltakelse i seminaret inkluderer å legge fram eget arbeid samt kommentere på andre studenters arbeid.
Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre semester, inkludert semester hvor aktiviteten gjennomføres.
Eksamen er skriftlig skoleeksamen som gis bokstavkarakter.
Tillatte hjelpemidler: Ingen hjelpemidler tillatt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Avansert sykepleie (SPVAKSPL)
Diverse studier - Fakultet for medisin og helsevitenskap (EMNE/MH)
Farmasi (MFARMASI)
Folkehelse (MFHLS)
Helseinformatikk (MHI)
Helseledelse (MHLED)
Helsesykepleie (MHELSP)
Kardiologisk sykepleie (SPVKAR)
Klinisk sykepleie (MKLISP)
MH - Felles metodeemner på masternivå (MHMETODE-H)
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Medisinsk bildeteknologi (MMEDBT)
Medisinstudiet (CMED)
Molecular Medicine (MSMOLMED)
Neuroscience (MSNEUR)
Psykisk helse (MPHLS)
Anbefalte forkunnskaper
Emnet forutsetter grunnleggende kunnskap om kvalitative forskningsmetoder, tilsvarende læringsutbyttet i MH3011/MH3012/MH3013.
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart
Fagområder
- Helsevitenskap
- Samfunnsmedisin
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Vurderingsordning: Oppgave
Ordinær eksamen - Høst 2025
Oppgave
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Ordinær eksamen - Vår 2026
Skriftlig skoleeksamen
Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.