course-details-portlet

MH3014

Kvalitative metoder 2

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Gjøvik, Ålesund og Trondheim
Vurderingsordning Oppgave , Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet forutsetter grunnleggende kunnskap om kvalitative metoder. Emnet gir en fordypning i kvalitative metoder som er relevant for medisin og helsevitenskap. Hovedfokus er på sammenhengen mellom mål, design, datainnsamling og analytisk tilnærming. Læringsaktivitetene omhandler spesielt analyser, fremstilling av resultater, og vurdering av kvalitet og forskningsetikk. Det vil bli undervist i flere analytiske tilnærminger og hvordan analyser konkret gjøres innenfor disse tilnærmingene.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten

  • Ha inngående kunnskap om styrker og svakheter ved ulike tilnærminger til kvalitativ forskning
  • Ha inngående kunnskap om ulike kvalitetskriterier for vurdering av kvalitative studier
  • Kjenne til forskjellen mellom induktivt, abduktivt og deduktivt design og analyse, og hvordan disse brukes i utforming av en kvalitativ studie.
  • Har inngående kunnskap om hvilke temaer som tas opp i diskusjon av metode i artikler fra kvalitative studier
  • Ha inngående kunnskap om forskningsetiske forhold i kvalitativ forskning

Ferdigheter

Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:

  • Anvende sin kunnskap om styrker og svakheter ved ulike kvalitative metoder i gjennomføring av en kvalitativ studie
  • Vurdere egnetheten til ulike kvalitative datainnsamlingsmetoder for ulike forskningsspørsmål
  • Gjennomføre analyser basert på ulike analytiske tilnærminger
  • Gjøre kritiske forskningsetiske vurderinger for kvalitative studier
  • Diskutere styrker og svakheter av metodiske valg for ulike tilnærminger til kvalitativ forskning

Generell kompetanse

Etter å ha fullført og bestått emnet skal studenten kunne:

  • Gjøre en grundig kritisk vurdering av artikler som benytter kvalitative metoder
  • Anvende uttrykksformer og terminologi fra flere kvalitative forskningstradisjoner og være i stand til å identifisere likheter og ulikheter mellom dem
  • Anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å gjennomføre en kvalitativ studie
  • Kommunisere om kvalitative forskningsmetoder med spesialister på eget fagfelt

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, øvinger, gruppearbeid og seminar

Obligatoriske aktiviteter

  • Heldagsseminar med presentasjon

Mer om vurdering

Det kreves godkjent øvingsaktivitet med obligatorisk oppmøte på heldagsseminar på angitt dato for å få karakter i emnet. Før seminaret må hver student levere en tekst etter nærmere oppgitt beskrivelse. Deltakelse i seminaret inkluderer å legge fram eget arbeid samt kommentere på andre studenters arbeid.

Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre semester, inkludert semester hvor aktiviteten gjennomføres.

Eksamen er skriftlig skoleeksamen som gis bokstavkarakter.

Tillatte hjelpemidler: Ingen hjelpemidler tillatt.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Samfunnsmedisin

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Karakter Bokstavkarakterer Vekting 100/100 Dato Innlevering 06.10.2025 Tid Innlevering 15:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Ordinær eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Karakter Bokstavkarakterer Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode E Dato 07.05.2026 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL410 orange sone
18 kandidater