Bakgrunn og aktiviteter

Biografi:

Stig Arve Sæther er førsteamanuensis i Idrettsvitenskap og hans primære forskningsfelt er ungdomsidrett, idrettspsykologi og talentutvikling, spesielt knyttet til fotball. Sæther har publisert nærmere førti artikler i internasjonale tidsskrift, tre bøker og er også en aktiv medieformidler (over 100 oppslag i tv, radio og avis) om ferdighetsutvikling og talentutvikling. Hans største forskningsprosjekt er "Fotball og Talent" prosjektet som har fulgt et årskull aldersbestemte landslagsspillere i fotball siden 2005. Utga boken: De norske fotballtalentene (2017) på basis av dette prosjektet. Sæther er leder for forskningsgruppen: Ferdighets- og prestasjonsutvikling i idrett og skole, nestleder utdanning ved institutt for sosiologi og statsvitenskap og faggruppe leder for staben i Idrettsvitenskap. Har også en blogg og bidratt på en podcast.

Researchgate.net: www.researchgate.net/profile/stig_saether 
Board of editors: Cogent social sciences (Taylor & Francis Online)

Forskningsprosjekter:               

Pågående prosjekter:
Describing and developing the Brazilian jiu-jitsu athlete
Dual Career Development Environments
Fotball og talent
The Influence of Culture and Power Relations on International Sport Policy
Mapping the field of sport psychology in Scandinavia
Modernising sport psychology in English football
Ecology of Athlete Development
Coaching og prestasjonsutvikling i talentutviklingsmiljø
The Female Athlete - MITT universitetet
* Utviklingsmiljø og destruktiv ledelse i idretten
Female athletes – a different talent development process?

Tidligere prosjekter;
Fotballakademiene
Veien til toppen

Har fagansvar på følgende emner:
IDRSA2900 Bacheloroppgave i samfunns- og idrettsvitenskap
IDR3025 Idrettsvitenskapelig - spesialisering
IDR3037 Ferdighets- og prestasjonsutvikling
IDR3041 Idrettspraksis

BØKER OG BOKKAPITLER:         

  • Moen, F., Sæther, S.A .& Bjørkøy, J.A. (2022) Coaching elite junior athletes. Routledge Handbook of Coaching Children in Sport. (Akseptert)
  • Sæther, S.A (2019) (Redaktør) Idrettsvitenskap. Perspektiver og praksis. Universitetsforlaget: Oslo. 
  • Sæther, S.A (2019) Idrettstalentene. I Idrettsvitenskap. Perspektiver og praksis. (s. 137-148) (Red. S. A. Sæther) Universitetsforlaget: Oslo.
  • Sæther, S.A (2017) De norske fotballtalentene. Hvem lykkes og hvorfor? Universitetsforlaget: Oslo. ISBN: 9788215028033
  • Sæther, S.A (2015) (redaktør) Trenerroller. Fagbokforlaget: Bergen. ISBN: 978-82-450-1771-7
  • Sæther, S.A (2015) Trenerrollen i ungdomsårene - identifiserer eller utvikler? I Trenerroller (Red. S. A. Sæther) Fagbokforlaget; Bergen.
  • Sæther, S.A & Aspvik, N. P. (2015) Når mer øvelse ikke nødvendigvis gjør mester! En beskrivelse av unge, talentfulle fotballspilleres fysiske aktivitetsnivå og ulike stressforhold som påvirker deres utvikling. I Trenerroller (Red. S. A. Sæther) Fagbokforlaget; Bergen.
  • Sæther, S.A (2015) Evaluering av trenerrollen. I Trenerroller (Red. S. A. Sæther) Fagbokforlaget; Bergen.

FAGFELLEVURDERTE ARTIKLER:

IKKE FAGFELLEVURDERTE ARTIKLER & FAGLIGE BIDRAG

KONFERANSEBIDRAG

  • Höök, M., Bergström, M., Sӕther, S.A. & McGawley, K. (2021) Focus-group discussions of the female hormonal cycle as a tool for increasing knowledge and communication among elite endurance athletes and their coaches. WOMEN IN SPORT & EXERCISE CONFERENCE 2021 (Virtual event).
  • Flatgård, G., Larsen, C. H. & Sæther, S.A. (2019) Talent development in a professional football club in Norway: The case of Ranheim football club. SVEBI konferansen, Stockholm 22.11.19
  • Rye, A. & Sæther, S.A. (2019) Perception of stress in the transition from junior-elite to elite - a comparison of the elite and non-elite players. Football exchange conference, Liverpool John Moores University.
  • Erikstad, M., Østrem, K., Sæther, S.A., Johansen, B.T. & Haugen. T. (2018) Talent identification in youth football: The prevalence og the relative age effect at grassroot, regional and national level. ECSS konferanse, Dublin juli.
  • Mehus, I. & Sæther, S.A (2016) The importance of achievement goal orientation when learning a novel, and increasingly complexed, skill. ECSS konferanse, Vienna Juli.
  • Sæther, S.A. & Aspvik, N.P. (2014) Norwegian football academy players - assessing personal skills as a result of self-organized training. ECSS konferanse. Amsterdam 2-5 juli.
  • Mehus, I. & Sæther, S.A. (2014) Goal orientation, intrinsic motivation and exerted effort. ECSS konferanse. Amsterdam 2-5 juli.
  • Sæther, S.A. & Solberg, H.A. (2014) European football: The challanges of giving young talents time and space. EURAM konferanse, Valencia,  3-7 juni.
  • Sæther, S.A. (2013) Talent Development in soccer: a question of top-level clubs budget annd table position? ECSS konferanse, Barcelona, 26-30 Juli.
  • Sæther, S.A. (2007) Soccer coaches understanding of talent in soccer. ISSA & ISHPES konferanse, København, 31 juli - 5 august.

PODKASTER

MEDIEBIDRAG OG POPULÆRVITENSKAPELIGE TIDSSKRIFT

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:2047831101; mso-list-template-ids:2121193224;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:36.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:72.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:"Courier New"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} @list l0:level3 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:108.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:144.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level5 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:180.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level6 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:216.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:252.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level8 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:288.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level9 {mso-level-start-at:0; mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:324.0pt; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; font-family:Wingdings;} -->